Fire in the Sky (1993)

Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Robert Lieberman
met D.B. Sweeney, Robert Patrick en Craig Sheffer

Ze zijn een stuk bos aan het kappen als één van hen, Travis Walton, wordt ontvoerd door een UFO. Ze hebben grote moeite de autoriteiten van hun oprechtheid te overtuigen. Pas vijf dagen later wordt Travis weer gevonden; naakt en volledig in de war.

avatar van Lord Flashheart
UFO melodrama.

Het was een typisch jaren '90 iets: UFO's, The X-Files, grijze aliens in films, de Star Trek en Star Wars revivals, Babylon 5, Star Gate en diverse andere science-fiction zaken. Vaak begeleid met allerlei complot-theorieën over overheden die informatie over buitenaardsen achter zouden houden. Sinds het succes echter van Harry Potter en Lord of the Rings is science fiction volledig overvleugeld in populariteit door fantasy en hoor je nog maar weinig mensen over UFO's en grijze aliens leuteren.

Fire in the Sky speelt weliswaar in de jaren '70, maar past volledig in het jaren '90 tijdsbeeld. Een mogelijk waargebeurd verhaal over een man die ontvoerd zou zijn door de zo kenmerkende grijze aliens. Als je hoopt op originaliteit zit je hier mis. Uiteraard gelooft de omgeving niets van de ontvoering, op wat UFO nerds na, en liggen de autoriteiten dwars. Dit alles gelardeerd met een dikke saus drama. Dat is pakweg driekwart van de film.

In het laatste stuk komt het slachtoffer van de ontvoering plots weer boven water en krijgt de kijker toch nog wat buitenaards gedoe voorgeschoteld. Weer is de omgeving sceptisch, uitgezonderd de UFO nerds en liggen de autoriteiten dwars. Bij dit punt van de film viel ik letterlijk in slaap. Lieberman probeert het wel, maar het script is zo droog en vermoeiend dat er ook weinig van te maken is. Alles oogt als een RTL tv-dramafilm; ook zo'n typisch jaren '90 ding.

Behoudens het korte buitenaardse stuk, viel hier weinig te genieten. 1,5*

avatar van StevenMighty
Een zeer degelijke film over buitenaards leven.
Boeiend en mysterieus.
In de jaren 90 was ik ook erg geboeid door ufo's en close encounters en toen heb ik over deze gebeurtenissen in arizona regelmatig gelezen. Ik heb er tegenwoordig ernstige bedenkingen bij, maar kon toch erg van de verfilming van dit verhaal genieten.

Het alien stukje was me iets te langdradig en met van dat typisch beeld wat men ervan heeft met lelijke kleine monstertjes, maarja dat was eigen aan die tijd in series en films. Gelukkig was het grote deel van de film ernstiger en geloofwaardiger.

4 sterren

avatar van Filmkriebel
SF drama gebaseerd op de beroemde zaak Walton, één van de best gedocumenteerde gevallen van ontvoering door aliens. Ik heb zo'n verhalen altijd al eng gevonden, dus het kon niet ontbreken dat dit me zou aanspreken. Een groepje houthakkers zijn getuige van de aanwezigheid van een UFO in het woud, en één van hen verdwijnt spoorloos. De dorpsgemeenschap gelooft dat ze hun kompaan vermoord hebben. De scène in het ruimteschip vond ik erg knap opgebouwd en angstaanjagend en is zeker het hoogtepunt van de film. De regie is bovendien erg geslaagd maar de acteurs die hier meespelen zijn helaas niet de beste (met alle respect voor James Garner natuurlijk). Hoewel soms onevenwichtig vond ik deze film niet tegenvallen.

avatar van Daan258
Nadat ik een tijd geleden een docu hierover had gezien op tv was ik wel benieuwd naar de film.
Helaas was het niet echt mijn ding. De laatste 30 min waren nog best vermakelijk maar de rest kon mij niet echt weten te vermaken.
Leuk om een keer gezien te hebben maar had hem zeker beter verwacht.

avatar van MovieMind
Niemendalletje..

Heb dit verhaal wel eens op Discovery of NatGeo voorbij zien komen en wat ik me ervan herinner was die documentatie boeiender dan deze film. Inmiddels zijn er al zoveel (betere) films met dit soort verhalen gemaakt dat het niet veel indruk meer maakt. Ondanks een aantal bekende gezichten die voorbij komen vond ik het maar een middelmatige film.

Voor liefhebbers van alien abduction films, en dat het gebaseerd is op een 'waargebeurd verhaal' (voor wie het geloven) kan het wel een aardige film zijn.

Bantavoer
Vond deze maar een middelmatige film. Wat betreft acteurs en zo was het wel in orde. Verhaal ging, maar het heeft me totaal niet geboeid. Eerder slaapverwekkend.

avatar van arno74
Weinig interessante film, met name omdat de focus m.i. verkeerd is. We volgen de vier vrienden van een door UFO's ontvoerde man, maar hun verhaal is niet bepaald interessant te noemen. Ook wanneer de ontvoerde 'terugkomt' wordt de film niet veel beter. Visueel is het fraai en lijkt het kwaliteit uit te stralen, maar het verhaal wat hier wordt verteld is niet zo sterk. Het kampt natuurlijk met een geloofwaardigheidsprobleem, een verhaal over UFO-ontvoeringen bloedserieus brengen kan na de jaren '60 en '70 eigenlijk niet meer, en deze film probeert het, ook nog door het meer lading te geven omdat het geïnspireerd is door een "waargebeurde" (kuch kuch) ontvoering. Lastig ook om de label scifi aan deze film te hangen, hoort wat mij betreft meer onder fantasy. 2*