• 8.252.895 stemmen

The Lawnmower Man (1992)

Thriller / Sciencefiction | 107 minuten / 140 minuten (director's cut)

Genre: Thriller / Sciencefiction

Speelduur: 107 minuten / 140 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Japan

Geregisseerd door: Brett Leonard

Met onder meer: Jeff Fahey, Pierce Brosnan en Jenny Wright

Releasedatum: 19 mei 1993

Plot The Lawnmower Man

"God made him simple. Science made him a god."

Dr. Angelo is het brein achter Virtual Reality. Zijn onderzoek wordt gefinancierd door The Shop, een overheidsinstantie die geïnteresseerd is in het militaire nut van Virtual Reality. Wanneer zijn test-chimpansee sterft door een te grote 'dosis' agressie, besluit Angelo op eigen houtje verder te zoeken naar vredelievende toepassingen. Hij slaagt erin zijn zwakbegaafde buurjongen Jobe in korte tijd in een genie te veranderen, tot grote verbazing van de plaatselijke buurtbewoners, die hem vaak wreed behandelen. Angelo krijgt toestemming om in het lab van The Shop verder met Jobe te experimenteren...

imageimageimageimageimage

0,5* voor de moeite

avatar van Ralf81

Ralf81

BoordAppel schreef:

Volkomen terecht dat Stephen King dr bezwaar tegen maakte dat zijn naam bij de credits stond. Het verhaal heeft he-le-maal nix met dat van King te maken.

Toch was de film op zich zeker niet slecht, ik heb er destijds van genoten. Ze hadden hem alleen niet over de rug van King moeten promoten.

avatar van vcrrr

vcrrr

Een B-film waarin Fahey een alles behalve geloofwaardige sukkel neerzet in het begin van de film. Verder belachelijke special effects, maar wellicht was het destijds wel het beste van het beste. .. Magere voldoende.

avatar van John Milton

John Milton

Ik heb deze gezien vlak nadat hij uitkwam, ik had nog nooit zulke mooie effecten gezien. Zodra ik hem zag in de Fame toen ik eens in Amsterdam heb ik heb als 14-15 jarig jochie gekocht. Thuis nog vaker bekeken wat een coole film.

Nu is het bijna niet te bevatten die CGI toen echt zo'n beetje het summum was, vergelijk maar eens met de clips van Elstak en Two Brothers on the Fourth floor die jaren later uitkwamen. Maar als je er nu naar kijkt is het echt onzettend verouderd.

Verder is het verhaaltje natuurlijk niet veel soeps, alles draait om de virtual reality en een doordraaiende Jeff Fahey (die doet denken aan Ben Stiller's 'retard karakter' uit Tropic Thunder).... Voor de rest is er weinig wat er uitspringt, acteerwerk niet, muziek niet, camerawerk, niet, decors zijn best aardig, kostuums niet. Alleen van filmhistorisch belang zoals Tron dat inderdaad is vanwege zijn pioniersfunctie met betrekking to het gebruik van CGI.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Access denied!

Access denied!

Access denied! *

Herziening. Ik wist er nog wel wat van, zelfs qua verhaal. Indertijd maakte het wel meer indruk, nu is het lange tijd vrij flauwe scifi pulp dat te hoog mikt; bv. de ontwikkelingen die Jobe doormaakt zijn binnen 5 minuten voltooid en wordt er regelmatig geknipoogd naar diepgang, maar nergens komt het echt uit de verf. Misschien dat de director's cut nog wat toevoegt?

Hoewel de computer graphics in het voorgaande uur erg matig waren (maar geef het nog eens tien of twintig jaar en het is zo slecht dat het weer goed wordt?), komt de pulp ongeveer het laatste half uur wel goed op gang en wordt het revenge-motief maar weer eens ingezet - en juist dan vind ik de graphics wél dik vermakelijk (misschien beter gezegd: passend). Wel moet je flink wat sentimentele obligaterie voor lief nemen (alhoewel: de echtgenote die een dutje gaat doen terwijl het lot van de wereld op het spel staat en haar man en zoon hun levens intussen niet zeker zijn...?). Ook die suffe agenten waren wel grappig. Was de film eerder op die toer gegaan (en dan liefst nog met een flinke scheut horror erbij, het is tenslotte een Stephen King verhaal)...

Tenslotte blinken Brosnan noch Fahey uit in hun rollen (al werd duidelijk dat met het leuker worden van de film zoiets van steeds minder belang is)... en toch had Faheys idiot savant benadering wel iets.

Wisselvallige boel, maar ik laat 'm staan op drie sterren.

* Klonk nogal als Duffman.

avatar van Supernatural

Supernatural

aardige film niet slecht maar ook niet een super film.

avatar van Elchapo

Elchapo

1 van de weinige king verhalen waar ik niet mee weg loop....2 stars.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Falling, floating and flying... so what's next? Fucking?!

Welkom in 2017...

Het is moeilijk te geloven dat dit er ooit goed uit heeft gezien, maar wie deze über-futuristische 90's VR-beelden heden ten dage voor het eerst ziet, lacht zich een slag in de rondte. Hoe slecht het de tand des tijds ook heeft doorstaan: het is wél één van de meest interessante aspecten aan deze Lawnmowerman. Fahey is behoorlijke weird met z'n glimmende oranje-ish smoel en Bosnan is pure kitsch, maar de bonte mix van het verhaal en die over de top persona's maakt het prima vermaak. Hoewel de director's cut wel vrij lang was...

avatar van TronMan

TronMan

Heerlijke film, met een vooruitziende blik. Een digitale Frankenstein 2.0. Domme jongen zal langzaam de 'maker' overtreffen door injecties en 'VR' ,neemt wraak en zal de digitale snelweg veroveren, om als extreme cyber god verder te leven. Gave effecten en stem gebruik. Nette elektro score. De toekomstige 'James Bond' Brosnan doet het goed. Af en toe denk je dan ook nog aan TRON, door dat pakje van Fahey .

De director 's cut vond ik nog veel beter, er zit meer achtergrond in. Op die uitvoering is trouwens ook het Nintendo Super Nes "Lawnmower Man ' the Game gebaseerd. De PC games zijn nog beter.

avatar van VanRippestein

VanRippestein

Allereerst wil ik kwijt dat de dvd hiervan, met ook deel 2 erbij, echt reteslecht is. Videoband kwaliteit e in 4:3. Ik dacht dat dat sinds 2000 niet meer gedaan werd!

Dat deed een beetje afbreuk aan de film, zeker omdat de CGI toch wel de main selling point is. Verder duurt de film te lang. Er is eigenlijk te weinig plot om 140 minuten te vullen en tijdens het kijken merk je meteen dat bepaalde zaken teveel uitgerekt worden. Wat ik wil is amazing '90s CGI, technische mumbo jumbo praat, en hier en daar wat actie. Dat zit er allemaal in, maar toch viel het wat tegen. De lawnmower man is eigenlijk wat tam ondanks zijn god-complex. De zwakzinnige versie aan het begin is eigenlijk sowieso niet zo boeiend, daar had makkelijk een half uur uit geknipt kunnen worden.

Best een ok film, maar het maakte de verwachtingen allemaal net niet waar, daar ia het niet over de top genoeg voor. En ook de lengte van meer dan 2 uur doet de film niet veel goeds

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Dit is er nu eentje die je gewoon tussendoor kunt zien, een film met iets humor, iets te veel fantasy en het spelen van de acteurs doet 'geen pijn aan de ogen'. Je moet hem wel door de ogen van 1992 bekijken want de techniek is nu en dan, voor sommige continu, om te huilen. Wat betreft die techniek, eigenlijk zou de film opnieuw moeten worden uitgebracht want op DVD is het niet veel beter dan op de oude VHS-banden.

Volgens ons hebben we de film inmiddels al vaker in het verleden bekeken en vandaag dus een weerzien met de film. Het verhaal is leuk bedacht en zou in deze tijd een verrijking van sommigen kunnen zijn, informatie opdoen door een behandeling in korte tijd en alle psycho..... kunnen uitslapen volgende week, bij gebrek aan werk.

We hebben puur naar het verhaal en de spelers gekeken en hiervoor een 6,5* als waardering!

*(op basis van herinneringen, mochten we na het kijken er anders over denken, dan zie je dat)

avatar van knusse stoel

knusse stoel

sinterklaas schreef:

1 ster minder. Gewoon een baggerslechte kutfilm. Die 1e andere ster is voor Pierce Brosnan maar voor de rest is deze film om te schijten en dat kutkind is om agresief van te worden.

Moet je wel een 1/2 * erbij zetten, want wij zien allen een 0,5*.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Pierce Brosnan met oorbelletje en vaak zonder shirt is een wetenschapper die zijn tuinman met een verstandelijke beperking slim maakt via virtual reality. De buurman in kwestie gaat vervolgens ook steeds minder bovenkleding gebruiken en weet hitsige buurvrouwen de kop gek te maken met zijn strakke kont in spijkerbroek. In een hilarisch CGI gevecht moet Brosnan de veel te slimme tuinman stoppen. Producent Robert Shaye van New Line Cinema had de rechten van het verhaal The Lawnmower Man van Stephen King liggen en gooide deze titel op een heel ander script. Want Kings korte verhaal heeft geen hol te maken met deze film en hij wist via een rechtszaak dan ook zijn naam eraf te krijgen.

Niet dat The Lawnmower Man qua kwaliteit niet perfect past bij de slechtere Stephen King verfilmingen; de film doet niets onder voor een Mangler, Children of the Corn of Dreamcatcher. Maar goed, King schreef nu eenmaal een verhaal over een gestoorde naakte tuinman die gras at als ritueel en daar gaat deze film niet over. Enkel een scène met een zelfrijdende grasmaaier komt uit zijn korte verhaal, die er door de makers even vluchtig in is gepropt. Dankzij de heerlijk gedateerde effecten is The Lawnmower Man eigenlijk best lollig. Vanaf de openingsscène met een aap met virtual reality helm op is het lachen om de knulligheid.

2,5 sterren.