Ouija: Origin of Evil (2016)

Alternatieve titel: Ouija 2

Verenigde Staten / China / Japan
Horror / Thriller

geregisseerd door Mike Flanagan
met Elizabeth Reaser, Annalise Basso en Henry Thomas

1965, Los Angeles. Een weduwe met twee dochters probeert als spiritualist iets nieuws om mensen op te lichten, maar nodigt daarbij onbewust een authentiek kwaad uit in huis. Wanneer de jongste dochter bezeten is door de genadeloze geest, moet het gezin hun angsten overwinnen om hun dochter te redden en het kwaad terug de andere kant op te sturen.

Vanaf 27 oktober in de bioscoop (Universal)

avatar van mikey
Alweer flanagan? Ben benieuwd of deze film ook weer over imacs, ipads en iphones gaat.

avatar van Zwolle84
Heuh? Klikte die trailernotificatie direct weg bij het zien van de titel, maar dit is dus een Flanagan... Hmm, heel bijzonder dat hij zich met zo'n project bemoeit. Hij is nu niet bepaald van de popcornjumpscares zoals deel 1 volgens mij wel is.

avatar van jeroentjuhhhhh
De prequel waar niemand op zit te wachten.... maar wel van de man waar menig genrefan op zit te wachten. Keep 'm coming!
Zwolle84 schreef:

Commercieel project tussendoor om je ''eigen'' projectjes daarna nog steeds makkelijk financieel rond te kunnen krijgen. Het zal me niks verbazen.

avatar van Zwolle84
jeroentjuhhhhh schreef:

Ja, dat óf z'n spierballen laten zien door met een kansloze horrorprequel verrassende kritieken te scoren. Ik hoop dat laatste maar vrees het eerste.

avatar van Daan258
Eerste deel was best aardig. Ben benieuwd of dit wat gaat worden.

mikey schreef:
...Ben benieuwd of deze film ook weer over imacs, ipads en iphones gaat.

Dat lijkt me niet als het zich in 1965 afspeelt.
Wat ik trouwens wel jammer vind. Ik zie zulke films liever in deze tijd zich afspelen.

avatar van tattoobob
Ik ben benieuwd of er van dit nog iets gemaakt kan worden.

avatar van Kondoro0614
Sta nou niet echt te springen door de trailer. Benieuwd.

Het eerste deel kon me niet bekoren en ik zie dat deze film is geregisseerd door Mike Flanagan, die ook al het matige Oculus (2013) op zijn naam heeft staan. Dus ik verwacht dat dit niet veel worden, maar ik zal binnenkort mijn ouija-bord eens raadplegen voor advies.

Ben benieuwd!! Hopen dat ie in een bioscoop hier in de buurt speelt!

avatar van voskat
Niet eng, wel stukken beter dan de vorige poging.
Jammer dat de film afloopt net wanneer het echt interessant begint te worden!

P.S. Even blijven zitten tot na de aftiteling.

avatar van rep_robert
voskat schreef:
Niet eng, wel stukken beter dan de vorige poging.
Jammer dat de film afloopt net wanneer het echt interessant begint te worden!

P.S. Even blijven zitten tot na de aftiteling.

Wat heb ik gemist?

Trouwens, jullie ook opgevallen dat mensen immuum zijn voor de deurbel?

avatar van voskat
rep_robert schreef:

Wat heb ik gemist?

Een vrij beknopte uitleg van hoe dit hele verhaal met de vorige Ouija film te maken heeft.

avatar van BlueJudaskiss
Ongelofelijk dat dit overal zo goed ontvangen wordt. Slappe hap.

Een PG-13 rating belooft sowieso al niet veel goeds, en inderdaad. Goed geacteerd en best sfeervol, maar op het gebied van spookverschijningen nemen saaie make-up effecten en CGI al zo snel de overhand dat de verrassing er voor mij al heel snel af was. Blijft over jumpscares waardoor het af en toe nog een beetje eng werd, maar het blijft verschrikkelijk tam. Oculus vond ik toch veel lolliger.

avatar van Walter S.
Goeie film, goed verhaal met in de slotfase een creepy sfeer en gebeurtenissen.

Fonzzz002
Ouija: Origin of Evil is een aardige horrorfilm die me rond de laatste 20 minuten verloor. Wat deze film goed doet is dat het verhaal op logische, stapsgewijze manier voortbeweegt. Hoewel Ouiji borden niet klinken als een sterk concept voor een film (en ik wegens de negatieve recensies de 2014 film met een boog ontweken heb) weet Origin of Evil dit concept op een geloofwaardige manier te brengen. Ik snapte waarom de meiden het bord wouden gebruiken, ik snapte waarom ze de reacties maakte die ze maakte geziene de levensstijl die ze hadden. De personages vond ik aangenaam om te volgen en ik wou ze het redden door de intense stukken. Dit wordt geholpen door de sterke acteerprestaties van de 3 hoofdrollen, met name het jongste kind Lulu Wilson zet een angstaanjagende performance neer. Iets simpels als haar zien zitten en TV kijken kon onaangenaam zijn om te zien omdat ik niet kon raden wat er door haar hoofd heenging.
Origin of Evil weet ook de spanning op een aangename, stapsgewijze manier op te bouwen. Het geeft je de tijd de personages en hun situatie te leren kennen, waarna het langzaam opbouwt naar intense momenten ipv vroegtijdig alle remmen losgooien.

Hier en daar heeft Origin of Evil een uitschieter waarbij ze je met een hoop luide knallen bang proberen te maken, of een paar scenes die iets te overdreven zijn zoals wanneer je voor het eerst duidelijk het monster kunt zien wat met hele neppe effecten tot leven was gewekt, maar voor het grootste gedeelte vermaakte ik me prima. Die vermaak hield echter op bij de laatste 20 minuten waarin de “horror” zo dusdanig over-the-top werd dat het onbedoeld grappig werd. Voor mij was op dit punt de spanning weg. Ook gebeurde er wat verwarrende dingen rond het einde, een paar gebeurtenissen waarvan ik niet geheel kon zeggen waardoor ze gebeurde of wat er precies gebeurde: de scene waarin de oudste dochter word opgetild door de vader vond ik enigszins verwarrend. Ineens is ze in staat de vader fysiek te kunnen zien zonder het ronde glas en de vader is in staat interactie te hebben met de echte wereld, iets wat voorheen niet mogelijk was voor geesten zonder dat er gebruik was gemaakt van het Ouija bord. Vervolgens blijkt dat de vader de mond van haar pop dicht had genaaid als een vergezochte hint om aan te geven dat de mond dichtnaaien iets is wat je kunt doen om de geestenbeheersing te stoppen, wat heel toevallig (en heel verwarrend) ook de martelmethode is die de kwaadaardige geest Marcus gebruikte op zijn slachtoffers.

Al met al vond ik het voor het grootste gedeelte een hele onderhoudende horrorfilm, maar de laatste 20 minuten haalde me uit de immersie. Geen onaardige horrorfilm om te proberen maar niet iets waarvan ik zou zeggen dat je iets groots mist als je het overslaat.

2,5/3*

avatar van Macmanus
Flanagan

Als je dit vergelijkt met Ouija deel 1 is dat een meesterwerk. Helaas doet deze film iets teveel zijn best om op de Wan bandwagon te springen en als je het daar dan weer mee vergelijkt is het zeker geen meesterwerk. Opbouw vond ik wel redelijk, kind acteurs zijn (alweer) erg sterk. Het is zeker niet cliche vrij (mij boeit dat niet zoveel) maar je merkt wel dat Flanagan regisseur genoeg is om dit redelijk te verfilmen. Climax zou dan ook al snel duidelijk maken of dit toch boven de 3 sterren zou kunnen eindigen. Helaas was dat het net niet. PG13 was wat te jammer. Het liep ook niet helemaal lekker. Men deed net wat te dom in dat huis. Definitieve einde vond ik nog wel aardig, maar de film miste net iets te veel eigen smoel om echt wild te worden.

3 sterren.

avatar van n00r
Helaas niet binnengekomen met mijn neefje van 15 dan maar volgende week kijken..

n00r schreef:

Ach, je mist niets.

BlueJudaskiss schreef:

Ach, je mist niets.

Oei dat klikt niet zo best

De setting vond ik top..jaren 60-70 sfeertje,in mijn ogen altijd goed.het verhaal had best een leuke opbouw maar het verloop was niet veel.ook het einde was vrij slapjes en afgeraffeld.

avatar van witboek
Super mooie kledij en periode en ik vind hem spannend. Wat zo mooi lijkt wordt ineens zo creepy.

avatar van Richard_Voorhees
Prachtige weergave van de tijdsperiode. Qua horrorelementen wel wat voorspelbaar, maar degelijk uitgevoerd met een redelijk verrassend einde.

avatar van schenkowiets
Keek lekker weg . Zeker vergeleken bij de rest vd horror/thriller films die de laatste tijd zijn uitgekomen op conjuring 2 na. Ook beter dan deel 1 vond ik deze.

avatar van Walter S.
n00r schreef:

Oei dat klikt niet zo best

Niets van aantrekken, het is namelijk een goeie film, goed verhaal met in de slotfase een creepy sfeer en gebeurtenissen.

Walter S. schreef:

Ah mooi ik ga hem morgen zien ben benieuwd!

avatar van BlueJudaskiss
n00r Woef! Film is écht niet goed, met een standaard verhaal, met gebeurtenissen die slechts eng worden gemaakt doordat de volumeknop af en toe wat sterker wordt opengezet. Ik ben erg benieuwd wat je vindt

Gisteren naar bios geweest maar de film valt me vies tegen .... komt zeer traag op gang en het creepy aan het eind niks bijzonders ... B film .. jammer van het geld

avatar van JacoBaco
Marchello28
Jij weet duidelijk niet wat een B-film is.