Galaxy Quest (1999)

Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Dean Parisot
met Tim Allen, Sigourney Weaver en Alan Rickman

Achttien jaar nadat hun Star Trek-achtige serie na een paar afleveringen is gecanceld, lopen de acteurs van de serie nog steeds beurzen en conventies af. Ze worden gekidnapt door aliens die denken dat de acteurs échte ruimtehelden zijn, en vragen ze om te helpen met hun oorlog tegen de slechte General Sarris.

avatar van Cinemaniak
Galaxy Quest is een bij vlagen zeer geslaagde comedy. Ik heb 'm alleen al een aantal jaar niet gezien. Wordt wellicht eens tijd voor een herziening.

avatar van Michelle_Nijntje
Ik hou helemaal niet van scifi films, maar deze vond ik erg leuk. Veel momenten gezien dat ik echt moest lachen om een scene. Vooral als de personages handtekeningen uitdelen en dr Lazarus (Rickman) niet bepaald vrolijk wordt van zijn fans!

Opzicht wel een leuke komische sciencefictionfilm met een vette knipoog richting Star Trek. Het verhaal is best leuk verzonnen (misschien hier en daar wat flauw), zit leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Ik heb soms moeten lachen maar meestal bleven het bij glimlachen. Visueel mocht de film er trouwens ook wezen. De cast doet het gewoon goed in deze film. Tim Allen is natuurlijk niet de beste acteur maar zijn stijl en flauwe humor kan ik opzicht wel goed waarderen. Sigourney Weaver was in deze film al 50 jaar maar ze zag er heerlijk uit en ze speelde ook nog eens leuk. De film is geen hoogvlieger maar biedt wel ruim 100 minuten leuk vermaak.

avatar van Askikker
Had deze film een jaar of tien geleden gezien, en wat ik me vooral herrinnerde waren de borsten van Sigourney Weaver, en dat t best een onderhoudende film was.

Vond ik bij deze tweede kijkbeurt dus nog steeds. Ja, die borsten zijn wel prominent in beeld, en daar wordt dus in de eerste minuut al een geintje over gemaakt.

Star trek vind ik iha een goede serie, alleen de full length movies vallen me zwaar tegen, maar deze parodie bleef ferm overeind. Ze nemen de serie lekker in de zeik, zonder er afbreuk aan te doen.

Goede effecten (iets wat uniek is voor mijn beleving), goed gespeeld, vooral de borsten van Sigourney dan, al vond ik Sam Rockwell wat minder gecast, al viel dat naar verloop ook wel mee, hij speelt gewoon dat irritante ventje.

dikke drie en halve ster, en ik ga binnenkort toch weer es een ''serieuze'' strartrek full length proberen!

Komedies zijn niet echt m'n ding, maar er zijn uitzonderingen en dit is er een van.
Bijzonder goed geslaagde satire op de Star Trek series.
De special effects zijn uitstekend, zelden gezien in een komedie.
En ook de cast is prima, met voorop Alan Rickman en Sigourney Weaver (bijna onherkenbaar als de blonde 'bimbo').
Dolle pret deze film.

avatar van pollyke
could you possibly try not to hit every single one?!
'k heb dit enkele jaren geleden gezien en 'k lag plat van het lachen,
nu nog steeds als ik dit terug zie,
de scene in het mijnenveld samen met nog enkele kleine stukjes uit de film
maken voor mij de film wel waard om eens te kijken!

Leuk idee en goed uitgevoerd.

Wees eerlijk Trekkies, Star Trek verdiend deze satire ook. Ze vroegen er bijna om.

avatar van RuudC
Leuk geprobeerd, maar tegen elke geslaagde grap in Galaxy Quest, is er ook een tenenkrommende te vinden. Het idee is dan wel aardig, maar het is (en ik geef toe, ik ben me er volledig van bewust dat de makers ook zeker op uit zijn) een opeenstapeling van clichés. Dan zie ik liever een film als Fanboys, waarin op een meer gezonde wijze de spot wordt gedreven met de Star Trek en Star Wars universums. Uiteindelijk weet je toch wel dat het bij Galaxy Quest uitloopt op een weinigzeggend ruimte-avontuurtje. Misschien is het omdat ik geen hekel heb aan Star Trek, dat het me weinig kan boeien. Aan de andere kant is het ook wel weer geinig dat Sigourney Weaver weinig anders doet dan computers napraten. Leuk om eens gezien te hebben, maar dat hoeft zeker niet nog een keer.

avatar van MattOnTheNet
Boeiend relaas van RuudC. Maar misschien kan hij onderbouwen wat hij zegt? Waar wordt op ongezonde wijze de spot gedreven? Let wel: ongezonde wijze. Wat "ongezonde spot" eigenlijk? Ik kan er persoonlijk geen touw aan vast knopen: een ambivalent stuk dat kant noch wal raakt. Ik voor mij bekijk de film toch zeker één keer per jaar en heb nog steeds plezier als ik bepaalde scènes zie of nieuwe dingen ontdek die ik de vorige keren niet had gezien. Of je nou een Trekkie bent of niet, het verhaal en de sterke cast zorgen voor anderhalf uur (zal ik dan ook maar even?!) gezond plezier en gezond divertissement. Tenzij je natuurlijk ongezond bezig bent te schatten hoeveel minuten er bij iedere "rits meer open" liggen van Weaver's ruimtejasje! Kostelijk gevonden!

avatar van RuudC
Meer gezond, en dus zeg ik niet dat Galaxy Quest dan per definitie 'ongezond' is. Ik heb me er ook wel mee vermaakt, anders had ik ook wel een lager cijfer gegeven, maar mis gewoon de kritische houding, de zelfspot. Die toon vind ik in Fanboys gewoon een stuk beter.

avatar van jpg97
Als Trekkie kosteloos vermaakt met dit meesterwerkje. Tim Allen als William Shatner als Kirk persiflage.... briljant!

Vermakelijke film om te kijken. Je waant je gewoon in een oude TV serie of film uit de jaren 80. Verhaal is onderhoudend, maar ik vond er niet veel grappigs aan. Ik zal de film niet snel nog een keer opzetten.

avatar van erniesam
Persoonlijk heb ik nooit iets met Star Trek gehad. De serie zelden gezien. Ik groeide op met Battlestar en Buck Rogers. Ik zie in deze film niet zozeer een parodie op Star Trek (hoewel ik daar niet goed over kan oordelen), maar op populaire SF in het algemeen. Je hoef tgeen kenner van Star Trek te zijn om de film te kunnen waarderen, vind ik. Het neemt het fenomeen op de hak (de fangekte): niet sarcastisch, maar mild cynisch. Dit vind ik juist het geslaagde aan de film: het is een licht cynisch eerbetoon aan het SF genre.

Af en toe heb ik hard op gelachen, maar heel de film door zat ik toch met een glimlach te kijken. Sommige opmerkingen zijn kurkdroog, maar ik vind dat de film het vooral moet hebben van de karaktertekeningen en maffe situaties. Naar het einde toe wordt het idd sentimenteel en een beetje serieus (Hollywoodstyle), maar ik vind dit wel passen in het geheel. Praktisch iedere SF serie aflevering heeft een "spannende" en sentimentele ontknoping om dan te eindigen met een "lollig" einde.

De acteurs zijn prima gecast. Ik vind Tim Allen over het algemeen best leuk, hoewel je ervan moet houden. Alan Rickman is grappig en Sigourney Weaver doet wel niet veel (dat is ook de bedoeling, ze is feitelijk gewoon beeldvulling - letterlijk en figuurlijk), maar ze speelt het ook leuk. Ze heeft natuurlijk wel meer comedy gedaan (Working Girl en Dave o.a.), maar ze is vooral bekend van actie- en dramarollen (Alien, Death and the Maiden etc). Ik vind haar een erg onderhoudende actrice in het algemeen en hier gewoon erg leuk. Als er echter een topnotch droogkloot is, dan is dat wel Tony Shalhoub. Altijd onderhoudend en ik vind hem werkelijk grappig. Natuurlijk bekend van Monk, wat ik een erg leuke serie vond, maar ook een serieus acteur. Kortom, een topnotch cast voordeze geslaagde parodie.

avatar van jipt
Leuk concept maar schiet in uitvoering echt te kort. Vooral de art-direction en effecten waren erg zwak. 1,5*

avatar van john mcclane 2
Heerlijke film.met een ontzettend leuke vonds met de alians en de tv die zei keken.
meerdere keren gezien.en het is ook echt een film die je 2 keer kan zien.
Het lijkt me als "trekkie" helemaal smullen( of juist niet) en de casting en dan met name Weaver en Rickman raakte zijn doel.Maar het leuke is ook als je weinig kennis hebt van SF als star trek kijk je het nog met plezier en vice versa.
wat is Rickman toch eigenlijk een heerlijke acteur.hij heeft wel iets over zich waardoor die niet een heel vrolijk karakter kan creeeren.
lijkt me duidelijk,vind dit een aanrader.

avatar van Proeneke
Ja, 5 sterren want 6 gaat nie. En JA , ik ben een nerd.

avatar van Vinokourov
Haha, deze film heeft wel mijn sympathie! Science-Fiction hoeft niet zo serieus zijn a la Star Trek, maar heb ik het liefst lollig met monsters, avontuurlijke scenes en wat grappen her en der. Galaxy Quest lijkt dat wel te begrepen hebben en ik heb me redelijk goed weten te vermaken. Het mocht nog wel wat meer campy-achtig zoals je bijvoorbeeld bij de film Barbarella (aanrader!) ziet, maar dit was ook okee.

avatar van hijman1946
Leuke film ,goede parodie op de startreks en wars,geen top maar best vermaakt leuke vondsten .weer n avondje gevuld..

avatar van jippie2010
Wat een geslaagde film! Origineel, goede mix tussen komedie en sci-fi,
echt een verrassend geslaagd concept. *4.0

avatar van Roger Thornhill
Leuk idee, fantastische cast en af en toe heel leuke FX (hetgeen ook wel mag voor een film die schijnbaar 45 miljoen kostte, en dat in 1999!), maar op het moment dat de centrale gimmick is uit-ontwikkeld en er echt een plot in gang moet worden gezet wordt de film voorspelbaar en enigszins saai (net als bij een superheldenfilm waar ik meestal de expositie van de eerste helft vermakelijker vind dan het traditionele conflict met de übervillain van de tweede helft). Vanwege de grapjes blijft de film wel het aanzien waard, maar de hoge verwachtingen van het hilarische begin worden later helaas niet volledig ingelost.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van PEN15
Ik had hier nou echt nog nooit van gehoord terwijl de meesten hem kunnen dromen. Was daardoor geheel aangenaam verrast. Wat een rete-geinige, geniaal bedachte en geslaagde Star-Trek komedie.

De humor sloeg na de eerste helft ineens een totaal andere weg in. In het begin dacht ik dat Tim Allen telkens niet zou worden geloofd, maar ook dat was een sterk punt van het scenario. De eerste dertig minuten had je nog van die leslie nielsen achtige grappen zoals in Scary Movie 4 dat Tim Allen suggestief zonder onderbroek ging bukken, de rest van de film heeft een wat andere aard, nog steeds leuk en boeiend.

Alan Rickman was zowaar Spock de tweede! Ook gigantisch verrast door de effecten en decors. Dat ze een op een afgezaagd stuk woestijn zouden landen vond ik leuke verwijzingen naar die clichés, maar die rotsformaties zagen er écht te mooi uit.. fantasierijker dan die zogenaamde verre planeet in Alien: covenant.

Op een gegeven moment dacht ik bij mezelf op het einde dat een leuke wending het helemaal zou afmaken. Dat die Thermians uiteindelijk de slechten zouden zijn of dat Tim Allen wakker werd na in slaap gevallen te zijn op het toilet. Toen verraste het vluchten naar een herstelpunt me wat tevens ook zo'n heerlijk Star Trek cliché is.

Zo las ik dat Steve Martin benaderd was voor de rol van Tim Allen. Daar moet je toch niet aan denken zeg. Ook met Kevin Kline was het zeker niet zo leuk geweest.

avatar van LhKsoft
echt een leuke film .. een parodie op StarTrek met de nodige humor.. net echt.

avatar van John Milton
Eindelijk een keer gezien.

Leuk! En maar beter dat ik hem nu pas zie, ik had in 1999 nog niet genoeg sci-fi gezien om al die verwijzingen te snappen, en van geek-culture wist ik ook niets.