Coffy (1973)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Jack Hill
met Pam Grier, Booker Bradshaw en Sid Haig

Coffy is een verpleegster en er mag dus verwacht worden dat ze om een mensenleven geeft. Coffy verandert echter in een wrekende engel wanneer ze erachter komt dat een aantal dealers haar kleine zusje aan drugs hebben geholpen. Ze opent de jacht op alle dealers die erbij betrokken waren en een voor een berooft ze hen van het leven.

avatar van rokkenjager
Amateuristisch maar erg leuk gedaan.

Mijn kennismaking met Blaxploitation. En dan smaakt naar meer. Het verhaaltje opzich steld niet veel voor, De uitwerking is nota bene tof. Geestig en Memorabele dialogen. Paar keer smakelijk kunnen lachen. Pam Grier is een genoot om naar te kijken. Haar impertinentie, sarcasme en onbeschaamdheid overtuigde me allezins. De rest van de cast speelt wat matig en af en toe ronduit slecht. Toch ook onbedorven. Maar echt persuaderen lukt dat niet.

De actie ziet zeer amateurish uit. Waardoor je het gevoel hebt dat het zo slecht is dat het goed is. Je moet de film dan ook natuurlijk niet te serieus nemen. Als je met die stelling de film ingaat kan de film niet alleen niet tegenvallen. Integendeel het is dan een fenomenaal werkje.

Na het tegenvallende Black Caesar had ik het even gehad met de blaxploitation, was dit het niveau wat ik moest verwachten? Gelukkig besloot ik Coffy toch een kans te geven.

Gelukkig want deze film is gewoon bad-ass! Het plot is redelijk, genoeg voor wat je van zo'n film kan verwachten. Coffy is een verpleegster die geconfronteerd wordt met de gevolgen van drugs in haar omgeving. Gefrustreerd dat de politie niets lijkt te doen omdat ze worden omgekocht besluit ze het heft in eigen handen te nemen. Van dealer tot pimp, niets schuwt ze!

Of een rauwe en harde manier zie je hoe ze, de zeer aantrekkelijke Pam Grier, dit doet. Vuist en fles gebruikt ze om te vechten, verleiding om de mannen aan te pakken. Ze kunnen maar beter oppassen, want ze op zoek naar WRAAK!

Ondersteund door goed passende Funk muziek en mooie kleding maakt dit een een zeer memorabele blaxploitation en een geweldige actiefilm.

****

avatar van jordybeukeboom
Een stuk minder leuk/overtuigend dan Foxy Brown.

De lynchscene van King is wel geniaal, maar ook gruwelijk hard.

De lyncher tegen de overgebleven zwarte chauffeur van King "Kom maar bij ons werken, we zullen je netjes behandelen"

avatar van Lucsz
Rauw, expliciet, vunzig, grof en sexy. Heerlijke blaxploitationfilm met Pam Grier in haar doorbraakrol, net voor Foxy Brown gemaakt. Pam Grier speelt alle sterren van de hemel in deze cocktail van charisma, sexyness en ontzettend rondborstigheid. Veel naakt, veel gescheld en goede muziek. Dit zijn alle ingredienten die je nodig hebt om een fantastische jaren '70 blaxploitationfilm te maken.

De dialogen zijn vaak tenenkrommend, over-de-top en onorigineel, maar dat mag de pret niet drukken. Pam Grier kreeg mij high as a kite en daarvoor een volop verdiende 8.

avatar van movie acteurs
Oude grove/gewelddadige blaxploitation film uit de jaren zeventig. Het plot is nogal dunnetjes maar ach. Het sfeertje, scene's, geweld, soundtrack, swingende muziek, wat naakt scene's en natuurlijk een sexy Pam Grier maakte wel wat goed. Voor de rest vond ik het wel een heerlijk filmpje vooral het geweld. krijgt van mij een 4,0.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Beroemde blaxploitation.

Vermakelijke wraakfilm met Tarantino's heldin Grier. Het verhaaltje is flinterdun en blijft verschoond van logica of goede acteerprestaties, maar kijkt lekker weg. De soulsoundtrack en het soms mooie camerawerk voorzien de film van een beetje sjeu.

Redelijk.

Mijn eerste kennismaking met Pam Grier was Jackie Brown. Leuk om nu haar films te zien waardoor Quentin Tarantino haar castte in zijn film (Foxy Brown staat ook nog op het lijstje).

Veel sex, geweld en naakte dames in dit uiterst vermakkelijk, retro-filmpje. Het verhaal stelt niet al te veel voor, maar dat mag de pret niet drukken.

geniale film, onmogelijk te bekijken zonder terug te denken aan waar Tarantino zijn mosterd heeft gehaald voor Jackie Brown en Kill Bill 2

Best wel een leuke actie / misdaad film waarin Pam Grier uit is op wraak zoals Charles Bronson uit de "Death Wish" films. Maar deze film was eerder dus het is zeker niet gejat ervan (eerder andersom). Het verhaal is niet ingewikkeld maar zit wel leuk in elkaar en weet ook wel te boeien. De film is soms ook best grof (o.a. het begin) en de cast doet het goed en dan met name de wonderschone Pam Grier met haar twee heerlijke projectielen die best vaak te zien zijn. De scene waarbij ze zich uitkleedt voor King George (die zag er echt geweldig uit als een pooier) was gewoon . Ze zag er trouwens regelmatig adembenemend uit. De andere dames in de film zagen er overigens ook best fraai uit (ook naakt). Gelukkig was Sid Haig ook weer van de partij (heeft vaak samen gespeeld met Pam Grier) zodat het feest compleet was. Dit keer niet in een komische rol maar als een keiharde gangster. Hij speelde zijn rol weer voortreffelijk. De funky muziek in de film was ook best aardig zeker in het begin en bij de introductie van King George.

Gewoon een heerlijke jaren 70 film om naar te kijken. Eigenlijk wel jammer dat dit soort pareltjes niet meer worden gemaakt.

Een sensuele wraak-actiethriller (typisch jaren zeventig), met naast de gebruikelijke actiescènes, een portie geweld en seks. Het verhaal zat vol met clichés en de kleding deed bijna zeer aan de ogen. De rondborstige, sexy Pam Grier moest deze productie in haar eentje zien te dragen. Een film die zonder veel toewijding leek te zijn gemaakt.

avatar van Insignificance
Pamploitation. Tweelingen die een subgenre op zich vormen in een verzameling toffe, lompe en brakke scènes met een plotje om het enigszins aan elkaar te knopen. In plaats van dat had het wat mij betreft best nog wat meer zwoele soul mogen hebben, maar vooruit. Als je geen grijns op je waffel krijgt van de introductie van King George, zal je hier niet veel aan hebben. Nou ja, Grier dus, meer vrouwelijk schoon dat elkaar te lijf gaat (wat je al niet in zo'n afro kunt verstoppen) en er komt zo af en toe grof geweld aan te pas. Geen genade vanaf de opening, er is iets met een auto dat een staartje heeft en gerechtigheid zal geschieden. She's a wild animal!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film gaat er gewoon voor. Een goeie groove, leuke setting, knappe wagens, mooie meiden en echt geweld met catfights, schietpartijen en bloed overal. Veel actie blockbusters zijn een pak braver dan deze Coffy. Helaas moet die het doen met een minder budget. Pam Grier is overtuigend in de titelrol. Deze film kampt soms met het low budget, maar is eigenlijk puur genieten. De 70's sfeer kruipt uit het scherm. Hollywood levert tegenwoordig enkele familiefilms en dan is het toch wel genieten als het soms ietsje meer mag.

avatar van Richard_Voorhees
Voor mij de eerste non-horror blaxploitation flick die ik zag en ik heb van begin tot eind best aardig genoten. Pam Grieg is badass in de hoofdrol. Vooral de momenten waarop haar woede ontketent word zijn geweldig. Vooral het hoerengevecht in het bordeel waarbij veel vrouwelijk naakt voorbij komt is behoorlijk classic.
Verder vind ik de typetjes in deze film sterk. De lokale pooier kan haast niet meer over-the-top dan in deze film. Menig maal moest ik denken aan de pimps zoals die in spellen als GTA en Siants Row geportretteerd worden, want de gelijkenissen waren sprekend.
Ook Sid Haig weet op een leuke wijze een steentje bij te dragen aan de bonte verzameling aan (mannelijke) personages.
Daarnaast is de soundtrack heel erg passend. De funky muziekstijl past perfect op de 70's vibe die de filmmaker heeft gecreëerd. Vooral op momenten waarin Grieg in bijvoorbeeld een enorm wijde broek met Schotse ruitenprint te zien is. Ook op het einde tijdens de achtervolgingsscene met de politieauto is het trommelgeluid in combinatie met wat trompet en een dominerende bas gewoon erg sterk.
Deze beviel me best goed, binnenkort maar eens Foxy Brown opzetten.

Het lijkt me duidelijk dat de casting van Pam Grier in Tarantino’s Jackie Brown geïnspireerd is door haar rol in deze film. Nog afgezien van het feit dat het niet mijn lievelingsgenre is, is het overigens gewoon een zwakke film met onnozel acteerwerk en dito dialogen, soms op het belachelijke af. Maar aan actie geen gebrek natuurlijk. Tamelijk comic book-achtig en dus matig.

avatar van james_cameron
Slecht geschreven, gemaakt, gespeeld... nee, dit curieuze blaxploitation-werkje heeft de tand des tijds duidelijk niet goed doorstaan. Liefhebbers van funky retro soundtracks komen evenwel aan hun trekken, net als liefhebbers van grote tieten die te pas en vooral te onpas vanachter te krappe bloesjes vandaan springen.