Sleepaway Camp (1983)

Alternatieve titel: Nightmare Vacation

Horror / Mystery

geregisseerd door Robert Hiltzik
met Felissa Rose, Jonathan Tiersten en Karen Fields

Na een vreselijk ongeluk overleefd te hebben gaat Angela met haar neefje Ricky op zomerkamp. De groep tieners heeft het enorm naar de zin en vrijen, drinken en feesten er rustig op los. De sfeer verandert echter op slag als meerdere tieners op gruwelijke wijze worden vermoord door een onbekende moordenaar.

avatar van Woland
Pfff, wat was dit slecht. Slecht acteerwerk, irritante setting, grotendeels slechte moorden, alleen maar irritante personages gespeeld door beroerde acteurs. En dan niet op een vermakelijke, B-film, cult-achtige wijze slecht, maar meer slecht als in dodelijk saai. De verwijzingen naar pedofilie, homoseksualiteit en transseksualiteit maakten de film nog een beetje apart (met een verbazend freaky eindscene), en samen met de special effects bij de moorden is dit zo ongeveer het enige waar deze derivatieve draak niet compleet door de mand valt. Maar omdat ik me zo aan de rest heb geergerd blijf ik bij een ster.

avatar van Noodless
gezien mijn voorganger vond ik dit nu net een zeer plezante slasher met een paar leuke kills en een twist die ik niet zag aankomen. Het verhaal vind ik voor het genre erg goed opgebouwd waarbij de intro de kijker zijn aandacht onmiddellijk heeft. De cast doet het prima en de film weet de spanningsboog tot het einde te houden. Natuurlijk zijn er niet zo veel verdachten en kun je goed gokken wie het zou kunnen zijn, maar de aparte eindscène is op zijn minst verrassend te noemen. Wie had dit nu kunnen denken? Erg leuke ontdekking ! 7,5/10

avatar van clubsport
de twist was wel verrassend ja , voor de rest waren de make up effecten redelijk goed gedaan .
maar het acteerwerk is matig tot slecht , overacting is het toverwoord bij deze slasher die voor
een sleasher vaak toch net wat te braaf is .

avatar van bugels
Dit is een 80ties Slasher. Als je geen liefhebber bent ....skip it.

Sleepaway camp is edgy en freaky! Het behandelt onderwerpen die niet alledaags zijn en de makeup is goed gedaan. Helaas matig acteerwerk en slappe regie en irritante filler. Het is een trage film met te weinig en te brave kills. De pay-off aan t einde maakt de rit meer dan de moeite waard.

avatar van John Milton
Sleepaway Camp werd bij release al vergeleken met Friday the 13th (1980), en erg raar is dat niet gezien het subgenre en de setting. En die vergelijking doorstaat deze rip-off (laten we het beestje maar bij de naam noemen) wat mij betreft absoluut niet. Het acteerwerk is in slasher nooit schrikbarend goed, maar Sleepaway Camp doet het tweede woord van zijn titel echt eer aan: zo slecht dat het cultwaarde krijgt. Inclusief vreselijke dia- en monologen. Ook het einde zal aan dat laatste in niet geringe mate bijdragen, dat was wel een major wtf…

avatar van IcU
IcU
Ik ben de film gaan kijken door alle geluiden over de verassende twist aan het einde. Dit vind ik een beetje overhyped. Ik heb niet vaak films door, maar ongeveer 30 min in de film wist ik hoe de vork in de steel stak en waren de 'hints' gedurende de film alleen maar bevestiging op dit idee. ( Angela die niet wil douchen, niet aangeraakt wil worden in intieme delen, etc ) Ondanks dat ik de twist dus duidelijk zag aankomen, was de ontdekking erg sterk. Een beeld wat enorm angstaanjagend was en op het netvlies gebrand blijft staan. Vooral doordat er gebruik is gemaakt van een masker van Felissa Rose, gedragen door een blote jongen. Vooral het feit dat ik niet direct door had dat dit (productioneel) een masker was, maar ik wel zag dat er iets niet klopte, was heel angstaanjagend.

avatar van Shadowed
Redelijk.

Een van de eerste slasher reeksen die ik heb gezien. Vroeger was ik er wel van onder de indruk, maar nu niet echt meer. Ik heb nu wel gemerkt dat het acteerwerk van heel laag niveau is en dat eigenlijk geen enkel karakter heel overtuigend overkomt.

Wat de film wel op de pijl houd is de mystery. Je weet niet wie het doet en zo is het nog best een geslaagde who done it. Alleen dat vond ik eigenlijk wel tof gedaan. Ook sommige kills waren best lollig om heel eerlijk te zijn. Ook wel extra punten voor de twist.

Maar is natuurlijk een goedkope 80's slasher. Ik kan hier niet hoger voor geven dan een 2,5*.

avatar van alexspyforever
Op enkele punten na is dit een wel erg standaard slashertje. Aangezien het merendeel minderjarig is krijgen we enkel maar heel even wat blote jongenspoepen te zien. Enkele kills waren wel leuk maar het duurde steeds toch wel lang. Eigenlijk is het meer een tienerdrama, coming of age maar dan met slap acteerwerk en wat horrorelementen. Wie de killer uiteindelijk bleek was me ongeveer halfweg wel duidelijk. De twist was wel verrassend al dacht ik wel dat ik bij de openingsscène had gezien dat enkel het jongetje dat ongeluk had overleefd. Ik had achteraf toch goed gezien dan. Wel goed gespeeld van Felissa Rose.

avatar van Collins
Een slasher is in de regel geen hoogstaand product van de filmkunst. Zo is het niet verrassend als er weinig samenhang in het verhaal is te vinden. Of dat enig realisme ontbreekt. Of dat er slecht geacteerd wordt. Het is eveneens gangbaar dat de personages inhoudsloos zijn en slechts als inwisselbaar en dienstbaar slachtvee fungeren. Een slasher heeft andere kwaliteiten die zo'n film voor mij tot een prima vertegenwoordiger van de filmkunst maakt. Veel vrouwelijk bloot, fijn moordwerk en een duistere sfeer bijvoorbeeld.
Deze slasher speelt zich af op een zomerkamp en concentreert zich op een groep tieners dat te jong is om op seksueel gebied hele serieuze aanstalten te maken. Op zich is dat een raar uitgangspunt. In vergelijkbare slashers uit de jaren 80 speelt seks juist een grote rol. Seks triggert de killer. Personages die zich aan naakte bezigheden overgeven worden door hem onmiddelijk afgestraft. Vrouwelijk naakt is altijd een prettig aspect aan een jaren 80 slasher. In deze film wordt dat aspect helemaal overgeslagen en ik vind dat jammer.
De moorden horen de spannende spil in het verhaal te zijn. Dat is zelfs erg prettig. Uiteraard is het dan erg fijn dat de moorden daadwerkelijk spannend en creatief in beeld worden gebracht. Die twee kwalificaties kun je helaas niet koppelen aan de moorden in deze film. En dat is een ernstige zaak. De zwakke kills staan het kijkplezier in de weg. Geen fijn moordwerk. Geen bloot. De film heeft geen enkele kroon op het kijkwerk. Wat blijft er dan nog over?
Nou, vrolijke kampeeractiviteiten bijvoorbeeld. De sport- en spelmomenten worden intensiever beleefd dan de horror. De film is zonnig en niet duister of morbide. Het eerste ogenblik dat de film een duistere kant laat zien en daarmee verrast, is pas gedurende de laatste scènes. En dan gaat het niet eens over de identiteit van de killer, want die is al snel duidelijk. De finale plottwist behelst iets anders, is verbluffend en verraste mij volkomen.
Het ontevreden en vervelende gevoel dat zich tijdens het kijken naar de film ontwikkelt, krijgt er meteen een positieve boost door. Wel jammer dat de film pas op zo'n laat moment enervering voortbrengt. Veel film volgt daarna niet meer. Toch zet de finale verrassing deze slappe film in een iets positiever daglicht.
Het onverwachte slotstuk promoveert de film op de valreep van slecht naar middelmatig.

Prima verhaal Collins, maar een 4 is toch echt slecht hoor, middelmatig is een vijf. Weet je wat, bel eens een onderwijzer. alexspyforever heeft ook al zo'n moeite met cijfers.

Iegh.

Nog nooit eerder gezien, al was ik me enigszins bewust van het imago van de film. Eentje in het rijtje 80s slashers, maar dan wel op respectabele afstand van de grote namen. Op zich geen verkeerde keuze dus rond deze tijd van het jaar.

De film zelf is echter aan de povere kant. Oké, qua setting kan het niet veel passender, maar daar is het meeste dan ook wel mee gezegd. Triestig acteerwerk, povere kills en een acuut gebrek aan spanning maakten het onmogelijk om hier serieus van te genieten.

Wel hilarisch is de mode. Die truitjes en shortjes zijn niks minder dan hilarisch. En ook het bewuste einde mag er wel zijn, het slaat helemaal nergens op maar het is zo onnozel en in your face dat het best wel grappig is. Als komedie beter geslaagd dan als horror, maar ik vrees niet dat het zo bedoeld was.

Pure pulp, enkel voor de hardcore 80s slasher fan.