ad
  • 8.142.526 stemmen

Eaten Alive (1976)

Horror | 89 minuten

Genre: Horror

Alternatieve titels: De Krokodil des Doods / Death Trap / De Gek met de Bloedzeis

Geregisseerd door: Tobe Hooper

Met onder meer: Neville Brand, Mel Ferrer en Marilyn Burns

Releasedatum: 22 juni 1978

Over Eaten Alive

"Meet the maniac & his friend"

De compleet geschifte Judd runt een hotel ergens midden in het moeras. Zijn trouwe kompaan en geliefkoosde huisdier, een alligator, ligt verdekt opgesteld vlak naast de ingang. Hij eet ongeveer alles, inclusief de gasten die in het hotel willen overnachten.

image

avatar van jordandejong

jordandejong

wendyvortex schreef:

En Robert Englund als macho????

Blijft voor mij toch die aardige alien uit "V" kan ie nog zo vaak Freddy Krueger hebben gespeeld.

Toch heeft onderandere deze film hem naar zijn roem geholpen. Zonder Eaten Alive was hij nooit de alien uit V of Freddy uit Nightmare on elm street.

Hooper heeft hem later nog in een paar films van hem laten spelen maar de score daarvan is nog lager dan dat van Eaten Alive.

avatar van Boeikens

Boeikens

Middelmatig.

Na lange tijd nog eens herzien maar kon me nog steeds niet echt bekoren. Uiteraard ver weg van de kwaliteit van een TCM.

Sfeervol maar weinig spannend. Trage opbouw met een beter einde. Englund en Brand vond ik best meevallen maar de rest...

Ook de fx vielen soms zwaar tegen.

avatar van erik1677

erik1677

2e film van tobe hooper.

lang niet zo goed als texas chainsaw massacre, maar eigenlijk is dit wel een beetje een nasty klasieker.

Weer een heerlijk sfeertje hier.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Low budget horror.

De tweede film van Hooper is duidelijk niet goed geslaagd. Maar toch heeft het een leuk en best apart sfeertje. Ook Neville Brand en Mel Ferrer doen het niet slecht en de film vermaakte best. Maar daarna zijn de leuke ingrediënten wel zo'n beetje op. Toch verdient het nog een 2,5.

avatar van m1chel

m1chel

• 1948 berichten

Troep van de bovenste plank, wat was de nederlandse titel ook alweer? O ja... De Krokodil Des Doods. En dan is het nog een waar gebeurd verhaal ook. Zelfrs in 1976 hadden ze er wat beters van kunnen maken. Het sfeertje en de muziek waren inderdaad apart, maar ik kan er niks anders van maken. 0.5 ... naar het was altijd nog vele malen beter dan de remake van Piranah

avatar van jordandejong

jordandejong

Wat een heerlijk filmpje blijft dit toch.

Tuurlijk evenaart het Tobe's Texas Chain Saw Massacre niet, maar dit is desondanks een geweldig sfeervolle film.

Lekkere creepy soundtrack, en ook een erg lekker tempo.

Neville Brand zet een erg leuke rol neer als mompelende maniac. De kills zijn niet altijd even goed in beeld gebracht, maar de kill op Mel Ferrer met de zeis door de keel maakt veel goed.

Leuk rolletje ook van Robert Englund.

De krokodil ziet er geweldig cheap uit .

Eaten Alive blijft echt een erg leuk filmpje, met een erg leuke sfeer. Echter alleen voor de liefhebbers van lekkere goedkope shit uit de 70's..

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

jordandejong schreef:

voor de liefhebbers van lekkere goedkope shit uit de 70's..

Precies, hoewel het zelfs dan nog wel soms erg melig vermaak is.

Overigens, misschien al bekend, maar de vierde van vijf echtgenotes van de vader van het vermiste meisje (Mel Ferrer) was niemand minder dan Audrey Hepburn. Ferrer zelf was in 1956 nog één van de sterren van de met veel poeha gelanceerde filmversie van War and peace, maar daarna ging het met z'n carrière wel wat minder...

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Had geen al te hoge verwachtingen maar ben zeer makkelijk gevallen voor deze typische Tobe Hooper. 't zit hem voornamelijk in de geweldige setting, art-direction en vuiligheid die gelijk aan The Texas Chainsaw Massacre doet denken. Niet half zo spannend als die andere titel maar wel sfeervol met leuke rollen en leuke horrorelementen. Die krokodil werkt nog behoorlijk goed in het verhaal.

avatar van Reinbo

Reinbo

"My name is Buck and I want to Fuck."

Hier komt dus die KIll Bill zin vandaan..... Geeldige grindhouse film met puike soundtrack, heerlijke wierde naargeestige sfeer en briljante creepo. Kortom geweldig filmpje. Fantastisch jaren 70 werkje dat meer structuur heeft dat de TCM, maar bij vlagen net zo creepy en beangstigend weet te zijn. En als je dan toch probeert Leatherface te overtreffen, dan is een croco geen slecht idee. Niet dat je m veel ziet, maar ook in dit huis moet je niet de weg kwijt raken.

Toffe rol ook van de jonge Freddy.

avatar van GMovie117

GMovie117

Best een vermakelijke horror van Tobe Hoober.

had een echte "Texas chainsaw massacre" sfeer in zitten.

alleen de slachtscene's waren soms wat afgezaagd.

avatar van RuudC

RuudC

GMovie117 schreef:

alleen de slachtscene's waren soms wat afgezaagd.

Is toch ook de bedoeling?

avatar van jippie2010

jippie2010

Hmmm.... ik ga deze binnenkort maar eens kijken... hoop dat ik er geen spijt van krijg...

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De film wordt al stoned/surrealistisch vanaf het begin en kan nooit de sfeer oproepen die Texas Chainsaw Massacre had. Het is allemaal nogal knutselig met zeer bizarre personages. Judd is niet echt dreigend en de krokodil te amateuristisch om te werken. Bovendien ben ik nooit een fan van Freddy Krueger geweest (die man is ook maar een pussy in vergelijking met Jason Voorhees en Michael Myers). Als deze film de referentie was voor England om later Krueger te spelen, verklaart het veel waarom ik me hier ook niet in kan vinden.

Tobe Hooper had als regisseur veel succes met TCM en het is raar dat Eaten Alive meer budget kreeg dan z'n vorige film. Gelukkig heeft dan man daarna toch meer gemaakt en deed hij het terug beter met oa Salem's Lot en Poltergeist (al merk je bij die laatste meer de hand van Spielberg dan van Hooper). Als er één film een remake verdient, en men is daar tegenwoordig toch zo mee bezig, dan is het deze wel. De film is immers gebaseerd op het leven van Joe Ball die in de jaren '30 met z'n alligator verschillende vrouwen vermoorde. Alhoewel we dit concept al wel kennen ondertussen, had hier veel meer ingezeten en hoop ik enigszins in een tweede kans.

avatar van FillumGek

FillumGek

Poster > film. Zo spectaculair als de cover doet vermoeden wordt het helaas niet. Een verhaal gebaseerd op moordenaar Joe Ball, die in de jaren '30 enkele moorden op zijn geweten had. Gek genoeg had hij een alligator pit in zijn achtertuin, maar dat hij zijn krokodillen mensen heeft gevoerd is nooit bewezen. Hooper gaat voor zijn eigen waarheid en trakteert ons op de ene na de andere kill.

De sfeer zit er goed in en vooral de rode belichting is goed. Ook de rookmachine draait overuren wat het moeras een stuk onheilspellender maakt, maar belangrijker nog, de low budget krokodil bedekt. Ik had me erop ingesteld dat ik niks van het ding zou zien, dus de scenes waarin de croc daadwerkelijk in actie kwam bevielen me wel. Ook held Englund is leuk om te zien in één van zijn eerste rollen. Het Freddy-loopje is al duidelijk te zien en ik ben ook wel benieuwd hoe hij het in de hoofdrol had gedaan. Want Brand deed het aardig, maar was niet altijd overtuigend. Moest ook lachen om het kleine meisje dat waarschijnlijk gecast is om haar luidste schreeuw.

Eaten Alive is helaas bij vlagen wel langdradig. Sommige scenes vond ik echt te lang duren, zoals Judd die de hele tijd door het motel sloft zonder dat er iets gebeurd, of het moment waarop die moeder zich probeert los te maken op bed en er steeds wordt geswitched tussen haar en Judd. Het stoorde me in ieder geval. Verder denk ik dat er wel meer had in gezeten en ik ben eigenlijk ook wel voor een remake. Animal horror is toch een guilty pleasure van me.

avatar van RuudC

RuudC

Godallemachtig, wat wordt er hier een partijtje gegild! Heerlijk stukje pulpcinema! Eaten Alive mag dan niet het effect van een Texas Chainsaw Massacre hebben, maar de broeierige sfeer is aardig gelijk gebleven. Dit is toch een film die je met een stel kameraden en met veel bier achter de kiezen eens moet kijken. Een grindhousetheatertje kan ook uiteraard. De film lijkt al flink vergeeld te zijn, voordat het op dvd gekwakt werd. Het verhaal is toch knudde, dus het is vooral wachten tot het volgende slachtoffer valt en op dat vlak valt best wat te genieten. Eaten Alive herbergt een aantal prachtige personages, foute gore en een schimmig hotel in een mistige studio. Het mag duidelijk zijn dat je van foute films moet houden om het te kunnen waarderen.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Nauwelijks minder dan Texas Chainsaw Massacre. And I mean it. Briljant hoe Hooper zo'n groots meesterwerk weet op te volgen. Wel schrijnend om te zien hoe dit níet gewaardeerd wordt, maar iets met een reputatie wel. Klasse spat er aan alle kanten van af en die alligator effecten overtreffen álles wat er daarvoor en sindsdien is uitgebracht. Groezelig, benauwd... sleazy meesterwerk!

avatar van megaman

megaman

Mee eens 'jeroentjuhhhhh'. Chainsaw vind ik toch wel 'n tikkie effectiever maar na een 3e kijkbeurt gisteravond kan ik zeggen dat Eaten Alive ook zeker een horrorklassieker genoemd mag worden. De atmosfeer is erg sterk, de lijpe soundtrack a lá Chainsaw en Old Judd is briljant. Die gast mompelt en lacht wat in zich eigen, sloft 'n beetje door z'n hotel heen, komt met vage verhalen aanzetten en kijkt bij 'n aanslag op zijn vijand eerst verrast en daarna blij als een kind. Joost mag weten wat er in z'n koppie omgaat maar Neville Brand deed het absoluut briljant. "Old Judd knows everything! Need no eyes for that, no sir!" Haha geweldig!

avatar van Insignificance

Insignificance

Vond het zo gek nog niet. Hooper heeft nog duidelijk wat van z'n Texas Chainsaw Massacre vorm te pakken, al raakt hij in dit moeras niet de toppen die hij in Texas haalde. De vibe zit er nog wel degelijk in. Voor een verhaaltje en dergelijke moet je hier natuurlijk niet zijn. Wat er zoal rondloopt, zeurt, murmelt en gilt en met die krok wordt het ook nooit wat. Hij eet af en toe iets op en dat is het wel. Maar goed ook, zo'n nep beest wil je niet ook niet al teveel in beeld hebben.

Eaten Alive moet het vooral hebben van z'n aftandse redneck sfeertje met dampige fotografie rondom het hotel en de troosteloze muziek die daar wordt ingezet. Judd draait door en als hij er dan eens eentje vastprikt, is dat nog best smerig. In al z'n kilheid althans. Verbaast me niks dat deze tot het lijstje van de video nasties heeft geschopt, al heeft dat niet zozeer met de onscreen viezigheid te maken. Die valt best mee. Het is de ronduit akelige ambiance.die het 'm doet.

avatar van Basto

Basto

Psycho on acid

De hoteleigenaar is minstens zo gek als Norman Bates. Moeder is ingewisseld voor een krokodil en zartwit maakt plaats voor hallucinant kleurgebruik. Bava is nooit ver weg.

Fantastisch horrorfilmpje dat het als follow up van de Texas Chain Saw Massacreniet direct kon waarmaken, maar dankzij een geweldige release van Arrow video een herkansing krijgt.

Wat mij betreft een voltreffer. Heerlijke freakshow vol dumb ass red necks en een glansrolletje voor de toekomstige Freddy Krueger, die het prototype voor Quentin Tarantino lijkt te zijn. En of het nu een zeis is of een kettingzaag, Hooper blijft de grootmeester van de krijsende vrouwen.

Fantastisch gekkenhuis. De krokodil maakt het feest compleet.

avatar van de grunt

de grunt

• 2029 stemmen

Hoe kan deze machtige horrorblauwdruk nou 23% scoren op Rotten Tomatoes.

avatar van shrink

shrink

Is geen beste film. Slecht verhaal, oubollig en niet spannend.

avatar van keimpeS

keimpeS

Fijne horror met het echte gevoel van de jaren 70. Gisteren invasion fom Mars gezien en nu deze, ik moet zeggen dat de stijl van Tobe Hooper me wel aanspreekt. Ik ben wel benieuwd welke films nog meer door hem zijn geregisseerd, maar eens kijken hier of op imdb. Veel beter dan bv Alligator.....

De film heeft ook wel bepaalde herkennings-elementen met de tcm film.

Volgens mij zijn dit toch wel Hooper beste films:

TCM

Life forceren

Invaders from Mars

The Funhouse

En deze Eaten Alive, als ik hier zo de lijst met films van Hooper zie, is er verder niet echt iets dat mij aanspreekt......

avatar van Basto

Basto

keimpeS schreef:

De film heeft ook wel bepaalde herkennings-elementen met de tcm film.

Volgens mij zijn dit toch wel Hooper beste films:

TCM

Life forceren

Invaders from Mars

The Funhouse

TCM 2 is ook geweldig en natuurlijk Poltergeist, al is daar de invloed van Spielberg erg groot geweest. Salem's lot is ook best aardig.

avatar van keimpeS

keimpeS

Basto schreef:

Uiteraard dat zijn ook goede films, Salem's Lot heeft z'n momenten maar ook de strijd tegen de tijd verloren qua special effect's. De scene met dat jochie zwevend voor'het raam is me altijd bij gebleven vanuit mijn jeugdjaren brrr kippenvel destijds. TCM 2 en Poltergeist heb ik ook thuis liggen in de kast en uiteraard vele malen al gezien...

avatar van clubsport

clubsport

• 2036 berichten

deze is niet best rare karakters slechte effecten en een zwak verhaal , ja tobe hooper had het hier nog niet echt goed voor mekaar zullen we maar zeggen .

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19237 berichten

Best wel een vermakelijke low budget horror, maar echt goed kan ik het niet noemen. Beste is sowieso de setting met het rokende moeras en de scènes waarin het kleine meisje vlucht, kruipt en zich verschanst voor de geschifte hoteleigenaar. Neville Brand speelt de rol van Judd wel overtuigend al had ik toch wel moeite om mijn aandacht erbij te houden als hij weer traag begon te mompelen en door zijn hotel te sloffen. Tempo van de film was ook net wat te laag met een aantal scènes die er uiteindelijk toch niet zo erg veel toe deden om het spannend te maken. Ik had eigenlijk ook op wat meer actie van de krokodil gehoopt. Deze is uiteindelijk vrij passief en wacht meestal totdat hij voedsel krijgt van het echte gevaar.

avatar van EW101

EW101

Ja, tamelijk geniaal.

Heerlijke horror weer van Tobe Hooper. Net als in TCM, zit hier weer die typische stoffige en smerige sfeer in. Nu wel in Louisiana dan en een ander soort maniak die aan het slachten is.

De sfeer zit wel goed zoals ik net zei. Dit is goed te merken aan de (vaak rode) belichting tijdens de film.

De gek (wat hij wel allemaal niet uitkraamt! )in deze film mag er ook zeker zijn en moord het heerlijk op los. Geweldig hoe hij met een zeis door het hotel stormt.

De soundtrack helpt ook goed mee om de film een gestoorde indruk achter te laten. Mooi is de muziek niet, maar wel lekker maf.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1921 berichten

De volgende films zijn/worden vandaag ook gekeken:

- de spionage actie thriller Spy Game (2001) herzien op Netflix

- de avonturenfilm Black Knight (1954) uit eigen collectie

- de actiefilm Game of Death (2011) uit eigen collectie

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1921 berichten

Ik als Grindhouse film liefhebber vond het weer geweldig om deze cultfilm weer te herzien. Deze film is een klassieker in het genre. Heb mij weer prima vermaakt.

avatar van wibro

wibro

Aan deze film is duidelijk te zien dat hij uit dezelfde hoed komt van de regisseur van The Texas Chainsaw Massacre (1974) maar kan bij die film toch niet in de schaduw staan. Daarvoor mist hij te veel spanning en schrikmomenten. De weirdo Judd had wel iets komisch dat wel, zeker als hij met de zeis achter zijn slachtoffers aan zat. Echt gore heb ik toch niet kunnen ontdekken en die naaktscènes stelden niets voor maar dat is meestal bij Amerikaanse producties dit in tegenstelling tot Italiaanse producties. Wel jammer natuurlijk want die meiden zagen er best wel lekker uit.

avatar van joolstein

joolstein

Ondanks dat het gebruik van gekleurde verlichting (overwegend rood) en het overmatige gebruik van de studio-rookmachine, de film nog enige sfeer geven was deze tweede film van Tobe Hooper verder maar een gebrekkige, niet effectieve horrorfilm. Deze en TCM hebben wel gemeen dat ze beide losjes zijn gebaseerd op een echte moordenaar; hier was het Joe Ball. En met een hotel en een gestoorde eigenaar had het zowaar trekjes van Psycho (1960) Echter weet Tobe Hooper zijn acteurs blijkbaar niet goed in de hand te houden want Neville Brand als Judd, is verbazingwekkend irritant, hij mompelt en bezorgt zichzelf vaak demente monologen. William Finlay, maakt het zelfs nog gekker, is steeds bezig met vreemde hand bewegingen en blaft als een hond naar zijn vrouw. Tergend waren ook de constante close-ups van het meisje dat steeds schreeuwde. Het zegt waarschijnlijk genoeg over de film als de beste uitvoering komt van de acteur Robert Englund, (Freddy Krueger) en dat terwijl hij nu niet bekend staat als het grootste acteertalent. Tja en als de meeste horror moet komen van een stuntelde Neville Brand met een zeis en een grote plastic krokodil, werd ik best teleurgesteld.