Ouija (2014)

Japan / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Stiles White
met Douglas Smith, Olivia Cooke en Ana Coto

Wanneer een jonge vrouw, genaamd Debbie, op tragische wijze om het leven komt, proberen haar vrienden middels een Ouija-bord met haar in contact te komen. Ze komen echter in aanraking met een kwade geest en zullen deze geest moeten zien te verdrijven voordat het volledig uit de hand loopt.

Vermakelijke film voor een zaterdag avond.

De spanning opbouw is goed en bleef mij tot bijna het einde boeien. Ondanks dat het allemaal draait om het cliché ouija bord, is het verhaal op sommige momenten wel origineel. Wanneer ze af gaan rekenen met het kwaad wordt het allemaal een beetje overdreven en heb ik het idee dat ze niet helemaal meer wisten hoe het tot een goed einde gebracht kon worden.

Zeker het kijken waard, verwacht alleen niet veel van het einde.

Dramafilm. Was niet eng en het acteerwerk was om te huilen. Mijn maat en ik wilden eigenlijk de film stopzetten aangezien het dodelijk op onze zenuwen werkten.

Als horrorfan kan ik zeggen dat dit een slechte horrorflik is die totaal geen poging doet om je te laten schrikken door het vreselijk acteerwerk...

Redelijke horrorfilm, al is er van gruwel weinig te merken.
Toch weet men aardig wat spanning op te bouwen.
De vertolkingen waren wel wat matig, had veel beter gekund.
En ook het einde was niet echt goed, had de indruk dan men er snel een einde aan wou breien.

avatar van Gang_Star
Zonder enig verwachting aan deze film begonnen door een aantal negatieve meningen, maar desondanks heb ik me totaal niet verveeld. Grootste minpunt vond ik dan nog dat de opbouw matig is en eigenlijk wat te lang duurt. Daarna komt de spanning er behoorlijk in en zorgen de vaak vele donkere scènes voor een redelijke sfeer. Er waren een aantal jumpscares waarvan je de meeste wel zag aankomen maar desondanks zorgde dit eveneens niet voor verveling. Qua special effects vond ik het overigens ook niet verkeerd. Al met al is het totaalplaatje eigenlijk een standaard film in het genre geworden, maar wel een in mijn ogen die zeker niet teleur heeft gesteld.

Zonder verwachtingen aan de film begonnen. Had verwacht dat er erg slecht acteerwerk in zou zitten en dat het niet leuk zou zijn aangezien alle meningen hierboven. Toch heb ik me eerlijk vermaakt. Ik vond dit totaal geen slecht acteerwerk! Alle waren erg overtuigend en ik vond dit super acteerwerk. Met de bekende Shelley Henning (Malia van Teen Wolf) En Lin shaye ( Van Insidious) Ik vond het een goed verhaal ondanks dat het weer iets met geesten is. Dit vond ik best orgineel aangezien ik nog nooit een horrorfilm met zo'n ouija bord gezien heb. Er zaten aardige schrikmomentjes in. De opbouw van de film was enigszins wat langzaam, maar daar stoorde ik me dus echt niet aan. Ik vond het gewoon goed. Zoals ik al zei het acteerwerk was gewoon goed. Ik snap niet wat mensen hieraan slecht vonden. Mensen worden tegenwoordig erg kritisch wat dat betreft. Moet het tegenwoordig heel overdreven of zo iets? Dat vind ik persoonlijk alleen maar irritant. Ik vond dit werk heel overtuigend overkomen alsof dit ook echt was enz. Ik vind dit zeker 4,0 sterren waard. Waarom geen 5,0? Omdat het toch niet echt in de echte horror past. Dit was niet eng of zo iets. Dus is het gewoon een matige horror.

Mijn commentaar net zo diepgaand als de film zelf: k*tfilm en hoofdpersoon met een irritant sla-me hoofd. Not good.

avatar van Shaky
Zoveelste horror-film met het zelfde uitgangspunt. Helaas valt er voor Cooke ook weinig meer te redden aan deze saaie prent. Het wordt nergens spannend en het is allemaal erg voorspelbaar. Jammer, ik had hier toch net iets meer van verwacht.

avatar van Jeilloc
Redelijke horror film met een redelijk verhaal. De cast is matig met als toppunt een zeer irritante Olivia Cooke. De enige die ik nog wel goed vond is Ana Coto. Het redelijke zit 'm de sfeer die best aangenaam vond.

Naar de prequel die dit jaar uitkomt kijk ik wel erg naar uit.

avatar van m1chel
De laatste jaren komen er een hoop horrorfilms over geesten uit Hollywood. De één is beter als de andere, zo kregen we het geniale The Conjuring al te voorduren en ook de Insidious-reeks was een groot succes en is alweer bij zijn derde hoofdstuk beland. Helaas kan Ouija zich niet bij dat rijtje van geestenfilms aansluiten, want hoewel het uitgangspunt vol potentie zit faalt de film bijna op elk gebied. Geen goed regiedebuut dus voor regisseur Stiles White. Hij wordt daarbij overigens niet bepaald geholpen door de cast, want die is even belabberd. Hoofdrolspeelster Olivia Cooke spant hierbij de kroon. Deze talentloze actrice speelde eerder al mee in de serie Bates Motel en was ook daar eerder een stoorzender dan een toevoeging.

Het is vandaag de dag ondertussen bijna onmogelijk geworden om buiten de gebaande paden te treden met het maken van een horrorfilm. Er is weinig wat nog origineel is. Toch houdt dat films niet tegen om ons eens goed de stuipen op het lijf te jagen. Ouija valt hier helaas niet onder en maakt het op dit gebied echt te bont en weet na een half uur vooral flink te gaan irriteren. Nergens lijken de makers ook maar een poging te doen om enge scènes of schrikmomenten goed uit te werken. Dit, in combinatie met het verschrikkelijke acteerwerk van de gehele cast die de houterige dialogen niet normaal uit hun strot krijgen, maakt van Ouija een verschrikkelijke kijkervaring. Hier komt nog eens bij dat het uiteindelijk niet duidelijk wordt wie nou eigenlijk Debbie heeft vermoord. Hieruit blijkt nog maar eens dat ook het script slecht is uitgewerkt en er als je alle eindjes aan elkaar probeert te knopen er gewoonweg geen hout van het hele verhaal klopt.

Om toch positief te eindigen was het even zoeken naar wat pluspuntjes. Deze waren uiteindelijk te vinden is het camerawerk en de soundtrack, de enige twee dingen die wel goed uit de verf komen. Je kan namelijk veel over deze film zeggen, maar cinematografisch zit het dan weer best goed in elkaar. De soundtrack is sfeervol en zou normaal gesproken precies de juiste snaar weten te raken bij de kijker. Dit maakt het dan ook dat de film niet helemaal sterloos op onze site door hoeft, maar als je de gezochte puntjes weglaat hou je echt bar weinig over. En ergens is dat toch vreemd, want de film is geproduceerd door niemand minder dan Michael Bay, die de laatste jaren zijn naam wel meer verbind aan horrorfilms. Wellicht had hij een schep van zijn verdiende dollars in een beter script en idem acteurs moeten steken.

Ouija is een wanproduct dat al snel de geest geeft. Buiten het feit om dat de cast zeer slecht werk levert, hebben ze ook weinig om mee te werken gezien het verhaal ronduit slecht is uitgewerkt. Als je het einde van hebt gehaald, vallen de plotgaten direct op en is er simpelweg geen touw meer aan vast te knopen. Het is hopen dat de scriptschrijvers in Hollywood beter hun best gaan doen dan het afleveren van dit soort wanproducten, want zowel voor cast en crew valt hier geen goed garen van te spinnen.

Waardeloos... 1 schrikmoment, verder 100% nonsense, saai en niet om aan te zien.
Als je een film wilt zien die 100x spannender is bekijk deze eens Deliver Us from Evil (2014)

avatar van DutchTakeshiro
In horrorland is er momenteel één subgenre dat helemaal is uitgekauwd en dat is toch wel het idee van ouija. Het is altijd leuk om weer originele dingen tegen te komen in horrorfilms, maar om dan een ontelbaar aantal films te maken die zo goed als allemaal dezelfde titel dragen en exact hetzelfde doen, dat gaat weer te ver. Het grote verschil dat deze Ouija maakt is dat het er beter uitziet dan sommige andere genregenoten.

Ouija heeft de nodige hersenloze tieners die één voor één de kijker een plezier doen door dood te gaan. Het personage van Olivia Cooke heeft mij een aantal keer geïrriteerd door haar simplistische denkwijze en haar eeuwige nieuwsgierigheid. Normaal irriteer ik mij daar zo niet aan maar haar vervelende gedrag bleef mij opvallen. De cast van Ouija moet het vooral hebben van een snelle uitschakeling van personages. Ik moet zeggen dat ik wel aardig verrast was om Lin Shaye te zien. Zij heeft zichzelf meer dan bewezen in de Insidious trilogie en om dan zo'n actrice te kunnen strikken voor een rolletje is leuk. Geeft de film nog enige waarde.

Ouija herhaalt alle trucjes die voorgangers gedaan hebben en het is lastig om deze film te onderscheiden van andere genregenoten. De paar dingen die deze film iets beter maakt is normaal camerawerk, aardige special effecten en enigszins enge momenten. Echt zo'n horror die je een week later al vergeten bent.

avatar van arno74
Na het zien van het vervolg, Ouija: Origin of Evil (2016), nu ook uit nieuwsgierigheid "deel 1" gezien. Het tweede deel was best leuk (3*), maar hoe het eerste deel de bioscopen heeft bereikt is mij een raadsel, dit is een typische B-film vol clichés. Deel twee heeft nog een beetje verhaal en vooral ook humor, en dat ontbreekt hier volledig. Voorspelbaar en (binnen de context) ongeloofwaardig tegelijk (spoiler!): een meisje komt om het leven nadat ze met een Ouija is gaan spelen, dus wat doen haar vrienden... met de Ouja spelen... right! En uiteraard leggen ze vervolgens één voor één het loodje. 15 jaar geleden had deze film misschien nog net gekund, maar ondertussen is dit al tig keren (beter) gedaan. 1,5*

Ter voorbereiding op het tweede deel dus bekeken maar wat een slap gedoe. Flinterdun verhaaltje, welk naarmate het duurt ook steeds rommeliger word. En natuurlijk is er aan het slot weer een klein meisje wat ons weer kippenvel dient te bezorgen(niet dus). Zeer merkwaardig dat dit haastwerk ook nog een vervolg heeft gekregen.

avatar van Daan258
Nadat ik ongeveer 2 weken geleden deel 2 had bekeken was ik ook wel weer benieuwd naar het eerste deel.
Gister heb ik hem even herzien en ik begrijp eigenlijk helemaal niet de zoveel negatieve en nogal lage rating van deze film. Want ik kan zeggen dat dit eerste deel bij de herziening toch een stuk beter vond als het 2e deel. Waarbij de meeste juist deel 2 beter vinden.
Een heel groot pluspunt vond ik juist dat bij dit eerste deel veel meer scene's waren waarbij ze daadwerkelijk het ouija bord gebruikten en wat ik het altijd juist spannend vind maken.
Daarnaast was het verhaal ook helemaal niet slecht en vond ik geheel ook een stuk spannender als deeltje 2.

Ik ga mijn stem van 3,0* zelfs verhogen naar een 3,5*

avatar van Jeilloc
Redelijke horror film met een redelijk verhaal. De cast is matig met als toppunt een zeer irritante Olivia Cooke. De enige die ik nog wel goed vond is Ana Coto. Het redelijke zit 'm de sfeer die ik best aangenaam vond.

Naar de prequel die dit jaar uitkomt kijk ik wel erg naar uit.

EDIT:

Ook ik heb de film herzien, vond hem beter dan eerst en niet eens slechter dan z'n vervolg, die ik bijzonder matig vond.

avatar van john mcclane 2
Dacht dat origin op zich zelf stond ( gisteren gezien) maar dat is niet helemaal zo.
Er zijn natuurlijk wel overeenkomsten.
Maar dit was gewoon niet overdreven goed.
Saai bij tijd en wijlen.
Maar voor een onervaren horror / supernatural liefhebber misschien oké .
Had personelijk moeite mijn aandacht er bij te houden.
En als ik het gemiddelde van het vervolg 2015 mag geloven ( tenenkrommend slecht ) dan laat ik het bij deze twee.
Die dus niet super slecht zijn

Tarkus schreef:
Redelijke horrorfilm, al is er van gruwel weinig te merken.
Toch weet men aardig wat spanning op te bouwen.
De vertolkingen waren wel wat matig, had veel beter gekund.

Een tweede maal bekeken en is me deze keer toch wat beter bevallen dan de eerste maal.

avatar van DVD-T
Hi Friend.

Het eerste wat opvalt is het wel zeer slecht geschreven script. Het zit vol met toevalligheden en personages die echt te dom zijn. Die personages zorgen toch wel voor de meeste irritatie. Domme acties, domme teksten die de acteurs mogen opzeggen. Daarnaast toont geen enkel personage angst of verdriet, wat best gek is na alles wat hen is gebeurd en na alles wat ze hebben gezien rondom de entiteit die ze hebben opgeroepen.

Regie is ook al niet te best. De regisseur lijkt te zijn vergeten aan de acteurs door te geven hoe hij het graag zou zien. De scares zijn echt te goed goedkoop. Men denkt dat een paar pieken in de sound design genoeg is om je aan het schrikken te maken. Maar het ergste wat je in een horrorfilm kan doen, is een sfeerloos geheel maken. Er is een totaal gebrek aan sfeer hier.

Good bye.

leuk gedaan met het geestenbord.
Goeie jumpscares maar het verhaal heeft een lange aanloop nodig om eng te worden.
Al met al een leuke griezelfilm met zak chips en popcorn erbij heerlijk.

avatar van IH88
“I just want to stop whatever is happening. My friends are dying.”

Matige horrorfilm. Oujia begint best aardig en er hangt gelijk een onheilspellend sfeertje, waardoor je niet precies weet wat je kan verwachten. Maar na de zelfmoord van één van de personages wordt het een langdradige bende met oninteressante personages en weinig spanning. De acteurs zijn degelijk (Olivia Cooke in één van haar eerste rollen), maar ze kunnen weinig uitrichten met hun matig uitgewerkte rollen. Er zijn veel betere horrorfilms gemaakt met Oujia borden.

avatar van Ebenezer Scrooge
Stel leeghoofden met arrogante Amerikaanse hoofden die je alleen maar kunt haten. Lelijk licht, lelijke mensen, lelijke muziek, eigenlijk is alles lelijk aan deze film. Erbarmelijk slecht acteerwerk. Heb meermaals de film doorgespoeld, omdat er maar niks wilde gebeuren. Die verschrikkelijk truttige tienerkamers ook in Amerika, waar altijd veel te veel spullen in staan.

Een spelletje ganzenbord is nog enger.

avatar van mjk87
Heel slecht. De film vond ik nergens spannend, visueel lelijk, heel matig geacteerd, was sfeerloos, en verder totaal niet boeiend wat er gebeurde. Uiteraard gaat men spelen met zo'n bord als iemand daardoor al is omgekomen en zit de film vol andere dommigheden. Echt filmmakers, ik ben als kijker niet helemaal achterlijk dat dit nog enigszins vernieuwend kan aanvoelen. 0,5*.

Waardeloze film die je eigenlijk helemaal geen horror kan noemen. om bij in slaap te vallen zo slecht en vooral saai. kunnen ze nu echt alleen maar slechte films maken tegenwoordig of hoe zit dat!

avatar van Shadowed
Matig.

Het vervolgdeel van Flanagan krijgt dan mijn voorkeur. Dit deel was inderdaad erg matig, vooral omdat we alles hier al zo'n beetje hebben gezien. Daarnaast krijgen we weer van die standaard karakters voorgeschoteld die de domste dingen doen.

Best een fijne cast, Cooke en Smith doen het prima maar hebben beide een matig script, evenals de andere. De film is erg voorspelbaar en erg onlogisch. Iemand krijgt zijn hoofd tegen een spiegel geslagen, ja boeiend, we gaan verder. En zo zit de film vol met andere dingen.

De acteurs doen het niet perse slecht, maar krijgen een script dat zo standaard is dat je jezelf er niet mee kan bewijzen. De film leek maar niet over te gaan voor die 89 minuten. Er zitten wel een paar momenten in waar de film even opleeft en het weleens waar nog spannend is ook. Hiervoor een 2,0*. Voor de rest kan je dit met een gerust hard overslaan.

Ook fijn dat "Debbie" snel zelfmoord pleegde, die kon er al helemaal niks van in haar korte stukje.