Oculus (2013)

Horror

geregisseerd door Mike Flanagan
met Karen Gillan, Katee Sackhoff en James Lafferty

Jaren na de mysterieuze dood van hun ouders vinden een getraumatiseerde broer en zus de oorzaak van hun gezinstragedie: een vervloekte spiegel die een 300-jarige geschiedenis van bloedvergieten en vernieling met zich meedraagt.

avatar van Zwolle84
Boeikens schreef:

Gelukkig is dit voor jou de "perfecte" film waar niets beter kon.
Zo heeft ieder zijn verwachtingen in een genre en liggen de mij waarschijnlijk wat hoger dan die van jou. Niet erg toch?

Zeker niet erg. Maar in een genre dat wordt gedomineerd door goedkope jumpscarevehikels vind ik het verfrissend dat er zo nu en dan films tussen zitten die meer van de kijker vergen. De roep om die elementen begrijp ik niet zo, aangezien je er al zo mee wordt doodgegooid vandaag de dag.

avatar van Daan258
Ja, en ook ik heb de film weer de 2e x gezien en dit keer thuis op de bank.

En nog steeds denk ik er een beetje hetzelfde over toen ik hem voor het eerst in de bios zag.
Ik vind dit gewoon een moeilijke film om te beoordelen.

Laat ik sowieso zeggen dat de film absoluut niet slecht is en zeker wel het kijken waard is. Want ook de 2e kijkbeurt heb ik er weer prima van genoten.
Het acteerwerk is uitstekend in de film, vooral de kinderen spelen vreselijk goed en ook qua sfeer en mysterie is alles dik in orde.
Het enige waar ik gewoon nog steeds mee zit is het verhaal. Ik vind gewoon dat ze het allemaal te moeilijk hebben gemaakt waardoor het voor mij nu ook bij de 2e kijkbeurt gewoon niet helemaal duidelijk is. Ik denk dat iedereen deze film ook anders kan interpreteren. Is het de spiegel of is het gewoon de familie?? Zelf denk ik dat alles toch gebeurde door de spiegel.
Ik vond het tegen het einde zeer jammer dat je vreselijk veel snelle beelden door elkaar te zien krijgt van het heden en nu waardoor je op een gegeven moment echt met een: HUH? gevoel zit.
Het voelde voor mij gewoon een beetje aan alsof ze dit gedaan hadden om de film een beetje meer op te vullen terwijl dit denk helemaal niet had gehoeven.
Maarja, dat kan ook aan mij liggen maar zo denk ik er in ieder geval wel over.
Maar nogmaals laat dit allemaal niet staan dat het nog steeds een zeer vermakelijke horror film is alleen denk ik dat het allemaal toch beter had gekund.

Mijn stem van 3,0* blijft daarom ook gewoon zeker staan.

Ik vond het een goede thriller niet echt horror . Wel erg verwarrend volgens mij hadden ze beter eerst het verleden vertelt en daarna het heden .Maar nu was het kris kras door elkaar en dan kan je moeilijk volgen .

Kan die roodharige nog sneller praten? Dan duurt de film misschien maar een uurtje. Damn dat mens kan ratelen. Verder wel een interessant filmpje.

Zeer goede film! Wacht op vervolg

avatar van johan_sb2
Eindelijk weer een leuke en originele horror. Heerlijk gemonteerd ook. De cuts tussen de verschillende tijden waren top gedaan. Acteerprestaties boven niveau van de gemiddelde horror tegenwoordig. Iets meer dan alleen een leuk koppie. Verder niet mijn genre maar deze film heeft mij vermaakt.

avatar van alexspyforever
RensJanssenGRSBK schreef:
Zeer goede film! Wacht op vervolg

Denk niet dat een vervolg de film ten goede kan komen. De meest sequels halen nooit het niveau van het origineel. Trouwens een van de hoofdpersonages is dood, wat mij betreft het beste personage.

avatar van Shadowed
Ai.

Oculus is zeker een origineel idee, nog niet vaak een film gezien waar spiegels de "badguy" spelen behalve bij Mirrors. Maar daar ben ik nog nooit aan begonnen. Heb deze opgezet voor de nieuwsgierigheid en goede reacties.

Maar is toch wel wat tegengevallen. Gillan en de andere jongen spelen goed. Maar het is gewoon dat de Flanagan stijl me niet erg geboeid laat kijken, was bij Ouija 2: Origin of Evil ook al niet zo en dat is bij deze ook niet gelukt.

Op sommige momenten is het dan wel spannend maar meestal pakte deze momenten zich niet zo goed uit. En dat maakte het voor mij dan weer saai. Tja, Oculus is ook een soort horror waar je een beetje van moet houden volgensmij.

avatar van IH88
“It was the mirror!”

Fantastische horrorfilm. Mike Flanagan heeft een aantal sterke horrorfilms op zijn cv staan, en ook Oculus is weer een pareltje. De film volgt eigenlijk twee verhaallijnen (de ouders en de kinderen), en het is knap hoe vloeiend het allemaal in elkaar overloopt, en hoe natuurlijk het allemaal aanvoelt. De kinderen willen aantonen dat hun ouders gek zijn gemaakt door een spiegel, en je ziet in flashbacks wat er echt met de ouders is gebeurd.

Het is interessant en spannend, en het acteerwerk maakt het allemaal nog beter. Thwaites als broertje is wat saai, maar Karen Gillan, Sackhoff, Cochrane en de jonge kindacteurs zijn wel fantastisch op dreef. Hoe het allemaal samenkomt tegen het eind is sterk gedaan, en vooral een scene rond Gillan is gruwelijk. Oculus doet niet heel veel nieuwe dingen, maar het benadert wel de horror perfectie.

avatar van dzjo-dzjo
Ik vond dit toch wel een enge film.
Zeker omdat ie soms zo verwarrend was.
Dat maakte de film in dit geval extra freaky.
Voor mij krijgt deze film een goed verdiende 3.5☆

avatar van Ric1997
Altijd leuk om een horror die je na de eerste kijkbeurt niet zo bijzonder vond te herzien en erachter te komen dat het één van de betere is van de laatste jaren.

Deze film doet in eerste instantie niet veel nieuws, het begint als een typisch haunted house (in dit geval spiegel) filmpje, wat uiteindelijk vermengd wordt met psychologische horror. De reden waarom ik deze beter vind dan de meeste haunted house films van de laatste jaren is omdat de horror groeit uit iets natuurlijks; een familiedrama. Ook de unieke manier van vertellen speelt hier een grote rol in, we krijgen het heden en verleden door elkaar te zien waardoor we van tevoren niet weten wie of wat de oorzaak is van wat er komen gaat. Ook de scares zijn ontzettend goed gedaan, de dingen die we te zien krijgen worden rustig in beeld gebracht in plaats van dat ze uit het niets verschijnen met een keihard geluid, dit werkt veel beter. Ja, dit is echt een aanwinst voor mainstream horror.