Babam ve Oglum (2005)

Turkije
Komedie / Drama

geregisseerd door Çagan Irmak
met Çetin Tekindor, Fikret Kuskan en Ege Tanman

Deniz heeft zijn moeder verloren tijdens de coup van 1980. Zeven jaar later gaat hij samen met zijn vader op reis naar de Egeïsche kust, naar de boerderij van zijn opa Hüseyin Efendi, die hij nooit eerder heeft ontmoet. Vader Sadık werd namelijk door hem onterfd, toen deze als student betrokken raakte bij de politieke conflicten. Sadık ziet erg op tegen een ontmoeting met zijn vader en onderneemt de reis dan ook slechts uit noodzaak, daar hij niemand anders heeft om Deniz aan toe te vertrouwen.

avatar van Anatolia
Langgeleden dat Turkse (film)critici zo eensgezind waren over een film. Alin Tasçiyan, (in mindere mate) Atilla Dorsay en ja, zelfs advocaat van de duivel Ahmet Hakan Coskun* hebben het over een meer dan geslaagde film. Overal in de media en op Internet wordt beweerd dat de film je al vanaf de eerste minuten een brok in de keel zou bezorgen, waar je de volle 108 minuten ook mee zou zitten. Niemand die de zaal met droge ogen verlaat...

Dus, Pathé en Minerva: stroop de mouwen.
(al heb ik de indruk dat de film meer zou passen in een filmhuis)

*Nee, ik verwacht niet dat jullie deze links gaan lezen.

avatar van Anatolia
Antwoord op mijn mailtje naar Pathé:

Wij hebben de informatie doorgespeeld aan een van de Turkse distributeurs waar wij momenteel films van vertonen, de firma Multitone. Als zij een overeenkomst met de producent kunnen sluiten, verwachten ze de film in februari 2006 in de Nederlandse bioscopen uit te brengen.

Beter laat dan nooit

avatar van Anatolia
Maxximum Film, distributeur van Turkse films in Europa, kondigt de film aan voor maart:

Van Multitone nog geen nieuws.

Des
Prachtige film, een van de beste zo niet de beste Turkse film die ik gezien heb. Soms grenst het wel op het melodramatische, maar je zou kunnen zeggen dat wij “Turken” eenmaal van nature zo zijn. De subtiele humor en politieke boodschap maken deze film tot een meesterwerk, ik vergelijk deze film dan ook met Hayao Miyazaki’s “grave of the fireflies”.

En neem een pak zakdoekjes mee naar de bioscoop want je zal daar een potje gaan janken. Ik was met Nieuw Jaar in Turkije en ging met mijn oom naar deze film toe. Hij waarschuwde me nog dat het een emotionele film is, maar als een echte Turkse man lachte ik die opmerking van me af. Nou ik had het geweten hoor!

In een periode waar de Turkse cinema een renaissance beleeft en het verschrikkelijk goed gaat met de Turkse films valt er veel te zeggen over de kwaliteit van deze films. Deze film is een parel tussen de bagger films die wij op ons af geschoten hebben gekregen. Met bagger films bedoel ik Keloglan, Hababam Sinifi en de bagger van de bagger films Kurtlar-.ik ga geld verdienen door op de onderbuik gevoelens van de turken in te spelen-.Vadisi: Irak.

Graag wil ik dat mensen niet gaan overdrijven dat het een super prachtig film is want dat is het niet wel een goeie film maar niet super Gonul yarasi (Hart zeer)was beter Wat de film verpest heeft is de kleine jongen met zijn fantasieen en natuurlijk zijn irritante stem
Mijn god wat kunnen die Turkse vrouwen hard praten zeg leek wel kippehok En als het serieus was werd het weer onserieus B.V. hoe die man naar zijn vader toe rende bla bla bla..... verder was het wel oke

Ersial
Zeer mooie film. Eindelijk een mooie onderwerp! Geen woorden voor.

avatar van Anatolia
Lichte, zeer lichte teleurstelling.
Ik had het idee dat Irmak het scenario van een hele tv-serie (zie Çemberimde Gül Oya, ook met de junta als decor) in deze 108 minuten probeerde te proppen. De ontwikkelingen gingen mij iets te snel en ik zou het daarom niet erg gevonden hebben als het een half uur of langer had geduurd.

Toch weet Irmak met name dankzij het mooie decorgebruik, vaak de juiste snaar te raken. Aparte vermelding hierbij verdient natuurlijk Çetin Tekindor met zijn geweldige acteerwerk.

Warme film en uiteindelijk toch wel een aanrader.

avatar van Turkeyloverz
Goede film, maar er gebeurt te veel in korte tijd. Voor de rest heeft het een redelijk goed verhaal. De meeste acteurs kende ik al, en dit is de 1e turkse film waarbij ik kan zeggen dat er redelijk goed is geacteerd.
Het einde verpest het dan wel een beetje, maar het blijft een goede film.

The Soldier schreef:

neeeeee man iritante stem? kom op hoor... juist schattig... ik vond het echt een goeie film.. ik heb me zo ingehouden dat ik er hoofdpijn van heb gekregen.. op een gegeven moment kon dat ook niet meer liet ik me maar gaan..

avatar van Turkeyloverz
Dat joch had zeker een irritante stem, maar dat had gelukkig geen invloed op de film, ik lette gewoon niet op hem, de film zelf was veel interessanter..

De moeder en de vader gingen dood, dat was heel zielig. Het was ook heel grappig. Ik moest klein beetje huilen maar ik wou niet laten zien aan mijn vrienden. Daarom ging ik niet zo veel huilen anders was de beker helemaal vol

avatar van Anatolia
Mijn vermoeden is bevestigd: ik heb een slordige fout gevonden in de film. Wanneer Sadik het plaatselijke winkeltje bezoekt, zie je verschillende kranten in de rek staan. De logo's daarvan zijn splinternieuw. Hürriyet bijvoorbeeld had in de jaren '80 een gele logo; in de film is het de hedendaagse rode.
Zie: http://dosyalar.hurriyet.com.tr/arsivdenbugun/

avatar van Turkeyloverz
Idd, geniale ontdekking, moet ik zeggen. Daar heb ik helemaal niet op gelet..

kArIzMa_TuRk
Superfilm. Heeft een hele mooie verhaal. dit film zit in mijn top 10 lijst van Turkije.
* * * * * prachtig.

Sprakeloos, geen woorden voor, een fantastische, meeslepende film..........

avatar van onelastgoodbye23
mijn god.. hoe erg heb ik wel niet gehuild bij deze film..
Ik vond babam ve oglum zelfs nog beter dan Gönül yarasi.. prachtig gewoon..

Plus: Themas van: uitvliegen van de zoon; de Verloren Zoon komt thuis; hereniging van de familie; het verlies van een dierbare zijn goed opgebouwd tot een climax. Houd zakdoeken in de buurt! Emotioneel, menselijk.
Min: de felle harde opname van de vrouwenstemmen. Alles speelt zich alleen maar af in de familie, bijna geen interactie met vrienden en buren. Zou dat ook echt zo zijn?
Tranentrekkende familiedrama.

Aan de scores te zien die van overal naar deze film werden geslingerd hadden we hoge verwachtingen gekregen. Na de aftiteling echter bleef er bij mij toch wel enige verwachting zitten die nog niet werd ingelost. Zoals ik al enkele malen hier mocht lezen gebeurt er inderdaad teveel op teweinig tijd. Voor een sterk drama heb je misschien toch wat meer tijd nodig om het geloofwaardig te laten overkomen (vooral als er zoveel gebeurt). De film had soms ook "geforceerde" momenten, waar hij meer overhelde naar het melodramatische.
Ik geef hem een 4* omdat de bedoelingen goed waren, hoewel er niet alles is uitgehaald.

Beste turkse dramafilm tot nu toe 5*

Eerste film in myn leven, die mij aan het huilen heeft gekregen
Mijn god, wat goed, wat emotioneel..
Wat een lief klein kindje
een 5+!!!!!

MaxB52
Tranentrekker ... zeer mooie film.

4 sterren!

Volgende week op 16 september is deze film op FoxTurk te zien. Ik heb deze film nog niet gezien, maar ik wil hem al jaren zien. Ik ben blij dat hij op tv komt

Werkelijk waar, de beste tranentrekker van de afgelopen jaren.

Een absolute aanrader!

Een meer dan verdiende 5*

avatar van -i.o-
Hele mooie & trietse film

avatar van eses_26
Tranen rolden over mijn wangen; wat een drama, wat een film.

Schrijnend verhaal over de terugkeer van een verloren zoon. Het temperamentvolle acteerwerk en het mooie camerawerk maken dit tot een verrassend goede film, die mij vooral bestemd lijkt voor de kenners van de Turkse familiecultuur.
De functie van de fantasiebeelden van de kleinzoon in het geheel is mij niet duidelijk geworden.

prachtige film

avatar van ambrosini
Aanrader.. drama op top niveau

Een dramatische vader-zoon-relatie.
Een goede film, al was het bij sommige scenes wel even wennen aan de familiale drukdoenerij. Doet evenwel amper iets af de waarde van deze film die ook knappe beeldcomposities inhoudt en ons een emotioneel slot bezorgt.

Pfoe.

Turke cinema is voor mij nog een grote onbekende. Heb al één genrefilmpje en één arthouse film achter de kiezen, deze leek mij een goeie keuze om de commerciëlere kant een keer te ontdekken. Het werd me echter al redelijk snel duidelijk dat dit niet meteen wat voor mij was.

Een drama in sneltreinvaart. Veel grote gebeurtenissen, nog grotere emoties en neergezet met grootse gebaren. Niks is subtiel, van het dik aangezette acteerwerk tot de melige muziek en kazige plottwists, het is een constant bombardement van drama.

De film oogt nog enigszins fleurig vanwege de constant zonnige setting, maar het camerawerk is niet veel soeps en de editing oogt vaak amateuristisch. Het zijn de film-droompjes van het kleine jongetje die de rek er nog enigszins inhouden, maar da's wel erg weinig om op te teren, de film schuurt namelijk dicht tegen de twee uur aan.

Mnee, redelijk gelaten en verveeld zitten kijken naar deze film. Er zit duidelijk ergens een serieuze cultuurkloof, maar op basis van deze film vermoed ik niet dat die snel overbrugd zal worden.