Coffy (1973)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Jack Hill
met Pam Grier, Booker Bradshaw en Sid Haig

Coffy (Pam Grier) is een verpleegster en er mag dus verwacht worden dat ze om een mensenleven geeft. Coffy verandert echter in een wrekende engel wanneer ze erachter komt dat een aantal dealers haar kleine zusje aan drugs hebben geholpen. Ze opent de jacht op alle dealers die erbij betrokken waren en één voor één berooft ze hen van het leven.

movie acteurs schreef:

Uh...... het enige wat dit soort films voor jouw tot parel maakt is enkel vanwege wat vrouwelijk bloot , het enige waar jij dus over lult. Tegenwoordig worden er anders ook nog borsten of gewoon naakt in film getoond. Over de rest van de film praat je nauwelijks.

Ik zou zeggen lees het nog maar eens

avatar van movie acteurs
Bij Sheba, Baby ging je nog serieus lopen klagen over het weinige naakt. Kom op zeg, je kan dit soort films op veel andere dingen beoordelen. Hoe klein zo'n stukje tekst mag zijn, het is wel een aanklacht dat er geen naakt in zit , volgens jou. En dan kan je er wat omheen schrijven. Als je bij de films elke keer met naakt moet aankomen in je berichten, ben je niet altijd geloofwaardig. Want dit is niet de enige film waarbij je dat doet. Ik wilde hier eigenlijk niet zo zeer op in gaan, maar op een gegeven moment werd het wel erg opvallend.

Deze films moeten het toch ook vooral hebben van het naakt en Pam Grier. Je hebt deze film toch ook niet enkel en alleen bekeken vanwege het cliché verhaal en de actie want die zag er behoorlijk goedkoop en nep uit (o.a. pop achter een wagen). Behalve het naakt in deze film heb ik ook genoten van andere dingen (zie eerder bericht). Sheba, Baby was gewoon in alle fronten een teleurstellende film en dat heb ik ook duidelijk aangegeven bij die film. En ja er zat ook geen bloot in terwijl het in de vorige films wel aanwezig was (zonde dus).

Zit je trouwens ergens mee ? Want in jouw bericht heb je het toch ook over naakt en de Sexy Pam Grier ! De laatste zal voor jouw toch ook de hoofdreden zijn geweest om deze film te bekijken. Als ik dan ook nog zie welke films je laatst heb bekeken en ik zie daarbij staan een film als "Lager SSadis Kastrat Kommandantur" (zoiets als de "Ilsa" films) dan denk ik niet dat je die film kijkt voor het verhaal. Ik kijk de laatste weken juist regelmatig (lang leve het internet) na dit soort erotisch getinte films uit de jaren 70. En buiten het naakt erin vind ik het best aardige films om naar te kijken en hebben ze ook nog een nostalgie gehalte voor mij.

avatar van funnyhow
pam grier trekt deze film toch iets boven het gemiddelde ... verhaal stelt niet veel voor ,maar hoeft dit bij zo soort films ;p niet dus ... toppertje toch wel !

avatar van night rider
ik heb me vermaakt met deze film,leuke funky muziek op de achtergrond en een mooie pam grier met een behoorlijke voorgevel....ook die dames zagen er goed uit voor dat jaar(ik zat nog in de stengel van me ouweheer)

sid haig was ook geweldig om te zien,ik kon hem alleen als de clown uit house of 1000 corpes

avatar van Richard_Voorhees
Deze krijgt een Arrow Video release!

Een sensuele wraak-actiethriller (typisch jaren zeventig), met naast de gebruikelijke actiescènes, een portie geweld en seks. Het verhaal zat vol met clichés en de kleding deed bijna zeer aan de ogen. De rondborstige, sexy Pam Grier moest deze productie in haar eentje zien te dragen. Een film die zonder veel toewijding leek te zijn gemaakt.

avatar van Insignificance
Pamploitation. Tweelingen die een subgenre op zich vormen in een verzameling toffe, lompe en brakke scènes met een plotje om het enigszins aan elkaar te knopen. In plaats van dat had het wat mij betreft best nog wat meer zwoele soul mogen hebben, maar vooruit. Als je geen grijns op je waffel krijgt van de introductie van King George, zal je hier niet veel aan hebben. Nou ja, Grier dus, meer vrouwelijk schoon dat elkaar te lijf gaat (wat je al niet in zo'n afro kunt verstoppen) en er komt zo af en toe grof geweld aan te pas. Geen genade vanaf de opening, er is iets met een auto dat een staartje heeft en gerechtigheid zal geschieden. She's a wild animal!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film gaat er gewoon voor. Een goeie groove, leuke setting, knappe wagens, mooie meiden en echt geweld met catfights, schietpartijen en bloed overal. Veel actie blockbusters zijn een pak braver dan deze Coffy. Helaas moet die het doen met een minder budget. Pam Grier is overtuigend in de titelrol. Deze film kampt soms met het low budget, maar is eigenlijk puur genieten. De 70's sfeer kruipt uit het scherm. Hollywood levert tegenwoordig enkele familiefilms en dan is het toch wel genieten als het soms ietsje meer mag.

avatar van Richard_Voorhees
Voor mij de eerste non-horror blaxploitation flick die ik zag en ik heb van begin tot eind best aardig genoten. Pam Grieg is badass in de hoofdrol. Vooral de momenten waarop haar woede ontketent word zijn geweldig. Vooral het hoerengevecht in het bordeel waarbij veel vrouwelijk naakt voorbij komt is behoorlijk classic.
Verder vind ik de typetjes in deze film sterk. De lokale pooier kan haast niet meer over-the-top dan in deze film. Menig maal moest ik denken aan de pimps zoals die in spellen als GTA en Siants Row geportretteerd worden, want de gelijkenissen waren sprekend.
Ook Sid Haig weet op een leuke wijze een steentje bij te dragen aan de bonte verzameling aan (mannelijke) personages.
Daarnaast is de soundtrack heel erg passend. De funky muziekstijl past perfect op de 70's vibe die de filmmaker heeft gecreëerd. Vooral op momenten waarin Grieg in bijvoorbeeld een enorm wijde broek met Schotse ruitenprint te zien is. Ook op het einde tijdens de achtervolgingsscene met de politieauto is het trommelgeluid in combinatie met wat trompet en een dominerende bas gewoon erg sterk.
Deze beviel me best goed, binnenkort maar eens Foxy Brown opzetten.

Het lijkt me duidelijk dat de casting van Pam Grier in Tarantino’s Jackie Brown geïnspireerd is door haar rol in deze film. Nog afgezien van het feit dat het niet mijn lievelingsgenre is, is het overigens gewoon een zwakke film met onnozel acteerwerk en dito dialogen, soms op het belachelijke af. Maar aan actie geen gebrek natuurlijk. Tamelijk comic book-achtig en dus matig.