menu

Cronos (1993)

mijn stem
2,99 (172)
172 stemmen

Mexico
Fantasy / Horror
94 minuten

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Federico Luppi, Ron Perlman en Claudio Brook

Een vernuftig toestelletje in 24 karaat-goud, met binnenin een complex mechanisme van tandwieltjes, radertjes en veertjes, zou volgens een alchemist die het voorwerp maakte, het eeuwige leven verschaffen aan diegene die het in z'n bezit heeft. Een Europese industrieel vindt eeuwen later het begeleidende dagboek en raakt erdoor geobsedeerd. Het voorwerp zelf komt in handen van een nietsvermoedende antiekhandelaar uit Mexicostad.

zoeken in:
avatar van gizmo_o
4,0
VanRippestein schreef:
(quote)


De Rimbam van de critics awards op cannes 1994. Daarnaast vind ik dit wel een behoorlijk stukje misleidende reclame, niet iets wat ik onderhand op elke dvd hoes vind.

Matig vond ik het gebrek aan genre. In eerste instantie horror, omdat dat toch was waar ik naar uit keek. Maar als drama doet ie t bij mij ook slecht wegens gebrek aan inleving in de personages. Ook visueel niet echt een topper.


Ik vond het visueel juist wel goed, erg mooie camerashots.
Ik ben het met je eens dat het niet een standaard horror is en dat het misschien zweeft tussen horror & drama, maar dit stoorde mij niet. Het hele verhaal had wel een mysterieus/donker sfeertje.

avatar van Drs. DAJA
4,0
Cronos staat op de nummer 13 in de Top 25 met de beste Horrorfilms van de jaren '90. Vanaf 7 oktober tellen we dagelijks af met een nieuwe titel uit de '90s Horror Top 25 om op Halloweenavond de nr. 1 vrij te geven.

Voor de video: '90s Horror Top 25 - nr. 13 Cronos

avatar van Zinema
3,0
Zinema (crew)
Sprookjesachtig Spaans.

De bewonderenswaardige regisseur Del Toro laat met dit debuut in een klap zien waar hij goed in is: een fantasiewereld met de criminele realiteit doen samengaan. De boef is de latere ‘Hellboy’ Perlman in dit sprookjesachtige en Spaanstalige werkje, dat geheel terecht de weg vrijmaakte naar een knappe carrière voor de regisseur. Hier weet hij op vermakelijke wijze, met behulp van goed camerawerk en bakken vol sfeer, de kijker te entertainen met een griezelverhaal over onsterfelijkheid.

Goed.

avatar van Spetie
3,0
Een leuk en interessant verhaal, dat sterk begint, maar op een gegeven moment toch wel enigszins wegzakt. Desondanks is het wel een vermakelijke film, dat kun je in principe ook altijd wel aan del Toro over laten.

Vooral het sfeertje is goed neergezet. Soms wat donker en duister, maar op momenten zeker onheilspellend, al wordt het nooit echt eng of spannend. Ik had in eerste instantie niet door dat het een vampieren film was. Op zich wel leuk om het op deze manier te verpakken. Verder zitten er een paar leuke scenes in, vooral die op de wc, waarbij hij ineens het bloed van de grond begint op te likken. Verder zit er nog een grappige rol in van Ron Perlman, een acteur waar del Toro in zijn films zeer graag gebruikt van maakt.

Al met al niet heel bijzonder, maar wel een leuk en vermakelijk debuut. Je ziet hier al wel heel duidelijk dat del Toro erg creatief is en veel gevoel heeft voor het fantasy genre, iets wat later in zijn carrière pas echt goed tot volle wasdom komt.

3,0*

avatar van RuudC
3,5
In een weekend heb ik maar even de laatste achterstand wat Guillermo Del Toro betreft, ingehaald. Inmiddels heb ik alle lange films gezien. Cronos was een mooie ervaring. Het verhaal is vrij bekend, bijna klassieke horror. Persoon A koopt het eeuwige leven, maar tegen een zeer hoge prijs en verliest uiteindelijk alles. Persoon B maakt dezelfde fout. Het thema is zo oud als de weg naar Rome. Guillermo Del Toro heeft er op typerende wijze een leuke film van gemaakt. Met de sfeer zit het dus wel goed en ook op het acteerwerk en dergelijke valt weinig aan te merken. Het is dat met het duo Ron Perlman en Claudio Brook een (overigens ook niet erg originele) extra verhaallijn wordt toegevoegd, maar het levert nog iets meer spanning op. Desondanks blijft het jammer dat je verhaaltechnisch niets nieuws ziet. Om Brain Damage uit 1988 viel nog wat te lachen, al is Cronos een stuk sfeervoller en op zichzelf een onderhoudende film. Geen verkeerde start van Del Toro.

0,5
een horror film zonder horror .
echte afknapper.
meer een slechte kinder horror film.
ik had er wel wat van verwacht

avatar van FillumGek
2,0
Een paar uur geleden gezien eigenlijk al weer dusdanig veel vergeten dat ik er nog weinig zinnigs over kan zeggen. Behalve dat de horror erg soft is, het verhaal traag en de personages oninteressant. Dan blijft er weinig over.

avatar van sinterklaas
3,5
Cronos, doet je meteen denken aan Cronenberg ( ) maar het is het debuut van Guillermo del Toro, de man die zich altijd weet te verplaatsen tussen Mexico, Spanje en Hollywood, in plaats van dat hij pernament voor het laatste kiest. Het is altijd wel ammusant om te zien hoe namen, die de laatste 10 jaar grote, dure titels op hun naam hebben staan (al heeft deze ook regelmatig de opnames in het Oostblok afgerond) zijn begonnen met iets kleins, goedkoops, en toch wel effectief. Cronos is er eentje van. Een film vol subtiele gruwelijkheid, verborgen humor en een subtiele toewerking naar nog meer gruwel.

We hebben antiekhandelaar Jesus Gris (verdachte naam) die een mysterieuze amulet in handen krijgt, dat het eeuwige leven zou moeten geven. Hij schijnt echter niet alleen geinterresseerd te zijn in het eeuwige leven (wie niet eigenlijk? ) en hij krijgt steeds vaker concurentie van een Amerikaanse archeoloog, die hier wel erg leuk werd neergezet door Ron Pearlman. Heerlijke cynische kerel. Wanneer Jesus zichzelf laat inenten door de amulet, eigenlijk in eerste instantie nietsvermoedend, begint het eeuwige leven, en het lijkt nog ook de ideale medicijn te zijn om deze oude brosse man een oppeppertje te geven. Maar zoals je al zou kunnen verwachten beloofd het op lange termijn absoluut niks goeds.

De film is nou niet echt zo doodeng of spannend, maar wel relatief schokkend. De montage wil soms nog wel iets te korrelig en blikkerig zijn waardoor Cronos niet sterk genoeg wil zijn om ook echt te willen raken of de kijker onder de huid te zitten, net als de magie van die amulet. Desalniettemin heb ik me wel prima weten te vermaken en tegen het einde begint het wel een beetje iewat ziek goor te worden. Ron Pearlman steelt gewoonweg de show.

Het debuut van del Toro was nog prima te verhapstukken, maar ik heb beter gezien.

3,5*

avatar van leatherhead
2,5
Redelijk.

Begon helaas beter dan dat het eindigde. De ietwat flauwe vampier 'twist' doet wat voorbarig intrede, waardoor de mystiek van voorheen meteen uit het raam gegooid lijkt. Sowieso ook een verhaaltje dat niet zoveel potten breekt, echter wél geserveerd met sfeer. Competent geschoten, beetje vergelijkbaar met de grootschalige aanstroom Spaanse horrors van het laatste decennium. De soundtrack brengt soms een nogal misplaatste bombast met zich mee; bij wijlen knaagt het wat aan het gezette sfeertje, helaas.

Meer dan acceptabel acteerwerk verder, om dan nog maar wat positiefs op te noemen, en oh ja, Perlman wist - met zijn notoire gorillagestalte - voor een paar lachstuipjes te zorgen. Maar er is eigenlijk niks wat de film écht tot een hoger niveau weet te tillen. Middenmotertje aldus. 2,5*.

avatar van arno74
2,5
Met een apparaatje waarmee het eeuwig leven binnen handbereik ligt geeft Del Toro met zijn debuutfilm een draai aan het horrorsubgenre vampieren, weliswaar heel subtiel, mede vanwege het feit dat hij toen duidelijk niet zoveel budget te besteden had als tegenwoordig. Toch wordt het budget aardig benut en levert het een visueel mooie film op met fraaie effecten. Je kunt wel merken dat hij verder wel erg binnen de lijntjes blijft, in deze film riskeert hij niet, het is allemaal vrij conventioneel, personages zijn eendimensionaal en het verhaal is op zich ook niet heel bijzonder. Leuk om zijn debuutfilm een keer gezien te hebben, maar dat hij een topregisseur zou worden is hier nog niet aan af te zien, al straalt de degelijkheid en zijn oog voor detail er wel van af. 2,5*

avatar van John Milton
3,5
Motherfucking cocksucking son of a bitch asshole pendejo!” - Angel de la Guardia

Ik kan weinig regisseurs bedenken, die in gelijke mate als een veelbelovend regisseur zie als Guillermo Del Toro, terwijl ik zoveel van zijn films maar zozo vind. Dat heeft alles te maken met El Laberinto del Fauno (2006). Wat een fucking meesterwerk, om in het lingo van bovenstaand citaat te blijven. Dan kun je nog zoveel zesjes en zeventjes als Blade Hellboy, Pacific Rim of Crimson Peak maken, je naam is gevestigd. Normaal gesproken zou je dan verwachten dat iemand na een aantal net-nietjes, een oningeloste belofte wordt, maar in mijn waardering is dat label Del Toro keer op keer bespaard gebleven.

Ik had reeds zeven van zijn films gezien, maar van het oudere werk ontbraken Cronos (1993) en El Espinazo del Diablo (2001) nog. Wat de belofte betreft, ik heb hoop dat The Shape of Water (2017) voor mij eindelijk het niveau van Pan’s Labyrinth gaat halen. Maar ik wilde voor die tijd deze twee titels alvast een kans geven, en dat doen we uiteraard op chronologische volgorde.

Cronos ontbeert ook helaas net dat beetje extra om uit te pakken met 4*, laat staan meer. Daarvoor grijpt het verhaal ervan me toch net niet genoeg. Del Toro blinkt voor mij uit in de scènes met zo’n apparaatje, dat mysterieuze mechanisme en wat het doet. Maar de relaties tussen de personen, hun interactie, het blijft wat op de vlakte. Opa en kleindochter, neef en oom. Het was de duurste Mexicaanse film ooit destijds, en het ziet er prima uit, rekening houdend met het budget. Je kunt Del Toro moeilijk een gebrek aan ambitie of visie verwijten, maar de uitvoering is niet vlekkeloos. Niet hier althans.

Federico Luppi speelt een fijne rol als Jesus Gris, Perlman is Perlman, en de aankleding, belichting en muziek zijn prima. En een scène zoals opa die gulzig het bloed van de toiletvloer likt, blijft je wel bij. Maar hoewel ik me zeker vermaakt hebt, gaat het niet de canon in.

3,5*

avatar van Noodless
3,5
Ik kan de werkjes van Guillermo del Toro wel appreciëren ( dit was de enige die nog ontbrak) en natuurlijk is Pan's Labyrinth zijn enige grote topper tot nu toe. Deze film in zijn vroeg stadium had ik nog niet gezien en moet zeggen de film heeft me voldoende weten te boeien. Je merkt dat hij oog heeft om een bepaalde sfeer te creëren en het verhaal is gewoon leuk om te volgen. Federico Luppi vult zijn rol prima in. De slotscène had een betere uitwerking verdiend. 7/10

avatar van Alathir
3,0
Eerst en vooral ik, dit is de derde film van Del Toro die ik zie. Van wat ik gezien heb ben ik, in tegenstelling tot vele anderen, niet zo fan van. Ik heb zowel aan Pan's Labyrinth als aan The Devil's Backbone 2.5* gegeven. Dat is toch best karig voor het meesterwerk dat velen in Pan's Labyrinth zien. Nu ja, ik ben veel meer fan van A Monster Calls - die lag me veel beter op de één of andere manier (vooral dan qua inleving).

Anyway, over Cronos zal ik het kort houden. Het is een originele film die een bijzondere sfeer neerzet. Eigenlijk wel typisch Del Toro maar toch vond ik dit zijn beste, vraag me niet waarom. Misschien omdat deze korter duurt en het dus draaglijker is om uit te zitten, wie zal het zeggen. Nee, ik heb me hier wel redelijk mee vermaakt. Zo groot vind ik het fantasy of horrorgehalte nu ook weer niet. Wel goed is dat ze hier in deze film eens niet lopen te mekkeren over de Spaanse Burgeroorlog, aangezien dat de stukken waren in Del Toro's films die ik minder kon appreciëren. 3*

avatar van baspls
3,0
De debuutfilm van Guillermo del Toro was meteen de duurste Mexicaanse film ooit.

Cronos verteld het verhaal van antiekhandelaar Jesus Gris en zijn kleindochter Aurora. In een Engelenbeeld vinden ze een gouden mechanisme. Een stervende Amerikaanse bedrijfseigenaar wil dit mechanisme koste wat kost bemachtigen. Het zou namelijk door een alchemist gemaakt zijn om de gebruiker ervan eeuwig te laten leven.

Guillermo del Toro vind ik een van de meest creatieve filmmakers die er is. Toch is het opzienbarend dat hij eigenlijk maar één film heeft gemaakt die ik echt goed vond en dat is El Laberinto del Fauno. Del Toro is namelijk ongelooflijk goed in de opzet van een verhaal bedenken en tot in de details alles ontwerpen in zijn films, maar hij is een stuk minder goed in het vertellen van een verhaal.

Voor Cronos geld dit ook. Een heel sterk concept met alchemisten, antiekhandelaren, vampiers en amerikaanse badguys. Maar op Jesus Gris na heeft geen enkel personage inhoud. Aurora spreekt niet eens met haar Opa. De personages van Ron Perlman en Claudio Brook waren dan wel bewust als stripfiguren neergezet. Del Toro zei hierover dat dat bij wijze van wraak was voor alle Mexicaanse stereotypes in Hollywood-films.

De film is mooi opgenomen en heeft een fijn Euro-horror sfeertje. Je kunt merken dat de film nog op celluloid is geschoten, want de kleuren zijn veel mooier als in veel van Del Toro's latere films.

Al met al vond ik Cronos zeker geen slechte Fantasy-Horror. Vooral naarmate Gris bloeddorst heeft gekregen volgen een paar briljante scènes. Alleen had de film nog veel meer potentieel gehad.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:37 uur

geplaatst: vandaag om 02:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

*

* denotes required fields.