Coffy (1973)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Jack Hill
met Pam Grier, Booker Bradshaw en Sid Haig

Coffy is een verpleegster en er mag dus verwacht worden dat ze om een mensenleven geeft. Coffy verandert echter in een wrekende engel wanneer ze erachter komt dat een aantal dealers haar kleine zusje aan drugs hebben geholpen. Ze opent de jacht op alle dealers die erbij betrokken waren en een voor een berooft ze hen van het leven.

avatar van jackie
Toppertje met Pam Grier !

i love pam grier en zeker ook de 2... yummie yummie

ook niet mee eens dus

Uit de Blaxploitation-stallen afkomstige Cultproductie. Met "badguy" Sid Haig (grote kale acteur) in de rol van Omar. Haig is wat dat betreft het exponent van de zogeheten "character-actor", maar doet dit altijd overtuigend. Dook in die vroege jaren´70 veel op in SoulSisterCinema-producties. Pam Grier is nog steeds actief als actrice.
Leuke film overigens.

NanneB
Hmm Jackie Brown is een goeie film met Pam Grier!!
Ik moet deze dan ook maar eens kijken....

avatar van JoeCabot
Deze film zou één van QT's favorieten zijn!

avatar van feanaro surion
Bij elke film die Tarantino goed vind word hij gelijk één van zijn favorieten genoemd. Hij vind het ongetwijfeld een super coole film maar of het één van zijn echte favorieten weet ik niet..

Ramon K
Tarantino's Top 12 is al jaren bekend en daar staat deze film inderdaad in.

avatar van Toon1
De wondermooie Pam Grier schittert in deze film als superchick die het op neemt tegen drugsdealers en hun helpers. Heerlijke, rauwe actie, de meest knotgekke kostuums, coole dialogen, sex, en heel wat memorable en erg harde scenes. Ook zeker niet te vergeten; de funky soundtrack van de hand van Roy Ayers. Lang leve blaxploitation!

avatar van Ravenstein
Stevig filmpje zoals ze ze vandaag de dag niet meer maken.
Pam Grier (24 op dat moment) schittert inderdaad (enkel tijdens de scene aan het zwembad wanneer ze zichzelf voorstelt als Jamaicaanse gaat ze de mist in) en laat zich van haar beste kant zien. Wat is dat toch een pracht van een vrouw! Enkel en alleen al voor haar is Coffy de moeite om te zien.

Maar uiteindelijk bevat deze film toch iets te veel saaie momenten tussen al het leuks en stijgt hij niet echt boven de middelmaat uit.

Eén van de momenten van de film: Grier met haar geweer die de gevleugelde woorden "This is the end of your rotten life, you motherfuckin' dope pusher!" uitspreekt en dan die dope pusher zijn kop eraf knalt!

avatar van mikey
Scheeuwweige dialogen en veel werk aan de winkel (pfff, geren, gedoe en een overdaad aan ondernemingen) in deze blaxplo film die eigenlijk te slecht is voor woorden wanneer hij niet zo bijzonder zou zijn.

Deze film vindt ik zelf erg origineel; een afrikaanse/amerikaanse vrouw die even gebekt, sterk en legendarisch is als het wereldbekende cult/blaxploitation icoon: Shaft. Zo vindt ik overigens ook Cleopatra Jones een echt cult-icoon van dah Blaxploitation.

erg orignele film

avatar van rokkenjager
Amateuristisch maar erg leuk gedaan.

Mijn kennismaking met Blaxploitation. En dan smaakt naar meer. Het verhaaltje opzich steld niet veel voor, De uitwerking is nota bene tof. Geestig en Memorabele dialogen. Paar keer smakelijk kunnen lachen. Pam Grier is een genoot om naar te kijken. Haar impertinentie, sarcasme en onbeschaamdheid overtuigde me allezins. De rest van de cast speelt wat matig en af en toe ronduit slecht. Toch ook onbedorven. Maar echt persuaderen lukt dat niet.

De actie ziet zeer amateurish uit. Waardoor je het gevoel hebt dat het zo slecht is dat het goed is. Je moet de film dan ook natuurlijk niet te serieus nemen. Als je met die stelling de film ingaat kan de film niet alleen niet tegenvallen. Integendeel het is dan een fenomenaal werkje.

Na het tegenvallende Black Caesar had ik het even gehad met de blaxploitation, was dit het niveau wat ik moest verwachten? Gelukkig besloot ik Coffy toch een kans te geven.

Gelukkig want deze film is gewoon bad-ass! Het plot is redelijk, genoeg voor wat je van zo'n film kan verwachten. Coffy is een verpleegster die geconfronteerd wordt met de gevolgen van drugs in haar omgeving. Gefrustreerd dat de politie niets lijkt te doen omdat ze worden omgekocht besluit ze het heft in eigen handen te nemen. Van dealer tot pimp, niets schuwt ze!

Of een rauwe en harde manier zie je hoe ze, de zeer aantrekkelijke Pam Grier, dit doet. Vuist en fles gebruikt ze om te vechten, verleiding om de mannen aan te pakken. Ze kunnen maar beter oppassen, want ze op zoek naar WRAAK!

Ondersteund door goed passende Funk muziek en mooie kleding maakt dit een een zeer memorabele blaxploitation en een geweldige actiefilm.

****

Meneer Bungel
Ik heb er een paar dagen overheen laten gaan om 'Coffy' wat te laten bezinken, omdat ik mijn verwachtingen wat heb moeten laten varen. Ik had op de een of andere manier meer visuele flair(qua camerawerk, kleur en settings etc.) verwacht in combinatie met veel goede (seventies) muziek. De muziek was er zeker, verrassende scenes(scheermessen in het haar, iemand achter de auto binden en dergelijke) waren er ook, maar het amateurisme, zoals eerder op de pagina gemeld, is toch wel een beetje een domper. Het verhaal is best goed te noemen en er gebeurt veel in een flink tempo aangevuld met het nodige vrouwelijk schoon...
Ik ga deze snel nog eens weer zien met aangepaste verwachtingen en hou het voorlopig op een 3,5*.

avatar van jordybeukeboom
Een stuk minder leuk/overtuigend dan Foxy Brown.

De lynchscene van King is wel geniaal, maar ook gruwelijk hard.

De lyncher tegen de overgebleven zwarte chauffeur van King "Kom maar bij ons werken, we zullen je netjes behandelen"

avatar van Lucsz
Rauw, expliciet, vunzig, grof en sexy. Heerlijke blaxploitationfilm met Pam Grier in haar doorbraakrol, net voor Foxy Brown gemaakt. Pam Grier speelt alle sterren van de hemel in deze cocktail van charisma, sexyness en ontzettend rondborstigheid. Veel naakt, veel gescheld en goede muziek. Dit zijn alle ingredienten die je nodig hebt om een fantastische jaren '70 blaxploitationfilm te maken.

De dialogen zijn vaak tenenkrommend, over-de-top en onorigineel, maar dat mag de pret niet drukken. Pam Grier kreeg mij high as a kite en daarvoor een volop verdiende 8.

avatar van Betamax
Heerlijke 70er jaren film.
Lekker simpel aktie verhaal...
Revence! daar draait het om.
Lekkere sfeer vooral door de auto's, kleding en heerlijke muziek.
En Pam was natuurlijk fantastisch om naar te kijken.

avatar van movie acteurs
Oude grove/gewelddadige blaxploitation film uit de jaren zeventig. Het plot is nogal dunnetjes maar ach. Het sfeertje, scene's, geweld, soundtrack, swingende muziek, wat naakt scene's en natuurlijk een sexy Pam Grier maakte wel wat goed. Voor de rest vond ik het wel een heerlijk filmpje vooral het geweld. krijgt van mij een 4,0.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Beroemde blaxploitation.

Vermakelijke wraakfilm met Tarantino's heldin Grier. Het verhaaltje is flinterdun en blijft verschoond van logica of goede acteerprestaties, maar kijkt lekker weg. De soulsoundtrack en het soms mooie camerawerk voorzien de film van een beetje sjeu.

Redelijk.

Vermakelijk inderdaad. Ontzettend houterig acteerwerk en een simpel verhaaltje, maar het hele 70's sfeertje heeft wel wat. Grier is als vigilante een behoorlijk pittige tante en heeft een paar lekkere onsubtiele quotes. Uiteindelijk gewoon een film bedoeld voor mensen die wel van een lekkere portie geweld, sex en humor houden. De introductie van King George is trouwens erg grappig met dat liedje he's a pimp..he's a pusher

Mijn eerste kennismaking met Pam Grier was Jackie Brown. Leuk om nu haar films te zien waardoor Quentin Tarantino haar castte in zijn film (Foxy Brown staat ook nog op het lijstje).

Veel sex, geweld en naakte dames in dit uiterst vermakkelijk, retro-filmpje. Het verhaal stelt niet al te veel voor, maar dat mag de pret niet drukken.

geniale film, onmogelijk te bekijken zonder terug te denken aan waar Tarantino zijn mosterd heeft gehaald voor Jackie Brown en Kill Bill 2

djelle
Geef toe, wat is nu gevaarlijker dan een pisnijdige vrouw? Met een Mohammedcartoon op je T-shirt rondlopen in Afghanistan lijkt bij momenten nog veiliger dan in de buurt komen van zo'n instabiele hormonenbom die op ontploffen staat. De onvervalste blaxploitation Coffy wijst ons in elk geval andermaal op het feit dat we een vrouw best gewoon niet koleirig maken. En zeker niet als ze een afrokapsel dragen en kapitale prammen hebben. De film handelt namelijk over zo eentje die de vigilantetoer opgaat vanwege persoonlijke redenen, en de afrekeningen zijn niet bepaald mals.

Pam Grier die deze ongetwijfeld gracieuze rol invult acteert behoorlijk middelmatig, maar lijkt zich wel uit te leven als wulpse wraakengel uit de zwarte getto's. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk, en bovendien rijmt haar uitstraling perfect met haar personage, hetgeen de vele gewelddadige nonsens alleen maar ten goede komen. Dat de film het toch niet zozeer moet hebben van Freudiaanse dialogen is duidelijk, en in de vermoedelijke 'mission statement' om zoveel mogelijk goed doorbakken oeranimatie op het scherm te toveren zijn de makers alvast geslaagd. Met een serieuze portie bloederige confrontaties, furieuze bitchfights en een hele lading blote tieten zal de gemiddelde man zich alvast niet vervelen.

Terzelfdertijd is dit ook een punt waar het nu net een beetje schort. Kwantiteit is één ding, alleen afgezien van de vrouwengevechten die goed ineenzitten mist het regelmatig een zekere kwaliteit. En daarmee bedoel ik natuurlijk niet het soort kwaliteit die je nu net niet mag verwachten van foute films, maar Coffy toont zich iets te weinig inventief en teveel grijze muis. Ook politiek incorrecte cinema heeft wat spitsvondigheid of originaliteit nodig om zich te profileren boven soortgenoten.

Tot slot weet het op visueel vlak eveneens niet echt indruk na te laten. Al is dat gezien de vele naakte grieten natuurlijk een relatieve uitspraak.

avatar van the new guy
Wat een schijtfilm. Hoe kan dat gemiddelde zo hoog zijn? Zal dus wel aan mij liggen, ik vond het een goed gemaskeerde B-film die van de hak op de tak wat clichés liet zien. Is het dan beter omdat een lekker wijf de rol van Charles Bronson op zich neemt, nou oke beter om naar te kijken.

avatar van menetekel
Voor meer info over de film Coffy en andere genre classics klik hier: Blaxploitation movie article.

Best wel een leuke actie / misdaad film waarin Pam Grier uit is op wraak zoals Charles Bronson uit de "Death Wish" films. Maar deze film was eerder dus het is zeker niet gejat ervan (eerder andersom). Het verhaal is niet ingewikkeld maar zit wel leuk in elkaar en weet ook wel te boeien. De film is soms ook best grof (o.a. het begin) en de cast doet het goed en dan met name de wonderschone Pam Grier met haar twee heerlijke projectielen die best vaak te zien zijn. De scene waarbij ze zich uitkleedt voor King George (die zag er echt geweldig uit als een pooier) was gewoon . Ze zag er trouwens regelmatig adembenemend uit. De andere dames in de film zagen er overigens ook best fraai uit (ook naakt). Gelukkig was Sid Haig ook weer van de partij (heeft vaak samen gespeeld met Pam Grier) zodat het feest compleet was. Dit keer niet in een komische rol maar als een keiharde gangster. Hij speelde zijn rol weer voortreffelijk. De funky muziek in de film was ook best aardig zeker in het begin en bij de introductie van King George.

Gewoon een heerlijke jaren 70 film om naar te kijken. Eigenlijk wel jammer dat dit soort pareltjes niet meer worden gemaakt.

avatar van movie acteurs
Eigenlijk wel jammer dat dit soort pareltjes niet meer worden gemaakt.

Uh...... het enige wat dit soort films voor jouw tot parel maakt is enkel vanwege wat vrouwelijk bloot , het enige waar jij dus over lult. Tegenwoordig worden er anders ook nog borsten of gewoon naakt in film getoond. Over de rest van de film praat je nauwelijks.

avatar van Fortune
Hij zegt ook dat de funky muziek best aardig is en dat het verhaal wel weet te boeien.