The Devils (1971)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Horror

geregisseerd door Ken Russell
met Vanessa Redgrave, Oliver Reed en Dudley Sutton

Frankrijk, 17e eeuw. Zijn radicale politieke en religieuze ideeën en rijkelijk seksleven bezorgen een priester vele vijanden. Wanneer een groep nonnen door hem 'behekst' lijken te zijn, maken zijn rivalen gebruik van de resulterende massahysterie om de priester aan te houden.

avatar van John Milton
Zo. Dat was niet niks.

Fascinerend. Visionair. Bizar. Irritant. Intrigerend. Provocerend. Confronterend. Film- en censuurgeschiedenis.

Geweldige Oliver Reed en Vanessa Redgrave, Fenomenale sets van Jarman (van wie ik heel nodig een film moet zien) en al met al quite the trip indeed. Visueel dik in orde en een soms indringende soundtrack.

De BFI restored 2 disc dvd heeft een uitstekende transfer en extra's, en is zijn 10 pond wat mij betreft zeker waard. Onbegrijpelijk dat ingerekend een studio als Warner Zo moeilijk doet over deze film, en zelfs verhindert dat andere partijen een uncut dvd of blu-ray uitbrengen. Google maar eens op Devils en Kermode (de critic die de weggesneden scènes vondt en zich hard heeft gemaakt voor een rerelease) en je ziet hoelang dit al loopt.

Een bijzondere ervaring, die zeker niet iedereen zal bevallen.

avatar van Marvinleeaday
Geeft wel een beeld van de gekte rondom het geloof maar is naar mijn smaak ietsje te wild en druk.

misterfool
Ronduit nachtmerrieachtige film. Qua thematiek deed het me enigszins denken aan Black Narcissus, maar dan nog een stuk surrealistischer en extremer van toon, vooral ook een heel stuk explicieter. Het eind hakt er bijzonder hard in. Erg indrukwekkende film, maar tevens ook wel erg lastig te plaatsen.

Speelt een rol in het boek University, geschreven door Bentley little.

avatar van FillumGek
Ik wist het bijna op voorhand al, maar het hoge cijfer trok me toch over de streep hem op te zetten. Religieuze horror's, of meer drama zelfs in dit geval, zijn niet mijn ding. Het eerste uur is vooral een enorm geraaskal over God en andere Bijbelse nonsens die met dure woorden worden verteld. Wat er zich op de achtergrond afspeelde tussen de hoge piefen van het plaatsje was ook oninteressant.

De rol van Oliver Reed als zonderende priester is dan nog wel redelijk. Behoorlijk wat naakt, al is het allemaal niet echt mooi. Een leuke scene was wel waarin de nonnen veranderden in op seks beluste maniakken en diverse kerkmaterialen onteerden. Maar het gevoel dat overheerste was een irritant, overvol kippenhok met een incompetente fanfareband op de achtergrond die voor begeleidende muziek moest zorgen. Soms zo over de top dat het op een persiflage leek.

Het laatste half uur wordt zowaar wat beter, al staat het bol van de vervelende personages. Je krijgt wel een beetje met Grandier te doen, hij gedraagt zich tenslotte gewoon als mens. Ik geloof ook best dat het waargebeurd is, want toen waren de mensen al net zo gek als nu. Destijds verbannen in diverse landen wegens de controversie, wat zeker te begrijpen valt. Maar in de huidige tijd niet meer schokkend en wat er dan resteert is slechts een saaie, nare, langdradige film.

Kon me wel vinden in de kritiek van FillumGek. Moest een beetje denken aan de Canterbury Tales. Daar zat ook kop noch staart aan. Maar was toch nieuwsgierig. Was destijds toch een geruchtmatige film. Nu wordt je daar koud noch warm van.

Deze film is in de loop der jaren volledig kapotgesneden. Censuur na censuur na censuur. Want als je aan het geloof komt dan is het bingo. Destijds gold dat het katholicsme, nu is het weer een ander geloof dat bereid is tot moord en doodslag als je hun opvattingen ter discussie stelt, of belachelijk maakt. Er verandert dus nooit iets. Opvallend dat je daar (hier) niets over leest. Want dat is de enige eigentijdse les die je aan deze film overhoudt.

Heb geen idee naar welke versie ik precies heb zitten kijken. Wat ik voorbij zag komen was: 103 minuten, 106, 107, 108, 109, 111 en 117 minuten. Met gevolg dat geen enkele ondertiteling nog past. Al heb ik de versies van 111 en 117 niet kunnen vinden. Er schijnt ook nog een 'restored' versie te bestaan. Zogenaamd met alle verdwenen scènes. Maar dat schijnt ook weer niet te kloppen. In ieder geval is de beeldkwaliteit van alle versies die ik gezien heb abominabel. Hoezo gerestaureerd? Maar dat wisten we al: films, kunstwerk of niet, zijn vogelvrij.

Maar hoe lang deze film ook duurt, iedere lengte is te lang. Ik vond er niet doorheen te komen. Of zoals FillumGek het zegt: een saaie, nare, langdradige film waarin veel geschreeuwd wordt. En die zogenaamde opstand tegen het geloof, want Russell gaat het natuurlijk om onze tijd en niet om het Frankrijk van de 17e eeuw, is wel heel erg jaren zeventig. Maar laten we niet vergeten dat Russell ook hele mooie films kon maken, zoals Women in love (1969).