Rovdyr (2008)

Noorwegen
Horror / Thriller

geregisseerd door Patrik Syversen
met Henriette Bruusgaard, Jørn Bjørn Fuller Gee en Kristofer Hivju

Vier jongeren - een dom blondje, haar gewelddadige vriendje, een brunette en haar geestige broertje - maken een weekend-uitstap in de natuur. Met hun mini-van rijden ze zowat verloren in het uitgestrekte Noorse woud. Ze nemen even de tijd om te picknicken en komen er een jonge vrouw tegen die smeekt voor een lift. Het begint de jongeren door te dringen dat het meisje op de vlucht is, en ook zij worden meteen ook opgejaagd door drie moordzuchtige rednecks.

avatar van mcdaktari
ik moet eerlijk toegeven dat ik met gemengde gevoelens naar deze film ging kijken of beter gezegd had ik er niet veel van verwacht maar zoals ik inmiddels heb gemerkt kunnen ze er in scandinavie ook best wel wat van wat horror betreft. De film heeft genoeg spanning en bloed vloeit er ook genoeg'
geslaagde horror film

avatar van Jaegelsch
Het hele verhaal staat hier bovenaan eigenlijk al beschreven, niet echt origineel dus. Ik heb me behoorlijk geërgerd aan de hoofdrolspelers, die ik verschrikkelijk irritant vond. Vooral de manier waarop ze vluchten: het lijkt wel alsof ze op een zomeravond over het strand joggen. Dat Noorse gebrabbel maakte het alleen maar erger, iets waar ik bij de Fritt Vilts en Død snø totaal geen last van had. Eigenlijk interesseerde het me niet echt hoe het met die lui afliep. Ik was ze liever kwijt dan rijk.. Het camerawerk vond ik ook onrustig, de film wordt er een beetje chaotisch van vind ik. Wat wel positief is, is dat er lekker veel bloed vloeit en dat dat Noorse woud een prachtige locatie is. Eigenlijk missen de jagers ook maar enig motief voor hun daden, maar dat maakt mij niet uit. De 'blessures' (Waaronder: schot hagel door de achillespees, half afgesneden tong) vond ik er behoorlijk realistisch uitzien. De manier waarop de laatste dode viel vond ik wel grappig, zoiets had ik niet verwacht.
Conclusie: Met andere acteurs zou ik denk ik een ster meer geven, maar ik laat het nu bij 2.5* denk ik. Nu zet ik dat laatste muziekje nog een keer op, zodat ik snel in slaap val

avatar van tal1b
verrassend goed deze film, heerlijke horror, met het realisme wat me doet denken aan bijv. eden lake. na wat dialogen in het noors valt het niet meer op dat het een filmpje is uit scandinavie.
goed geacteerd, en goeie horror, met spanning.
alleen de schurken had wat beter gekund.
Jaegelsch schreef:

als je je ook maar een béétje inleeft, en bedenkt dat je na een behoorlijke mishandeling met alle toestanden eromheen, lekker sprintjes kan trekken, zou het best knap zijn

avatar van AmazingPP
Beetje vreemde film. Hij lijkt zich af te spelen in de jaren '70, naar ik meen. De acteurs doen erg hun best, maar het wil maar niet duidelijk worden; waarom overkomt hen dit en wie doet dit en waarom doen ze dat? Kijk, ik kan best geamuseerd naar een horror-flickje kijken, zonder dat ik weet waarom en wie enz., maar bij sommige films wil ik iets meer uitleg en daar is deze er eentje van. Niet onaardig, maar ook niet echt een topper. De titel vind ik wel mooi gevonden.... 3 *

avatar van Bottleneck
Een net aan bovengemiddelde uitvoering van het jagen-op- jongeren-in-het-bos genre. Tenminste het zijn leuke acteurs, prachtige bomen-setting en het is best mooi geschoten, bijvoorbeeld die jaren zeventig vale kleurtjes. De meid begint er steeds spannender uit te zien met het verwilderde haar en de grote ogen die vaak in beeld komen, snap wel waarom ze zo achter haar aanzitten.

Enige grote minpunt is dat het een herhalingsoefening wordt. Het jagen wordt eentoning op steeds diezelfde plek en de spanning blijft slechts steken op de momenten wanneer ze oog in oog staan of dreigen te komen. Die scenes zijn dan ook wel gelijk het beste van de film, zoals verstopt in de tent, of met die gun in d'r mond, er wordt goed de tijd voor genomen.

Jammer dat de boog niet lang gespannen kan blijven want dat is wel waar de film het op lijkt te gooien. In ieder geval niet op humor of overdreven gore, maar de gore die er is ziet er wel meer dan prima uit. Verder is het des te beter dat je niets te weten komt van de jagers en van het einde.
3 - 3,5*

avatar van FillumGek
Zeker geen onaardig filmpje. Doet eigenlijk niet veel verkeerd, maar is ook zeker niks nieuws. De kenner kan het verloop netjes uitstippelen maar de uitwerking vind ik geslaagd genoeg om me er mee te vermaken.

Vooral de smerigheid die de film uitstraalt is goed gedaan en de special effects zijn van een professioneel niveau.

Meer: JordyCapitated // Horror Cinema: Manhunt (Rovdyr, 2008) - jordycapitated.blogspot.com

avatar van SPT
SPT
Visueel vond ik de film geen succes. Ik kon de retro look niet waarderen: het fenomeen technologische vooruitgang is er niet om te negeren. In bijvoorbeeld Grindhouse vond ik dit nog wel een bijdrage bieden aan de sfeer, maar in Rovdyr vond ik dat niet het geval en waren de kleuren veel te vaal. Het camerawerk vond ik daarbij ook te rommelig.

Het plot vond ik ook niet bijzonder sterk. Hoewel de film op momenten redelijk spannend was, zat ik nergens op het puntje van mijn stoel. De schrikmomenten waren daarvoor simpelweg te gemakkelijk uitgevoerd, en zat er onvoldoende diepgang in de personages. Die gedroegen zich daarbij ook zodanig irrationeel, dat het me op een gegeven moment begon te irriteren.

Pluspunt van de film is de bloedige en wrede manier waarop de slachtoffers om het leven worden gebracht.

avatar van MatthijsGr00t
Rovdyr is een type film zoals er zoveel van zijn gemaakt. Het is altijd hetzelfde liedje en vaak kan ik er wel van genieten maar blijft het toch afstandelijk. Ook bij Rovdyr is dat het geval. Het acteerwerk is wel prima en het verloop van het verhaal is ook prima maar toch vond ik de krappe 80 minuten nog erg lang duren. Wel een positief punt is de geweldige omgeving, het duistere Noorse bos is de ideale omgeving voor dit soort films. Kortom; 2,5*

avatar van jordandejong
Weer een toppertje van Scandinavische bodem.

Rovdyr begint als de zoveelste slasher. Een groepje jongeren rijden in een volkwswagen (hippie) busje naar hun vakantiebestemming in de bossen. Onderweg stoppen ze nog even bij een luguber tankstation en pikken ze een vreemde liftster op. Texas Chain Saw Massacre al over dus.

Totdat de groep wordt aangevallen door een stel gekken. Vanaf daar wordt het echt een uitstekend backwoods slashertje. Het neemt dan ook iets meer de vorm aan van Eden Lake. De spanning is op momenten om te snijden en de film kent meer dan genoeg geslaagde schrikeffecten.
Het sfeertje is mede door de setting in het bos lekker en er hangt voortdurend dreiging van de ''jagers'' in het bos.

De poster deed vermoeden dat dit een absolute ode is aan het Grindhouse tijdperk maar zover gaat het er niet op in. De kleuren zijn grijs en vaal waardoor de film erg rauw aanvoelt.
Verder is een absoluut pluspunt de erg knappe gore. Smerigheden waarbij ledematen vernietigd worden of ingewanden veranderen in uitgewanden worden niet geschuwd.

Een ruw pareltje uit Scandinavië die meer waardering verdient.

avatar van sinterklaas
Wrong Turn in Noorwegen.

Het is weer de zoveelste slasher inderdaad met weer een verhaal dat op hetzelfte neer komt, maar ik heb me ook hier weer zeker mee vermaakt.

Afin, weer hetzelfte, groepje jongeren trekken met hun VW busje door de bossen van Noorwegen in 1974 (vast een knipoog naar TCM), komen in een wegrestaurant met allemaal onvriendelijke boeren terecht, en vervolgens zijn ze daar meteen ook het doelwit van. Het blijken namelijk mensenjagers te zijn. En zo krijgen we weer een zinderend kat en muis spel in de bossen en waar het weer lekker goor en bloederig mag wezen en de paniek en angst weer een rol mogen spelen. Acteerwerk is ok, vooral die meid in die adidas hotpants mag er zeker wezen. Het einde is weer lekker typisch.

Prima Noorse slasher. Noorwegen doet er wel veel mee met dat thema.

avatar van jeroentjuhhhhh
Weinig verheffend. Vind die typische, grauwe Scandinavische look ook wat saai te vinden. Je kent het inmiddels wel. Moet zich ook weer in verschillende bochten wringen om er een fatsoenlijke speelduur uit te slepen. Goedmakertje is de verzorgde gore en relatief aardige prestaties van de cast. Verder een wat eentonige stijloefening met geen toegevoegde waarde aan wat er al reeds bestaat in dit beperkte subgenre.

avatar van Richard_Voorhees
Een redelijk vermakelijke "slasher" waarbij je als kijker al snel in de gaten hebt hoe "de vork in de steel zit". Het acteerwerk is van gemiddeld niveau en de make-up fx zien er lekker rauw uit. Vooral dat kan ik wel waarderen. Daarnaast zijn de uitgestrekte Scandinavische bossen een ideale plek om een prent als deze op te nemen.
Na verloop van tijd wel wat voorspellend, al had ik nog verwacht dat de final girl door die vrouw in de auto vermoord zou worden. Had wel bij de rauwheid van de film gepast, maar men laat dit laatste in het midden.
Kijkt wel lekker vlot weg, maar weet verder ook niets nieuws te bieden.

avatar van Left4Dead
Niet mijn ding, terwijl dat wel gekund had. Het begin kwam me erg bekend voor, ik was er eens eerder aan begonnen maar kon het destijds niet opbrengen verder dan 15 minuten te komen.

Dit keer wat meer energie eraan gespendeerd, de prent dus uitgezeten. Maar dat ging echt niet zonder slag of stoot want het was me toch een worsteling. Het begin is dramatisch, we leren de karakters kennen die totaal niet interessant zijn. Het acteerwerk is om te janken en de regie straalt nergens potentie nog enthousiasme uit.

Na enig tijd komt de prent tot zijn bedoeling, een jachtpartij op mensen. Erg spannend heb ik het nergens kunnen ervaren terwijl dit echt wel kan met dergelijk plot. Dat omdat ik nergens echte overtuiging kon ontdekken en natuurlijk door de domme keuzes die gemaakt worden. Maar ook de regie laat grote steken vallen, de soundtrack vult de spanning gelukkig nog wel aan.

Onlogisch op momenten, slecht acteerwerk en de regie die echt faalt. 2** 4,5/10.

avatar van Daan258
Licht tegen gevallen.

Veel positieve berichten hier maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de 78 min nog best een lange zit vond.
Het begint nog best aardig en ook mij deed het zeker denken aan The Texas Chainsaw Massacre.
Jammer vond ik het daarna maar wat saai worden. Sowieso zit er echt nul verhaal in wat wel jammer is.
Een groep jongeren worden achterna gezeten door een stel hillbilly's. Dat is het verhaal.
De gore en smerigheid was voor mij ook een kleine teleursetelling. Op de intro na was het allemaal vrij braafjes en niet zo bijzonder. Daardoor vind ik het echt niet meer dan een aardig slasher filmpje
Hier is voor mij ook alles mee gezegd.

avatar van Shadowed
Gore ok, spanning rammelt.

Om te beginnen kon ik hier niet echt van genieten aangezien ik hem nergens kon krijgen met engelse ondertiteling. Dus heb ik de YouTube versie ( Scandinavisch gesproken) en Servische ondertiteling. Gelukkig moet je niet veel van de film snappen dan 4 karakters die achterna gezeten worden door een soort hillbilly's.

Het camerawerk was een beetje aan de amateuristische kant en het acteerwerk ook niet in dit soort films. Alhoewel ik wel een Dead Snow mannetje herkende. Dus dat was ook wel lollig.

Opnieuw, op sommige stukken komt de film erg amateuristisch over. Maar een prima dosis gore maakt wel een hoop goed. Een leuke film voor iemand die eventjes voor een anderhalf uurtje zijn verstand op 0 wil zetten en wat gore willen zien.

avatar van joolstein
Standaard Scandinavisch werkje. Rovdyr vertaalt zich als ‘roofdier’ en gaat over een groep jongeren die zich verdwalen in een bos en daarna worden opgejaagd door héy... drie moordzuchtige rednecks. De verkeerde afslag? Maar met deze film zal je niet snel verdwalen tussen de plot-lines, voor de simpele reden dat er niet veel te bespeuren valt. ER is geen plaats voor plotwendingen, uitbundige karakterschetsen of opwindende actie-scènes. De prima Gore-elementen waren in het begin beter dan naar het einde toe. De poster en de tijdzetting van de jaren '70 deden vermoeden dat het om een ode aan het Grindhouse tijdperk zal zijn. Ook dit ging niet veel op! Al was het grijze sfeertje in de Noorse bossen lang zo gek nog niet. Kortom deze Scandinavische film is te netjes om vol uit te gaan (hulp van Noorse subsidies gehad?) en blijkt dus niet meer dan een keurige dertien in een dozijn te zijn.