• 10.577 nieuwsartikelen
  • 8.966.022 stemmen

Gatti Rossi in un Labirinto di Vetro (1975)

Horror / Misdaad | 97 minuten

Genre: Horror / Misdaad

Alternatieve titels: Eyeball / The Secret Killer / Wide-eyed in the Dark / The Devil's Eye / The Eye / El Ojo en la Oscuridad

Oorsprong: Italië / Spanje

Geregisseerd door: Umberto Lenzi

Met onder meer: John Richardson, Martine Brochard en Ines Pellegrini

Gesproken taal: Italiaans en Spaans

Plot Gatti Rossi in un Labirinto di Vetro

"A blinding vision of horror."

Een groep toeristen in Spanje wordt belaagd door een maniak, die van alle slachtoffers het linkeroog verwijdert. De grote vraag is natuurlijk wie de dader is. De crimineel draagt een rode mantel met kap. Ondanks dit signalement weet de politie de moordenaar niet in de kraag te vatten.

logo tmdbimage

Rev. Bronson

Gail Alvarado

Martinez - the tour guide

Alle Media

Uiterst matige giallo die ook niet geheel serieus bedoeld lijkt te zijn.Ik had de indruk dat deze film gemaakt werd in opdracht van het Spaanse bureau van toerisme,want alle overbekende attracties van Barcelona passeren de revue,waarbij de groep malllotige Amerikaanse toeristen niet meer is dan een vehikel om dit mogelijk te maken.

De plot is volslagen dwaas,net als de finale.Het rode regenjack vd dader zou een eerbetoon aan don't look now kunnen zijn.Doordat alle moorden in het zelfde stramien worden gepleegd valt ook daar weinig te genieten,al lijkt dat oogbal gedoe indruk te hebben gemaakt op Fulci de oogbalfetishist.Ergst van al:je weet ruim van te voren wie de dader is,doordat Lenzi uiterst onhandig is met het strooien van red herrings.

Af en toe gooit Lenzi er in totale wanhoop nog wat lesbo's en blote tieten tegen aan,maar echt helpen doet het niet.Cinematografisch valt er geen hol te beleven,de soundtrack is aangenaam ridicuul en campy.

Geen toppertje,kortom.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Meer een slasher dan de typische giallo, moet het dus niet zo zeer hebben van de plot, maar weet de vaart erin te houden.

Groepje Amerikaanse toeristen in Barcelona worden één voor één afgeslacht, hetgeen ons verder niet belet om wat aan toeristische sightseeing te doen.

Stevige bodycount, killer met rode handschoenen en een rood regenpak en lijkt het gemunt te hebben op de ogen van z'n slachtoffers.

Regisseur Umberto Lenzi is een beetje het iets minder getalenteerde broertje van Lucio Fulci, maar weet hier in ieder geval prima te vermaken en er aardig wat gore in te stoppen naar de maatstaven van 1975.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Matige film, en ik had er zo´n zin in na het lezen van Wendy´s stukje hierboven daar onze smaken weinig verschillen.

Nou ja, pech gehad en ik ga vrolijk verder met het afschuimen van youtube, op naar de volgende, Joehoe!!!!

avatar van Peake

Peake

Een onderhouden Giallo. De setting in Barcelona met het groepje toeristen is een prima uitgangspunt en de aandacht die er aan de personages wordt besteed in combinatie met de nodige plotwendingen zorgt ervoor dat je als kijker lang blijft gissen naar de identiteit van de moordenaar.

avatar van mikey

mikey

Grappige vakantie giallo van Lenzi die van elke film een feest weet te maken. Ik ken weinig giallo's van hem maar dit is een leuke. Een groep erg verdachte toeristen (zoals alleenstaande vrouwen, lesbo's en pedo's waaronder een priester) gaan naar Barcelona alwaar ze een voor een worden vermoord door een rode killer (ipv een zwarte). Ik had ditmaal de clou niet door, dus dat viel weer mee. Maar je moest ook gokken uit een boel creeps en de plottwist was zoals gewoonlijk heerlijk fantasievol.

Minder stijlvol dan de meeste giallo's uit de early 70's. De settings zijn onbehoorlijk burgerlijk en lelijk. Goeie show van de flamenco danseres trouwens de enige die nog kon lachen in deze productie vol ernstige gezichten.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Prachtige poster en een prima giallo.

Minder 'kunstzinnig' dan de meeste genregenoten, maar toch verveeld de film nergens.

De plottwist is redelijk origineel en had ik niet zien aankomen.

Sleazy, maar zeer entertaining en leuk om eens een killer in het rood te zien.

avatar van Noodless

Noodless

My cup of tea !

De poster heeft me altijd al weten te boeien, maar nu pas voor het eerst gezien. Heerlijke giallo waarbij de zoektocht naar de moordenaar niet alleen voor de politie en de groep reizigers moeilijk verloopt, ook de kijker wordt tot het laatste moment in het onzekere gehouden. Al had ik wel hier vermoedens wie de dader zou kunnen zijn ondanks de vele verdachten. Er zitten dus heel wat plotwendingen in het verhaal die de kijker meermaals op verkeerd been zet. De plottwist is ondoorzichtig en leuk gevonden. De moordenaar is opmerkelijk in het rood ipv zwart zoals in de meeste giallo's : draagt rode handschoenen en een rood regenpak. Origineel gevonden. De cast speelt prima want bijna iedereen kan je verdenken van de groep toeristen of zou het toch nog iemand anders zijn. Allemaal heel boeiend gebracht. 8/10

avatar van Quentin

Quentin

De nieuwe blu-ray van 88 Films is een aanrader!

Fijne giallo, alhoewel Lenzi op het einde wel even Sergio Martinos trucje uit I Corpi Presentano Tracce di Violenza Carnale moet jatten: slachtoffer probeert deur te openen terwijl de sleutel aan de andere kant op het slot steekt, dat mislukt maar de moordenaar is zo vriendelijk om even te helpen. Ontknoping is verder een beetje kort, spanning had gerust wat verder opgevoerd mogen worden. Het debiele motief / de gimmick van de killer is dan wel weer erg geestig.

Kleine 3,5*

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Voor veel diepzinnigheid of sterke motivaties van de killer moet je meestal niet bij de giallo zijn. Dit begon eigenlijk nog wel aardig. Ik ben zelf in Barcelona geweest dus het was wel fijn om een aantal herkenbare plekjes terug te zien. De oplettende kijker had misschien al snel door wie de dader was, maar door de veelheid aan karakters waarvan sommige nogal op elkaar leken had ik al snel geen zin om mee speurdertje te gaan spelen. Enkele aardigheden rode handschoenen en regenjasje. Je moet de ontknoping uiteindelijk niet al te serieus nemen want ik betwijfel of je zomaar handmatig een oog van iemand anders naar je eigen oogkas kan transplanteren en dat dit niet zou gaan opvallen.
Niet erg spannend eigenlijk, leuk als tussendoortje en wat naakt is nooit verkeerd. Maar verder dan een kleine voldoende kom ik niet.
Ik betwijfel of je deze kan smaken baspls omdat de moorden zelf nu niet zo erg spannend zijn.

avatar van baspls

baspls

alexspyforever schreef:

Dat is inderdaad precies hetgene waar voormij meestal e aantrekkingskracht ligt haha

avatar van alexspyforever

alexspyforever

baspls schreef:

Ik vond ze niet spannend in de zin van dat je er vaak weinig van te zien krijgt.

avatar van Basto

Basto

Paar bevallige dames, een killer en een stadstoer in Barcelona. Het tijdsbeeld is, onbedoeld, misschien nog wel het leukste aan de film. Laatste half uur is best aardig. Zo ook de scene in het spookhuis.