Ouija: Origin of Evil (2016)

Alternatieve titel: Ouija 2

Verenigde Staten / China / Japan
Horror / Thriller

geregisseerd door Mike Flanagan
met Elizabeth Reaser, Annalise Basso en Henry Thomas

1965, Los Angeles. Een weduwe met twee dochters probeert als spiritualist iets nieuws om mensen op te lichten, maar nodigt daarbij onbewust een authentiek kwaad uit in huis. Wanneer de jongste dochter bezeten is door de genadeloze geest, moet het gezin hun angsten overwinnen om hun dochter te redden en het kwaad terug de andere kant op te sturen.

avatar van Biosguru
Dank je,

Ga ik nog even een stukje verder . Normaal gesproken zie je die akte markering buiten de hoogst zeldzame bioscoop waar men nog 35mm draait nooit. Voor TV of VOD gebruikt men een telecine 35mm kopie. Waar geen Cue mark gaatjes in zitten. Alleen bij hele oude restauratie's waar men het origineel niet meer terug kon vinden, zie je het wel eens. Dan konden ze alleen nog maar gebruikte bioscoop kopieeen vinden. En hebben ze daar weer een "masterkopie" van gemaakt.

Cue mark - Wikipedia - en.wikipedia.org

Zoals je ziet klopt mijn film op tv verhaal niet helemaal met wiki. Maar ik ga dan ook uit, van bv een 35mm film die men op tv wil laten zien die nog niet gedigitaliseerd is. En waar dan hopelijk nog een goede print van is. Die ze door een telecine kunnen halen. Je zou je kunnen voorstellen dat bv Romero's Dawn of the dead niet digitaal te krijgen is. Op bv tv of digitaal cinema formaat. Dan moeten ze op zoek naar een mooie 35mm print en de telecine weer afstoffen. In het hoogst ongebruikelijk scenario. Dat omroepen op de actualiteit zouden inspelen door bv klassiekers op tv te laten zien als er bekende regiesseurs zouden overlijden......

Telecine - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van Decec
Een goede horror/thriller film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Wat een geest...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Goed camerabeweging...

avatar van LOTR-lover
Ik vond Ouija (het 1e deel) al geen bijster originele film, maar die haalde nog wel (net) een voldoende. Helaas kan ik daar bij Ouija: Origin of Evil niet op uitkomen. Ondanks het feit dat ik het acteerwerk over 't algemeen redelijk tot goed vond, en ook de 60's setting prima uit de verf vond komen. Maar verder was het vooral tergend voorspelbaar en waren de special effects eerder lachwekkend en beter passend bij een Scary Movie film dan dat 't eng of griezelig werd. Dit was zo'n film waarbij je op een gegeven moment maar half naar de TV zit te kijken en ondertussen de aardappels gaat schillen of op je telefoon gaat lopen kloten. M'n aandacht werd in ieder geval niet door deze film vastgehouden ondanks de relatief korte speelduur.

3/10 (IMDB)

avatar van K. V.
Het eerste deel niet gezien, maar dit deel is goed te volgen. Vond het geen slechte film en het verhaal verveelde niet. Geestenfilms zijn meestal minder m'n ding, maar vond het hier nog goed gebracht. Echt griezelig wordt het wel nooit. De cast deed het niet slecht.
Geen meesterwerk, maar vond hem niet slecht.

avatar van james_cameron
Het eerste deel niet gezien, maar dat is voor deze inventieve prequel geen gemis. Regisseur Mike Flanagan begint binnen het horrorgenre één van de meer betrouwbare regisseurs te worden en hij stelt ook ditmaal niet teleur. De film is visueel netjes verzorgd (let op de repeterende ouderwetse cigarette burns in de rechterbovenhoek!), heeft een lekker bizar plot en is bij vlagen behoorlijk spannend en creepy. De cast kan er tevens goed mee door. Nee, hier is weinig mis mee.

avatar van alexspyforever
Collins schreef:
Zo, die Flanagan toch! Mooi hoor.
Het verhaal speelt in de jaren '60. Verzorgd herkenbaar in buitenleven, in kleding, in huiselijke setting en in allerhande accesoires. Flanagan laat het daar overigens niet bij en gaat zelfs nog iets verder in de benadering van de sixties. Hij doet dat in technische zin. Bij het bekijken van de film valt op dat Flanagan werkt met spoelen. Gewoon romantisch ouderwets met flares en van die flikkerende symbooltjes aan het einde van elke spoel. Tot relatief kort geleden het moment voor de operateur in de bioscoop om een nieuwe spoel in de camera te doen. Leuk, en het werkt absoluut sfeerverhogend en geeft tevens iets authentieks aan de fictieve verslaglegging. De film krijgt door dit simpele trucje een zweempje documentaire en meteen ook een zweempje nonfictie mee. Beklemming door illusie.
Het trucje kan overigens digitaal opgewekt zijn hoor (hoop het eigenlijk niet), maar het gaat mij hier om de beleving.
Het verhaal werkt vanaf het begin benauwend en onheilspellend in op het gemoed. Ik kwam nooit los van dat gevoel. Het breidde zich zelfs uit. In de loop van het verhaal worden heel subtiel en heel sneaky nog dingetjes toegevoegd waardoor de sfeer die vanaf het begin al erg ongemakkelijk en onprettig aanvoelt, steeds vervelender en duisterder wordt. Als kijker werd ik er onbelemmerd in meegesleept en raakte ik helemaal in de ban. Mijn kritische vermogen verdween (bijna) volledig. Ik kwam niet meer los van de personages (eng schepsel dat meisje!), schrok op van gebeurtenissen en verdween bijna geheel in de sfeerzetting. Het voelde goed en fascineerde.
Horror en sfx gaan tegenwoordig vaak hand in hand, Hier niet. Ze zijn er wel, maar niet alomtegenwoordig of heel groots. Gewoon effectief aanwezig. De sfeer lijdt er in ieder geval niet onder. De opzet is dan ook om juist niet te shockeren met effecten en Gore en jumpscares. Nee, de opzet is anders. Die neigt meer naar het ouderwetse griezelen met minimalere effecten. Het verhaal en de karakters doen het werk. Uiteraard geholpen door stilistisch kundige beeldvoering met verrassende en bevreemding opwekkende camerastandpunten. Mooi.
Vond deze "Ouija" fijn sfeervol, fascinerend en griezelig.

Ik was op zoek naar een bericht dat bij mijn mening aansluit en zoals wel vaker ga ik wel mee in de mening van Collins, in elk geval kan hij het altijd goed uitleggen. Dat is wellicht lui van mijn kant maar denk wel dat hij dit zal waarderen.
Ik vind Oculus een sterke film dus ja daarom was ik benieuwd naar andere films van Flanagan. Het leuke is dat Flanagan net als in Oculus een beroep doet op Annalise Basso waarvan ik in voornoemde film erg onder de indruk was. Goede keuze al staat ze hier toch een beetje in de schaduw van haar jonge filmzusje Lulu Wilson die hier mogelijks nog indrukwekkender was dan Annalise in Oculus. De rol van Henry Thomas als de dominee vond ik wel wat minder. En bravo dat Flanagan wederom een bleek einde niet schuwt. Vaak wordt er gekozen voor een feelgood Hollywood cliché einde maar dat doet hij niet. Dit is een prequel op Ouija (2014) dus geen probleem dat ik die nog niet heb gezien.

avatar van Shadowed
Redelijk.

Flanagan is absoluut geen favoriet van mij. Toch heb ik wel een aantal van zijn werkjes bekeken. Dit vind ik dan toch wel zijn best werkje, omdat deze voor mij het spannendst was. Nog steeds vond ik het niet echt top.

Voor Flanagan zijn stijl pakt me nooit echt. Ik vind zijn films meestal niet pakkend en niet boeiend om te volgen. Ja, de film kent een aantal pakkende jumpscares, maar dan heb je het ook weer gehad. De cast doet het allemaal prima.

Het mist op sommige delen gewoon een boeiend verhaal. Het pakte me gewoon niet. Dat kan eraan liggen dat ik in een slechte bui was toen ik deze film bekeek, en dat hij me bij herziening wat beter weet te boeien.

avatar van psychopath
Wat een ongeloofwaardige BS film.

Shadowed schreef:

Jumpscares zijn ook precies waar Flanagan niet voor staat. Zijn (geweldige) films moeten het juist hebben van sfeer en een trage opbouw, niet van goedkope trucjes met een hoop herrie erbij.

Moet deze trouwens nodig eens zien, ondanks dat deel 1 enorm slecht is.

avatar van Shadowed
Zwolle84 schreef:

Moet deze trouwens nodig eens zien, ondanks dat deel 1 enorm slecht is.

Dat is hem nou juist. Ik kan een horrorfilm zonder jumpscares best waarderen. Hereditary bijvoorbeeld vond ik best goed. Flanagan zijn verhalen kunnen me gewoon niet pakken. Niet eens omdat hij geen herrie gebruikt, er blijven gewoon elementen in zitten waar ik op neerkijk.

avatar van milan90
Jaren 60 worden mooi beklemmend weergegeven met cigarette burn in enkele scènes. Behoorlijk akteerwerk en mooie special effects. Tempo had iets sneller gemogen maar voor de rest vermakelijk met enkele schrik effecten.

avatar van Flat Eric
Dit bordspelletje Ouija is me stukken beter bevallen dan de eerste Ouija.
De 60's setting was goed gedaan en de donkere tonen gaven het geheel een beklemmend sfeertje. Tel daar het enge kind bij op en het plaatje is compleet. Prima einde ook, dat mag ik graag zien.

Brrrr...wat een film. Veel beter dan het eerste deel! Ik kreeg echt een paar keer kippenvel door de schrikeffecten. Gewoon een goed in elkaar gezette film, zeer goed gespeeld, goed gefilmd, en in de juiste sfeer. Er zijn al decennia zo veel films over geesten en bezetenheid verschenen maar blijkbaar zijn er toch weer films zoals deze en bijv. The Conjuring, die je serieus de keel dichtknijpen!;) Top!

avatar van El ralpho
As friends we gather, hearts are true. Spirits near, we call to you.

Aan het eerste deel van Ouija ben ik ooit een keer begonnen, maar deze vond ik zo saai, dat ik hem na verloop van tijd had afgezet, en dus ook nooit hier beoordeeld heb. Ik kan mij echter voorstellen dat de kans niet heel groot was dat het origineel een voldoende bij mij zou hebben gescoord.

Dit vervolg wilde ik dan ook overslaan, totdat ik hoorde dat Mike Flanagan aan het roer stond die mij ooit bijzonder goed heeft weten te verassen met Oculus. Hoewel dit vervolg een behoorlijk goede naam heeft vond ik het echt voelen als een haastklus voor de regisseur. Er was weinig zorg aan het verhaal besteed, er waren veel te veel gemakkelijke jump scares, en de geest die bezit nam van Doris zag eruit alsof hij rechtstreeks uit een goedkope horror game op de playstation 2 leek te zijn gekropen. Ik mistte echt besteedde zorg aan deze film, en met Oculus is dit verschil heel goed voelbaar.

Ik begin een beetje een haat/liefde verhouding met Flanagan te krijgen. Oculus vond ik geweldig, maar Gerald's game en Hush vond ik (hoewel niet slecht) weinig verheffend. En het eveneens door Flanagan geregisseerde Haunting of Hill house is grotendeels een enorm toffe serie maar wordt in zijn finale overgoten met een Amerikaans sausje, waardoor de finale toch behoorlijk tegenviel. Ouija: Origin of Evil mag zich wat mij betreft de minste uit de door Flanagan geregisseerde producties noemen (althans van diegene die ik gezien heb).

Hoewel er horrorfilms zijn die veel slechter zijn en het met een schuin oog nog wel prima weg kijkt, had ik meer van Flanagan verwacht. De man heeft overduidelijk kwaliteiten, maar haalt naar mijn idee niet altijd het onderste uit de kan, en heeft soms ook een gebrek aan een bepaalde focus en dat is in deze film tot nu toe het meest duidelijk zichtbaar.

avatar van John Milton
Dat je deze nog niet gezien hebt Zwolle84. Fijn Flanagannetje!

(Ik zag hem ook vandaag pas voor het eerst)

John Milton schreef:
Dat je deze nog niet gezien hebt Zwolle84. Fijn Flanagannetje!

(Ik zag hem ook vandaag pas voor het eerst)

Moet ik nog steeds zien inderdaad. Vond die eerste alleen zo vreselijk slecht...

avatar van John Milton
Niet iedereen is even gek op Mike Flanagan, maar ik kan zijn films prima waarderen. Laatst nog enorm zitten genieten van zijn nieuw netflix serie The Haunting of Hill House (Netflix). Maar ook voorgangers als Oculus (2013), Hush (2016) en Gerald's Game (2017) vond ik allemaal de moeite van het kijken waard.

Ouija: Origin of Evil had (ook) ik destijds alleen op de titel (een prequel van een buttfilm, no thank you) links laten liggen, niet wetend dat het een Flanagan was. Toen ik in verscheidene filmpodcasts hoorde dat deze toch echt beduidend beter was dan 'het origineel', en zag dat dit óók een film van Flanagan was, heb ik hem toch maar een kansje gegeven. Geen spijt van. Leuk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zwolle84 schreef:

Ik ook. Maar deze is echt een stuk beter. Gewoon de moeite van het kijken waard, ook al is het formulewerk.

John Milton schreef:

Nu Before I Wake nog even, die heeft diezelfde constante kwaliteit. En Absentia, al is die vooral leuk omdat je ziet wat hij toen al zonder budget kon.

Liggen beide klaar!