Oculus (2013)

Horror

geregisseerd door Mike Flanagan
met Karen Gillan, Katee Sackhoff en James Lafferty

Jaren na de mysterieuze dood van hun ouders vinden een getraumatiseerde broer en zus de oorzaak van hun gezinstragedie: een vervloekte spiegel die een 300-jarige geschiedenis van bloedvergieten en vernieling met zich meedraagt.

avatar van james_cameron
Opgerekte/ uitgebouwde versie van regisseur Mike Flanagan's korte studentenfilm uit 2006, Oculus: Chapter 3- The Man With The Plan. Niet beter of slechter, alleen duurt alles ditmaal ruim anderhalf uur in plaats van dertig minuten. Het verhaaltje is in ieder geval te karig om de volle lengte te boeien en vooral tegen het einde is de rek er behoorlijk uit. Flanagan zorgt voor een aantal creepy momenten en vooruit, ik schrok ook wel een paar keer, maar er wordt teveel geleuterd en de personages zijn niet bepaald interessant.

avatar van knusse stoel
Deze griezelfilm was echt een pareltje onder de glinsterende nepparels die we de laatste tijd veelvuldig voorbij zien komen. De kat die op mijn schoot lag wist niet hoe snel hij weg moest komen door de schrikreactie die ik had op een moment dat je helemaal niets verwacht. Verhaal en spel van de acteurs was goed, zo niet erg goed! Wij vonden absoluut niet dat er teveel 'geleuterd' werd en de personages hoorden goed bij de rol die ze speelden, vooral de moeder!
Ik kan iedere liefhebber van griezelfilms (niet te verwarren met soms bloederige horror) deze film aanbevelen, wij hebben er geen spijt van!
Wel hebben wij her en der een vraag opgedaan die niet in de film werd beantwoord maar dat heeft verder niet invloed gehad op het volgen van het verhaal. Ook vonden wij het einde zo gemaakt dat er een deel 2 uit voort kan komen en dat maakt de waardering voor een film bij ons niet sterker.
Dat was de afdeling kritiek en nu maar gaan kijken!

avatar van TomBroers
Eindelijk weer eens een horrorfilm om van te smullen, geen remake of weer iets van hetzelfde.

Oculus neemt zich de tijd om de spanning en het verhaal heerlijk op te bouwen, iets waar ik erg van hou. Op deze manier krijg je een goede band met de personages en kun je je een stuk beter in de film inleven. Het verhaal achter de film is dik in orde, al blijft het soms een beetje wazig, dit bevorderd wel de spanning.

Wanneer de film eenmaal los is, word je compleet in het verhaal meegezogen, de spanning, de wisselingen van tijd, je weet niet meer wat echt of niet echt is... De film blijft tot het (geweldige) eind toe super spannend, enkele leuke schrikeffecten erbij en je hebt een goede horrorfilm met een goed verhaal. Dat is precies wat Oculus is!

Niet spooky , nooit eng en dan nog constant die flashbacks , kortom een grote flop om over het vreselijke einde maar te zwijgen.

avatar van bjerik76
Wat een tegenvaller.

Had er meer van verwacht.
Het heen en weer geslinger van het verleden wat er was gebeurt en het heden waar het zich afspeelt ging nog wel. Maar dan de
3 verschillende versies van gebeurtenissen ... zo kan je alle kanten op met de film.
Het verhaal van hoe de jongen het beleefde, het verhaal van hoe het meisje het beleefde, en dan ook nog eens de veranderde verhaal lijn hoe de spiegel het veroorzaakte... waar heb ik nou naar gekeken ?

Het was allemaal chaotish maar ook vergezocht dat alles m.b.t de wekkers die gezet werden en alles tot in de puntjes toe verzorgd was door zuslief.

het verhaal had zich moeten beperken tot de kinderjaren en gebeurtenissen, en niet de manier waarop ze de spiegel willen vernietigen en alles willen vastleggen.

avatar van Willy Wartaal
Zo ontzettend veel beter dan alle andere soortgelijke films van de afgelopen jaren (Sinister, Insidious, Mama, Conjuring en nog een stuk of 20). Geniaal gegeven, erg degelijke uitvoering en redelijk acteerwerk. Heb lang moeten wachten op een film als deze, erg spannend mede door de sterke opbouw en een geweldig spel met de mindfucks. Absoluut geen tegenvaller, kortom alles wat jullie hierboven als negatief beschouwen heb ik als positief ervaren. Paar kleine minpuntjes die ik altijd ervaar bij dit soort films maar echt een verademing vergeleken met de rest van dit soort films (geesten, supernatural) uit de VS. Zoals TomBroers al zij, EINDELIJK weer eens een horrorfilm om van te smullen!

avatar van tattoobob
Willy Wartaal schreef:

Zo zie je maar hoe smaken verschillen...

avatar van Willy Wartaal
Ja inderdaad, en gelukkig maar. Denk ook wel dat dit met het slot van de film te maken heeft, films zoals bijvoorbeeld The Conjuring en Mama hebben zo'n sappig en ''bevredigend'' slot dat veel mensen toch blijkbaar erg kunnen waarderen en dat is meestal niet waar ik op zit te wachten. Ben zelf totaal geen fan van het "en toen leefden ze nog lang en gelukkig'', geef mij maar ''het was al verschrikkelijk en het wordt alleen nog maar erger''. Ook neemt deze film rustig de tijd om op te bouwen naar een goed en spannend uitgewerkt verhaal met betere schrikmomenten (waar ik overigens niet per se fan van ben) dan de meeste soortgelijke producties waar ze gewoon op de piano rammen om je te laten schrikken.

avatar van DragQueen
Toch een prima film. Het verhaal en de spanning worden goed opgebouwd. Ook is het geheel prima in beeld gebracht, en is het acteerwerk van de hoofdrolspelers van een overtuigend niveau. Het verhaal steekt verder goed in elkaar, en heden en verleden kruisen mekaar op een onderhoudende wijze. 3,5 Ster.

avatar van Chris0478
Het acteerwerk was niet om over naar huis te schrijven . Maar deze film was toch aardig creepy, heb me wel vermaakt . Moest daarna toch echt wel even onder m'n bed kijken voor het slapen.

avatar van JacoBaco
Chris0478 schreef:

Je mening is niet echt genuanceerd wat het acteren betreft... De kinderen acteren uitstekend of vind jij dat zelfs de kinderen ondermaats zijn?

Ruben%
Ijzersterke horror. Of het nu echt om een behekste spiegel gaat of dat de hoofdpersonages geconfronteerd worden met een jeugdtrauma, is een van de interessante aspecten van de film. Daarnaast kent Oculus een behoorlijk creepy sfeer die vastgehouden wordt tot de aftiteling.

avatar van Chris0478
De kinderen niet, maar die 2 als ze ouder zijn vond ik niet best.

avatar van ralfsjam
Aan begonnen, maar ook weer snel uitgezet. Niet best...
Denk dat ik maar stop met dit genre.... Zeker de USA varianten.

edje555
Super film
die mij tot het einde bleef boeien, ik werd op den duur alleen maar nieuwschieriger.
verhaal is pakkend,
broer en zus die uit gaan zoeken van hoe en wat ( spiegel )
het einde:
damm die zag ik dus echt niet aankomen.
deze komt in mijn collectie !

avatar van Jimske
Mwah. Gezien de vooral lovende kritieken hier op MM, ben ik toch op mijn honger blijven zitten.

Ik hou nochtans wel van mysterieuze (horror) films. Sinister, the ring, paranormal activity etc. waren erg geslaagd. In deze film stoorde ik me vooral aan de oudere zus die maar bleef ratelen over die spiegel en haar geschiedenis. Ook het continue wisselen van heden en verleden begon te irriteren na een tijd. De akelige vrouw die in/uit de spiegel te zien was, was het enige moment dat griezelig was. Voor de rest vond ik het verhaal te rommelig, te vaag en te weinig voeling met de personages om je echt goed in te leven in de situatie. De jonge acteurs deden het wel vrij goed moet ik zeggen. Ik voelde ook te weinig dreiging van die spiegel.

De film verdient wel een voldoende want ik heb al slechter gezien, maar ook beter, 2,5* lijkt mager, maar ik ben vrij streng op gebied van films en zeker in mijn favoriete gerne.

avatar van EVIL '84
Wel aardige horror/thriller.
Film wist me wel te boeien, hier en daar wat (schaarse) schrikmomenten. Paar goede mindfucks met dat heen-en-weer gedoe tussen heden en verleden. Zonder dat aspect was het één uit de vele haunted house films geworden denk ik. Nieuwe benadering, oud consept, maar goed uit te kijken voor een keertje!

avatar van AmazingPP
Aardige horror / thriller. Vond het wel een beetje teveel van hot naar her gaan qua tijd dan. In het begin vrij verwarrend, maar als je het eenmaal gewend bent kom je tot de conclusie dat je best naar een aardige film zit te kijken. Niks wereld schokkend, dat niet, maar gewoon prima vermaak. Vooral voor de wat jongere horror-kijkers denk ik dat deze film zeer geschikt is. 3 *

avatar van m1701
Goeie horror film.
Een keer eentje met een goed verhaal, schrikeffecten vallen mee,
maar het verhaal en acteerwerk van zowel toekomst als verleden zijn beide goed en overtuigend.
Spannende film
En met name richting het einde

avatar van DjFrankie
Voor mij aardig maar niet meer dan dat, ook weinig schrik-effecten, vooral het eerste uur helemaal niet.

avatar van Gang_Star
Enigszins tegenvallend.
Geen horrorfilm die om gore draait maar meer een psychologische horrorfilm. Wel een film waarin het acteerwerk best aardig is. De film wordt vrij langzaam opgebouwd waardoor er mede een aardige sfeer ontstaat, maar het is juist het ontbreken van spanning waardoor naar mijn idee de film tekort word gedaan.

avatar van Edie
Zonde! De film begon lekker spannend, vooral het eerste dikke half uur is dik prima! Daarna wordt het allemaal iets teveel, teveel flashbacks (wel prima volgbaar, maar het haalde voor mij de spanning uit de film) en de special effects waren na ze... 10 - 20 keer gezien te hebben lang niet meer zo sterk als in het begin.

Als het allemaal wat subtieler was gebleven had dit wel een pareltje kunnen zijn. 2*

avatar van SanderPuntCom
Fascinerend is het juiste woord

omdat dit onderwerp, dat nogal veel (te veel) wordt gehanteerd in de recente horrorfilms op een originele en wel leuke tot gave manier wordt gebracht. Ook de vele overgangen tussen het verleden en heden waren wel geinig.

Maar net zoals pakweg een The Conjuring worden deze films nergens eng (in dit geval werkten de schrikmomenten maar heel zelden en waren ze vooral in het begin sterk geforceerd), in dit geval kon ik me zelfs volledig niet inleven en dat blijf ik spijtig vinden.

avatar van schumacher
Middelmatige film, mss had ik er net wat teveel van verwacht.
Om 1 keer gezien te hebben was het nog oke.
Een horror film is het in feite niet zoals hier gepost is geweest, toch zijn er betere films in dit genre.

Te pas / onpas flashbacks en op het einde zorgt de spiegel ervoor dat de personages kris kras verschillende leeftijden krijgen aangemeten waardoor de film helemaal tilt slaat. You see what it wants you to see, tagline die voor zich spreekt! Niet mijn genre, ik had hier meer van verwacht.

avatar van blurp194
Aardig filmpje.

Wel een beetje krampachtig bij elkaar gesleept, dat de mensen uit de flashbacks op een zeker moment ook in de huidige tijdslijn langskomen ging me wat ver. Lijkt een beetje op genreverwarring, en vanaf dat dat in de film kwam vond ik de spanning wat wegvallen. Wel een mooi concept, en de 'kill switch' is een goed gevonden idee.

De acteurs vond ik best goed, geen bekende namen bij voor mij.

avatar van ribas123
Wil niet zeggen dat een slechte film was maar het is in ieder geval niet mijn smaak. Veelste deprimirend.

avatar van mjk87
Nu ben ik al sowieso geen liefhebber van horror - ik houd niet van schikeffecten, en al zijn die er soms niet wel de gedachte daaraan met de spanning daarbij - , dus heel veel verwachtingen had ik niet, maar deze wilde ik wel zien als redelijke mainstream en de bijzonder aantrekkelijke (rood haar blijft prachtig) Karen Gillan.

Maar goed, op zich is dit best een redelijk originele film. Vooral omdat het geheim van de spiegel deels al bekend is doordat er in twee tijden wordt gespeeld. Zeker in het begin wordt ook leuk met de tijden gespeeld, maar tegen het einde werd dat wel minder en werd het vooral chaotisch waardoor je als kijker nooit helemaal zeker wist wat je nu zag.

Verder is de film niet heel mooi geschoten, maar af en toe leuke camerastandpunten en vooral in het begin sterke montage, vooral met het gespring tussen de tijd, dat tegen het einde wel rommeliger en minder ritmisch werd. Ook is lang niet alles even spannend of interessant en de jonge broer en zus spelen ook beter dan hun tienergenoten wat nooit heel heel goed teken is. Vooral de oude Tim vond ik maar erg matig en vervelend. 2,0*.

Deze film wilde ik destijds (een paar maanden geleden) eigenlijk in de bioscoop zien, maar daar is het door omstandigheden nooit van gekomen. Achteraf gezien ben ik eerlijk gezegd wel blij dat ik hem niet in de bioscoop heb gezien, want de film valt gewoon vies tegen.

Het verhaal is opzicht wel leuk verzonnen, maar de uitvoering is matig en het wordt ook nooit echt spannend of creepy. Ook heerst er geen eng sfeertje en zijn er eigenlijk ook geen echte schrikmomenten (misschien eentje dan). Sowieso vond ik het eerste uur zeer saai en vervelend om naar te kijken met het continue achterlijke gekibbel tussen broer (Tim) en zus (Kaylie). Ook het steeds switchen tussen het heden en het verleden (soms liep het zelfs samen) vond ik storend. Pas in de laatste 30 minuten wordt het allemaal wat boeiender en interessanter en gebeurt er eindelijk ook wat, maar het flauwe en ook zeer voorspelbare einde valt dan weer enorm tegen. Ook de cast (eigenlijk maar een handvol) valt tegen met als dieptepunt de irritante Brenton Thwaites als de volwassen Tim. Alleen Annalise Basso als de jonge Kaylie en Garrett Ryan als de jonge Tim weten nog een beetje te overtuigen.

Nee, voor een Horror valt deze film gewoon vies tegen en zelfs de relatief korte duur van circa 100 minuten helpt daar niet bij, want het verhaal verloopt gewoon heel traag en saai.

Vond het een voldoende. Er waren genoeg schrikmomenten . Af en toe langdradig en zelf hou ik niet van tussen heden en verleden schakelen. Het einde vond ik tegenvallen .