Sleepaway Camp (1983)

Alternatieve titel: Nightmare Vacation

Horror / Mystery

geregisseerd door Robert Hiltzik
met Felissa Rose, Jonathan Tiersten en Karen Fields

Na een vreselijk ongeluk overleefd te hebben gaat Angela met haar neefje Ricky op zomerkamp. De groep tieners heeft het enorm naar de zin en vrijen, drinken en feesten er rustig op los. De sfeer verandert echter op slag als meerdere tieners op gruwelijke wijze worden vermoord door een onbekende moordenaar.

avatar van Woland
Pfff, wat was dit slecht. Slecht acteerwerk, irritante setting, grotendeels slechte moorden, alleen maar irritante personages gespeeld door beroerde acteurs. En dan niet op een vermakelijke, B-film, cult-achtige wijze slecht, maar meer slecht als in dodelijk saai. De verwijzingen naar pedofilie, homoseksualiteit en transseksualiteit maakten de film nog een beetje apart (met een verbazend freaky eindscene), en samen met de special effects bij de moorden is dit zo ongeveer het enige waar deze derivatieve draak niet compleet door de mand valt. Maar omdat ik me zo aan de rest heb geergerd blijf ik bij een ster.

avatar van Noodless
gezien mijn voorganger vond ik dit nu net een zeer plezante slasher met een paar leuke kills en een twist die ik niet zag aankomen. Het verhaal vind ik voor het genre erg goed opgebouwd waarbij de intro de kijker zijn aandacht onmiddellijk heeft. De cast doet het prima en de film weet de spanningsboog tot het einde te houden. Natuurlijk zijn er niet zo veel verdachten en kun je goed gokken wie het zou kunnen zijn, maar de aparte eindscène is op zijn minst verrassend te noemen. Wie had dit nu kunnen denken? Erg leuke ontdekking ! 7,5/10

avatar van clubsport
de twist was wel verrassend ja , voor de rest waren de make up effecten redelijk goed gedaan .
maar het acteerwerk is matig tot slecht , overacting is het toverwoord bij deze slasher die voor
een sleasher vaak toch net wat te braaf is .

avatar van bugels
Dit is een 80ties Slasher. Als je geen liefhebber bent ....skip it.

Sleepaway camp is edgy en freaky! Het behandelt onderwerpen die niet alledaags zijn en de makeup is goed gedaan. Helaas matig acteerwerk en slappe regie en irritante filler. Het is een trage film met te weinig en te brave kills. De pay-off aan t einde maakt de rit meer dan de moeite waard.

avatar van John Milton
Sleepaway Camp werd bij release al vergeleken met Friday the 13th (1980), en erg raar is dat niet gezien het subgenre en de setting. En die vergelijking doorstaat deze rip-off (laten we het beestje maar bij de naam noemen) wat mij betreft absoluut niet. Het acteerwerk is in slasher nooit schrikbarend goed, maar Sleepaway Camp doet het tweede woord van zijn titel echt eer aan: zo slecht dat het cultwaarde krijgt. Inclusief vreselijke dia- en monologen. Ook het einde zal aan dat laatste in niet geringe mate bijdragen, dat was wel een major wtf…

avatar van IcU
IcU
Ik ben de film gaan kijken door alle geluiden over de verassende twist aan het einde. Dit vind ik een beetje overhyped. Ik heb niet vaak films door, maar ongeveer 30 min in de film wist ik hoe de vork in de steel stak en waren de 'hints' gedurende de film alleen maar bevestiging op dit idee. ( Angela die niet wil douchen, niet aangeraakt wil worden in intieme delen, etc ) Ondanks dat ik de twist dus duidelijk zag aankomen, was de ontdekking erg sterk. Een beeld wat enorm angstaanjagend was en op het netvlies gebrand blijft staan. Vooral doordat er gebruik is gemaakt van een masker van Felissa Rose, gedragen door een blote jongen. Vooral het feit dat ik niet direct door had dat dit (productioneel) een masker was, maar ik wel zag dat er iets niet klopte, was heel angstaanjagend.

avatar van Shadowed
Redelijk.

Een van de eerste slasher reeksen die ik heb gezien. Vroeger was ik er wel van onder de indruk, maar nu niet echt meer. Ik heb nu wel gemerkt dat het acteerwerk van heel laag niveau is en dat eigenlijk geen enkel karakter heel overtuigend overkomt.

Wat de film wel op de pijl houd is de mystery. Je weet niet wie het doet en zo is het nog best een geslaagde who done it. Alleen dat vond ik eigenlijk wel tof gedaan. Ook sommige kills waren best lollig om heel eerlijk te zijn. Ook wel extra punten voor de twist.

Maar is natuurlijk een goedkope 80's slasher. Ik kan hier niet hoger voor geven dan een 2,5*.

avatar van alexspyforever
Op enkele punten na is dit een wel erg standaard slashertje. Aangezien het merendeel minderjarig is krijgen we enkel maar heel even wat blote jongenspoepen te zien. Enkele kills waren wel leuk maar het duurde steeds toch wel lang. Eigenlijk is het meer een tienerdrama, coming of age maar dan met slap acteerwerk en wat horrorelementen. Wie de killer uiteindelijk bleek was me ongeveer halfweg wel duidelijk. De twist was wel verrassend al dacht ik wel dat ik bij de openingsscène had gezien dat enkel het jongetje dat ongeluk had overleefd. Ik had achteraf toch goed gezien dan. Wel goed gespeeld van Felissa Rose.

avatar van Collins
Een slasher is in de regel geen hoogstaand product van de filmkunst. Zo is het niet verrassend als er weinig samenhang in het verhaal is te vinden. Of dat enig realisme ontbreekt. Of dat er slecht geacteerd wordt. Het is eveneens gangbaar dat de personages inhoudsloos zijn en slechts als inwisselbaar en dienstbaar slachtvee fungeren. Een slasher heeft andere kwaliteiten die zo'n film voor mij tot een prima vertegenwoordiger van de filmkunst maakt. Veel vrouwelijk bloot, fijn moordwerk en een duistere sfeer bijvoorbeeld.
Deze slasher speelt zich af op een zomerkamp en concentreert zich op een groep tieners dat te jong is om op seksueel gebied hele serieuze aanstalten te maken. Op zich is dat een raar uitgangspunt. In vergelijkbare slashers uit de jaren 80 speelt seks juist een grote rol. Seks triggert de killer. Personages die zich aan naakte bezigheden overgeven worden door hem onmiddelijk afgestraft. Vrouwelijk naakt is altijd een prettig aspect aan een jaren 80 slasher. In deze film wordt dat aspect helemaal overgeslagen en ik vind dat jammer.
De moorden horen de spannende spil in het verhaal te zijn. Dat is zelfs erg prettig. Uiteraard is het dan erg fijn dat de moorden daadwerkelijk spannend en creatief in beeld worden gebracht. Die twee kwalificaties kun je helaas niet koppelen aan de moorden in deze film. En dat is een ernstige zaak. De zwakke kills staan het kijkplezier in de weg. Geen fijn moordwerk. Geen bloot. De film heeft geen enkele kroon op het kijkwerk. Wat blijft er dan nog over?
Nou, vrolijke kampeeractiviteiten bijvoorbeeld. De sport- en spelmomenten worden intensiever beleefd dan de horror. De film is zonnig en niet duister of morbide. Het eerste ogenblik dat de film een duistere kant laat zien en daarmee verrast, is pas gedurende de laatste scènes. En dan gaat het niet eens over de identiteit van de killer, want die is al snel duidelijk. De finale plottwist behelst iets anders, is verbluffend en verraste mij volkomen.
Het ontevreden en vervelende gevoel dat zich tijdens het kijken naar de film ontwikkelt, krijgt er meteen een positieve boost door. Wel jammer dat de film pas op zo'n laat moment enervering voortbrengt. Veel film volgt daarna niet meer. Toch zet de finale verrassing deze slappe film in een iets positiever daglicht.
Het onverwachte slotstuk promoveert de film op de valreep van slecht naar middelmatig.

Prima verhaal Collins, maar een 4 is toch echt slecht hoor, middelmatig is een vijf. Weet je wat, bel eens een onderwijzer. alexspyforever heeft ook al zo'n moeite met cijfers.

Iegh.

Nog nooit eerder gezien, al was ik me enigszins bewust van het imago van de film. Eentje in het rijtje 80s slashers, maar dan wel op respectabele afstand van de grote namen. Op zich geen verkeerde keuze dus rond deze tijd van het jaar.

De film zelf is echter aan de povere kant. Oké, qua setting kan het niet veel passender, maar daar is het meeste dan ook wel mee gezegd. Triestig acteerwerk, povere kills en een acuut gebrek aan spanning maakten het onmogelijk om hier serieus van te genieten.

Wel hilarisch is de mode. Die truitjes en shortjes zijn niks minder dan hilarisch. En ook het bewuste einde mag er wel zijn, het slaat helemaal nergens op maar het is zo onnozel en in your face dat het best wel grappig is. Als komedie beter geslaagd dan als horror, maar ik vrees niet dat het zo bedoeld was.

Pure pulp, enkel voor de hardcore 80s slasher fan.

avatar van JoeCabot
Sleepaway Camp, met de nadruk op camp.

Deze film is platvloers, cliché en kitscherig. Normaal zijn dat niet de beste eigenschappen, maar iedereen weet dat er een uitzonderingsregel geldt voor slashers. Ik heb me dus prima vermaakt met de onnozele dialogen, het houterige acteerwerk en de foute 80s sfeer. Naar Amerikaanse normen ging het er bij momenten ook best expliciet aan toe, met aardig wat gore en een nogal bizarre benadering van gevoelige thema’s.

Voorts is Sleepaway Camp tegelijk de meest voorspelbare én de meest verrassende horrorfilm die ik al gezien heb, al slaat dat laatste eigenlijk enkel op de slotscène (meer bepaald de allerlaatste seconde). En nu hoor ik die-hard horrorfans al denken: “Tuurlijk jongen, tuurlijk.” Maar geloof me, dit zie je echt niet aankomen. En het “leuke” is dat er wel degelijk hints waren, bijvoorbeeld wanneer we niet te zien krijgen wie van de twee kinderen overlijdt in de openingsscène, of wanneer een pestkop erop wijst dat Angela er niet vrouwelijk uitziet.

Geen hoogvlieger uiteraard, maar het einde - hoe kort ook - maakt wel veel goed. 2,5*

avatar van Kondoro0614
“She's a real carpenter's dream: flat as a board and needs a screw!”

‘Sleepaway Camp’ kwam leuker uit de kast dan dat ik van te voren had verwacht. De film was al langere tijd op mijn radar en dankzij de ‘Horrordraft Challenge’ die zich op het moment afspeelt in de ‘games’ sectie op het forum heb ik hem toch maar aangezet. Met achtentachtig minuten is de film lekker kort, en dat is voor zo’n doordeweekse werkdag zoals vandaag heerlijk, aangezien ik er morgen weer in de nacht uit moet om naar het werk te gaan (al is dat niet lang meer aan de orde) vind ik het fijn kortere films te kijken door de weeks, de lange films bewaar ik wel als ik vrij ben.

Maar toch als je horror verwacht kun je beter deze film overslaan. De film kent een paar leuke horrorelementen en tijdens de aankleding was deze film wel erg sterk. Zoals de brandwonden van de kok die zagen er erg goed uit, de wespensteken van de beroemde jonge maakte het wel af, al zijn dat wel de twee lijken die het heftigst er uit zagen en het mooiste, de rest was niet zo boeiend. Deze film staat als slasher niet echt als een huis, want er gebeurd daarvoor wel echt veelte weinig. Maar daarvoor haalt deze film voor mij niet zo’n hoge score, het is meer dat ik vaak dubbel heb gelegen van het lachen, de foute details zeg maar.

En ze zijn al veel voorbij gekomen in de reviews zag ik. De pedofiele kok bijvoorbeeld was zo’n typetje waar je echt van op keek. Of de aankleding van de film waar de jongens naveltruitjes droegen, ik moest daar ook wel even om gniffelen want het zag er niet uit. De gespierde kampleider want ja, Schwarzenegger was ook in trek op dat moment, en de truttige dames, heerlijk. Maar mijn genot kon niet op tijdens het einde, zo vreemd apart maar ook echt iets wat ik totaal niet zag aankomen. Een transgender seriemoordenaar die op het moment van naaktheid de hoofd van een jongen had afgehakt, heerlijk.

Van het verhaal moest de film het niet hebben, dat was namelijk gewoon niet aanwezig. De film liep maar een beetje vooruit want er was nergens een echt doel. Zo kijken we naar een potje honkbal, een leuk feestje en veel machoscenes om daar tussen de moorden een beetje te proppen. En ook het acteerwerk was gewoon slecht maar, wel slecht dat het leuk werd.

Deze duidelijk jaren tachtig slasher film heeft me uitzonderlijk goed vermaakt. Hoewel je de film eigenlijk nergens echt ‘horror’ mag noemen, en je het ‘slash’ gedeelte af en toe ook wel weg mag laten is de film vermakelijk, en het was eigenlijk ook zo voorbij door de leuke sfeer die er aanwezig was.

avatar van Friday the 13 th
Tja, wat kan je hier van zeggen... Alles ziet er zo fout uit. Je kan 100 dingen zeggen die slecht zijn zoals het verschrikkelijke acteren, de vreemde editing, de baseball scene die minutenlang duurt en geen enkele aanvulling heeft op het verhaal.... En toch is dit een parel van een film. Erg artistiek en je zal er zelden zo nog eentje tegen komen.

Unieke karakters volgen elkaar op. Ten eerste is de mix van de campers al erg groot, je hebt 12 jarigen, maar dan ook een hoop 17 a 18 jarigen, wat al erg vreemd is. Vrouwelijk naakt is er amper te zien, maar mannen die zich bloot geven genoeg. De film bevat heel wat onbedoeld homo érotisme. De korte short, de skinny dipping, crop tops, behaarde chests... Yup dit is er eentje voor de ladies.

Maar goed... Terug naar die bizarre personages. Zowat elk personage is ontzettend fout in deze film. Op nummer 1 staat Aunt Martha, als je haar biografie leest op Wikipedia is het moeilijk te vatten dat deze vrouw werkelijk een acteeropleiding heeft gevolgd. Dan is er nog die pedofiele kok, die er openbaar voor uitkomt dat hij pedofiele neigingen heeft. Hij noemt de groep kinderen fresh chickens en let op "baldys". Go figure he. Niemand van de andere medewerkers lijkt er aanstoot aan te nemen. Dan heb je nog de baas van het kamp die graag een groen blaadje lust en blijkbaar is dit wederzijds. Het verhaal doet je geloven dat de jongedame in kwestie werkelijk op 60 plussers valt. Dan rest er ons nog de bitch Judy met een gigantische ponytail om u tegen te zeggen. Ongezien dit!

De moorden zijn eerder offscreen uitgevoerd, doch steeds met een artistieke touch... Denk aan de krultang scène... En we weten allemaal wel waar ze die krultang gestoken heeft. Er lijkt weinig budget vrijgemaakt te zijn voor de kills, maar de aftermath komt dan weer wel flink in beeld en toont aan dat ze toch wat special make up effects hadden.

En tja ja dat einde, blijft goed hé! Mooi om te zien hoe de opvattingen waren destijds over homoseksualiteit. Opgevoed worden door twee papa's geeft genderverwarring dacht men toen. Gelukkig is deze opvatting voorbijgestreefd, al blijft dit een film met bijzonder veel layers. Hoe meer je hem bekijkt en hoe meer je er je in verdiept, hoe interessanter hij wordt. Persoonlijk een favorietje van mij.

avatar van Elchapo
Een echte eighties film in optima forma,lekker fout maar zeker niet slecht.het einde vind ik echt geweldig: dat shot van de dader en dat het beeld stil blijft staan en gelijk de aftiteling er overheen......✨✨✨3stars.

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, ik heb deze film in het Engels weten te bemachtigen.

Beetje een voorganger van de Friday the 13th films, zelfde begin in het meer en daarna zien we een schoolkamp met jongens en meisjes.
De moorden waren best origineel, maar niet schokkend of gore, ik wist al vanaf het begin wie de dader was.

Het einde zag ik dan niet aankomen, hopelijk zien we hier meer van in het 2e en 3e deel hoe dit verder gaat.

Al met al wel vermakelijk, maar wel vrij gedateerd, oude beelden ook en echt een jaren 80 horror, waarom hier een leeftijdsgrens op staat van 18 is mij een raadsel aangezien je veel heftiger films heb met een leeftijdscategorie van 16.
Bloot was er ook niet te zien behalve wat jongens konten.

Op naar deel 2

Waardeloze film. Slecht beeldmateriaal, slechte kills, slechte acteurs en een slecht verhaal. Alleen van de laatste 10 seconden werd ik blij. Dat zag er goed uit!

avatar van Metalfist
If she were any quieter, she'd be dead

Nu ik de volledige Puppet Master reeks achter de kiezen heb, was het wel eens tijd voor een compleet andere horrorfranchise. De keuze viel op Sleepaway Camp, een reeks die toch een zekere cultstatus heeft verworven en waar in de loop der jaren nog wel wat vervolgen op zijn gemaakt. Beginnen moet je echter bij het begin doen en aangezien ik altijd wel te porren ben voor iets uit de jaren '80.. Hoog tijd om hier eens voor te gaan zitten dus!

En wat een vreemd filmpje is het geworden! Er is enorm veel op de film aan te merken en toch.. het fascineert oneindig. Het soort film dat vandaag de dag een heuse storm van protest zou opwekken (neem nu zo'n personage als de kok die gewoon vlakaf pedofiele uitspraken doet, de wereld zou op zijn kop staan als je dat anno 2020 uitbrengt) maar dat ook gewoon bomvol zit met leuke oneliners (She's a real carpenter's dream: flat as a board and needs a screw!) en hilarisch slechte personages. Er hangt zo'n soort van homo-erotische sfeer met die wel heel korte jeansshorts en crop tops (die - vergis je niet - door de mannen worden gedragen), scènes zoals die baseballwedstrijd zijn veel te lang en ook op de kills valt wel wat op aan te merken doordat die allemaal offscreen gebeuren maar het is allemaal o zo leuk! Ik kan me perfect voorstellen dat sommigen dit de slechtste film zouden vinden die ze ooit hebben gezien en tegelijkertijd kan ik me ook perfect voorstellen dat dit voor anderen dan weer het ultieme meesterwerk is. Ik zit zowat tussenin maar wel volledig naar de positieve kant. Vooral ook omdat dat einde zo geweldig goed is. Ik vermoedde al wel iets in die richting, het is een trucje dat we al wel eens eerder hebben gezien, maar de manier waarop Robert Hiltzik dit in beeld brengt.. Het is bijzonder effectief.

Meestal durven er in dit soort horrorfranchises wel eens beginnende acteurs hun opwachting maken die later uitgroeien tot grote namen (dan denk ik aan een Johnny Depp in Nightmare on Elm Street bijvoorbeeld) maar het zal niemand verbazen dat de cast van Sleepaway Camp weinig potten heeft gebroken. Felissa Rose is als Angela nog het leukst met die grote hertenogen en het bijhorende staren en ook zo'n Karen Fields als Judy neemt nog een aantal leuke scènes voor haar rekening. Paul DeAngelo daarentegen is werkelijk verschrikkelijk als Ronnie en ook Mike Kellin is hilarisch slecht als Mel (al kan niemand tippen aan Allen Breton als de flik met de opgeplakte snor te zwijgen) maar gelukkig is dit visueel nog onderhoudend. Veel gebeurt offscreen natuurlijk maar dat einde en scènes zoals met de wespen of Artie's rendez-vous met het kokende water zien er echt nog wel goed uit.

En wie kan er nu ooit Desiree Gould als Aunt Martha vergeten.. Die zet meteen wel de toon in ieder geval qua vreemde personages en het wordt er niet beter op naarmate de film vordert. Ik ben echt benieuwd wat de vervolgen gaan geven maar ik heb er echt wel zin in. Zo'n typische reeks waarvan je ze gezien moet hebben om er over te kunnen meepraten. Volgende week komt Unhappy Campers aan de beurt, afgaande op de poster lijkt dat ook wel eens een leuke film te kunnen worden.

Dikke 3.5*

avatar van robertinho
Leuke review Metalfist. Ik kan me nog herinneren dat ik deze film ook heel fascinerend vond, maar veel details herinner ik me niet meer. Op het einde na.

Waarschijnlijk heb ik deze film ook op te jonge leeftijd gezien, in 2006, mijn liefde voor jaren 80 films was toen nog niet tot wasdom gekomen. Vandaar waarschijnlijk mijn score van 2 sterren.

avatar van Ducoz
Een film die ik zo graag wilde kijken en op DVD of Bluray wilde vinden dat het echt een dingetje werd. Een klein persoonlijk hypje dus.

Toen had ik hem in een week ineens twee keer. Eenmaal op DVD in een box met de andere twee delen en een keer als dubbel disc in een collectors bluray versie. Anyway.

De vergelijking met de eerste Friday the 13th is logischerwijs geen vreemde, aangezien de setting een beetje hetzelfde is. Men reist af naar een zomerkamp gelegen aan een meer. Tieners bij elkaar levert wrijving en in het rondvliegende hormonen op.
Inplaats van een kamp dat slechts wordt bevolkt door de leiding zijn hier de kinderen aanwezig.

Het geheel doet nogal lowbudget aan en daarmee is het deste interessanter dat er ook best een spannende film wordt neergezet die slechts bij tijd en wijle in het amateuristische niks verdrinkt. Het verhaal ligt enerzijds voor de hand, anderzijds niet en eindigt het best in een mindfuck. Maar ook plots en dat is jammer.

Kind wordt tegen het hoofd geraakt door een speedboat tijdens het zwemmen. Door de klap denkt hij dat hij een meisje is en in de puberteit blijken de primaire geslachtskenmerken toch een aanwezig obstakel. Op dit kamp komen alle mogelijke momenten langs waarop men zou kunnen ontdekken dat hij geen zij is. Omdat te kunnen blijven verbergen wordt iedereen die te dicht bij komt en het geheim (bijna) ontrafeld af gemaakt.

avatar van ikkegoemikke
Ik geef toe. Op acteergebied was het om te huilen. En soms echt lachwekkend. De snor van de politieagent was hilarisch nep. De slachtpartijen zagen er ook een beetje amateuristisch uit. Het hoort thuis in het rijtje slasher films uit de jaren 80, maar evenaart zeker niet het niveau van de bekendste slashers uit die tijdsperiode. Maar uiteindelijk vond ik het toch niet zo slecht en was de wending toch wel een verrassing.