• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.702 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.500 stemmen
Avatar
 
banner banner

Skyfall (2012)

Actie / Thriller | 143 minuten
3,62 3.839 stemmen

Genre: Actie / Thriller

Speelduur: 143 minuten

Alternatieve titel: Sky Fall

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Sam Mendes

Met onder meer: Daniel Craig, Judi Dench en Javier Bardem

IMDb beoordeling: 7,8 (767.146)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 31 oktober 2012

Plot Skyfall

"Think on your sins."

Bonds loyaliteit aan M wordt op de proef gesteld als ze achtervolgd wordt door haar verleden. Als de MI6 vervolgens onder vuur komt te liggen is Bond genoodzaakt de bedreiging op te sporen en te vernietigen, ongeacht de hoge persoonlijke prijs die dit met zich mee brengt.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

JohnWilliams schreef:

(quote)

(quote)

Onderhond houdt ervan om films 1* te geven die iedereen goed vindt.

Hij heeft het hier bijvoorbeeld ook over een megahit van Adele die hij slecht vindt en zo heeft hij vaak ook kritiek over componisten als Williams die er volgens hem geen snars van kunnen. Altijd leuk zo iemand die buiten de box denkt.

Je kan ook in die box wonen, John. Is ook niet gezond meer.


avatar van -LvB-

-LvB-

  • 306 berichten
  • 554 stemmen

merijn82 schreef:

Euhm en hoe wordt zoiets dan een megahit? Denk eerder dat dat voor 95% wel opgaat en voor 5% niet. Helaas...

omdat het merendeel van de mensen muziek consumeren ipv beleven en zich sowieso alleen maar commerciele crap door de strot laten duwen omdat ze niet verder willen kijken..

dit geldt voor film in iets mindere mate ook natuurlijk


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Ja dat snap ik en zo denk ik er ook over.. Maar daarom snapte ik dus niet hoe je bij die percentages kwam. Of jij zei het verkeerd of ik interpreteerde het verkeerd, 1 van de 2.

Edit: laat maar, ik interpreteerde het verkeerd na nog eens lezen. Dacht dat je het over percentage mensen had maar je had het over de muziek.


avatar van Insignificance

Insignificance

  • 3220 berichten
  • 5588 stemmen

-LvB- schreef:

dit geldt voor film in iets mindere mate ook natuurlijk

En 007 is daar een flink voorbeeld van.

Niet dat ik ooit iets opzet van Adele, maar die theme song past natuurlijk wel binnen Bonds universum.


avatar van -LvB-

-LvB-

  • 306 berichten
  • 554 stemmen

merijn82 schreef:

Ja dat snap ik en zo denk ik er ook over.. Maar daarom snapte ik dus niet hoe je bij die percentages kwam. Of jij zei het verkeerd of ik interpreteerde het verkeerd, 1 van de 2.

Edit: laat maar, ik interpreteerde het verkeerd na nog eens lezen. Dacht dat je het over percentage mensen had maar je had het over de muziek.

hehe idd


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

-LvB- schreef:

Zeg je nu serieus dat alles wat een megahit is direct ook goede muziek is ? ik denk eerder dat het voor 95% in de verste verte niet opgaat..

Nee hoor, dat zeg ik helemaal niet. Maar iedereen kan horen dat Adele een goede strot heeft. Het is meer zo dat ik gewoon moe wordt van die opmerkingen. Bij elke film die door iedereen geprezen wordt staat weer een 0,5*. Ook wel weer grappig natuurlijk. Je kan een voorkeur hebben voor een bepaald genre maar om nou bijvoorbeeld te zeggen dat de filmmuziek van Williams of Zimmer nooit en te nimmer 1 x goed is geweest in 1 film die ze van de 40-50 films gemaakt hebben...dat gaat wat ver. Dat is wel een vorm van aandacht zoeken.


avatar van -LvB-

-LvB-

  • 306 berichten
  • 554 stemmen

JohnWilliams schreef:

(quote)

Nee hoor, dat zeg ik helemaal niet. Maar iedereen kan horen dat Adele een goede strot heeft. Het is meer zo dat ik gewoon moe wordt van die opmerkingen. Bij elke film die door iedereen geprezen wordt staat weer een 0,5*. Ook wel weer grappig natuurlijk. Je kan een voorkeur hebben voor een bepaald genre maar om nou bijvoorbeeld te zeggen dat de filmmuziek van Williams of Zimmer nooit en te nimmer 1 x goed is geweest in 1 film die ze van de 40-50 films gemaakt hebben...dat gaat wat ver. Dat is wel een vorm van aandacht zoeken.

ze kan wel een goeie strot hebben, maar als je zeikrefreintjes van inwisselbare dertien in een dozijn tracks moet inzingen doet dat er niet zo heel veel meer toe..

voor de rest lijkt het me niet zinnig te ver oftopic te gaan wat betreft filmcomponisten dan zijn we wel ff bezig


avatar van maloumovie

maloumovie

  • 26 berichten
  • 25 stemmen

Ik viel bijna het 1e deel in slaap, maar het 2e deel was wel leuk 3*


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Ben je nou aan het trollen? (laten we het hopen....)


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Deels wel , maar deels snap ik nog steeds niet mensen die niet kunnen toegeven dat ze fout zitten met bepaalde opmerkingen.

Bijvoorbeeld: Je kan de muziek van Adele niet mooi vinden maar je hoort dat ze een goede strot heeft. Evenals Freddie Mercury of Michael Jackson, je kan er niet van houden maar je kan niet ontkennen dat het beter is dan de muziek van Dries Roelvink.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

JohnWilliams schreef:

...je kan er niet van houden maar je kan niet ontkennen dat het beter is dan de muziek van Dries Roelvink.

Dat kan wel als je fan bent van Roelvink natuurlijk. Smaak en feiten zijn verschillende zaken zoals iedereen weet. Neemt niet weg dat de titelsong qua sfeer perfect aansluit bij de Bond-serie. Dat is geen mening maar een feit. Maar om dat te onderstrepen moet je wel de serie gevolgd hebben.

Overigens kan ik als grote Bondfan de laagstemmers wel een beetje begrijpen. Ik heb Skyfall op DVD en eerlijk gezegd wordt hij steeds minder bij elke herkijkbeurt. Ligt niet aan Sam Mendes of aan Daniel Craig, maar aan het verhaal dat geschreven lijkt met de lokaties in het achterhoofd in plaats van andersom. Het script is zwak. Ligt wellicht ook aan deze tijd waarin de vijanden van Bond minder zwart-wit zijn. Wat dat betreft lijkt de speech van M. wel een soort rechtvaardiging.

Devil May Care heeft in ieder geval een vastomlijnd romanverhaal als leidraad. Heb daar meer verwachtingen van.


avatar van John Barry

John Barry

  • 3410 berichten
  • 638 stemmen

Redlop schreef:
Het script is zwak. Ligt wellicht ook aan deze tijd waarin de vijanden van Bond minder zwart-wit zijn. Wat dat betreft lijkt de speech van M. wel een soort rechtvaardiging.


Ik ben het hier niet helemaal mee eens.

De vijand van deze film Silva is ook inderdaad een wat minder zwart wit schurk vergeleken met andere Bond schurken. Maar ik vind het eigenlijk wel een pluspunt dat we nu met schurken te maken wiens motieven je enigsinds nog kunt begrijpen. De speech van M vond ik een van de hoogtepunten van deze film. Ze verteld heel goed met wat voor soort vijanden we in deze tijd te maken hebben. Op deze manier word heel goed de actualiteit gekoppeld met het verhaal in deze film.Ik vind zelf Skyfall juist een erg sterk script hebben.Natuurlijk is het zo dat als je over bepaalde dingen nadenkt je erachter komt dat sommige dingen niet kloppen maar dat heeft elke Bond film. Erg goed aan het script vind ik dat het op het op een leuke manier veel Bond tradities laat terug komen. Zoals Q en Moneypenny die terug komen, maar dan wel wat anders dan we gewend zijn of aan het eind van de film de Aston Martin die terug komt Ook erg goed aan het script vind ik dat Bond meer diepgang krijgt. We krijgen Bonds oude huis te zien en het graf van zijn ouders


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Berichten verplaatst naar Film > Cast en crew > John Williams


avatar van de grunt

de grunt

  • 4336 berichten
  • 1576 stemmen

Had het gevoel dat ik naar een recente Die Hard editie zat te kijken

Geen classic Bond


avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

  • 1876 berichten
  • 985 stemmen

Vandaag weer eens herbekeken! Lekkere vertrouwde actiefilm zoals we James bond kennen, ik mis wel de bond girl in de film, en wel een verassend einde!


avatar van elandenburg

elandenburg

  • 108 berichten
  • 113 stemmen

Bijna beste Bond film ever, op het einde na, jammer.

Rest van de film top gedaan.

Sowiezo de beste Bond film van Craig, dat wel.


avatar van Kisje

Kisje

  • 970 berichten
  • 1190 stemmen

Mijn eerste Bond film en ik moet zeggen dat deze mij toch wel verrast heeft! Wat een film, wat een acteerprestaties. Ik zie Dench en Bardem sowieso al graag spelen, maar vooral van mr. Bond himself ben ik onder de indruk!

Ik wil nu echt Casino Royal en Quantum of Solace bekijken.. Maar iets zegt me dat deze niet zo goed gaan zijn als Skyfall. Iemand daar een mening over?


avatar van John Barry

John Barry

  • 3410 berichten
  • 638 stemmen

Casino Royale vind ik een goede Bond film en qua stijl te vergelijken met Skyfall. Ook in Casino Royale word goed geacteerd. Wel is Casino Royale iets rauwer dan Skyfall. Quantum of Solace vind ik vreselijk. De actie scènes zijn in die film door een flitsende montage en slecht camara werk nauwelijks te volgen Quantum of Solace is het vervolg van Casino Royale en het is daarom verstandig dat je eerst Casino Royale en dan Quantum of Solace kijkt. Maar zelfs als je Casino Royale voor Quantum of Solace hebt gezien is die film nog moeilijk te volgen. Ik zelf moest ,ondanks dat ik Casino Royale al had gezien, Quantum of Solace een paar bekijken voordat ik het allemaal snapte. De film is ontzettend chaotisch en moeilijk te volgen.


avatar van Kisje

Kisje

  • 970 berichten
  • 1190 stemmen

John Barry schreef:

Casino Royale vind ik een goede Bond film en qua stijl te vergelijken met Skyfall. Ook in Casino Royale word goed geacteerd. Wel is Casino Royale iets rauwer dan Skyfall. Quantum of Solace vind ik vreselijk. De actie scènes zijn in die film door een flitsende montage en slecht camara werk nauwelijks te volgen Quantum of Solace is het vervolg van Casino Royale en het is daarom verstandig dat je eerst Casino Royale en dan Quantum of Solace. Maar zelfs als je Casino Royale voor Quantum of Solace hebt gezien is die film nog moeilijk te volgen. Ik zelf moest Quantum of Solace een paar bekijken voordat ik het allemaal snapte. De film is ontzettend chaotisch

Ja, ik heb net al eens gekeken op imdb.com en daar scoort Casino Royale ook hoog en Quantum of Solace beduidend minder. Maar dan weet ik dat Casino Royale de moeite is om te kijken .

Bedankt!


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

Thomas Newman heeft de Grammy Award voor beste score gekregen voor Skyfall en Adele voor het beste titelnummer van de film:

Grammy Awards voor Skyfall


avatar van John Barry

John Barry

  • 3410 berichten
  • 638 stemmen

Dat Adele een Grammy krijgt voor haar titelsong vind ik wel terecht. Ik vond het een goede titelsong. Maar dat Thomas Newman een Grammy krijgt voor zijn score voor Skyfall, daar ben ik minder blij mee. Ik vond de score van Thomas Newman niet heel erg goed. Zijn muziek voor Skyfall had geen Bondsfeer en soms vond ik de muziek zelfs beetje storend in de film.


avatar van joerve

joerve

  • 170 berichten
  • 128 stemmen

Slechtste james bond film ooit.

Casino royal en quantum of solace waren zoveel beter. Dit hing van de plotholes aan mekaar.

Sinds wanneer is trouwens M het middelpunt van de film? In plaats van naar lekkere wijven zit ik de hele film naar die gerimpelde 80 jarige kop van M te kijken.

Heeft daniel craig trouwens maar 1 gezichtsuitdrukking?


avatar van de grunt

de grunt

  • 4336 berichten
  • 1576 stemmen

joerve schreef:

Slechtste james bond film ooit.

Casino royal en quantum of solace waren zoveel beter. Dit hing van de plotholes aan mekaar.

Sinds wanneer is trouwens M het middelpunt van de film? In plaats van naar lekkere wijven zit ik de hele film naar die gerimpelde 80 jarige kop van M te kijken.

Heeft daniel craig trouwens maar 1 gezichtsuitdrukking?

nou nou nou, niet overdrijven he..


avatar van Gish

Gish

  • 1445 berichten
  • 6911 stemmen

joerve schreef:

In plaats van naar lekkere wijven zit ik de hele film naar die gerimpelde 80 jarige kop van M te kijken.

Beetje respect voor deze sexy topactrice.

Bovendien, die jonge Bond girls waar jij op valt worden ook allemaal oud en rimpelig.


avatar van edje555

edje555

  • 189 berichten
  • 0 stemmen

Top-Film.

007 geniaal.

nu wachten 2015

Devil May Care.....


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Helemaal niks Devil May Care....


avatar van joerve

joerve

  • 170 berichten
  • 128 stemmen

Gish schreef:

(quote)

Beetje respect voor deze sexy topactrice.

Bovendien, die jonge Bond girls waar jij op valt worden ook allemaal oud en rimpelig.

tegen die tijd ben ik al weggezapt


avatar van Pitakaas

Pitakaas

  • 2962 berichten
  • 246 stemmen

Wade en Purvis zijn inmiddels aan hun 4e Bond film begonnen, en vrijwel al het Fleming materiaal is wel op, behalve nog wat boektitels die eigenlijk alleen tja, als filmtitels kunnen worden ingezet.

Met films als Casino Royale en The World is Not Enough hebben ze echter aangetoond dat ze zelf ook prima in staat zijn om een Bondfilm te schrijven dat aan alle klassieke ingrediënten voldoet.

Met Skyfall slaan ze echter een andere weg in. Ditmaal geen superieure badguy die uit op werelddominatie en/of milarden dollars, ditmaal een groter mysterie met nog mysterieuzere motieven. Het blijkt dat MI6 zelf wordt aangevallen, maar niemand weet door wie. Of wat.

De actie voor de openingssequence is heel tof, met een geniale motorachtervolging door Istanbul. De title zelf is ook wel klasse, want ja, Daniel Kleinman is terug. Ditmaal helaas geen knallende Bondsong maar de wat klassiekere Adele, maar dat is zeker niet slecht. Het is een prima Bondsong die erg traditioneel aanvoelt. Helaas ontbreekt de gun barrel scene in deze film btw.

Anyway, omdat het verhaal meer op MI6 zelf is gericht, krijgt M veel meer screentime. En eigenlijk is het maar een irritante bitch. Maar de nieuwe Moneypenny is een nog veel irritantere miep. Ik mag hopen dat zij niet een vaste rol in de serie gaat krijgen, maar gezien het einde lijkt het daar wel op. Jammer.

Zo'n Severine is bijvoorbeeld veel leuker als Bondgirl. Beetje mean, beetje mysterieus en natuurlijk vooral hella sexy.

De product placement in de film is trouwens vrij irritant. Nu horen Aston Martins, Rolexen en Martini's natuurlijk net zo goed bij Bond als chicks, gadgets en actie, maar het gaat hier wel weer erg ver.

Het decor verplaatst van Turkije naar China en Schotland, en zijn allemaal vrij tof. Van mij hadden ze wat langer in Macau mogen blijven, maar helaas.

Toch zit er in het middenstuk een flinke tempodaling in de film. De scenes met Bardem zijn vrij langdradig en hadden in mijn ogen flink kunnen worden ingeknipt. Hiermee duurt de film in mijn ogen een kwartier/halfuur te lang. Want ik vind Bardem maar een zwakke Bondvillain. Daarnaast is ook de muziek niet heel sterk: dit mist overduidelijk het typische Bond gevoel. Ruil dit met een willekeurige actiefilm in en je hoort het verschil niet.

De eindscene is prima maar vergeleken met andere eindes van Bondfilms vrij oppervlakkig. Neem daarbij dat het verhaal niet extreem goed is, kom ik eigenlijk tot de conclusie dat Skyfall een fijne Bond is, maar helemaal niet zo speciaal als ik had gehoopt. Ik vind het nieuwe sfeertje wel tof moet ik zeggen, maar wordt tijd dat het verhaal en andere randzaken ook weer van topniveau worden.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

Pitakaas schreef:

Met films als Casino Royale en The World is Not Enough hebben ze echter aangetoond dat ze zelf ook prima in staat zijn om een Bondfilm te schrijven dat aan alle klassieke ingrediënten voldoet.

Casino Royale was het eerste boek van Ian Fleming rond 007 en is in verhouding tot vele voorgangers vrij trouw gebleven aan dat verhaal. Alleen qua setting een serieuze update gekregen natuurlijk om mee te gaan met z'n tijd.


avatar van Pitakaas

Pitakaas

  • 2962 berichten
  • 246 stemmen

Ohja wat een stomme fout

Je hebt helemaal gelijk!

Gerelateerde tags

spiongeheim agentsociopathpolice impersonator mi6moordenaarart gallerybritish secret serviceimaxuzi booby trapimpersonating a police officermacaokomodo dragon007: (2012)智破天凶城 intensevibrant