Meningen
Hier kun je zien welke berichten kappeuter als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
G-Force (2009)
kappeuter (crew films)
Tegenvallende Disney.
Ik vind cavia's grappige beestjes. De dieren zijn hier ook nog wel leuk, maar echt grappig wordt het niet.
Het grote euvel is het matige en onzinnige verhaal. De originaliteit is ver te zoeken en alles is te voorspelbaar en de actie is geen moment spannend.
Galaxy Quest (1999)
kappeuter (crew films)
Luchtig sci-fi vermaak met een prima cast.
Leuk om juist Sigourney Weaver te zien in deze film.
De Thermians zijn wel grappige types.
Als parodie op sci-fi films had het nog wel wat scherper gemogen, maar het kijkt allemaal heel makkelijk weg.
Galettes de Pont-Aven, Les (1975)
Alternatieve titel: Cookies
kappeuter (crew films)
Deze film beviel me beter dan Les Bronzés. Beide films gaan over een losse seksuele moraal, maar Les Galettes de Pont-Aven heeft gelukkig veel meer te bieden.
Dit is een dolkomisch commentaar op de vrije liefde, maar ook een beetje een parodie op het goede Franse leven.
Deze film is zo typisch Frans, dat vond ik leuk om te zien. Franser dan dit kan bijna niet.
Jean-Pierre Marielle is een maf persoon, een flierefluiter die op zoek gaat naar het avontuur en de liefde, nadat zijn vrouw hem niet meer begeert. In zijn zoektocht komt hij zichzelf meermaals tegen. Het helpt natuurlijk ook niet om steeds andermans vrouw te begeren.
Het is een luchtige en grappige film die misschien niet veel om het lijf heeft (ook in letterlijke zin), maar die door het leuke sfeertje en talloze maffe scènes zeer genietbaar is.
Game, The (1997)
kappeuter (crew films)
Een ontzettend origineel en spannend verhaal met een geweldige climax!
Weergaloos paranoïde sfeertje. Het overzichtelijke wereldje van de ingedutte zakenman wordt eens geweldig op z'n kop gezet.
Na Fight Club mijn favoriete Fincher. Erg blij dat ik deze destijds in de bioscoop heb gezien.
Gandhi (1982)
kappeuter (crew films)
Ik vond het vooral boeiend uit geschiedkundig oogpunt. De indiase geschiedenis wordt verteld aan de hand van een vluchtige schets van Gandhi's leven. Helaas filmisch gezien wat saai en plichtmatig verteld.
Waarom de zoon van Gandhi uit zijn levensverhaal wordt gehaald is me een raadsel. Die ging nota bene mee op zijn eerste (en enige?) reis naar Engeland.
Waarschijnlijk een keuze van de makers om het verhaal wat te versimpelen.
Gangs of New York (2002)
kappeuter (crew films)
Wat een saaie bedoening zeg.
Het eerste uur heeft de film nog flink veel vaart, maar daarna kabbelt het verhaal maar wat door.
Saaie dialogen en monologen (!). Na elke zin wordt er even een pauze gehouden, om het plechtig te doen overkomen om vervolgens loodzwaar te eindigen.
De historische context waarin het verhaal geplaatst wordt overtuigt voor geen meter. Lijkt meer op de verfilming van Stratego dan wat dan ook.
Garde à Vue (1981)
Alternatieve titel: Voorarrest
kappeuter (crew films)
Grote klasse!
De Michel Serrault show (dat rijmt). Heel indrukwekkende acteerprestatie. Hij speelt die rol niet, hij is die man, dat ga je geloven. Ventura is ook erg goed trouwens en de verbitterde Schneider als een film-noir diva. De ongelukkige blik in haar ogen, daar word je naar van. Maar dat past perfect in de film. Wie moet je geloven....
Een intelligent script, dat je op het puntje van je stoel plaatst.
Deze film is nog steeds erg actueel. Mooi voorbeeld van hoe tunnelvisie bij justitie onschuldige mensen achter de tralies KAN plaatsen.
Ik had wel vanaf het begin het idee dat Serrault onschuldig is. Maar misschien werkt de film dan wel het best.
Het einde van de film is een beetje over-the-top. De autodief die de werkelijke dader blijkt, bloed uit de kofferbak en een nieuw slachtoffertje... Tja....
De zelfmoord van Schneider vond ik daarna wel te plaatsen, maar ook niet bepaald subtiel als slot.
Maar soit, het is de film niet zwaar aan te rekenen.
Ruime 4 sterren
Gaspard et Robinson (1990)
kappeuter (crew films)
Warme typische jaren 90 filmhuis film, die zich grotendeels afspeelt op een afgelegen locatie waar de heren een café willen openen. Het zijn flamboyante karakters. Het is een ongewoon gezelschap, met die verstrooide oma erbij.
Omdat ze een bouwval hebben uitgekozen om een café van te maken is het nogal een grote klus. Grappig om te zien dat ze alle stoelen van een kleur voorzien.
Het verhaal rondom Rose en haar dochter is hartverwarmend.
Ik verwachtte eigenlijk dat de film toewerkte naar een soort climax, met de opening van het café met een café vol gasten. Maar dat gebeurt dus niet. Erg jammer dat de film een beetje in mineur en met open einde eindigt, als Gaspard met de noorderzon vertrekt. Ik snap die actie ook niet zo goed. Hebben ze zo lang gezwoegd op het café, taait hij op het laatste moment af. En ook met dit einde had de film kunnen afsluiten met Robinson, Rose en haar dochter en de oma en de opening van het café. Jammer dat het gekozen einde zo melancholisch is.
Gattaca (1997)
kappeuter (crew films)
Ik vind het idee van de film, het verhaal van perfecte mensen en niet-perfecte mensen, geniaal.
We leven hedentendage in een wereld die niet eens zo ver afstaat van het toekomstbeeld in deze film. De film laat een nachtmerrie scenario zien, over waar het klonen van mensen uiteindelijk toe kan leiden.
De vormgeving is magistraal. Ik leefde erg mee met de hoofdpersoon, die het 'onmogelijke' tracht te bereiken.
Gatto a Nove Code, Il (1971)
Alternatieve titel: The Cat o' Nine Tails
kappeuter (crew films)
Erg aangename giallo. Geinig, zo'n film over embryoselectie. Vooruitstrevend.
De film oogt erg mooi. Mooie locaties en prachtige shots.
Het jaren '70 sfeertje is geweldig.
Iets te veel overdreven plottwists, maar ja, ik vond het niet zo storend.
James Franciscus en Karl Malden zijn goed gecast. Opmerkelijk grote namen voor een giallo (?).
Minpuntje vond ik dat de film wat te lang duurt.
Gatto nel Cervello, Un (1990)
Alternatieve titel: A Cat in the Brain
kappeuter (crew films)
Het leukste aan Un Gatto nel Cervello is dat Fulci zelf de hoofdrol vertolkt.
Hij doet dit zeker niet onverdienstelijk.
Erg jammer dat het verhaal en de gore zeer matig zijn. Het ziet er meestal erg nep uit, enkel een paar geslaagde effecten.
Gebroken Rood (2004)
kappeuter (crew films)
Ben het op alle punten met starbright boy eens.
Daarnaast vond ik het tempo in het begin van de film niet goed. De film ging meteen al heel erg op beeld en geluid leunen, waarbij ik me ging storen aan de paar zinnen die gesproken werden; de dialogen vond ik namelijk te veel een Bassie en Adriaan niveau hebben. Te bedacht vond ik ze namelijk.
De flashbacks vond ik net als neo niet altijd veel toevoegen. Daar had zonder meer de helft uitgehaald kunnen worden, er zat te veel herhaling in en het onderbrak te vaak het verhaal van de film. Nu weten we het wel, dacht ik op een gegeven moment.
Het script vind ik zonder meer het zwakste element van de film. Er valt erg veel op aan te merken.
Dat ze de moordenaars van hun vriendin willen pakken, a la, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar dat ze een moordcommando gaan vormen om alle vrijgesproken zware criminelen om zeep te helpen, dat gaat me veel te ver.
Courbois haalt het zelfs in haar hoofd om een crimineel te willen vermoorden met een mes. Een 80-jarige vrouw die het met een mes wil opnemen tegen een zware jongen. Yeah right. Het mislukt dan ook, maar ik vind het idee al erg stom.
De film wordt wel naar het einde toe steeds beter, met name door het goede spel van Hans Croiset.
De film ziet er degelijk uit en heeft ook erg degelijke muziek. Soms iets te degelijk naar mijn smaak, maar bij al die bejaarde acteurs had het ook wel iets.
Ondanks alles toch nog 2,5 sterren.
Gegen die Wand (2004)
Alternatieve titel: Head-On
kappeuter (crew films)
Turks Fruit anno 2004.
Een keiharde film met een fenomenale Birol Unel; hij heeft een verbeten niemand-maakt-mij-iets kop met pleeborstel kapsel. Nieuwkomer Sibel Kekilli heeft een mooie uitstraling en zet een prachtige vrijgevochten Turkse dame neer met een overvloed aan girlpower.
De film heeft een opzwepende en soms duistere soundtrack. De muziek van Depeche Mode past in ieder geval perfect in de film.
Het scenario is erg rechttoe rechtaan en balanceert doelbewust op het randje van het aannemelijke, maar gaat daar op een enkele scene na, niet overheen. Gegen die Wand is wat mij betreft een uitermate geslaagde 'living on the edge' film.
Het einde van de film is wat al te gemakkelijk en laat wel erg gemakzuchtig zien dat de hoofdpersonages hun wilde haren ineens zijn verloren.
4 sterren en een plaats in mijn top 10 van 2004.
Geheugenspel, Het (2023)
kappeuter (crew films)
Na alles wat ik hier had gelezen viel het me nog best mee.
De gemengde cast van Nederlanders en Vlamingen heeft ook wel wat.
Ben niet echt fan van Anna Drijver. Ze is wat (te) degelijk, op het saaie af.
Het 'cold case' mysterie over de rijke familie kent de nodige ontknopingen. Het ongewone speurwerk via hypnoses is een opmerkelijke opzet.
De laatste plottwist vind ik over the top en het motief en de daad van de dader te bizar voor woorden.
Gekijôban Furandaasu no Inu (1997)
Alternatieve titel: De Hond van Vlaanderen
kappeuter (crew films)
Erg ontroerende film.
Het begin was wel erg kinderlijk, maar op een gegeven moment krijgt het verhaal gelukkig een wat serieuzere toon.
Gezien de leeftijd van de film ziet de animatie er nog zeer behoorlijk uit. Best wel mooi eigenlijk, met name de achtergronden.
De brand was bijzonder mooi geanimeerd.
Ik ben meer een kattenliefhebber, maar ik kon volledig meegaan in de liefde van Nello voor zijn hond.
Gelukkig wist ik vooraf niets over het einde en zat ik tot het laatste moment in spanning of ze het zouden overleven. De laatste minuten waren zo zielig!
General, The (1926)
Alternatieve titel: De Generaal
kappeuter (crew films)
Ik heb genoten van deze film.
Buster Keaton is een cool ventje. De manier waarop hij met die trein omgaat, gaat met de eenvoud van een kind dat met treintjes speelt. Prachtig om te zien. Een bijna tekenfilmachtige werkelijkheid.
Ik heb de wat langere versie gezien. Ik zou graag nog eens de 75 minuten versie zien, met een behoorlijke soundtrack. Ik geef 'm nu 3,5 sterren.
'The scene in which The Texas crashes through the bridge was the single most expensive shot of the entire silent movie era. The Texas itself remained in the river until WWII, when it was salvaged for scrap iron.'
Genou de Claire, Le (1970)
Alternatieve titel: Claire's Knee
kappeuter (crew films)
Een interessant gegeven, dat zeker, deze variant op Lolita. En opgenomen op een geweldig mooie locatie, zo op en rond het Meer van Annecy.
Wat een eng, arrogant en pedant mannetje is die Jean-Claude Brialy toch, ongelovelijk.
Op het einde is enige sympathie voor dit hoofdpersonage wel verdwenen. Hoe hij niets ontziend Claire bespeelt is wel treurig.
En maar slap intellectueel tateren tegen die bevriende schrijfster. Het kwam hem wel erg goed uit dat zij materiaal zocht voor haar boek en hij proefkonijn kon zijn, maar eigenlijk is hij een intellectuele vieze man die naar te jonge meisjes hunkert, en alleen maar aan zichzelf denkt.
Leuke rol van Béatrice Romand. Een grappig personage.
Get Him to the Greek (2010)
Alternatieve titel: American Trip
kappeuter (crew films)
Het verhaaltje stelt natuurlijk weinig voor, maar dat weet je op voorhand al na het lezen van de synopsis.
Toch is dit een lekker flauw filmpje, gewoon 'dom' vermaak waar ik af en toe behoefte aan heb.
Jonah Hill past goed in dit soort komedies. Russell Brand begint me op een gegeven moment wel te irriteren, maar dat is wellicht ook de bedoeling.
Judd Apatow was hier enkel producer, geen schrijver. En dat is wel te merken, de grappen halen niet het niveau van de 'echte' Apatow films.
Get Smart (2008)
kappeuter (crew films)
Wat een bezopen humor. Totaal ongrappig. Ik heb de film uiteindelijk maar afgezet, ik verveelde me een ongeluk.
Ik zou nog bijna terugverlangen naar de Austin Powers films. Dat was al flauw, maar dit is nog vele malen erger.
Gezocht: Man (2005)
kappeuter (crew films)
Gezocht: Scenario
Het verhaal van G:M is een tamelijk matte bedoening en heeft te weinig om het lijf. Het plot is rommelig en is een aaneenrijging van onaffe scènes.
Het kereltje is grappig en aandoenlijk, maar begint op een gegeven moment ook wat te irrtiteren. Monic Hendrickx speelt een vrij kleurloze rol. De motivaties van haar karakter blijven vrijwel in het ongewisse.
De stylering van de film is zonder meer mislukt. Er zitten rare flashback achtige scènes tussen in homevideo stijl (grove pixels) waar ik de bedoeling niet van zie. Nogal quasi-hip gemonteerd ook.
Patrice Toye houdt zich teveel in en durft haar eigenzinnigheid maar af en toe te tonen. Gezocht:Man is niet de originele film waarop ik gehoopt had.
2,5 sterren
Ghost Story, A (2017)
kappeuter (crew films)
Eigenlijk een briljant uitgangspunt door de omkering van het perspecief in geestenfilms.
Dat zou een flauwe gimmick kunnen zijn, maar dat is het hier zeker niet. Het werkt juist heel goed in deze film over de vergankelijkheid en eindigheid van het leven en de nietigheid van de mens.
A Ghost Story raakt bij mij zeker een gevoelige snaar, vooral richting het einde van de film.
Deze film zou een opsteker moeten zijn voor Nederlandse filmmakers, want met een budget van slechts $100,000 kun je zien dat met een goed idee en uiteraard creatieve visie 'alles' mogelijk is.
Interessante IMDb trivia:
In order to achieve the shape for the ghost Casey Affleck had to wear several petticoats and a hoop under the sheet.
The pie scene was done with just one take. Rooney Mara said it was vegan chocolate flavored and tasted terrible.
Ik dacht dat zij nogal een vegan typje was, maar blijkbaar en mogelijk met opzet hadden ze haar een vieze taart gegeven. Het werkte dus wel voor de scène.
David Lowery wrote the film as a reaction to the 2015 New Yorker article The Really Big One by Kathryn Schulz. The article discusses potential natural disasters that could destroy humanity much in the same vein as the monologue given by the Prognosticator in the middle of the dance party who predicts that humanity as a whole is doomed.
Dit laatste is natuurlijk geen nieuw perspectief, vast ook al behandeld door grote filosofen. Kijk eens wat Woody Allen hierover zegt in 2012, opvallend veel overeenkomsten met de monoloog in A Ghost Story:
Woody Allen about meaning of life on Earth
Ghost World (2001)
kappeuter (crew films)
Erg leuke film!
Prettig sfeertje. Leuke dialogen. Aparte types en bovenal: Thora Birch!
Ik begin zolangzamerhand fan van haar te worden. Steve Buscemi is ook erg goed. Hij is normaal al niet de knapste, maar hier ziet 'ie er heel beroerd uit. Hij speelt hier een nerd, waar je nog sympathie voor krijgt ook.
Ghost Writer, The (2010)
kappeuter (crew films)
Ontzettend sfeervolle thriller, die inderdaad aan Hitchcock doet denken.
Elke scene heeft een onheilspellende sfeer en roept een unheimisch gevoel op.
Het is steeds bewolkt en vrijwel altijd heel slecht weer.
De locatiekeuze is ook perfect, met het markante grote huis op het eiland.
De muziek van Desplat is subliem. Ook die doet erg aan Hitchcock films denken.
Het verhaal is uiteindelijk net wat te mager, waardoor het na afloop een wat onbevredigende nasmaak geeft. Maar daar had ik tijdens het kijken geen hinder van.
Alle clues worden de ghostwriter wel erg op een presenteerblaadje gegeven. Hij vindt toevallig de envelop met foto's, samen met alle namen en telefoonnummers die hij nodig heeft...
Hij gaat even op onderzoek uit op het eiland en de eerste de beste die hij tegenkomt komt met extra verdachte informatie...
De rol van Pierce Brosnan is maar matig uitgediept. Hij heeft ook maar betrekkelijk weinig screentime. Ik had ook een beetje het gevoel dat hij niet zo in de film paste.
De film werkt toe naar een climax die er wezen mag. Had alleen toch liever gezien dat de ghostwriter niet was vermoord.
Ghosted (2023)
kappeuter (crew films)
Jammer. Dit is weer zo'n dertien in een dozijn streaming actiefilm verhikel. Netflix had 'm ook gemaakt kunnen hebben.
Er zijn weer tal van mooie exotische locaties, maar dat kan niet verhullen dat de film erg leeg aanvoelt.
Vanwege de mooie Ana de Armas nog wel de moeite waard. De actiescène in het draaiende restaurant zag er overigens soms behoorlijk nep uit.
Adrien Brody speelt een typetje, en Tim Blake Nelson ook, maar de hele film is erg over-the-top.
Wel erg leuke rol van Marwan Kenzari.
2,5* en dan ben ik vrij mild.
Gilda (1946)
kappeuter (crew films)
De film IS Rita Hayworth!
Wat een sexy dame en wat een uitstraling. Ik ben normaal gesproken niet heel erg voor dans en muziek in film, maar hier vind ik de optredens het hoogtepunt van de film. Ze zingt het niet zelf, maar ze kan goed playbacken waardoor het niet stoort. Adembenemende performance.
"Put The Blame On Mame" is het hele weekend in m'n hoofd blijven hangen.
De rol van Glenn Ford is ook uitstekend. Niets op aan te merken. Hoewel ik zijn personagesoms niet helemaal kon volgen. Hij is me wat al te slaafs in het opvolgen van de orders van de baas en het achterna zitten van Hayworth. Uiteindelijk heeft de baas z'n vrouw gekocht en is er van kiet af aan geen sprake van liefde. Ok, hij heeft een verleden met haar, maar uiteindelijk had hij het zelf uitgemaakt,
Het misdaadplotje vind ik wat onzinnig. Het zet wat gebeurtenissen op gang, maar van mij had het ook wel bij het runnen van het casino mogen blijven. Dat vage verhaal met die Duitsers, de verdwijntruc en de eigenaar die uiteindelijk weer opduikt en vermoord wordt. Het is me allemaal wat te veel. Het wordt na allerlei omwegen allemaal wel duidelijk, maar ik vind dit soort verhalen meer iets voor een Kuifje stripboek dan voor een film-noir.
Het casino ziet er erg mooi uit, met van die imposante trappen. Draagt erg bij aan de sfeer. De details in de directiekamer zijn erg leuk, zoals die verstopte kluis en de switch met lampen die het geluid uit het casino toelaat of uitsluit.
Ruime 3,5 sterren
Gimme Shelter (1970)
kappeuter (crew films)
Waarschijnlijk het slechtst georganiseerde festival ooit.
Wat waren de bedoelingen van de documentairemakers eigenlijk, vroeg ik me af tijdens het kijken. Warrig gefilmd. Super amateuristisch eigenlijk.
De gebeurtenis is misschien historisch, maar de documentaire niet, vind ik. Ben ik de enige die er zo over denkt?
Gin Gwai (2002)
Alternatieve titel: Jian Gui
kappeuter (crew films)
Ik ben niet zo'n liefhebber van het genre, maar in z'n soort vind ik het zeker een geslaagde film.
Stylistisch had ik me er wat meer van voorgesteld; duisterder en donkerder. Maar ik vind het ook wel juist mooi dat veel schrikscenes zich op klaarlichte dag afspelen.
Ik vind de film er overigens wel als een gelikte Hollywood film uit zien (bedoel ik niet negatief). Bij Dark Water heb je veel meer een originele Aziatische invalshoek en sfeer.
Angelica Lee heeft trouwens in een aantal gezichtsuitdrukkingen wel wat van Jennifer Lopez.
3 sterren
Giornata Particolare, Una (1977)
Alternatieve titel: A Special Day
kappeuter (crew films)
Zeer bijzondere film over twee prachtige mensen!
Twee kwetsbare zielen, die zich voor elkaar openstellen en die emotioneel dichter bij elkaar komen, dan menigeen in dertig jaar huwelijk.
Hoogstaand drama.
Girl with a Pearl Earring (2003)
kappeuter (crew films)
Jajajaja
Ik hoopte dat er veel reacties kwamen op mijn bedenkingen, zodat ik over de streep zou worden getrokken.
Maar enfin, de film viel me alleszins mee. Ik had de film achteraf graag in de bioscoop gezien. Dan zou ik nog meer in de mooie sfeer en de blik van Scarlett gezogen zijn...
Colin Firth heeft een ingetogen maar krachtige uitstraling die voor mij Hollandse meester-waardig is.
Alhoewel het plot op een bierviltje past, is het toch heel goed uitgewerkt en zijn de scenes goed gedoseerd. Dit laat alle ruimte om te ademen en te focussen op de mooie sfeer en de mystiek die het meisje met de parel in haar leven beleeft. Johansson is een verlegen en nuchtere Hollandse dienstmeid. Ze is veel op zichzelf en is ook veel op zichzelf aangewezen. Dat werkt goed in dit (fictieve) verhaal. Opvallend en knap dat binnen zo'n verhaal het afdoen van de hoofddoek van Johansson een hoogtepunt betekent.
De Oud-Hollandse sfeer is uitstekend weergegeven in de decors van Ben van Os. Vakmanschap is meesterschap.
Wel vind ik het jammer dat de film maar een zeer beperkt aantal buitenlocaties heeft. Ik had graag wat meer van Delft gezien. Je ziet nu steeds hetzelfde grachtje, en steeds hetzelfde straatje/pleintje.
Ook bizar dat ze een deel in Venetië hebben gefilmd. Je ziet dat de bogen van de bruggen en de gebouwen veel te sierlijk en onnederlands zijn. Ze hebben Hollandse bakstenen geplakt op de Venetiaanse architectuur, en dat valt erg op. Dat is namelijk een rare botsing van stijlen.
Godzijdank worden de Hollandse namen nu eens fatsoenlijk uitgesproken. Hulde daarvoor.
Een ruime 3,5 sterren. Misschien nog eens een halve ster meer.
Girl with the Dragon Tattoo, The (2011)
kappeuter (crew films)
Ik heb gemengde gevoelens bij deze remake.
Ja het ziet er allemaal goed uit, en deze Blomkvist en Salander zijn eigenlijk ook best goed, al gaat mijn voorkeur nog wel uit naar de vertolkingen van het origineel.
Deze remake heeft meer vaart, en zaken in het verhaal zijn versimpeld en scènes zijn geschrapt.
Dat vind ik hier ten koste gaan van de spanning en het pakte me ook minder, ook al kende ik het verhaal natuurlijk al, dat maakt ook uit.
Dat Anita Harriet blijkt te zijn vind ik geen gelukkige vondst en geen verbetering tov het origineel. Het wordt ook nog eens snel afgerafeld. Ik ervoer dat als een domper en anti-climax.
Het voelt ook wat kunstmatig aan dat ze in Zweden zijn en toch Engels praten.