Galaxy Quest (1999)

Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Dean Parisot
met Tim Allen, Sigourney Weaver en Alan Rickman

Achttien jaar nadat hun Star Trek-achtige serie na een paar afleveringen is gecanceld, lopen de acteurs van de serie nog steeds beurzen en conventies af. Ze worden gekidnapt door aliens die denken dat de acteurs échte ruimtehelden zijn, en vragen ze om te helpen met hun oorlog tegen de slechte General Sarris.

avatar van blurp194
Historic documents.

Misschien niet in alle opzichten helemaal perfect geslaagd, maar het resultaat is nog steeds erg grappig en onderhoudend. De hoofdrollen van de irritante Tim Allen, de brave en behalve het visuele ietwat overbodige Weaver en de verveelde Rickman - toch best mooi gevonden en uitgevoerd. En het script levert ook een hele serie memorabele quotes op. En niet alleen over de Beryllium Sphere. Ook wel aardig hoe het verhaal grotendeels de opbouw van het grote voorbeeld volgt, nog even los van alle andere knipogen al.

Van de regisseur had ik overigens nog nooit gehoord. Hij blijkt dan ook grotendeels in de televisieseries bezig geweest te zijn. Wellicht verklaart dat deels ook de wat rammelende production values van deze film.

Oef. Kinderachtig, geweldig ongrappig en goedkoop.

avatar van John Milton
Die verrast me wel, had verwacht dat je hier meer uit zou halen.

John Milton schreef:
Die verrast me wel, had verwacht dat je hier meer uit zou halen.

Njah, ik begrijp dan weer niet hoe je hier 3.5* aan kwijt kan. De humor lijkt een parodie te willen zijn, maar het toontje heeft meer weg van een ode aan de oude TV sci-fi series. Maar het is vooral erg goedkoop, slecht geacteerd en oeverloos voorspelbaar. En een scherper randje hoef je ook zeker niet te verwachten.

Vond het meer een TV-productie. Zou zo een themaaflevering uit een sitcom kunnen geweest zijn.

avatar van John Milton
Oh nee, ik heb deze met plezier nog een keer gekeken.

Even los van de rollen van Weaver en Rickman kan ik me bijzonder vermaken met hoe ze hier met geek culture en verafgoding ervan omgaan.

Vanmorgen deelde ik met plezier je 2* voor Frozen, nu herken ik niets van je verhaal. Dat is ons lot OH