• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.334 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.550 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.311 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

4. Gaia (2021)

Speelduur: 96 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 8

https://image.tmdb.org/t/p/w780/i7cyiDAnFjm9Mt1gd47xzB8rChm.jpg

Tijdens haar werk stuit een opzichter in het oude bos op twee mannen die in het wild leven. De overlevers, vader en zoon, blijken een bizarre relatie met de natuur te onderhouden en een eigen geloof te belijden. Wanneer de blokhut op een nacht aangevallen wordt door vreemde wezens, is de opmerkelijke levensstijl van vader en zoon wel het minste van haar zorgen.

Gaia was een hele aparte film en ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik naar gekeken heb. Ik weet ook niet of iedereen deze film kan waarderen. Je vindt het geweldig of juist helemaal niets. Een aantal momenten vond ik spannend en ook heel mooi gemaakt, dus heb op zich wel van deze film genoten.

Beoordeling: 3,0*

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

1. Longlegs (2024)

101 min.

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 2

Subgenre: 35. Demons / Devils / Possession Horror

Themaklassement: 1 punt

(35)

https://loudandclearreviews.com/wp-content/uploads/2024/07/longlegs-header.webp

Eerst was er de heel succesvolle viraal campagne en dan was er een onvermijdelijk lichte tegenslag. Voor mij maakte het niet uit zijnde fan van Nicolas Cage ging ik deze zeker kijken. Ik ben er ook blind in gegaan, niets wetenede over de film.

Longlegs is een film opgedeeld in 3 delen en zo voelt hij ook aan. Het eerste stuk van de film speelt deed mij denken aan David Fincher. Vooral de David Fincher van “Mindhunter” (schandalig dat die reeks stopgezet is) en “Zodiak”. “The Silence of the Lambs” is uiteraard ook een raakvlak alsook het eerste seizoen van “True Detective” (nooit verder gezien). Het voelt zeker niet gestolen maar heel spannend en mooi gemaakt.

De laatste stuk van de film voelt dan precies haast een andere film en gaat iets te snel, zeker vergeleken met het eerste rustig opbouwende stuk. Een onherkenbare Nicolas Cage zet een mooie prestatie neer. Over het einde heb ik wat gemengde gevoelens, iets te snel en veel minder in realiteit gegrond dan het eerste deel. Het is een rare omslag ergens en dit voelt haast alsof het een kortreeks had moeten zijn. Des ondanks ging ik totaal op in de film, die sfeer en stijl waren totaal mijn ding. In het algemeen vond ik hem heel mooi. Een mooi begin voor de challange.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Oh boy, wie wakker wordt en dit doorneemt zal werk hebben om zich bij te lezen. Wat een vliegende start van sommigen!

Oja, ik zit ook al aan drie. Toevoegingen tijdens de middagpauze

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

5. The Demon Disorder (2024)

Speelduur: 85 minuten

Puntentotaal: 10

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNGY2M2UwMDEtODIwNC00ZTM3LWE2MTgtMzlkNTQyMmU4MTAyXkEyXkFqcGc@._V1_QL75_UX500_CR0,7,500,281_.jpg

Graham word geplaagd door zijn verleden sinds het overlijden van zijn vader. Ook is hij vervreemd geraakt van zijn twee broers. Jake, de middelste broer, zoekt contact met Graham en vertelt hem dat er iets mis is. Volgens Jake is Philip, de jongste broer, bezeten door hun overleden vader. Graham wil dit met eigen ogen zien en gaat op bezoek bij zijn broers. Ze ontdekken een duister familiegeheim.

Deze film vond ik best leuk! Er zitten echt smerige stukken in, maar daar kan ik altijd wel van genieten. Dus ik zou zeggen: kijk deze film!

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

Dit kan erg leuk zijn , ik vond dahmer echt een fantastische ( horror ) serie .

'Monster' seizoen 2: over dézegaat het Dahmer-vervolg - harpersbazaar.com

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

2. Trap (2024)

105 min.

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 4

Subgenre: 85. Thriller/Suspense Horror

Themaklassement: 2 punten

(35, 85)

https://prd-rteditorial.s3.us-west-2.amazonaws.com/wp-content/uploads/2024/08/01184254/Trap_Reviews1.jpg

M. Night Shyamalan, ik ben absoluut geen fan maar veel mensen zijn dat wel maar toch kijk ik vaak naar zijn nieuwe films. De realiteit is dat ik vaak geniet van hun slechtheid. Dat lijkt ook waar te zijn voor een deel van zijn publiek en wat hem deels gaande houdt. Hij maakt ook onafhankelijk gefinancierde filmen op een kleiner budget wat hem zeker financieel helpt. Ik heb ook veel mensen ontmoet die dol zijn op zijn werk.

Trap is in de eerste plaats een vehicle voor zijn dochter Saleka die blijkbaar een popster is en al paar keer met hem heeft samengewerkt. Dat gegeven alleen al maakt hem vader van het jaar. Saleka haar muziek is totaal niet mijn ding maar ik ben ook niet het doelpubliek.

Hun vergeleken de opzet van een film die plaatsvindt tijdens een concert met Bollywood cinema en Purple Rain. Totale onzin naar mijn mening, de muziek in Bollywood films drijft de plot en het verhaal op een manier dat het in deze film simpelweg niet doet en Purple Rain is iets totaal anders. Het muziek stuk wordt ook losgelaten in het laatste deel van de film.

2/3 van de film speelt zich af tijdens een concert dat een val is voor een seriemoordenaar. Een van de pot gerukte concept, dit deel is vooral saai en vereist het negeren van wat onwaarschijnlijkheden. Het deel na de film is gewoon vreselijk, niet entertainend slecht maar gewoon slecht helaas. Het gesprek in de auto is shockerend slecht geschreven. De film gaat zo hard in zijn twists op (en die moeten er zijn bij hem) dat zij gewoon dom als zij zijn blijven gebeuren, niet verassend en niet spannend. Totale bagger dus. De lof voor Josh Hartnett snapte ik ook, het acteren vond ik ook totaal niet goed.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

3. Ted Bundy (2002)

99 min.

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 6

Subgenre: 34. Crime Horror

Themaklassement: 3 punten

(34 – 35, 85)

https://i0.wp.com/kendallreviews.com/wp-content/uploads/2019/03/2.png?resize=512%2C384

Van de maker van het eigenaardige Freeway en zijn sequel, de laaste heb ik niet gezien. Er is geen gebrek aan fascinatie met seriemoordenaars en films erover. Over Ted Bundy had jij bijvoorbeeld recent nog “Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile” die soms haast een liefdesode aan de maan leek.

“Ted Bundy” is een imperfecte film maar het doet iets wat weinig films over seriemoordenaars doen, het lijkt echt de realiteit te tonen. Seriemoordenaar films proberen vaak de daders als indrukwekkend of angstaanjagend over te laten komen, gefascineerd. Maar de Ted Bundy hier is een mislukkeling, een idioot zonder enige impulscontrole en zieke ideeën. Hij is allesbehalve doordacht, zijn moorden kunnen soms enkel blijven gebeuren door het totale falen van de politie. Dit is de realiteit denk ik ondanks alle mythe eromheen. De film is niet perfect en faalt soms maar dit gegeven samen met de mooie keuze om het soms een haast donkere commedia te maken gaf mij er appreciatie voor. Misschien moeten wij ergens stoppen van een mythe te blijven maken van dit soort mensen.

Tom Savini heeft hier ook een kleine rol.

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

Lady Of Horror schreef:

1. El Orfanato (2007)

Speelduur: 105 minuten

Puntentotaal: 2 punten

(afbeelding)

Een mysterieuze vrouw doorkruist Schotland en klampt vanuit haar bestelwagen nietsvermoedende toevallige passanten aan, om deze vervolgens te verleiden en in de val te lokken. Steeds opnieuw weet ze haar mannelijke prooien te strikken met haar seksualiteit. Wat is haar verhaal?

Mijn eerste horrorfilm voor deze challenge. Spaanstalig verhaal met horrorelementen. Er zaten zeker een aantal spannende momenten in, maar het einde zorgde ervoor dat ik ietsje hoger eindigde met mijn beoordeling. Uiteindelijk was het ook best een ontroerend verhaal.

Eerst was deze omschrijving wel verwarrend haha. Een Spaanse film over een vrouw in Schotland. Ik wist wel gelijk welke film je bedoelde.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

ikkegoemikke schreef:

7. I Saw the TV Glow (2024)

100 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 14

Subgenre: 83. Techno-horror (Voltooide subgenres 1 t/m 4,42,65,83)

Themaklassement: 7 punten

Eigen rating : 1.5*

(afbeelding)

Wat was me dat allemaal? Ik vrees dat dit de meest vage film gaat zijn uit mijn selektie.Geen flauw idee waar dit eigenlijk over ging. En horror was het voor mij helemaal niet. Nope, dit was het niet. Eentje die ik heel snel ga vergeten ja.

Een film waardoor ik gefascineerd was maar niet begreep. Achteraf ben ik dan meer over gaan opzoeken en die reactie is niet ongebruikelijk bij cisgender mensen. De film handelt namelijk over dat Owen transgender is maar in diepe ontkenning is hiervan. Daardoor kunnen hun nooit tegenstelling tot Maddy die wel erkend wie zij is hun leven lijden. Hun blijven in vastzitten zonder ooit vrij te komen. De film behoort de nachtmerrie tot uiting te brengen totdat jij kunt leven in jou authentieke geslacht.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

Geen aftrap van de Milton dit jaar? Neen! De Milton was in slaap gesukkeld op de bank, en toen hij om 23:30 wakker werd, vond hij het helemaal prima. Van veel horror kijken word je moe! We kunnen niet allemaal de energie van Ikke hebben

1. Noidan Kirot (1927)

82 minuten - Finland

FTV (2 punten)

Subgenre: 1. 1920s Horror

Themaklassement: 1 punt (Voltooid: 1)

Bron: Pindakaas, maar ook op YouTube

https://iup.crowing.me/ipfs/QmWktq3MHvCTq76QQBQNDm5R1Spt2XkGvxzfdVQ9tTitcf/vlcsnap-2020-01-14-14h34m54s70.png

Een rendier trekt een slee met Simo en Selma, een verloofd stel dat hun toekomstige huis gaat bekijken. Bij het huis ontmoeten ze Elsa, de blinde zus van Simo. Tijdens Simo's afwezigheid vertelt Elsa over de vloek van Jankutta, een heks die eeuwen geleden werd vermoord door de inwoners van hun huidige dorp. Het toeval wil dat de oude offersteen van Jankutta precies op het land van Simo en Selma staat. En Selma gaat er voor de grap op zitten. Geen goed plan.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMGEwYzBhYmUtZjkxMy00N2YzLTgxZTMtZjMwNjk5ZjZhOTljXkEyXkFqcGdeQXVyMDI3OTIzOA@@._V1_.jpg

Samen met Noita Palaa Elämään (1952) was Valkoinen Peura (1952) de oudste Finse horrorfilm die ik zag. Deze Curses of the Witch duikt daar met jaartal 1927 ruim onder. Het is de eerste film die ik van regisseur Teuvo Puro zie, en voor de liefhebber van filmhistorie is deze mooie restauratie (ik zag een handgemaakte kopie met gedubte orchestrale score van de 2010 TV uitzending van ene Tapio Tuomela) uiteraard absoluut de moeite waard. Vanaf de openingsscène met een rendier voelt de film gelijk echt Fins. Maar zoals een van twee reviewers op IMDb opmerkt, het is meer een film om op waarde te schatten dan echt van te houden; daarvoor is hij simpelweg niet onderscheidend genoeg. De Finse landschappen en acteurs doen het prima, maar het is eigenlijk meer melodrama dan horror. Komend uit mijn mond, betekent dat wellicht dat de meeste horrorliefhebbers beter iets anders uitzoeken om de jaren ’20 af te strepen.

Nosferatu (1922), Destiny (1921), The Cabinet of Dr. Caligari (1920), The Phantom Carriage (1921), Häxan (1922), A Page of Madness (1926), The Unknown (1927) of Faust: Eine Deutsche Volkssage (1926) bijvoorbeeld.

3*

*

2. Ye Ban Ge Sheng (1937)

113 minuten - China

FTV (2 punten)

Subgenre: 2. 1930s Horror

Themaklassement: 2 punten (Voltooid: 1-2)

https://www.easternkicks.com/wp-content/uploads/2014/06/Song_at_Midnight-1272x955.jpg

Song at Midnight is een Chinese versie van The Phantom of the Opera (1925). Momenteel een van de 1001 Movies You Must See Before You Die, al snap ik niet helemaal waarom… Wellicht omdat Ye ban ge Sheng te boek staat als China’S eerste horrorfilm? Alleen om die reden natuurlijk al een kijkje waard, en eerlijk is eerlijk: ik heb me niet verveeld. Maar wat mij betreft is de Amerikaanse versie met Lon Chaney van 12 jaar eerder superieur. Wel vond ik het interessant om zo’n soort film te zien met Westerse klassieke muziek van Mozart, Bach en Gershwin

2,5*

*

3. The Lodger (1944)

84 minuten - Verenigde Staten

FTV (2 punten)

Subgenre: 3. 1940s Horror

Themaklassement: 3 punten (Voltooid: 1-3)

Bron: Pindakaas

https://images.mubicdn.net/images/film/5896/cache-45293-1657659622/image-w1280.jpg

In het Victoriaanse Londen verminkt en vermoordt Jack the Ripper 's nachts jonge vrouwen. De familie Burton is wegens financiële omstandigheden genoodzaakt een huurder in huis te nemen. Hij lijkt op het eerste gezicht een aardige man, maar mevrouw Burton verdenkt hem er van de Ripper te zijn.

Hitchcocks The Lodger: A Story of the London Fog (1927) heb ik in 2012 in de bios mogen zien met live muziek, en ik had daarna nooit zo’n haast om deze versie te kijken. De horrorchallenge is altijd een uitstekende aangelenheid om dat soort titels dan toch eens mee te pakken. Met 12 jaar ertussen (en nu een talkie) is een rechtstreekse vergelijking wat lastig, maar ik geef beide verfilmingen een ruime voldoende, en John Brahms remake is daarmee absoluut beter dan ik had verwacht. Het acteerwerk is hier en daar wat theatraal, maar Merle Oberon brengt wel de nodige afleiding daarvan.

3,5*

*

4. The Quatermass Xperiment (1955)

82 minuten - Verenigd Koninkrijk

FTV (2 punten)

Subgenre: 4. 1950s Horror

Themaklassement: 4 punten (Voltooid: 1-4)

https://quadcinema.com/wp-content/uploads/2018/05/Quatermass-Xperiment-1400x1022.png

Een raket, gelanceerd door het team geleid door Prof. Quatermass, landt in het Engelse platte land. Van de drie leden van de bemanning, zijn er twee op mysterieuze wijze verdwenen. De derde, nog nauwelijks in leven, ondergaat een vreselijke metamorfose, veranderend in een monsterlijk 'ding'

Quatermass II heb ik eind november vorig jaar gezien aan de hand van een of ander sci-fi lijstje, maar het eerste deel heb ik nooit gezien. Tevens zag ik vorig jaar voor de Challenge een andere Hammer film over deze professor; Quatermass and the Pit (Film, 1967) , dus ik begin inmiddels een beetje te begrijpen wie dit voor de Britten is. Aardige effecten, maar hier en daar ook wel een beetje langzaam.

3*

*

5. Il Mulino delle Donne di Pietra (1960)

94 minuten - Italië

FTV (2 punten)

Subgenre: 5. 1960s Horror

Themaklassement: 5 punten (Voltooid: 1-5)

https://blueprintreview.co.uk/wp-content/uploads/2021/11/mill2-e1638113638618.jpg

Hans arriveert in een stadje nabij Amsterdam om het verhaal te schrijven van de kluizenaar en beeldhouwer professor Val, die leeft op een eiland in een oude molen. Die molen wordt door de lokale bevolking de Molen van de Stenen Vrouwen genoemd. Hans ontmoet de dochter van de professor en begint gevoelens voor haar te krijgen. Langzaam ontdekt hij dat de professor experimenten uitvoert en dat er steeds meer lokale vrouwen verdwijnen.

Ferroni’s Mill of the Stone Women is ondanks bovenstaande synopsis een fijne Italiaanse jaren ‘60 horror, die wel een beetje als een Hammer film voelt. Waar Ye ban ge Sheng de eerste Chinese horrorfilm was, was Il Mulino delle Donne di Pietra de eerste Italiaanse horrorfilm in kleur. De effecten zijn soms wat kneuterig en het is meer sfeervol dan eng, maar het maakt alsnog een aangenaam anderhalf uurtje

3,4*

*

6. La Novia Ensangrentada (1972)

100 minuten - Spanje

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 12

Subgenre: 6. 1970s Horror

Themaklassement: 6 punten (Voltooid: 1-6)

https://morbidlybeautiful.com/wp-content/uploads/2022/03/blood-spattered1.jpeg

Susan is net getrouwd en kan niet echt van seks genieten, mede doordat haar man er andere verlangens op na lijkt te houden dan zijzelf. Wanneer ze gewelddadige dromen krijgt en de mysterieuze Carmilla haar pad kruist, worden haar lusten wel opgewekt. Samen smeden ze een plan om de echtgenoot van Susan om te brengen.

Ik dacht altijd dat dit een Italiaanse films was, wellicht door de (vertaalde) titel. Maar ‘The Blood Spattered Bride’ is van de Spaanse regisseur Vicente Aranda, van wie ik een jaar of vijf geleden het ietwat tegenvallende Amantes (Film, 1991) zag. Hammer verfilmde Le Fanu’s novella Carmilla (waar ook deze op gebaseerd is) twee jaar eerder al als ‘The Vampire Lovers’, maar hoewel die meer stemmen heeft, kende ikzelf alleen deze filmtitel. Vermoedelijk vooral dankzij Tarantino’s Kill Bill.

https://eofftvreview.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/07/vlcsnap-00005-1.png?w=640

Aranda maakt er een dromerig, psycho-sexueel horror werkje van dat net als Mill of the Stone Women meer leunt op sfeer dan spanning. Joolstein haalt Rollin aan vanwege de vermenging van erotiek, vampirisme en surrealisme, en ik zie wel waarom. Alleen waar het hem niet kon bekoren, was ik net als Noodless wel geboeid genoeg om op een voldoende uit te komen.

3*

j_u_u_l

• 207 berichten
  • 1631 stemmen

1. Alien: Romulus (Film, 2024) - MovieMeter.nl

119 min

FTV (2 punten)

Zo, de horrorfilm challenge gisteravond gelijk afgetrapt met een bioscoopbezoek, namelijk Alien: Romulus. Ik heb de eerste delen jaren geleden alweer gezien, en dat blijven toch de beste, maar uiteindelijke was het een vermakelijke film om naar te kijken. Niet vreselijk eng, het duurt even voordat er wat gebeurt, daarmee is de spanningsopbouw veel te lang. Want echt spanning bracht het niet met zich mee. Altijd leuk om te zien hoe de makers zich een wereld voorstellen van over een jaartje of 120. Ben benieuwd hoe ze in dat jaartal terugkijken op deze film .

https://image.tmdb.org/t/p/w780/7g7cAWKvMKnzJQCxYE4OHfx131t.jpg

2. Pahanhautoja (Film, 2022) - MovieMeter.nl

86 minuten

FTV (2 punten)

Dit was mijn eerste Finse horror, misschien wel eerste Finse film ooit. Zeker weten doe ik dat niet. Wat een bijzonder taaltje dat Fins, beetje Scandinavisch met Russische invloeden ofzo. Tja, wat zal ik van deze film zeggen. De positieve reviews die bij de film staan begrijp ik in ieder geval niet. Ik vond een hoop beelden echt amateuristisch. Zeg maar als het volgende shot niet helemaal een logisch gevolg is van het vorige shot, ik weet even niet meer hoe dat heet, daar heb je ook van die filmtermen voor. De special effects van hetgeen dat dan uit dat ei kwam waren wel weer oké. Zonder CGI, dus knap gedaan. Bevreemdende film, met een hoop onderlagen en dubbele betekenissen.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/6MItQWBs0Q40zwSQMoz3a4ejYuG.jpg

Nog één film en ik zit volgens mij al aan mijn record van vorig jaar. Toen was ik net zwanger, nu heb ik een vier maanden oude baby in bezit. Die is vandaag naar de opvang en ik ben vrij en grote broer en papa zijn naar een pretpark dus misschien wordt het record vandaag wellicht al gebroken .

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

Sterkte ikkegoemikke met het bijhouden van alle films die gekeken worden .

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Eerst was deze omschrijving wel verwarrend haha. Een Spaanse film over een vrouw in Schotland. Ik wist wel gelijk welke film je bedoelde.

Oh wacht, ik heb de verkeerde tekst erbij geplakt, hahaha. Oeps!

Aangepast nu.

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

Krijg ik nu strafpunten voor deze cliché film op vrijdag de 13de...

1. Friday the 13th Part VIII: Jason Takes Manhattan (Film, 1989) - MovieMeter.nl

https://media.gq.com/photos/5ace1aee240ad94792587238/master/pass/friday-the-13th-jason-takes-manhattan.jpg

FTV - 2 punten

Puntentotaal - 2 punten

Ik ga altijd met de juiste (lage) verwachtingen naar Friday the 13th films kijken, maar toch was ik nog steeds teleurgesteld in deze film. Het gedeelte in New York was te kort, het gedeelte op de boot veel te lang. Het had van mij ook wel wat weirder en uitbundiger gemogen. De kills zijn te braaf, en de personages zijn nooit een sterk punt van deze films.

2.5*

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

j_u_u_l schreef:

1. Alien: Romulus (Film, 2024) - MovieMeter.nl

119 min

FTV (2 punten)

Zo, de horrorfilm challenge gisteravond gelijk afgetrapt met een bioscoopbezoek, namelijk Alien: Romulus. Ik heb de eerste delen jaren geleden alweer gezien, en dat blijven toch de beste, maar uiteindelijke was het een vermakelijke film om naar te kijken. Niet vreselijk eng, het duurt even voordat er wat gebeurt, daarmee is de spanningsopbouw veel te lang. Want echt spanning bracht het niet met zich mee. Altijd leuk om te zien hoe de makers zich een wereld voorstellen van over een jaartje of 120. Ben benieuwd hoe ze in dat jaartal terugkijken op deze film .

(afbeelding)

2. Pahanhautoja (Film, 2022) - MovieMeter.nl

86 minuten

FTV (2 punten)

Dit was mijn eerste Finse horror, misschien wel eerste Finse film ooit. Zeker weten doe ik dat niet. Wat een bijzonder taaltje dat Fins, beetje Scandinavisch met Russische invloeden ofzo. Tja, wat zal ik van deze film zeggen. De positieve reviews die bij de film staan begrijp ik in ieder geval niet. Ik vond een hoop beelden echt amateuristisch. Zeg maar als het volgende shot niet helemaal een logisch gevolg is van het vorige shot, ik weet even niet meer hoe dat heet, daar heb je ook van die filmtermen voor. De special effects van hetgeen dat dan uit dat ei kwam waren wel weer oké. Zonder CGI, dus knap gedaan. Bevreemdende film, met een hoop onderlagen en dubbele betekenissen.

(afbeelding)

Nog één film en ik zit volgens mij al aan mijn record van vorig jaar. Toen was ik net zwanger, nu heb ik een vier maanden oude baby in bezit. Die is vandaag naar de opvang en ik ben vrij en grote broer en papa zijn naar een pretpark dus misschien wordt het record vandaag wellicht al gebroken .

Finish inderdaad echt een extreem unieke taal, het is niet eens een Indo-Europese taal. Hongaars is de enige andere frequent gesproken taal die eraan verwant is maar ook niet op een hoge mate. Voor linguïsten is het ook een verwarrende situatie.

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

John Milton schreef:

Geen aftrap van de Milton dit jaar? Neen! De Milton was in slaap gesukkeld op de bank, en toen hij om 23:30 wakker werd, vond hij het helemaal prima. Van veel horror kijken word je moe! We kunnen niet allemaal de energie van Ikke hebben

1. Noidan Kirot (1927)

82 minuten

FTV (2 punten)

Subgenre: 1. 1920s Horror

Themaklassement: 1 punt (Voltooid: 1)

(afbeelding)

Een rendier trekt een slee met Simo en Selma, een verloofd stel dat hun toekomstige huis gaat bekijken. Bij het huis ontmoeten ze Elsa, de blinde zus van Simo. Tijdens Simo's afwezigheid vertelt Elsa over de vloek van Jankutta, een heks die eeuwen geleden werd vermoord door de inwoners van hun huidige dorp. Het toeval wil dat de oude offersteen van Jankutta precies op het land van Simo en Selma staat. En Selma gaat er voor de grap op zitten. Geen goed plan.

(afbeelding)

Samen met Noita Palaa Elämään (1952) was Valkoinen Peura (1952) de oudste Finse horrorfilm die ik zag. Deze Curses of the Witch duikt daar met jaartal 1927 ruim onder. Het is de eerste film die ik van regisseur Teuvo Puro zie, en voor de liefhebber van filmhistorie is deze mooie restauratie (ik zag een handgemaakte kopie met gedubte orchestrale score van de 2010 TV uitzending van ene Tapio Tuomela) uiteraard absoluut de moeite waard. Vanaf de openingsscèBERND497ne met een rendier voelt de film gelijk echt Fins. Maar zoals een van twee reviewers op IMDb opmerkt, het is meer een film om op waarde te schatten dan echt van te houden; daarvoor is hij simpelweg niet onderscheidend genoeg. De Finse landschappen en acteurs doen het prima, maar het is eigenlijk meer melodrama dan horror. Komend uit mijn mond, betekent dat wellicht dat de meeste horrorliefhebbers beter iets anders uitzoeken om de jaren ’20 af te strepen.

Nosferatu (1922), Destiny (1921), The Cabinet of Dr. Caligari (1920), The Phantom Carriage (1921), Häxan (1922), A Page of Madness (1926), The Unknown (1927) of Faust: Eine Deutsche Volkssage (1926) bijvoorbeeld.

3*

*

2. Ye Ban Ge Sheng (1937)

113 minuten

FTV (2 punten)

Subgenre: 2. 1930s Horror

Themaklassement: 2 punten (Voltooid: 1-2)

(afbeelding)

Song at Midnight is een Chinese versie van The Phantom of the Opera (1925). Momenteel een van de 1001 Movies You Must See Before You Die, al snap ik niet helemaal waarom… Wellicht omdat Ye ban ge Sheng te boek staat als China’S eerste horrorfilm? Alleen om die reden natuurlijk al een kijkje waard, en eerlijk is eerlijk: ik heb me niet verveeld. Maar wat mij betreft is de Amerikaanse versie met Lon Chaney van 12 jaar eerder superieur. Wel vond ik het interessant om zo’n soort film te zien met Westerse klassieke muziek van Mozart, Bach en Gershwin

2,5*

*

3. The Lodger (1944)

84 minuten

FTV (2 punten)

Subgenre: 3. 1940s Horror

Themaklassement: 3 punten (Voltooid: 1-3)

(afbeelding)

In het Victoriaanse Londen verminkt en vermoordt Jack the Ripper 's nachts jonge vrouwen. De familie Burton is wegens financiële omstandigheden genoodzaakt een huurder in huis te nemen. Hij lijkt op het eerste gezicht een aardige man, maar mevrouw Burton verdenkt hem er van de Ripper te zijn.

Hitchcocks The Lodger: A Story of the London Fog (1927) heb ik in 2012 in de bios mogen zien met live muziek, en ik had daarna nooit zo’n haast om deze versie te kijken. De horrorchallenge is altijd een uitstekende aangelenheid om dat soort titels dan toch eens mee te pakken. Met 12 jaar ertussen (en nu een talkie) is een rechtstreekse vergelijking wat lastig, maar ik geef beide verfilmingen een ruime voldoende, en John Brahms remake is daarmee absoluut beter dan ik had verwacht. Het acteerwerk is hier en daar wat theatraal, maar Merle Oberon brengt wel de nodige afleiding daarvan.

3,5*

*

4. The Quatermass Xperiment (1955)

82 minuten

FTV (2 punten)

Subgenre: 3. 1950s Horror

Themaklassement: 4 punten (Voltooid: 1-4)

(afbeelding)

Een raket, gelanceerd door het team geleid door Prof. Quatermass, landt in het Engelse platte land. Van de drie leden van de bemanning, zijn er twee op mysterieuze wijze verdwenen. De derde, nog nauwelijks in leven, ondergaat een vreselijke metamorfose, veranderend in een monsterlijk 'ding'

Quatermass II heb ik eind november vorig jaar gezien aan de hand van een of ander sci-fi lijstje, maar het eerste deel heb ik nooit gezien. Tevens zag ik vorig jaar voor de Challenge een andere Hammer film over deze professor; Quatermass and the Pit (Film, 1967) , dus ik begin inmiddels een beetje te begrijpen wie dit voor de Britten is. Aardige effecten, maar hier en daar ook wel een beetje langzaam.

3*

*

5. Il Mulino delle Donne di Pietra (1960)

94 minuten

FTV (2 punten)

Subgenre: 3. 1960s Horror

Themaklassement: 5 punten (Voltooid: 1-5)

(afbeelding)

Hans arriveert in een stadje nabij Amsterdam om het verhaal te schrijven van de kluizenaar en beeldhouwer professor Val, die leeft op een eiland in een oude molen. Die molen wordt door de lokale bevolking de Molen van de Stenen Vrouwen genoemd. Hans ontmoet de dochter van de professor en begint gevoelens voor haar te krijgen. Langzaam ontdekt hij dat de professor experimenten uitvoert en dat er steeds meer lokale vrouwen verdwijnen.

Ferroni’s Mill of the Stone Women is ondanks bovenstaande synopsis een fijne Italiaanse jaren ‘60 horror, die wel een beetje als een Hammer film voelt. Waar Ye ban ge Sheng de eerste Chinese horrorfilm was, was Il Mulino delle Donne di Pietra de eerste Italiaanse horrorfilm in kleur. De effecten zijn soms wat kneuterig en het is meer sfeervol dan eng, maar het maakt alsnog een aangenaam anderhalf uurtje

3,4*

*

6. La Novia Ensangrentada (1972)

100 minuten

FTV (2 punten)

Subgenre: 3. 1970s Horror

Themaklassement: 6 punten (Voltooid: 1-6)

(afbeelding)

Susan is net getrouwd en kan niet echt van seks genieten, mede doordat haar man er andere verlangens op na lijkt te houden dan zijzelf. Wanneer ze gewelddadige dromen krijgt en de mysterieuze Carmilla haar pad kruist, worden haar lusten wel opgewekt. Samen smeden ze een plan om de echtgenoot van Susan om te brengen.

Ik dacht altijd dat dit een Italiaanse films was, wellicht door de (vertaalde) titel. Maar ‘The Blood Spattered Bride’ is van de Spaanse regisseur Vicente Aranda, van wie ik een jaar of vijf geleden het ietwat tegenvallende Amantes (Film, 1991) zag. Hammer verfilmde Le Fanu’s novella Carmilla (waar ook deze op gebaseerd is) twee jaar eerder al als ‘The Vampire Lovers’, maar hoewel die meer stemmen heeft, kende ikzelf alleen deze filmtitel. Vermoedelijk vooral dankzij Tarantino’s Kill Bill.

(afbeelding)

Aranda maakt er een dromerig, psycho-sexueel horror werkje van dat net als Mill of the Stone Women meer leunt op sfeer dan spanning. Joolstein haalt Rollin aan vanwege de vermenging van erotiek, vampirisme en surrealisme, en ik zie wel waarom. Alleen waar het hem niet kon bekoren, was ik net als Noodless wel geboeid genoeg om op een voldoende uit te komen.

3*

Een Finse "horror" uit de twintiger jaren 1900. Dat is nu iets waar ik mij echt moeilijk een verbeelding van ken maken. In mijn idee stond de film toen nog redelijk in de kinderschoenen en zeker delen van de wereld zoals Finland kan ik mij zo voorstellen dat ze daar nog wat achterliepen (mogelijk een zeer onterechte aanname). Wel leuk door een dergelijke challenge dan juist op dit soort prentjes gewezen te worden!

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

6. Hunted (2020)

Speelduur: 96 minuten

https://image.tmdb.org/t/p/w780/xwt1Djv3iti1YRlwLE6aVzMgEbG.jpg

Een man en diens handlanger zijn op doorreis en laten een spoor van vrouwenlichamen achter zich. Nu hebben ze hun zinnen gezet op Eve. Maar de auto waarin de mannen haar ontvoeren krijgt een ongeluk en daarna vlucht ze een bos in. Een kat-en-muisspel in de bossen wordt ingezet.

Beetje een standaard kat-en-muisspel filmpje, maar bleef op de een of andere manier wel boeien. Vond ook de omgeving wel mooi om te zien . Al met al dus wel oké om eens gezien te hebben.

Beoordeling: 2,5*

oup

• 588 berichten
  • 3194 stemmen

1. Smile (2022)

115 minuten

FTV (2): totaal aantal punten = 2

Subgenre: 11. 2020’s Horror

Eigen rating : 3,5*

Smile was een fijne start van de challenge! Vooral de eerste 20 minuten zijn erg sterk, maar de film weet de gehele speelduur te boeien. Sosie Bacon zet een sterke rol neer als psychiater die langzaam van het padje raakt. Wellicht iets teveel jumpscares voor het mooie, maar een kniesoor die daar op let.

Voor de geïnteresseerden: Smile is vanavond om 20:00 uur te zien op Paramount Network

2. Prince of Darkness (1987)

102 minuten

FTV (2): totaal aantal punten = 4

Subgenre: 35. Demons/Devils/Possession Horror

Themaklassement: 2 punten (complete subgenres 11, 35)

Eigen rating: 3*

Geinig low-budget jaren 80 filmpje. Verwacht geen hoogstaande acteerprestaties. De eerste drie kwartier wordt je met name om je oren geslagen met quasi intellectueel gewauwel over hoe we een vat met groene slijm in een verlaten kerk precies moeten duiden. Een stel opvallende figuren doet hier onderzoek naar. Vanaf 45 min komt de film eindelijk los en zien we de groep onderzoekers, aangetast door de vloeistof, stuk voor stuk in zombies veranderen . Het einde waarbij één van de onderzoekers langzaam transformeert in de duivel is wel erg tof gedaan. Het duurt met iets meer dan anderhalf uur niet al te lang en ik heb me toch wel vermaakt. Ik rond ‘m af op een klein drietje.

Prince of Darkness is momenteel te zien op MUBI

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

Carrie (Film, 2013)

100 minuten

FTV= 2 punten

punt totaal= 2

subgenre Remake horror

themaklassement= 1 punt

voltooid nr 69

Carrie krijgt van mij 3*. Ik vond de hoofdrolspeelster niet echt geweldig spelen, het was allemaal net iets teveel over de top. In de buurt van het origineel komt het niet.

Blackwater Lane (Film, 2024)

86 minuten

FTV= 2 punten

Punttotaal= 4 punten

Subgenre= Mystery horror

Themaklassement= 2 punten

voltooid nr 69, 57

3* vrij voorspelbare film over een vrouw die dingen gaat zien nadat ze de laatste is die een moordslachtoffer heeft gezien.Halverwege de film weet je al hoe het gaat aflopen en dat haalt de spanning toch grotendeels weg

Final Destination 5 (Film, 2011)

92 minuten

FTV- 2 punten

Puntentotaal= 6

Subgenre= Prequel/sequel horror

Themaklassement= 3 punten

Voltooid nr 69, 57, 67

3,5 * Leuk! Het laatste deel wat ik ooit opgezet had was deel 4, maar die heb ik halverwege afgezet omdat het slecht was. Daarom nooit aan deel 5 begonnen. Ik was aangenaam verrast dit keer, de kills waren bloederig en het einde was ook zeer goed gevonden. Zeker een aanrader

Q Jones

• 3524 berichten
  • 2881 stemmen

Het brand los. Ik heb al weer wat mooie tips op gedaan super leuk allemaal

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

7. I Trapped the Devil (2019)

Speelduur: 82 minuten

Puntentotaal: 14

https://image.tmdb.org/t/p/w780/qZGSs3kR9D8rHuzMfVGxzuOuXjk.jpg

Tijdens de kerstperiode duiken Matt en zijn vrouw Karen onverwachts op bij zijn broer Steve, ondanks dat beide mannen reeds een tijd van elkaar vervreemd zijn. In het huis komt het echtpaar tot een gruwelijke verrassing. In de kelder wordt een man vastgehouden van wie Steve gelooft dat deze de belichaming van de duivel is.

Aparte film, donker en een onderhuidse spanning. Heel erg spannend wordt het dan uiteindelijk toch niet, maar de sfeer zelf was wel heel prettig.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

7. Vec Vidjeno (1987)

102 minuten - Joegoslavië

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 14

Subgenre: 7. 1980s Horror

Themaklassement: 7 punten (Voltooid: 1-7)

https://www.rikrek.com/data/movies/pictures/28687/1024/66cd7jPg2ot9KBOsrakPYgbSpQG.jpg

Mihailo is een pianoleraar die een traumatische jeugd achter de rug heeft. Hij probeert met zichzelf in het reine te komen door middel van een liefdesaffaire met een arm maar ijverig meisje, Olgica. Wanneer ze hem dumpt voor een jonger vriendje (in de hoop dat ze een politieke carrière maakt bij de Communistische Jeugd), wordt Mihailo overspoeld door de geesten van zijn verleden en slaan de stoppen bij hem door: hij begint te moorden.

Na de korte animaties Maska Crvene Smrti (1969) en Riblje Oko (1980) (het rolt van de tong!) is Goran Markovic's Reflections uit 1987 pas mijn eerste Joegoslavische horror van speelfilmlengte. Wellicht dat ik er volgende editie weer een meepak (want dit was zo gek nog niet) aangezien hij met Variola Vera (1982) nog meer horror heeft gemaakt, en ook die heeft een prima gemiddelde, al is het over twee miezerige stemmen.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQQFq44sFPKnbrYjLRj9Knk115fSUO0CBCa5g&s

Het is spijtig dat de kopie zo gaar is die ik zag, want ik ben benieuwd hoe dit er in een mooie remaster uit ziet. Voor nu houd ik het op een ruime voldoende.

3,2*

ibendb

• 5038 berichten
  • 3222 stemmen

Here we go!

1. White Zombie (Film, 1932)

Speelduur: 69 minuten

Totaal: 2 punten

Subgenre: 100. Zombies & Infected Horror

Voltooid: 100

Totaal: 1 punt

https://i.postimg.cc/TP43FK7C/MV5-BOTll-M2-Ji-YTAt-ODJm-ZC00-Nj-Zh-LTg0-ODYt-NWEw-YWQz-YTYw-MTg5-Xk-Ey-Xk-Fqc-Gde-QXRy-YW5z-Y29k-ZS13b3-Jr-Zmxvdw-V1.jpg

Een tamme doch sfeervolle film. De voornaamste reden om dit te kijken is omdat het de allereerste zombie-film was waarin het woord voor het eerst gebruikt werd. Inhoudelijk is het niet veel soeps maar door Bela Lugosi wordt het toch wat draaglijker.

2. Wrong Turn 6: Last Resort (Film, 2014)

Speelduur: 90 minuten

Totaal: 4 punten

Subgenre: 23. Backwoods / Rednecks / Hillbillies

Voltooid: 23, 100

Totaal: 2 punt

https://i.postimg.cc/7b8F2kB3/mg-0552-0-0.jpg

Objectief gezien is dit een barslechte film. Dwaas acteerwerk, een van de pot gerukt plot, teleurstellende kills en CGI die waarschijnlijk met Adobe Aftereffects gedaan is. En toch vond ik dit mild amusant. Het is gemakkelijk verteerbaar en is perfect voor tijdens het strijken of zo.

2*

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

1. Orlacs Hände (Film, 1924)

FTV - 2 punten

Subgenre: 77 - Silent horror

Afgevinkte categorieën: 77

Eigen score: 3,5*

MM: 43 stemmen, 3,35* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/35Bh31PwHD1c4QoF5Otn1Tpm7I9.jpg

Een silent horror opgesmukt met een bombastische soms creepy sound, in de context van de tijd van toen weliswaar. Dat geldt evenzeer voor de horror, want die is erg braaf. Eng of griezelig wordt het vrijwel nooit met deze eeuwling. Of toch één keertje, daar tijdens de nachtmerrie van Orlac.

Leuk plotje wel, zeker van genoten, mooi in opbouw. Beetje theatraal, dat wel, maar dat is de charme van de tijd. Ik had uiteindelijk wel een ander plotverloop voor ogen. Een Orlac die ongecontroleerd aan het moorden slaat. Hij houdt het op eentje, en zelfs die ging niet door gezien de twist op het einde.

Interessant is wel de kwelling die hij doorstaat met zijn vervloekte handen met vervormd handschrift en twee linkse pianohanden. Knap, maar als horror erg light, al heeft de suggestie wel iets.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

2. Teeth (Film, 2007)

FTV - 2 punten

Subgenre: 92. Vagina dentata horror

Themaklassement: 2 punten

Afgevinkte categorieën: 77, 92

Eigen score: 2,0*

MM: 443 stemmen, 2,26* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/jj7d3iJF67aKJjS11pjCICsRDS2.jpg

Vrij matige horrorprent die erg langzaam op gang komt. Vooral in de eerste 30-45 minuten gebeurt er niet zo heel veel. Het lijkt eerder een propagandafilm voor streng gelovige christenen. Heel veel gezwam over purity en kuisheid. Tot daar aan toe, met als toppunt toch wel het schoolboek over seksuele voorlichting waarbij een tekening van de vagina werd afgeplakt door de schoolraad, dat terwijl op de vorige pagina er geen probleem werd gemaakt van de penis. Tja ... Wel grappig hoe onwennig die leerkracht stond les te geven.

En dan komen we meteen bij de insteek van deze horrorprent. Eerder komisch dan eng en eigenlijk is het geen van beide. Flauw in zijn geheel. Jess Weixler is niet onknap, dat is ook al iets. Wel een leuk idee die vagina dentata, ideaal voor het horror subgenre. Ik vermoed dat het tijdens de challenge nog naar boven zal komen.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

3. ATM (Film, 2012)

FTV - 2 punten

Subgenre: 85. Thriller horror

Themaklassement: 3 punten

Afgevinkte categorieën: 77, 85, 92

Eigen score: 2,0*

MM: 590 stemmen, 2,36* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/yjY5q11KzWeHRca5DlUkllbXSlT.jpg

Veeleer eerder een thriller dan een horrorprent. Je kan het eng noemen, maar dan is de waaier wel erg breed. De idee is niet slecht, de uitwerking des te meer. We spreken over een film van dik tien jaar oud. Geen kat die nog gelooft dat niemand een (werkende) smartphone bij zich heeft. Ik ga er ook vanuit wanneer je de terminals beschadigt dat er heus wel een extern alarmpje afgaat.

Maar kom, krijgen we hier te maken met een psychopaat die zich naar filmnormen bijzonder goed voorbereidt op welke locatie hij mensen kan terroriseren. Niet saai in zijn geheel, best met een beetje suspense en een vlot tempo, maar alle slordigheden moet je wel met de mantel der liefde bedekken.

Goed als tussendoortje, maar niet bepaald aanbevelingswaardig. Te zwak om met een goed gevoel achter te blijven. Jammer.

ibendb

• 5038 berichten
  • 3222 stemmen

3. Lux Æterna (Film, 2019)

Speelduur: 51 minuten

Totaal: 6 punten

Subgenre: 62. Occult & Witchcraft Horror

Voltooid: 23, 62, 100

https://i.postimg.cc/mZCBTXpY/lux-aeterna-trailer-1.avif

Fijn. Nu heb ik hoofdpijn.

Laat het aan Gaspar Noé om een misselijkmakende, artistieke film te maken. Veel inhoud heeft het niet maar het wordt allemaal gedragen door Charlotte Gainsbourg en Béatrice Dalle. Dat de laatste 10 minuten chaotisch en epilepsie opwekkend zijn zorgt ervoor dat dit niet te zinloos overkomt. Mijn voorkeur gaat naar de onderliggende terreur van zijn andere film Climax maar dit was best te pruimen. 3*

Bonus om aan de registratievoorwaarden te komen:

Other Side of the Box (Film, 2018)

Bron: Youtube

Speelduur: 15 minuten

https://i.postimg.cc/FKM8qm42/MV5-BYTQ3-MTk0-NTEt-Mz-E0-ZS00-MDY2-LTk0-ZGQt-Mm-E0-MTIw-OGU5-Y2-Ix-Xk-Ey-Xk-Fqc-Gde-QXVy-NDA1-NDYx-NA-V1.jpg

Een simpel concept goed uitgevoerd. Dat is Other Side of the Box. Oprecht creepy en een beetje mysterieus. Jammer dat het einde nogal teleurstellend is want de rest was dik in orde. 3,5*

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

2. Lifeforce (Film, 1985) - MovieMeter.nl

https://videocelebs.net/wp-content/uploads/2017/03/image1_temp-221.jpg

FTV - 2 punten

Puntentotaal - 4 punten

Gekomen voor de horror, gebleven voor Mathilda May. Ik ben een eenvoudige man, ik hou van de eenvoudige pleziertjes in het leven . Prima film voor de rest ook hoor...

3*

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2865 stemmen

Verdomme IH. Goeie foto

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

Oef. Mijn rikketik.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.