Casino Royale (2006)

Verenigd Koninkrijk / Tsjechië / Verenigde Staten / Duitsland / Bahama's / Italië
Thriller / Actie

geregisseerd door Martin Campbell
met Daniel Craig, Eva Green en Mads Mikkelsen

James Bond zijn eerste opdracht als 00 geheim agent leidt hem naar Le Chiffre, de bankier van wereldwijd gevreesde terroristen. Wil hij deze gevaarlijke man tegenhouden en het terroristische netwerk uitschakelen, dan moet Bond hem verslaan met poker in het befaamde Casino Royale. Wanneer het Britse ministerie van Financiën een medewerkster inzet om over de inzet van het spel en het geld van de overheid te waken, is Bond hier niet mee opgezet. Maar al snel schaaft hij zijn mening bij: de dame in kwestie, de ravissante Vesper Lynd, bevalt hem zeer. Ondertussen krijgen ze af te reken met een serie aanvallen. Le Chiffre en zijn handlangers zullen niet rusten voor ze Bond onschadelijk hebben gemaakt.

avatar van stfuympos
Voor eten en drinken kan jeje nog iets voorstellen maar als je naar een spel zit te kijken wat je niet kent verlies je alle aandacht.

avatar van AGE-411
stfuympos schreef:

Ja en? Ik ken niets van Baccarat noch van Poker! Desalniettemin hield ik er steeds mijn aandacht bij.

avatar van hutsekluts
Hoezo geen humor in "Craig-Bond-movies": Let even op de naam van de Japanse speler aan de pokertafel: FUKUTU.
Spreek het nu langzaam uit, in lettergrepen: FUK U TU

avatar van stfuympos
AGE-411 schreef:

Maar het is wel stijlvoller

avatar van ibendb
Leuke Bond!
Na Skyfall gezien te hebben wilde ik de eerdere Craig-Bond-films zien. Te beginnen met Casino Royale. De film heeft een goed verhaal en een leuke bad guy. Le Chiffre is goed, maar komt nooit echt dreigend over, wat ik wel best jammer vond. Ook hoe hij stierf vond ik erg plots en kort. Verder was het acteerwerk erg goed en Judi Dench als M blijf ik geweldig vinden. Nu op naar Quantum! 3,5*

avatar van Brix
Deze week opnieuw bekeken, en ik kom tot de conclusie dat hij toch sterker is dan Skyfall.
Craig is op z'n best hierin.
Voor mij mag deze in de top vijf v.d. Bond films.

Ik blijf een voorkeur voor Connery's beste Bonds hebben, en minstens een van die van Dalton, maar Casino Royale is een topper.

Alleen erg jammer dat een goede titelsong ontbreekt, want deze is echt bagger, en meteen vergeten.

avatar van AGE-411
Brix schreef:

Licence To Kill?

Ik heb blijkbaar een zwak voor Bondfilms die inhoudelijk sterk zijn en van het het klassieke verhaaltje afwijken (Bond krijgt een opdracht - Bond gaat op zoek naar de bad guy - Bond schakelt de bad guy uit - Bond gaat er vandoor met de bondgirl)

Ook 'On Her Majesty's Secret Service' en 'Skyfall' vond ik goed.

avatar van Brix
@AGE-411

Ja, alle drie de films die je noemt

avatar van Pelagatti
Mooiste Bond-film waar echt alles op en aan zit. Opening- en slotscène zijn geweldig!!

avatar van missl
Hij krijgt wel veel te verduren maar gelukkig kan onze Bond dat wel aan. Na Skyfall heb ik deze maar eens opgezet omdat ik benieuwd was. Maar deze vind ik leuker dan Skyfall. Meer actie, meer oneliners, heerlijke film!

Halfje erbij. Ondanks dat ie net iets te lang is -en Le Chiffre niet helemaal de bad guy is die hij had kunnen zijn- is deze bond een stuk vermakelijker dan de laatste paar Brosnan films (waarvan Goldeneye eigenlijk direct zijn bete was...).

Uiteindelijk toch maar eens gezien. Tja, wat moet ik zeggen. heb er weinig lol aan beleefd. Vond de film nogal saai en sorry dat ik het moet zeggen, Daniel Craig totaal niet bij de rol passen. Maar dat kan persoonlijk zijn. Ik zie James Bond toch altijd nog meer als een gentleman met klasse en Craig is toch gewoon een botte boer in een net jasje met een soort van statisch pruillipje. (niet zijn schuld natuurlijk, de film is zo gemaakt als ie is). Natuurlijk werd het wel tijd om de James Bond films eens naar een ander plan te trekken maar voor mij is het gewoon een langdradige actiefilm van 13 in een dozijn.

Dh PING
Casino Royale.

"The Name Is Bond, James Bond".

Er zijn overduidelijk vele veranderingen aan Casino Royale in vergelijking met de vorige Bond-films. Niet alleen is dit Daniel Craig's eerste keer als 007 agent James Bond, ook de manier hoe het verhaal wordt vertelt is zeer verfrissender en menselijker. Verder voelt de film niet meer aan als een wandelende formule: er wordt niet meer gehouden aan de verhaalformule zoals bij de vorige Bond-films en dat is een vernieuwing die de film goed doet.

Waar ik ook vele kritiek over hoor is dat deze film niet de klassieke personages en gadgets bevat, maar persoonlijk vind ik dit juist weer voor het geheel van de film goed werken. Het voelt duister, maar ook stukken realistischer, qua karakters dan. Er voelt uitwerking en verdieping en dat werkt goed. Maar natuurlijk is Casino Royale ook een heerlijke aktiefilm. De achtervolging met de Aston Martin DB9 en de begin scène die zich afspeelt in Madagaskar zijn erg gaaf.

Ja, dit vind ik toch wel een van de betere Bond-films van de laatste tijd.
Een welverdiende 4,5 sterren!

avatar van Boneka
De eerste James Bond film van Daniel Graig is gelijk een zeer sterke James Bond film, en misschien wel de beste tot nog toe. De film begint echter wel met een jump en run scene waar ik geen liefhebber van ben, maar daarna ontspint deze film zich in een heerlijk werkje waar balans, actie en ontspanning een prachtig evenwicht hebben. Ik heb me meer dan vermaakt. De film heeft wel een open einde dus een deel 2 is het vervolg in Quantum of Solace. Helaas is dit een slap aftreksel die je beter kan overslaan. Maar met Casino Royale is helemaal niks mis mee. Het slot is fantastisch gemaakt met een neerstortende Palazzo. Hij heeft gelukkig ook menselijke trekjes.

Sterk debuut van Daniel Graig!

avatar van Insignificance
Bond in de steigers met een make-over die verrassend aardig uitpakt. Vanaf de zwart-witte opening een harteloze vent met staalharde blikken die fysiek, bot en kil tekeer gaat. Er is verderop zowaar een dosis tragiek te ontwaren. Het gaat ten koste van andere kenmerken, ik heb me slechts zelden in een Bondfilm gewaand, maar deze afgeborstelde versie met een onverbiddelijke ogende Daniel Craig heeft absoluut potentie. Spijtig dat de indeling van de film te wensen over laat.

Het pakweg eerste uur is overdonderend met best felle, energieke en spectaculaire actie. Met name het geklauter in Madagascar is zonder meer gaaf, maar als het gas terugneemt en de gebruikelijke ingrediënten de ruimte krijgen, blijkt het scenario niet vernuftig genoeg te zijn om het constant aan de praat te houden. Green en Mikkelsen komen er zo toch wat bekaaid vanaf en na het casino is het afraffelen naar een laatste actiesegment. Dat bederft de nieuwe pret toch een beetje.

Dra. Pouke
Casino Royale.

Niet alleen een nieuwe Bond-acteur, maar ook een totaal nieuwe aanpak die kwa karakters veel geloofwaardiger en interessanter is. De film gaat voor realisme, en blijft doorgaan op de klassieke Bond-thema's zoals mooie vrouwen, Wodka martini's maar dan allemaal net iets in een moderner jasje, waardoor er uitdieping is voor het drama in de film.

Ik ben zelf een grote James Bond-liefhebber en de klassieke bond van Sean Connery staat hoog in mijn boekje, maar daarna volgde de films toch wel een standaard formule. Daniel Craig doet het allemaal nog net iets beter als ik eerlijk mag zijn. Buiten dat hij de charmante 007-agent speelt, speelt hij ook een personage met karakter en emotie. Ook is zijn personage veel geloofwaardiger: geen lading aan cheesy gadgets of een hoofdrolspeler die het allemaal makkelijk aan kan: nee in deze film maakt Bond zelf ook fouten en dat maakt hem een veel menselijker personage. Ook eindelijk eens een Bond-film met geen happy end en dat kan ik waarderen.

De film bevat uitdieping in het verhaal en de romance tussen Bond en Vesper is sterk neergezet. Maar ook is de film erg spectaculair. Over-de-top en sensationele achtervolgingen en gaafe actie momenten zorgen voor een vermakelijkere film. Klassieke elementen van de reeks zijn weg, maar ik kan zeggen: wat voor geweldigs krijgen we er voor terug!!!

James Bond is terug en beter dan ooit!

avatar van baasbas17
leuke bondfilm alleen snap ik geen hol van poker. en dat gaat je gemoedstoestand niet verbeteren als de helft van de film daarom draait vespers dood was dan wel weer heftig en sterk

avatar van vantagev82
Daniël Craig is 007's redding

Korbie
Briljant!!

Ik ben een grote 007/James Bond-fan en kijk graag naar de oude films en heb de reeks ook al gevolgd zodra dat mogelijk was, maar dit is gewoon 007 op zijn best. We hebben een nieuwe acteur; Daniel Craig met een enorme hoeveelheid charisma. Maar vooral de reeks weet variatie in de kenmerken te brengen.
Bijv:
007: A Woda Martini, please.
Barman: Shaken or stirred?
007: Do I look like I give a damn?
Verandering!

Sean Connery is natuurlijk de Bond van alle Bonden, maar ik vind dat Daniel Craig het vele malen beter doet. Campbell en Craig weten samen aan de tafel te zitten en er een totaal nieuw personage van te maken die bijzonder interessant is. Zijn personage wordt uitgediept en dat zorgt ervoor dat hij veel menselijker overkomt. Het is niet meer klassiek: James Bond die iedereen door en alles door heeft, overladen wordt met allerlei apparatuur van Q of Bond die de slechterik altijd mooi weet te verslaan. Nee, hier wordt hij een net zo gelijk personage als de schurk. En dat maakt hem veel geloofwaardiger. Bovendien is Craig zeer charismatisch en een weet hij een geweldige rol af te leveren als James Bond. Bond is geen Superman meer!

Verder is de film ook heel erg interessant en boeiend om te volgen, er wordt constant op een geweldige manier spanning opgebouwd. Vooral de achtervolging tussen Bond en die bommenmaker is erg gaaf. Ik krijg zelf soms de kriebels van de enorme hoogtes op de kranen. Wow, wat is dat toch ook geweldig opgenomen. Spectaculair is de film dus zeker! Maar sfeervol ook absoluut. Want jieeesz: de spanning is de snijden tijdens het pokerspel.

"The Name Is Bond, James Bond" - 007
Bond is eindelijk terug zoals hij hoort te zijn.

De volgende Bond-film mag overigens wel geregisseerd worden door Tarantino.

avatar van roeman
Korbie schreef:
De volgende Bond-film mag overigens wel geregisseerd worden door Tarantino.

Dat is nog eens een briljant idee

avatar van Betamax
Toch wel één van de slechtste Bond films.
Ik vind die Craig toch al een flop als Bond (flappers en een rare lip)
Dit verhaal was erg matig en het pokeren duurde véél te lang.
Gewoon geen echte Bond film maar een doorsnee aktie film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het verhaal staat zeer dicht bij het boek van Ian Fleming, waar de verhaallijnen in de meeste vorige Bondfilms vooral op basis van eenzelfde formule was. Matig zou ik het dus niet noemen, maar het kan je niet liggen natuurlijk. De Bondfilms kent vele soorten fans en sommigen houden niet van Bond als echte spion, zoals we dat bij Connery, Dalton en Craig vooral zien.

avatar van Franza
Ik heb 3 bondfilms gezien moet ik bekennen (casino royale, qauntum of solace,skyfall)
Dus ik ben nog niet echt goed ingeburgerd in het james bond gebeuren.
Maar van die 3 vond ik deze het minste.
Er werd me ook verteld dat er veel aandacht voor pokeren was.
Ik ben daar wel een fan van.
Maar je zag geen handen enzo dat vond ik wel jammer.
Maargoed...
Al met al toch een leuk wegkijkertje en op naar de volgende bondfims!

avatar van J.Ch.
Casino Royale, de eerste Bondfilm met Daniel Craig, heb ik onlangs voor een tweede keer bekeken. Er waren - en zijn misschien nog steeds wel - mensen die hun twijfels hadden bij Craig als Bond, maar ik vind Daniel Craig hier helemaal geweldig. Van de vorige acteurs herinner ik me niet al te veel, behalve dan van Pierce Brosnan, en ik kan in ieder geval zeggen dat ik Craigs ruwe charme veel aantrekkelijker en interessanter vind dan de gladde variant van Brosnan.

Sowieso wijkt Casino Royale behoorlijk af van zijn voorgangers. Bond is hier een groentje en heeft nog niet al zijn kenmerkende gewoonten verworven. Het grootste verschil, wat ik dan weer het meest interessant vind, is Bonds oprechte romance met Vesper Lynd. Meneer raakt hier zelfs dusdanig emotioneel betrokken dat bij de dood van Vesper ook iets in hem sterft. Dat is flink wat meer drama dan normaal in een Bondfilm, dus ik blij. De interactie tussen Eva Green en Daniel Craig is gedurende de hele film goed en Vesper Lynd is naar mijn mening verreweg de interessantste Bondgirl ooit.

Mads Mikkelsen als Le Chiffre is briljant. Vanaf de allereerste blik die we op hem werpen is hij volstrekt geloofwaardig als schurk. Hij is niet de typische bad guy en dat maakt het interessant. Zelfs als hij geen bloed huilde zou hij nog iets sinisters hebben waardoor je je vreselijk ongemakkelijk zou voelen als je bij hem in één kamer zat, stel ik me zo voor. Knap vind ik dat Mikkelsen en Craig de pokerscènes zo spannend weten te maken, zelfs voor mensen als ik die weinig snappen van het spel. De onderhuidse spanning die beide heren proberen te verbergen is geweldig gedaan. Wel is het erg jammer dat Le Chiffre vrij onverwachts doodgaat, op een nogal saaie manier en veel te vroeg in de film.

Wat minpuntjes zijn er ook. De film is mijns inziens wat te lang, vooral het begin had van mij wel wat korter gemogen - hoewel ik moet toegeven dat de scènes op het bouwterrein toch wel heel mooie actie opleveren. Ik heb de actie liever wat later in de film, ondersteund door een verhaal. Daarnaast vond ik de Bondgirl aan het begin, van wie we de naam volgens mij niet eens te horen krijgen, volstrekt oninteressant; zoals de meeste Bondgirls alleen ter decoratie. Dat hoeft van mij dan weer niet zo.

Verder nog een aantal goede zaken: de beginscène bijvoorbeeld, in zwart-wit, wat me deed denken aan een graphic novel. Ook de openingscredits zijn mooi. David Arnold heeft goed zijn best gedaan op de soundtrack en vooral Vesper een mooi thema meegegeven. De actiescènes in Venetië zijn mooi en de ontknoping is fantastisch dramatisch.

Al met al een hele verbetering ten opzichte van de vorige Bondfilms, die ik altijd wel vermakelijk vond maar die totaal niet bleven hangen. Deze zeker wel, daarom vier sterren.

avatar van rokkenjager
De zoveelste herziening. Conclusie: mijn nieuwe favoriete Bondfilm. Misschien zelfs tikje beter dan Goldfinger.

avatar van John Barry
Casino Royale is de eerste Bond film van Daniel Craig en ik vind deze film zeker geen slechte Bond film.

Casino Royale is het eerste James Bond boek van Ian Fleming en deze film was nog nooit echt goed verfimd geweest, Er is wel in 1954 een tv aflevering geweest van climax , waar Barry Nelson Bond speelde en wat het verhaal had van Casino Royale en in 1967 was er een komedie met het verhaal van Casino Royale met als Bond David Niven maar dit was meer een parodiefilm op de Bond films, echt goed is Casino Royale dus nog niet verfilmd tot in 2006 toen de Bond producenten besloten om Casino Royale te verfilmen.

In Casino Royale is Bond nog aan zijn begin van zijn spionage loop baan dus Bond moest door een wat jonge acteur gespeeld worden , Pierce Brosnan viel dus af want hij was toch wel te oud. De nieuwe James Bond acteur is jongere Daniel Craig. En ik moet zeggen dat als je voor het eerst een foto van hem ziet dat je het niet kan voorstellen dat hij een goede Bond kan zijn , want hij heeft totaal niet het uiterlijk van wat ik bij een James Bond acteur verwacht.

Casino Royale is een reboot het speelt zich eigenlijk af voor de Sean Connery films maar we zitten gewoon in 2006 en niet in de koude oorlog tijd maar we zitten wel aan het begin van Bonds spionage loop baan. In de openings scene zien we hoe Bond zijn 007 titel heeft verdient.Je bent een 00 als geheim agent als je twee mensen vermoord hebt en dat is ook wat er gebeurt in de openings scene Bond vermoord een verader ,en zijn handlanger, van M16 Normaal gesproken begint een James Bond film met gun barrel sequence maar in deze film wijken ze er van af en ik vind het in deze film verdeedigbaar. Je krijgt nu de gun barrel sequence te zien aan het eind van de openings scene als Bond met een beslissend schot de handlanger van de verader dood. Nu schiet James Bond dus daad werkelijk iemand dood leuk bedacht van de film makers.

Omdat dit een reboot is zijn ook Q en Moneypenny niet in deze film te zien maar echt erg vind ik het niet. De scenes met Moneypenny waren in de Brosman films niet meer wat ze geweest waren en na het overlijden van Desmond Llewelyn geld het zelfde voor de scenes met Q. John Cleese faalde in Die Another Day door Desmond Llewelyn na te doen wat niet kan want Desmond Llewelyn is niet na te doen.
Gelukkig blijft Judi Dench wel als M wat eigenlijk heel raar is als je er even over na denkt dat we in deze reboot nog wel de zelfde M hebben. Maar ik vind Judi Dench geweldig als M dus daar doe ik niet moeilijk over. M heeft in deze film toch wel een grote rol en dat juich ik alleen maar toe.

James Bond is aan het begin van de film nog niet de man die we gewend zijn maar geleidelijk aan in de film word hij dat wel. James Bond maakt in deze film een karakter ontwikkeling door van ongeleid projectiel naar de man die we allemaal kennen. Voor een James Bond acteur een moeilijke opgave om dit overtuigend te spelen ,maar Daniel Craig doet het uistekend en hij bewijst dat ondanks zijn niet Bond uiterlijk dat hij de juiste man was voor deze film. Ook al is Bond aan het begin van de film een ongeleid projectiel nergens ga ik Bond een meedegeloze rotzak vinden , zoals ik Timothy Dalton vond in Licence to Kill.

Met Daniel Craig krijgen we een serieuze benadering voor de rol als Bond , Brosman was minder serieus. De film zelf is ook een stuk serieuzer dan de Brosman films echter slaan de film makers nu niet zoals in Licence to Kill door en blijft het Bond gevoel behouden in deze film.

De actie scenes zijn in deze film erg goed, het is wel allemaal wat rauwer geworden wat ik eerst een beetje wennen vond. De Brosman films hadden veelste veel explosies wat voor een deel de actie scenes verpesten. In deze film zijn er tot mijn opluchting maar enkele explosies. In de Brosman films sloegen ze ook door met de gadgets Die Another Day hadden we die belachelijke ontzichtbare auto. Maar eigenlijk in alle Brosman films ( uitzondering goldeneye) leunde Bond toch te veel op zijn gadgets om dan maar helemaal geen gadgets te doen in Casino Royale is dan weer het andere uiterste maar ik ben toch wel blij dat Bond het is een keer zelf moet oplossen in de actie scenes en niet altijd terug grijpt naar zijn gadgets.

Er zijn in de film drie grote actie scenes. De eerste actie scene is een knap staaltje free running op een bouw keten met als hoogte punt de sprong van kraan tot kraan De tweede actie scene is op Miami airport ook dit is weer een erg goede actie scene De derde actie scene is in Venetië in een instortend huis dit is ook een erg goede actie scene.
Verder zijn er in de film nog een paar enkele kleine actie momenten met als hoogtepunt het 7 keer over de kop gaan van de Aston Martin

Het verhaal van de film volgt voor een groot deel het verhaal van Ian Fleming en we krijgen wat gebreken van het verhaal van de roman ook in de film Het eerste is de martel scene een erg harde scene zowel in het boek als in de film maar van mij had deze scene niet gehoeven , zulke soort martel scenes zie ik liever niet in een Bond film, tweede punt van kritiek op het verhaal vind ik dat Le Chiffre zo aprupt eruit geschreven wordt dat deed het verhaal volgens mij niet zo goed
Het verhaal is in drie delen te verdelen het eerste deel zie je hoe Le Chiffre zijn geld verliest in het tweede deel zie je het poker spel en het derde deel gaat over de nasleep van het poker spel. En ondanks dat de poker scenes erg spannend zijn
had het tweede deel wat meer vaart mogen hebben zo hoefde de scene dat Bond vergiftigt wordt er van mij zo nodig niet in , Het is wel een goede scene maar voor de vaart van de film had die er beter uitgekunt.

Ondanks dat in deze film Bond nog eigenlijk Bond moet worden en het allemaal een stuk serireuzer is , blijft de Bond sfeer behouden en de sfeer is er vooral al als we in het Casino zijn.De beste Scene in het Casino vind ik als Bond al zijn geld verliest elke keer als ik de film zie krijg ik toch een brok in me keel

David Arnold componeert weer de muziek en gelukkig draaft hij deze keer niet door met het gebruik elektronica. Zijn soundtrack klinkt op sommige momenten erg romantisch. Het Bond thema word pas op het einde van de film duidelijk gespeeld als Bond zich op zijn beroemde manier zich voorsteld verder horen we het Bond thema soms heel zachtjes spelen. Met het aan het eind van de film pas echt goed laten horen van het Bond thema maakt Arnold daarmee duidelijk dat Bond aan het eind van film de man is geworden zoals we hem kennen, erg goed bedacht van Arnold. Zijn muziek voor deze film maakt de film echt beter..

De locaties in deze film zijn weer goed uitgekozen de locaties in Venetië zijn leuk evenals de locaties op de Bahama's en in Montenegro

Eva Green als Vesper Lynd speelt erg overtuigend Vesper Lynd is een erg complex personage en een goede actrice is daarom wel gewenst, gelukkig is Eva Green dat . Ik vind de scene waarin Bond Vesper stroost in die douche na een zwaar gevecht erg goed Ook erg goed is Mads Mikkelsen als Le Chiffre Le Chiffre is toch een traditionele Bond schurk te noemen ik vind zijn bloede oog erg leuk Giancarlo Giannini als René Mathis doet het ook erg goed. René Mathis doet me erg denken aan Kerim Bey uit From Russia with Love. Jeffrey Wright zet een goede Felix Leiter neer en ook Caterina Murino als Solange doet het goed.

Al met al vind ik Casino Royale een erg goede Bond film in deze film krijgen we een een ware karakterverandering van Bond te zien maar ondanks deze karkater verandering en de wat serieuze hardere stijl van deze film blijft dit een James Bond film.

4,5 sterren voor deze film

Ik hoop dat de bond films met daniel craig opnieuw worden uitgebracht als ultimate edition net als alle andere.

avatar van Paradoxiaal
Nadat de Daltons en Brosnans met hun vertolking van de Britse spion de reeks tot een dieptepunt hebben gebracht (denk aan Die Another Day), is deze film mijn redding. Bij het zien van de openingsscène ervoer ik een opluchting dat je op feestjes niet langer hoeft uit te leggen dat er in de jaren 60 Bond films werden gemaakt die wél de moeite waard zijn.

avatar van Gish
Zondag even snel zappen als mijn favoriete filmscene van alle tijden voorbij komt.
Ik bedoel dan de introductie van Eva Green en het gesprek met Craig in de trein.
Zo goed, om je vingers bij af te likken.

avatar van 93.9
Dit heeft niets met James Bond te maken meer.

Volmaakt in het genre, maar niet voor mij weggelegd.

Slechte vertolking ook van 007, veels te plat.