The Lawnmower Man (1992)

2,47

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Japan
Thriller / Sciencefiction
107 minuten / 140 minuten (director's cut)

geregisseerd door Brett Leonard
met Jeff Fahey, Pierce Brosnan en Jenny Wright

Dr. Angelo is het brein achter Virtual Reality. Zijn onderzoek wordt gefinancierd door The Shop, een overheidsinstantie die geïnteresseerd is in het militaire nut van Virtual Reality. Wanneer zijn test-chimpansee sterft door een te grote 'dosis' agressie, besluit Angelo op eigen houtje verder te zoeken naar vredelievende toepassingen. Hij slaagt erin zijn zwakbegaafde buurjongen Jobe in korte tijd in een genie te veranderen, tot grote verbazing van de plaatselijke buurtbewoners, die hem vaak wreed behandelen. Angelo krijgt toestemming om in het lab van The Shop verder met Jobe te experimenteren...

38 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van Thiadure
absurd en overdreven , er is werkelijk NIETS goeds aan

0,5* voor de moeite

avatar van Ralf81
BoordAppel schreef:
Volkomen terecht dat Stephen King dr bezwaar tegen maakte dat zijn naam bij de credits stond. Het verhaal heeft he-le-maal nix met dat van King te maken.

Toch was de film op zich zeker niet slecht, ik heb er destijds van genoten. Ze hadden hem alleen niet over de rug van King moeten promoten.

avatar van vcrrr
Een B-film waarin Fahey een alles behalve geloofwaardige sukkel neerzet in het begin van de film. Verder belachelijke special effects, maar wellicht was het destijds wel het beste van het beste. .. Magere voldoende.

avatar van John Milton
Ik heb deze gezien vlak nadat hij uitkwam, ik had nog nooit zulke mooie effecten gezien. Zodra ik hem zag in de Fame toen ik eens in Amsterdam heb ik heb als 14-15 jarig jochie gekocht. Thuis nog vaker bekeken wat een coole film.

Nu is het bijna niet te bevatten die CGI toen echt zo'n beetje het summum was, vergelijk maar eens met de clips van Elstak en Two Brothers on the Fourth floor die jaren later uitkwamen. Maar als je er nu naar kijkt is het echt onzettend verouderd.

Verder is het verhaaltje natuurlijk niet veel soeps, alles draait om de virtual reality en een doordraaiende Jeff Fahey (die doet denken aan Ben Stiller's 'retard karakter' uit Tropic Thunder).... Voor de rest is er weinig wat er uitspringt, acteerwerk niet, muziek niet, camerawerk, niet, decors zijn best aardig, kostuums niet. Alleen van filmhistorisch belang zoals Tron dat inderdaad is vanwege zijn pioniersfunctie met betrekking to het gebruik van CGI.

Meneer Bungel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Access denied!

Herziening. Ik wist er nog wel wat van, zelfs qua verhaal. Indertijd maakte het wel meer indruk, nu is het lange tijd vrij flauwe scifi pulp dat te hoog mikt; bv. de ontwikkelingen die Jobe doormaakt zijn binnen 5 minuten voltooid en wordt er regelmatig geknipoogd naar diepgang, maar nergens komt het echt uit de verf. Misschien dat de director's cut nog wat toevoegt?

Hoewel de computer graphics in het voorgaande uur erg matig waren (maar geef het nog eens tien of twintig jaar en het is zo slecht dat het weer goed wordt?), komt de pulp ongeveer het laatste half uur wel goed op gang en wordt het revenge-motief maar weer eens ingezet - en juist dan vind ik de graphics wél dik vermakelijk (misschien beter gezegd: passend). Wel moet je flink wat sentimentele obligaterie voor lief nemen (alhoewel: de echtgenote die een dutje gaat doen terwijl het lot van de wereld op het spel staat en haar man en zoon hun levens intussen niet zeker zijn...?). Ook die suffe agenten waren wel grappig. Was de film eerder op die toer gegaan (en dan liefst nog met een flinke scheut horror erbij, het is tenslotte een Stephen King verhaal)...

Tenslotte blinken Brosnan noch Fahey uit in hun rollen (al werd duidelijk dat met het leuker worden van de film zoiets van steeds minder belang is)... en toch had Faheys idiot savant benadering wel iets.

Wisselvallige boel, maar ik laat 'm staan op drie sterren.
* Klonk nogal als Duffman.

aardige film niet slecht maar ook niet een super film.

avatar van Elchapo
1 van de weinige king verhalen waar ik niet mee weg loop....2 stars.