Lucy (2014)

Frankrijk / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Luc Besson
met Scarlett Johansson, Morgan Freeman en Min-sik Choi

Lucy (Scarlett Johansson) is een jonge vrouw die op vreselijke wijze gedwongen wordt om drugs te smokkelen. Per ongeluk komt zij in aanraking met de drugs, die haar op een mysterieuze manier bovenmenselijke krachten geven. Ze kan kennis direct absorberen, is in staat om objecten met haar geest te verplaatsen en ze kan geen pijn of leed voelen. Ze trekt vervolgens ten strijde tegen de onverlaten die haar te grazen namen.

Ik vind dit een mooie film met schoonheidsfoutjes.
Goede acteurs, humor en een beetje actie, goed tempo en ondanks de onzin toch een interessant verhaal. (Dat me wel een beetje deed denken aan limitless).
Het verhaal is daarintegen niet waterdicht/goed uitgewerkt, ik kan me vinden in de vragen van timburtontimburton.
Als je dus opzoek bent naar een serieuse Film moet Je deze niet kijken.

avatar van avdj
Net als mijn muzieksmaak hebben mijn filmvoorkeuren zich in de loop der jaren behoorlijk ontwikkeld. Afgelopen tijd ben ik sciencefiction bijvoorbeeld steeds meer gaan waarderen. Jammer genoeg zijn er weinig regisseurs die de ongekende cgi mogelijkheden op een subtiele wijze uitbuiten.

Lucy begint nog relatief ingetogen al bestaat de Aziatische bende natuurlijk uit een stelletje karikaturen. Toch is Scarlet Johansson goed op dreef en zit er een fijn tempo in de film. Voor verveling is geen tijd. Zowel het verhaal als de montage hebben overigens wel iets van het tevens vrije recente Limitless.

Zodra Johanssons geestelijke vermogens toenemen, schiet Lucy helaas wat uit de bocht. Anderzijds zijn de mogelijkheden om terug in de tijd te gaan (de beelden van Times Square uit de jaren ’30 waren absoluut de moeite waard) lang niet goed genoeg benut. Ook krijgt Johansson weinig tegenwicht door de vrij middelmatige bijrollen.

Kortom: de ingrediënten voor een goede film zijn grotendeels aanwezig, de uitwerking laat echter veel steken vallen. Lucy presenteert zich als een hedendaagse 2001: A Space Odyssey maar ontstijgt zelden het niveau van een doorsnede SF.

avatar van de grunt
Luc Besson blijft een ongeleid projectiel.

avatar van de grunt
Lucy lijkt wel het lekkere nichtje van Magneto

avatar van Zwolle84
'But now we're entering into the realm of science fiction. And we don't know any more than the dog who watches the moon.'

2014 was een geweldig jaar voor sci-fi. Interstellar, Edge of Tomorrow en dé twee Scarlett Johanssons: Under the Skin en Lucy. Laatstgenoemde vingen een ScarJo op de top van haar kunnen en staan beide hoog in m'n top 100.

Tegelijkertijd is Lucy de beste én ultieme Luc Besson. Het heeft alles wat de regisseur zo tof maakt, zoals scherpe actie, zijn typische humor maar bovenal dat vreemde, ongrijpbare. Ik zie hem ook het liefst zo speels, tegen het flauwe aan, niet voor niets is The Fifth Element m'n nummer twee. Een Besson in deze state of mind laat zich door niets beperken in zijn creativiteit.

En dat raakt gelijk ook licht aan het thema van Lucy: we gebruiken 10% van onze hersencapaciteit, wat als we 100% konden gebruiken? Een heerlijk thema voor een sci-fi, want hoe belachelijk het ook allemaal klinkt - en wellicht is - wat Besson ons voorschotelt, we kunnen eeuwig blijven speculeren over hoe het dan wél in elkaar zal steken.

Naarmate de percentages van Lucy's aangeboorde hersencapaciteit toenemen - veroorzaakt door een nieuw soort drug gebaseerd op een stof dat door zwangere vrouwen wordt aangemaakt voor botontwikkeling van het kind - gooit Besson de remmen steeds meer los. Te midden van harde, knotsgekke actiescènes zoals die heerlijk over the top achtervolging in Parijs nemen de mogelijkheden van Lucy in razend tempo toe.

Het knappe aan Scarletts rol is dat ze eigenlijk niet één, maar tien rollen speelt: die van 10, 20, 30 etc. t/m 100%. En als de complete wetenschappelijke wereld al geen flauw idee heeft van wat die percentages daadwerkelijk inhouden, áls ze al bestaan, hoe acteer je het dan? Johansson en Besson tekenden op haar kamer een overzicht uit en elke ochtend voordat ze aan de slag ging keek ze welk percentage Lucy ze die dag zou spelen, met bijbehorende mate van menselijkheid. Pittig, maar Besson heeft de enige juiste hoofdrolspeelster aangetrokken.

Lucy is ook een film die maar blijft groeien. De eerste keer vond ik het bagger, inmiddels is het een van m'n favoriete sci-fi's. Het gave thema, de geweldige rol van Scarlett, de mooie strakke visuele stijl, de brute actie, de frisse soundtrack en het feit dat ik de film na afloop steeds weer in m'n hoofd herbeleef dragen daar allemaal aan bij.

Erg knappe prestatie van Besson, en dat terwijl we hem nog maar op 10% van zijn kunnen hebben gezien.

avatar van Roger Thornhill
Mooi verhaal, Zwolle84, ik ga hem, ik bedoel natuurlijk háár nog een tweede kans geven!

Roger Thornhill schreef:

Thanks! De eerste keer beviel ook al goed, aan je score te zien?

avatar van Roger Thornhill
Jazeker, lekker uitbundig en "vrolijk"... En Johansson vind ik ook altijd een prima actrice, zo ook hier. (Under the skin noem je ook al: 4½* voor mij.)

avatar van Zwolle84
Yep, die rijpt met de jaren. Kiest niet altijd de meest interessante rollen uit maar is de laatste jaren erg goed bezig.

avatar van Roger Thornhill
Een ster èn een echte actrice, knap hoor.

avatar van Timothyvdmeer
Heerlijke actie scifi film. Met een geniale rol van Johansson. Ook non vocaal erg goed geacteerd.

avatar van Capablanca
Vermakelijke onzin. Na herziening gisteravond laat ik de 3 1/2* maar staan, zij het twijfelend, want het hele verhaal slaat eigenlijk nergens op en zit vol gaten. Nou ja, ik ben in een goeie bui.

avatar van Pecore
Ze blijven maar schieten hè, die Chinezen.

avatar van ILDIB
Scarlet is fijn en het begin is fijn maar de film ontspoort op einde helaas in een koldergebeuren..

avatar van john mcclane 2
Luc besson,,,maakt aardige films,
Altijd net beter als gemiddeld,maar nergens haalt het een echt een top status .
Deze had ik al eens gezien ,,,maar nu mijn eerste film in ultra HD 4K .( nieuwe tv )
En dat was het waard .
Het is ongelofelijk strak geschoten .En uiter mate geschikt om in 4K te zien,
Maar goed dat terzijde .
Grote minpunt is dat het ontspoort,,,en het niet geheel tot een eind te breien die het verdiend.
Het lijkt zelfs op een X-men spin-off ,,soort van .
Maar de flirt met oneindigheid, evolutie, of samengevat diepzinnigheid in een bepaalde vorm,
Is hier en daar erg raak gebracht .
Dikke voldoende half puntje omhoog ( had hem op een blauwe maandag al eens gezien ) .

avatar van HK Senator
Totale onzin, maar wel leuk.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Normaal gezien geen enorme fan van sciencefiction, maar toen deze film gisteren op tv kwam en aangezien ik Scarlet zeker wel kan waarderen dit toch maar eens een kansje gegeven.
Het verbaasde mij bijna hoe ik als iemand die er normaal gezien niet erg voor is te porren in het verhaal werd meegesleurd, de opbouw is goed gedaan maar tegelijkertijd blijft het tempo op een aangename manier aanhouden. Geen overbodige scenes in de eerste helft en Scarlet leek er erg veel plezier in te hebben.
Het verhaaltje is op zo manier verteld dat het voor een niet realistisch verhaal toch nog best geloofwaardig overkomt, en ook de badguys en vooral de scene met de achtervolging in Parijs waren erg vakkundig en mooi in elkaar gezet.

Helaas vond ik wel dat de film op het einde een beetje de controle lijkt te verliezen, als of ze nog een paar ideetjes hadden en die vervolgens maar samen hebben gepropt om het spectaculairder te maken, dat laatste lukte in mijn opzicht duidelijk niet. De kracht van de film(voor mij althans) was juist dat het verhaaltje op een lekker maar niet te snel tempo werd opgebouwd, het einde mag best spectaculair zijn maar dit ging iets te lang door en de hoeveelheid specials effects werden moeizaam op de oogleden.

Tot aan het einde had deze film met gemak een 3,5 gehaald, maar helaas een halfje aftrek.

avatar van Krisje7788
Ik weet niet wat ik precies allemaal van de film verwachtte, in ieder geval toch wel een boeiender verhaal. Ik vond hem niet goed uitgewerkt, naar mijn mening waren er verschillende gemiste kansen om het verhaal beter uit te werken.

Blijft goed , ik hou van deze films ..1 minpuntje heeft de film helaas .. Hij duurt maar 89 minuten

avatar van Basto
Net herzien. Blijft leuk hip filmpje. De onzinnige theorie is een prima vehikel voor stijlvolle creatieve actiescenes. Speelduur is ook prima, daar ziuden verl filmstudio’s nog wat van kunnen leren.

Mwaaa, in de jaren 80 was dit natuurlijk een super film geweest. Ik vond het puber gehalte weer erg hoog. Een beetje een kinderfilm. Maar ja, nu zijn we wel al veel gewent inmiddels. Op zich is de film wel onderhoudend. Ik heb me dan ook niet verveeld. Eerder soms wat geërgerd. Geen top acteurs.

avatar van Captain Proton
Prima film. Leuk om Freeman weer te zien. Goed verhaal en special effects. Hoewel sommige scenes mij te lang duurde. Vooral als ze de bad guys even ervan langs ging geven, dacht ik: schiet op, geef ze ervan langs en tijd later, hè, hè.

Ted Chiangs verhalenbundel herlezend (waaruit Arrival verfilmd is) vraag ik me af of het verhaal "Understand" als inspiratie voor Lucy heeft gediend. Er zijn zeker parallellen.

Richardus schreef:
Ted Chiangs verhalenbundel

Welke bundel is dat? En is het een aanrader als Arrival en Lucy tot je favoriete films behoren?

Absolute aanrader als je van intelligente, inventieve verhalen houdt. Is deze Stories of Your Life and Others : Ted Chiang : 9781447289234 - bookdepository.com

Fed
Zal wel aan mij liggen maar wat een absurd idiote film. Enige pluspunt vond ik Morgan Freeman,maarja...al zit hij gewoon anderhalf uur op een stoel terwijl dat gefilmd word,vind ik dat hij het fantastisch doet. Maar deze film vond ik het kijken echt niet waard.

avatar van Shadowed
Mwa.

Vond dit niet heel bijzonder. Johansson is goed gecast voor de rol, omdat ze ook wel een mooie vrouw is. Jammer van dat kapsel, want ik vind haar persoonlijk wat mooier met lang blond haar. Maar het kapsel is niet belangrijk.

Qua actie viel het vooral tegen. Het verhaal was nog wel origineel gebracht, wat vergezocht op bepaalde punten, maar prima doorheen te komen. Visueel is het allemaal ok, er is niks bijzonders gedaan met de camera of belichting.

Redelijk verhaaltje waar je snel doorheen bent maar niks bijzonders doet. Johansson is best leuk als Lucy en de actie is soms leuk gedaan maar in het algemeen is het nogal een tegenvallende productie.

Fed schreef:

Ik ben het helemaal met je eens. Denk dat al deze mensen gewoon zelf niet nuchter waren toen ze deze film keken Laten we eerlijk zijn: het is een flut film, met een slecht verhaal en ongeloofwaardige, irritante, verre van SCI FICTION scenes. Het enige goede is dat Scarlett goed acteert en natuurlijk Morgan. Wat een held is dat. Maar om daarvoor nou deze film te kijken, nee. Zonde van m'n tijd.

avatar van Basto
Fed schreef:

Haga, ik vond Morgan juist de zwakste schaken met z’n onzinnige Planet Earth college. Voor de rest heerlijke actie en Scarlet ziet er ook weer lekker uit.

En absurd, tja, dat heb je wel vaker bij een mangaverfilming. Het is in ieder geval fantasievoller dan al die Marvel films, die net zo absurd zijn.

avatar van remorz
Heerlijk.

Niet dat ik heel veel films van Besson gezien heb (dit is de vijfde) maar je kunt toch op de man vertrouwen dat hij een wereld schept, die hem de vrijheid verschaft om in het kader van filmfun de regels eens flink aan zijn laars te lappen. Heel veel meer dan voortborduren op een simpele premisse heeft de man er niet voor nodig.

Als die premisse dan al leunt op de grootste fabel in de wereld der wetenschap, kun je vallen over alle pseudo-wetenschappelijke poespas die hij gebruikt om het aan te kleden; dan focus je je toch echt op de verkeerde dingen én weerhoud je jezelf ervan te genieten van een nonsensicale rit vol creatieve vondsten en toch wel kundig in beeld gebrachte actie. Met name de achtervolgingsscène was best spectaculair en hoewel de CGI niet altijd even mooi is, staat die wel volkomen in dienst van een lekkere flow en/of wervelend tempo.

Johansson laat een perfecte transformatie zien en Oh Dae Suh is een meer dan geschikte bad guy. Besson verliest geen tijd, behoeft geen onnodig lang intro, geeft nét voldoende background om zijn film van geloofwaardigheid (binnen de eigen parameters) te verschaffen en heeft gewoon aanstekelijk veel plezier in de wereld die hij tevoorschijn tovert.

Dwingende logica opzij schuiven onder de vlag van speelse cinema. Gingen er maar meer regisseurs zo vrijelijk te werk zoals hij; best verademend werkje voor tussendoor: 4*