The Witches (1990)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Fantasy / Familie

geregisseerd door Nicolas Roeg
met Anjelica Huston, Mai Zetterling en Rowan Atkinson

Een jongen, sinds kort wees, wordt door zijn grootmoeder meegenomen naar Engeland. In het hotel waar ze verblijven is een groep heksen ingetrokken, die een plan smeden om de wereld van alle kinderen te verlossen. Naar het boek van Roald Dahl.

Leuke film die toch wel eerder voor de jeugd is bestemd.
Prima Anjelica Huston (de aanzet ook om deze film eens te bekijken).
Ook Rowan Atkinson is goed, maar als je hem ziet, mede door het kostuum dat hij draagt, moet je dadelijk denken aan Mr. Bean, wat toch een beetje spijtig is.

avatar van K. V.
Wat een leuke familiefilm. 'k had die vroeger nog gezien, maar al heel wat van vergeten. De acteerprestaties waren goed, vooral van Anjelica Huston als opperheks.
Ook de speciale effecten waren nog steeds van een hoog niveau.
Heel geslaagd als familiefilm en zeker goed om te bekijken voor jong en oud

juhnzun
Horror mag hier wel vermeld staan weet nog goed dat bepaalde scenes nogal luguber waren

Grappig.

Vond het wel een duidelijke kinderfilm, ondanks wat engere momenten. Vreemd genoeg deed me qua effecten af en toe wat aan Braindead denken, al stopt de vergelijking daar dan weer wel. Het geeft de film wel een zekere charme, al oogt het verder wel erg verouderd op sommige momenten.

Acteerwerk van oma en het jongetje is niet al te best, Huston komt wel goed weg met haar heksenrol. Bruno trouwens ook best grappig, vooral leuk dat er nogal wat Britse accenten in de film zitten, geeft het geheel toch iets grappigs mee.

Niet bepaald mooi gefilmd of spannend verder, een eenvoudig verhaaltje waarbij het einde eigenlijk compleet uit de lucht komt vallen. Heb de film vroeger ook nooit als kind gezien, dus op jeugdsentiment hoeft Roeg ook niet te rekenen.

avatar van bjerik76
Nu op tv.
Vond hem vroeger geweldig en spannend.
de scene als de vergadering begint en de deur dicht gaat is en blijft geweldig.
Zeer de moeite waard voor het hele gezin.

juhnzun
Deel 2 is dus nooit gekomen

avatar van tattoobob
Geweldig leuke film....die voor mij heel wat jeugtsentiment in z,n bagage heeft.
Altijd leuk om weer een stukje terug te zien...

avatar van tommykonijn
Gisteravond sinds lange tijd herzien en ik dacht dat ik deze veel te hoog had beoordeeld. Maar niets is minder waar. De film maakt gebruik van indrukwekkende make-up, een goede sfeer en passende muziek. Daarnaast ook een zeer overtuigende rol van Huston en een leuke bijrol van Atkinson. Dit alles zorgt ervoor dat de film nooit gaat vervelen en dat de film goed aansluit bij het briljante verhaal van Roald Dahl. Wat mij betreft (nog steeds) een zeer geslaagde verfilming!

Heel leuke film

avatar van bartbart
Leuke film

avatar van RuudC
Het boek heb ik niet gelezen, maar van Roald Dahl verwachtte ik toch wel iets fantasierijkers. The Witches is een geinige, maar erg doorsnee avontuurtje van een jongen tegen een groep heksen, waarbij vooral de leeftijd (van de film) opvalt. Het is een typische productie uit het begin van de jaren negentig vanwege de sobere look en het matige acteerwerk. Menig tvfilm doet er niet voor onder. The Witches onbeert een goed verhaal en interessante karakters, maar heeft dan wel weer een leuke ontknoping en een prachtige opperheks. Het resultaat is redelijk. Het mist letterlijk en figuurlijk wat magie.

avatar van fun in acapulco
Zelfs voor mijn vijf jarige dochter was deze niet te eng. Net niet. Heel amusant voor jong en oud.

avatar van alexspyforever
De echt leuke momenten zijn hier op enkele vingers te tellen. Vooral de transformatie van normale vrouwen naar lelijke heksen is nog wel geinig, maar voor de rest vond ik hier maar weinig aan. Een beetje te kinderachtig ook.

avatar van Richard_Voorhees
Het blijft echt een kinderfilm, want van sommige scenes kon ik vroeger als kind wel genieten, terwijl het nu hier en daar wat flauw en kinderachtig overkomt. Er blijft echter nog genoeg amusementswaarde over voor een voldoende. Een film die nog steeds voor een glimlach kan zorgen.

avatar van DragQueen
Leuke Fantasie Film, met een prima verhaaltje. De cast acteert verder op een vermakelijke wijze, en de effecten zijn leuk gedaan. 2,5 Ster.

avatar van rcuppen79
Als kind vond ik deze film nog wel leuk, maar toen ik hem vorig jaar als volwassene nogmaals bekeek, moet ik bekennen dat ik hem niet zo bijster goed meer vond.

The Witches is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1983 van de Britse schrijver Roald Dahl. De film werd geproduceerd door Jim Henson Productions en dat valt terug te zien in de mooie make-up en uitstekende effecten met poppen. The Witches markeerde tevens de laatste film waaraan Jim Henson persoonlijk heeft meegewerkt voordat hij op 16 mei 1990 op 53-jarige leeftijd overleed aan de gevolgen van orgaanfalen. Dit was ook de laatste film gebaseerd op het werk van Roald Dahl die nog tijdens diens leven werd voltooid (ook Dahl stierf in 1990). Deze was zelf allerminst tevreden over de film The Witches en verwierp met name het einde van de film, welk afwijkt van het einde van het boek. Toch werd de film positief ontvangen door zowel pers en publiek.

De film ziet er prachtig uit met zoals gezegd fantastische make-up effecten. Met name Anjelica Huston ziet er angstaanjagend uit en moest dagelijks 8 uur in de make-up stoel zitten om er uit te zien als de Opperheks. Huston steelt dan ook de show en hiermee verbleekt de rest van de cast. Met name de destijds 9-jarige Fisher speelt volkomen kleurloos. Ook het verhaal komt traag op gang (net als het boek overigens). Dat er een geforceerd happy end aan te pas moest komen, vond ik niet storend.

The Witches behoort zeker niet tot Roald Dahl's betere boeken en deze film moet het dan ook meer van uiterlijk hebben en minder van de inhoud. De film had wel wat meer humor mogen bevatten en ook wat meer vaart in het scenario had ik best wel prettig gevonden. Voor de rest is het een aardige kinderfilm, maar ook niet meer dan dat.

avatar van Ted Kerkjes
rcuppen79 schreef:
The Witches behoort zeker niet tot Roald Dahl's betere boeken
Ik vind het zijn beste boek, maar ja, smaken verschillen. Vooral het einde vind ik in het boek prachtig. Daarom vind ik deze film ook niet zo goed.

avatar van Daenelia
Hetis een geweldige kinderfilm, vooral voor kinderen die een beetje griezelige film willen zien. Het leukste vond ik om tussen de heksen de cameos te ontdekken. Maar dat is voor mij leuk, niet voor kinderen. Die willen gewoon griezelige heksen zien. En dat zijn ze wel, die heksen.

acja88
Op school vaak gezien. 3 sterren. Kon er nooit van slapen...

avatar van kleez
acja88 schreef:
Op school vaak gezien. 3 sterren. Kon er nooit van slapen...

Hahaha, ik zit hier hard op te lachen om deze opmerking! Ik kon er wel van slapen maar weet nog wel dat we deze film paar keer op kinderfeestje zagen (overdag!! ) en bepaalde meisjes gingen dan eerder weg hahaha!

avatar van PEN15
Een lastige klus om me aan de twee verfilmingen van mijn favoriete Roald Dahlboeken te wagen. Matilda is me niet gelukt te vergelijken, maar de heksen is dus niet zo'n geslaagd geval. Het is eeuwig zonde dat ze weer wat van het boek moeten afwijken. Er was een goede reden voor Roald Dahl om er ontevreden over te zijn (net als indertijd met Michael Ende), zo was het dus ook voor mij. Het is grotendeels het trieste einde dat het boek voor mij zo speciaal maakte Daarin zou het jochie voor altijd een knaagdier blijven en spraken ze er over hoe kort ze samen nog te leven hadden Net als bij Matilda maakten de ontknopingen een verpletterende indruk op me. De meester las dagelijks een stuk voor uit Matilda en ik vond het zo leuk dat ik hem als verjaardagscadeau heb gevraagd en gekregen. Op school kon door een naderende zomervakantie het verhaal namelijk niet helemaal uitverteld worden, het slot moest ik dus nog ontdekken en dat was zo mooi en tegelijkertijd ook dieptriestig. Sterk en onverwachts. Ik vind het verder jammer dat de heksen (en bv ook oma) er nauwelijks zo uitzagen als in de illustraties van Quentin Blake. Dat zijn tekeningen die elke lezer van Roald Dahl ermee associeert, afbeeldingen die bij het verhaal hóren, waarom heeft de opperheks dan in godesnaam zo'n afzichtelijke trollenneus? Het maakt het alleen nog gekker, want hoe past zo'n stokbroodgok onder dat stripje rubber? Grappig dat je in de aula met de heksen enkele kale mannen kunt zien zitten in vrouwenkleren, valt niet op hoor!! Het boek lezen is toch maar een veel betere beleving geweest en dit soort verfilmingen een reden om het altijd maar te blijven ontlopen. Tja, uiteindelijk wil je dan toch je geheugen opfrissen en dan nog kun je beter niet aan de films beginnen. Jim Henson was nog in dienst voor de SE, en is het niet heel toevallig te noemen dat de grote Jim Henson en geweldenaar Roald Dahl datzelfde jaar zijn overleden als het jaar waarin de verfilming werd uitgebracht? Alhoewel een aardige uitvoering en leuk voor kids is het destijds een ferme commerciele tegenvaller geweest, iets waar ik geen medelijden mee heb.

avatar van Black Math
Matige verfilming van een leuk kinderboek. Het verhaal wordt op bepaalde momenten aangepast ten behoefte van het drama, maar ik vind het eigenlijk niet goed werken. De hele achtervolgingsscène op het strand bijvoorbeeld, komt binnen het universum niet erg geloofwaardig over en geforceerd spannend over, waardoor dus niet spannend.

Visueel erg matig, de special effects zien er ook niet meer uit. Het kindacteurtje bakt er weinig van, ook als stemacteur. Wel leuk is Huston die er flink op los schmiert. Vanwege haar kom ik nog net boven het absolute minimum uit. 1*.

avatar van HarmJanStegenga
Vond dit een erg leuk filmpje van Nicolas Roeg. Een beetje een vreemde eend in de bijt, vergeleken met de andere films die ik van de beste man zag, maar erg vermakelijk. Een hotel als setting werkt altijd wel eigenlijk. De avonturen die er dit keer in plaatsvinden zijn erg leuk, bij vlagen spannend en zelfs grappig. En dat op een alle leeftijden niveau. Goed geregisseerd door Roeg. De heksen zijn leuk, de effecten fantastisch, jeetje wat mis ik de tijd van dit soort effecten. Charme, sfeer, leuke acteurs. Geslaagde film.

avatar van John Barry
Leuke griezelige kinderfilm film. Het begin van de film zet eigenlijk al meteen de toon met een verhaal over wat heksen zijn en over een verdwenen meisje wat opduikt op een schilderij. Engste is nog wel dat het meisjes steeds op andere plekken op het schilderij opduikt en ook langzaam ouder begint te worden. Uiteindelijk verdwijnt het meisje. Fantastisch bedacht en hiermee is ook meteen het engste stuk van de film achter de rug.

Toch blijft de film een beetje griezelige sfeer houden. De film heeft een hoog tempo en de 91 minuten zijn zo voorbij.

Hoogtepunt van de film is de briefing van de opperheks. Als de vermomming afgaat zien de heksen er afschrikwekkend uit. En doel ik vooral op de opperheks, toen ik haar gezicht voor eerste ik zag schrok ik toch wel een beetje. Dit hebben de filmmakers echt heel goed gedaan.

Het acteerwerk vond ik wisselend. Jasen Fisher als Luke vond ik niet zo heel overtuigend. Dit geld ook voor Charlie Potter als Bruno Jenkins. Wel erg goed vond ik Anjelica Huston als de opperheks. Huston steelt in de film echt de show. De bijrol van Rowan Atkinson was ook leuk. Mai Zetterling acteerde wel aardig als Helga Eveshim.

Al met al een behoorlijk leuke film.

avatar van Antonev
Vroeger talloze keren gezien op de basisschool en op televisie. Ik weet nog heel goed dat ik 'm de eerste keer erg spannend vond. Blijft na al die jaren wel wat hebben. Misschien binnenkort kort maar eens herkijken op een druilerige zondag.

avatar van Baboesjka
Vroeger meermaals gezien. Ik vond het een erg leuke film, en als ik eraan terugdenk heb ik het idee dat ik 'm dat nu nog zal vinden. Waarschijnlijk niet meer zo boeiend en leuk als vroeger, en lang niet meer zo spannend, maar het blijft een film waar ik warme herinneringen aan heb en die ik erg waardeer. 4*