Powder (1995)

Fantasy / Drama

geregisseerd door Victor Salva
met Sean Patrick Flanery, Mary Steenburgen en Jeff Goldblum

Een verlegen jongeman met de bijnaam Powder wordt gepest door zijn klasgenoten die zijn schokkende uiterlijk niet accepteren, hoewel hij zijn best doet om erbij te horen. Het gepest houdt echter op wanneer Powder een mysterieuze kracht laat zien waarmee hij tot ongelooflijke dingen in staat is. Deze kracht verandert het leven van de anderen op een onvoorstelbare manier.

avatar van Filmkriebel
Voor de liefhebbers van dikke knuffels, traantjes en emotionele extases is dit waarschijnlijk een echte topfilm. Toch stoorde me deze opzettelijke feelgood show omdat het er zo fake uitziet. Feit is dat het script nogal een ramp is en de personages nauwelijks uitgewerkt worden. Geen uitwerking van een groeiende relatie met dat roodharig meisje, over integratie in school zie je ook al niet veel en ook de interactie tussen Powder en Jessie (gespeeld door Steenburgen) blijft miniem.

Waar de film dan wel op een onredelijke wijze de tijd voor neemt is waar Powder de emoties van de stervende vrouw van de sheriff onder woorden brengt en de steeds weerkerende melancholische strijkers van de Jerry Goldsmith big band.

Een mooie film om eens te zien, ongetwijfeld en ik kan deze film iedereen wel eens aanraden, maar een film als Mask is stukken beter uitgewerkt wanneer het over jongens gaat die "anders" zijn. Hier kiest de regisseur te makkelijk voor goedkoop sentiment.

Een super goede film als je ook van de Green Mile houdt!!!
Misschien is The Green Mile wel van deze film afgekeken........
Heerlijke film.....

avatar van Leviwosc
Prachtige film die mij telkens weer raakt. Dat de special effects niet zo geweldig zijn als dat we ze tegenwoordig gewend zijn is logisch. Het is immers een film uit 1995. Het idee van de film is mooi. Niet alles hoeft te worden voorgekauwd. Deze film is en blijft uniek, ondanks het gegeven dat mensen de film vergelijken met The Green Mile; een film die overigens veel later uitkwam.

toen ik de powder in 1995 voor het eerst ging kijken wist ik helemaal niks van de film af.
maar na afloop van de film blij verast.

voor mij blijft powder een mooie film met prachtige muziek van jerry goldsmith .
Sean Patrick Flanery speeld goed.

avatar van clubsport
aardige film maar ik moet het toch met het kritiekpunt van filmkriebels enigsins eens zijn .
de uitwerking had veel beter gekund , wel vind ik dat de jongen zijn rol prima neerzet .

Een goede film, maar na afloop had ik het idee dat er nog meer in had gezeten. Af en toe had er meer vaart in de film moeten zitten. Dan was het een echte topper geweest.

Geweldige film.