Ouija: Origin of Evil (2016)

Alternatieve titel: Ouija 2

Verenigde Staten / China / Japan
Horror / Thriller

geregisseerd door Mike Flanagan
met Elizabeth Reaser, Annalise Basso en Henry Thomas

1965, Los Angeles. Een weduwe met twee dochters probeert als spiritualist iets nieuws om mensen op te lichten, maar nodigt daarbij onbewust een authentiek kwaad uit in huis. Wanneer de jongste dochter bezeten is door de genadeloze geest, moet het gezin hun angsten overwinnen om hun dochter te redden en het kwaad terug de andere kant op te sturen.

leg maar uit JacoBaco

avatar van jeroentjuhhhhh
BlueJudaskiss schreef:
n00r Woef! Film is écht niet goed, met een standaard verhaal, met gebeurtenissen die slechts eng worden gemaakt doordat de volumeknop af en toe wat sterker wordt opengezet. Ik ben erg benieuwd wat je vindt
Mag ik deze copy-pasten en bij de films van Wan neerzetten ?

avatar van JacoBaco
Marchello28 schreef:
leg maar uit JacoBaco

Heel simpel: een film slecht vinden, betekend niet automatisch dat het een B-film is. Een B-film staat namelijk niet standaard garant voor slechte kwaliteit.

Het staat keurig omschreven op wikipedia in 1 goede duidelijke zin. Een B-film is een film die wordt gemaakt met een relatief klein budget en (doorgaans) nieuwe of onbekende acteurs, en die is uitgebracht met weinig publiciteit.

Heeft Ouija: Origin of Evil een klein budget? nee, want $9.000.000 is best veel voor een horrorfilmpje.
Heeft de film nieuwe of onbekende acteurs? Dit gaat ook niet helemaal op.
Weinig publiciteit? de film draait in de bioscopen, dus volop publiciteit.

avatar van Zwolle84
Het begrip wordt ook vaak gebruikt voor films die op een bewust heel overdreven manier cheesy of 'gemaakt slecht' zijn, van die Robert Rodriguez-achtige films. Maar daar lijkt deze ook niet onder te vallen.

avatar van JacoBaco
Ja, de zogeheten exploitation film. Planet Terror (2007) bijvoorbeeld.

avatar van BlueJudaskiss
jeroentjuhhhhh schreef:
Mag ik deze copy-pasten en bij de films van Wan neerzetten ?

Uiteraard Maar dat weergaloze camerawerk en die prachtig acterende kinderen uit The Conjuring 1 en 2, en die scene met dat dubbele raam uit deel 2... Dat soort dingen miste ik bij Ouija.

BlueJudaskiss schreef:

Ik zal het laten weten als ik tijd heb

ik geef alleen mijn mening JacoBaco enigste wat er leuk aan is dat het speelt in jaren zestig
volgens mij hebben ze daar hun geld voor uit gegeven , en dat dat meisje tegen muren en plafond kruipt hmmm niks nieuws al zo vaak gezien dit soort Special Effects
nee deze film niet echt bijzonder alleen knalt het geluid op bepaalde momenten hard door de zaal ,je zal er maar van schrikken...

avatar van BlueJudaskiss
Wow, blijkbaar heb ik ongelijk gezien de bizar goeie recensies op RottenTomatoes...

avatar van jeroentjuhhhhh
Leuk om te zien, maar wel apart. Vind het einde namelijk onacceptabel slecht, daar zwikt Flanagan opzichtig door de druk van de studio.

avatar van Walter S.
n00r schreef:

Ah mooi ik ga hem morgen zien ben benieuwd!

Al die blasé kijkertjes op moviemeter met hun 'al 1000 keer gezien' gelul altijd.

Het is geen absolute topper maar ik heb mij in de bioscoop uitstekend vermaakt met deze film.

Walter S. schreef:

Vind de trailer gewoon goed & deel 1 was ook heel goed dus we zullen zien ik denk dat ik dit wel wat vind eerlijk.

avatar van Alathir
Ouija uit 2014 vond ik best slecht (toen wel niet alleen gekeken). Deze Ouija is een heel stukje beter. Uitstekend gefilmd, een zeer behoorlijke soundtrack en er wordt degelijk geacteerd. Het kind was toch wel goed, langs de ene kant schattig, maar toch ook best creepy. Zelf vond ik de film steeds boeiend blijven met rond het midden toch wel een hoogtepunt qua spanning. Ja, zelfs ik voelde toch even de spanning zo net voor de scène met het laken dat van het bed wordt afgetrokken en ook die scène zelf. Niet zo spannend als het begin van Hush, dat overigens ook door Mike Flanagan is geregisseerd, maar toch is Flanagan 1 van de beteren in spanning opbouwen. Er zijn wel enkele leuke dingen te zien en het meeste wat hij eruit kon halen, heeft hij wel gedaan.

Het einde vond ik eigenlijk weeral verrassend, net zoals het einde van Before I Wake, had ik dit niet zien aankomen. De film blijft dus wat mij betreft gedurende de gehele speelduur op een zeer degelijk niveau. Natuurlijk zijn er dingen die je al eerder hebt gezien in horrorfilms, maar het gaat om de uitwerking en deze was wel in orde. Het zowat enigste minpuntje is dat de film niet eng genoeg is. Jup, Flanagan heeft een nieuwe fan

Goede horror film met spannende momenten in de film.
Duurt wel ff voordat de film op gang komt maar is beter als deel 1.

avatar van n00r
Nou zeg wou je vanavond naar de bios gaan zegt je vriendin af nog 1 week wachten.. pff

avatar van arno74
Prima filmpje voor de liefhebbers van horror. Voor mij was dit wel (voor een horror) aan de luchtige kant, maar echter niet minder vermakelijk. Het leuke is dat de film, ondanks het cliché-onderwerp, soms toch weet te verrassen. De acteurs spelen sterk, het script en de dialogen zijn prima, en de schrikeffecten zijn weliswaar wat cliché maar horen gewoon bij dit type film. Het eerste deel heb ik overigens niet gezien, omdat het zo slecht werd ontvangen. Deze krijgt 3* van mij. Niets mis mee, ik heb me vermaakt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Op zich is er niks mis met deze Ouija film, maar ik ben wel ghostmovie-moe aan het worden door de ongelofelijke hoeveelheid films over geesten, demonen en andere ondoden die door oude huizen zweven, waar ze weer eens een kind gek maken en waar in de kelder weer iets geks van vroeger te vinden valt. Been there, done that. James Wan heeft de lat met zijn films erg hoog gelegd, zo vond ik recent The Conjuring 2 echt fantastisch, maar door zulke titels bekijk ik de mindere films wel een stuk kritischer. Deze Ouija doet namelijk niks bijzonders. Standaard plot, standaard uitwerking, standaard schrikmomenten die je veelal aan ziet komen. Dat is op zich nog niet zo erg, als het maar sfeervol wordt uitgevoerd, maar ook daar blinkt deze film niet in uit. Echt eng wordt het nooit, al vond ik de onderhuidse spanning richting het einde wel beter voelbaar. Ik miste toch een beetje een goede opbouw van de spanning bij bepaalde scenes, al werd dat kleine kind best scary later in de film. Het slot zelf was maar zo-zo, al was het weer een wat afwijkend einde van wat we normaal zien. Plusje voor het slot dus. Overall is het best wel aardig, sowieso veel beter dan de Ouija film van een paar jaar terug die echt beroerd was.

avatar van Materny
Eens met bovenstaande. Het genre kan wel een flinke schop onder de reet gebruiken.
Behalve The Conjuring was Sinister ook een van de echt goede horrorfilms van de laatste jaren

Ik vond m veel te traag om hem echt goed te vinden.
In de eerste helft gebeurdt zo goed als niks.
Daarbij vond ik hem ook nooit echt eng. Ik schrok amper, zelfs niet bij de schrikeffecten.
Net iets te cliche allemaal. Ook het einde.
Wel aardig om te zien maar niet meer dan dat.
Geef mij maar Lights Out als horror van het jaar.
Daar schrok ik me wel vaak een hoedje.
Heeft wel dezelfde waardering als deze in totaal.
Maar die film waarderen anderen weer slechter.

avatar van arno74
Ajax&Litmanen1 schreef:
Er bestaan inderdaad veel van, maar zo'n type film en dan van een beetje redelijk/bovengemiddeld niveau (zoals dit zeg maar) zijn toch wel zeldzaam, zeker de laatste tijd. Als je ze kent hoor ik ze graag. De betere ken ik denk ik wel (Conjuring, Sinister, The Others, Sixth Sense, Paranormal Activity, Mama, Insidious). Het is een genre die ik wel leuk vind en ik ben er niet op uitgekeken dus als jij (of anderen) tips hebt v.w.b. min of meer recente films van dit bovengemiddeld niveau hoor ik ze graag .

avatar van Ajax&Litmanen1
arno74 schreef:

Tsja, online kun je hele lijsten vinden zoals deze: IMDb: The best of Ghost Movies - a list by Pepper Baggins

Ik heb hetzelfde als jij hoor. Kijk ze ook graag, maar doordat er tegenwoordig zo veel komen (ook in het B film segment waarbij ze duidelijk een stuk minder zijn) ben ik kritischer geworden naar de wat mindere titels, in mijn ogen althans. Niet iedereen vind Sinister en Conjuring goed, ik zie ze als de toppers van het ghost movie genre.

Ik blijf ook kijken, maar af en toe denk ik wel eens dat er wat minder titels mogen komen, vooral omdat er vrij veel troep tussen zit. Maar daar heeft het hele horrorgenre last van.

avatar van n00r
Ik heb de film eindelijk gezien. Jammer had er echt veel meer van verwacht. Geen idee maar misschien komt het ook omdat ik onderhand alles wel gezien heb. Ik heb 90 minuten lang niet echt aandacht gehad in de bioscoop soms schrikmomentjes. Ik denk dat ik het inderdaad wel gezien heb met geestenfilms.

avatar van PoisonAngel
Vermakelijke film, niet erg origineel. Zaten aardige schrik momenten in en het meisje vond ik erg goed gecast. Alleen het einde vond ik toch wel een beetje jammer.

Geen slechte film, alleen had ik gehoopt dat het meer zoals deel 1 zou zijn geweest.
Er zaten zeker wel enge momenten in de film maar geen gore. Er zijn de laatste tijd veel van dit soort films. Ik wil gewoon een keer weer een echte horror film zien!
Ik denk dat dat een reden zou zijn om een lager cijfer te geven terwijl dat niet eerlijk is want voor een thriller is dit best een hele goede film en zeer zeker geen B-film.

avatar van firewalker
boutfilm goed verhaal slecht uitgewerkt. wel leuke ginger

avatar van clubsport
vond deze film qua spanningsopbouw prima gedaan , de sfeer zit er goed in maar de spanning komt niet echt tot een hoogtepunt .
Waar de jaren 80 en 90 bol stonden van de splatter horror is het de laatste jaren enge geesten en demonen in huizen wat de klok slaat .
Deze is redelijk goed gedaan maar ook geen echte uitschieter .

avatar van Brabants
Deze Ouija 2 wat een prequel op Ouija uit 2014 is, was net zo bagger als de eerste. Clichématig van aard met weinig tot geen schrikmomenten maakt het allemaal bijzonder flauw. Het acteren ging nog wel maar het plot is zo vreselijk saai dat ik het van mezelf weer een knappe prestatie vond om hem helemaal uit te kunnen zitten. Het gebrek aan originaliteit is hier de grootste boosdoener binnen het geheel.

avatar van schumacher
Wat een draak van een film.
Slecht.
Sfeer? Spanning? Hug? Horror? Dit horror?
Soit; ieder zijne meug he maar geef mij maar films als saw ofzo of evil dead 1 , army of darkness dat is pakken beter.

Flanagan's Ouija.

Na de film uit 2014 het redelijk normaal dit als een sequel (of prequel) te zien, maar praktisch gezien is dit gewoon een Flanagan project rond een Ouija board. Qua stijl, aanpak en verhaallijn hebben de films eigenlijk niks gemeen met elkaar.

Sowieso apart om een regisseur als Flanagan aan te trekken voor een vervolg van een half geflopte eerste poging. Of moeten we dan toch de Blumhouse promos geloven en zijn die kerels echt begaan met het horror genre. Daar begint het zo af en toe toch echt op te lijken. In ieder geval leuk om eens een vervolg te zien met een stevige kwaliteitsinjectie, ipv de typisch cash-in opzet.

Het Ouija gebeuren is een subset van de haunted house film, in dat opzicht moet je dan niet ál te veel originaliteit verwachten. Handjes op het driehoekje, een eerste poging waar iemand de boel zit te verzieken en daarna het echte geestenwerk. Wie een originele invalshoek verwacht kan maar beter een andere film uitzoeken.

Flanagan moet het sowieso meer hebben van de uitwerking en daarin wordt hij steeds beter. Sterke opbouw, een paar creepy scenes en een einde dat er best mag zijn. Acteerwerk is ver boven de norm, de jump scares werken en de CG wordt nuttig ingezet. De liefhebber van dit werk blijft niet op z'n honger zitten.

Maar toch blij dat Flanagan tegenwoordig ook graag met Netflix in zee gaat, want dit soort films in de bioscoop kijken is zowat stier onmogelijk geworden. Of ze zouden een manier moeten vinden om KNT niet enkel op leeftijd af te toetsen. Teveel giechelnichten die zich een hele film lang kenbaar moeten maken in een poging het droog te houden. Hoe moeilijk is het gewoon je bek te houden. Nee, dan liever gewoon thuis kijken op dag 1 van release.

Maar verder een fijn horrortje, Flanagan stelt niet teleur en is ook iemand die op geregelde tijdstippen met een nieuwe (horror) film komt aanzetten. Naast Bousman ken er ik van dat soort niet veel meer.

avatar van knusse stoel
Redelijke verhaal wat aardig verfilmd is. Niet echt indrukwekkend maar toch voldoende voor een 7 in zijn geheel. Kan dan ook goed in het verhaal van "Onderhond" meegaan.