The Ghost Writer (2010)

Frankrijk / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door Roman Polanski
met Ewan McGregor, Pierce Brosnan en Olivia Williams

Wanneer de succesvolle Britse ghostwriter (Ewan McGregor) ingehuurd wordt om de memoires te schrijven van de voormalige premier van Groot-Brittannië Adam Lang (Pierce Brosnan), is dat de kans van z'n leven. Althans, dat zegt de agent van de schrijver. Tijdens de opdracht stuit hij echter op heel wat geheimen, waardoor de ghostwriter verstrikt raakt in een web van politieke intriges.

Film met een interessant uitgangspunt die prima begint. Helaas wordt het goede begin niet voortgezet en vliegt de film in tweede helft behoorlijk uit de bocht. Ik vond de acteurs prima tot niet storend, ook Brosnan niet. Het is naar mijn mening het zwakke script en de saaie regie die samen de film flink naar beneden halen. Over het einde is genoeg gezegd en sluit ik me aan bij de mening van Leatherhead..

avatar van IH88
“He can't drown two ghost writers, for god sake. You're not kittens!”

Sfeervolle film van Roman Polanski. Driekwart van de film gebeurd er eigenlijk weinig, maar toch zit je de hele tijd gefascineerd te kijken naar hoe het verhaal zich ontvouwd. Vakmanschap van de oude meester. Sfeervolle beelden en locaties (lees: veel regen, stranden en duinen en nog meer regen), een sterk script, veel onderhuidse spanning en geweldige acteerprestaties van vooral McGregor en Olivia Williams. Met een sterke bijrol van Tom Wilkinson.

Het mysterie rond de dood van een ghost writer ontvouwd zich langzaam en ik werd toch wel verrast door het einde. Met het kenmerkende donkere en naargeestige einde wat we van Polanski gewend zijn. Prachtige shots ook van dat briefje dat langzaam naar voren wordt doorgegeven en het laatste shot met het papier dat de straat overvliegt. Een film die langzaam onder je huid kruipt, om je daarna niet meer los te laten.

Degelijkheid.

Films als deze vallen vaak nogal in een bekend stramien, ook deze Ghost Writer kan daar niet aan ontsnappen. De setup, het intrige, de val en daarna het ontcijferen van het mysterie. Polanski heeft niet veel tijd verloren aan het schrijven van dit scenario.

Het is dat de setting nog enige sfeer met zich mee weet te brengen. En dat McGregor eigenlijk altijd wel iets toevoegt, want verder valt er niet zo heel veel over deze film te zeggen. Het beweegt allemaal erg traag en sloom en het ontrafelen van het gehele gebeuren is vooral routineus, met veel kleine clous die steeds weer leiden tot verrassend correcte conclusies.

De film mist verder dat wat drukkende en enge politieke sfeertje dat soortgelijke films nog net boven het gemiddelde weten uit te tillen, The Ghost Writer is dan uiteindelijk ook maar een mager beestje dat vooral teert op een aantal grote namen.

avatar van eka81
Malli schreef:

Meen je dit nou echt?

Anders zou ik toch niet schrijven

(Gezien op 22 december 2017)
Sfeervolle en spannende thriller. Het laatste deel leidt naar een verrassend slot.
Onvergetelijke slotscène. Goed voor een plaatsje in de annalen van de filmgeschiedenis.
De wegen van de politiek zijn ondoorgrondelijk. En de rol van de vrouw in dit alles mag nooitonderschat worden.
Toen Polanski deze film regisseerde had hij al een mooi palmares, 'The Ghost Writer'
misstaat niet in de rij.
Erwin McGregor leek mij de geknipte man voor de rol van ghostwriter.

avatar van baspls
The Ghost Writer verteld het verhaal van een schrijver die wordt ingehuurd om het memoires van de Britse premier te schrijven. Zijn voorganger - een goede vriend van de premier - was door een ongeluk verdronken op een veerboot en net als de schrijver het Amerikaanse buitenverblijf van de premier bereikt ontstaat er een schandaal over waterboarding en oorlogsmisdaden die in opdracht van de premier uitgevoerd zouden zijn.

Ewan McGregor speelt een sterke hoofdrol en Pierce Brosnan en Olivia Williams zetten een sterk presidentieel koppel neer. De film begint goed en neemt je steeds dieper mee in verdachte situaties. Wat kan er nu zo bijzonder zijn aan het memoires van een premier vraag je je af? De film zit erg degelijk in elkaar en is ook goed opgenomen. Alexandre Desplat maakte ook een mooie mysterieuze score.

Omdat Roman Polanski wegens beschuldigingen van verkrachting van een minderjarige al sinds de jaren '70 niet meer in de VS kan komen, werd de film opgenomen in Duitsland waar enkele aanpassingen werden gedaan zodat alles er Amerikaans uit zou zien. Tijdens de post-productie van de film in 2009 werd hij door de Zwitserse autoriteiten preventief in hechtenis genomen. De rechter besloot echter om Polanksi niet aan de VS uit te leveren. Na zijn vrijlating werd de film alsnog uitgebracht.

Al met al een erg vermakelijke politieke thriller.

avatar van jippie2010
Degelijke thriller die op een rustig tempo wordt gebracht.
Subtiel maar boeiend. *3,5

avatar van Agent47
Een zwakke thriller helaas. Mijn verwachtingen waren waarschijnlijk te hoog van wat ik daadwerkelijk gezien heb. Omdat het verhaal me wel boeide had ik zoiets ik kijk hem toch uit want wie weet... Maar had dat niet zo geweest, dan had ik niet veel gemist. Een 5, oftewel 2,5 sterren.