Lifeforce (1985)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Horror
116 minuten / 101 minuten (cut version)

geregisseerd door Tobe Hooper
met Steve Railsback, Peter Firth en Patrick Stewart

De komeet Halley is weer eens in de buurt van de aarde en een Engels/Amerikaans team gaat in een space shuttle de komeet onderzoeken. In de komeet Halley blijkt een buitenaards ruimteschip verborgen te zitten. Nadat de space shuttle uit de ruimte terugkeert blijkt er maar een overlevende te zijn namelijk Tom Carlsen. Plotseling komt de rest van de bemanning weer tot leven en begint de ellende.

Tegenvallende film waarin de bemanning van een ruimteschip drie lichamen mee terug nemen naar aarde. Een werkelijk ongelooflijk verhaal dat eigenlijk te bizar voor woorden is. En de film neemt zichzelf ook nog eens te serieus. De combinatie van zo'n beetje alle verschillende horror-genres maakt het geheel rommelig.

avatar van baspls
"Here I go."

Goede Cannon-film. Gerigiseerd door Poltergeist-regisseur Tobe Hooper, die wel koning van de Thrillers genoemd mag worden. Gebaseerd op het boek The Space Vampires van Colin Wilson. Ik moet zeggen dat ik de naam van de film vele malen origineler vind dan die van het boek.

In vele opzichten een beetje gelijk aan die andere schitterende Cannon-film Highlander. Vooral het breken van glas is een beetje gelijk aan Highlander. De effecten die verzorgd zijn door John Dykstra en John Gant van George Lucas' ILM zien er schitterend uit. De film is grafisch erg goed. De kwaliteit van de Blue-ray versie is echt erg goed.

De muziek van de grote Henry Mancini is werkelijk schitterend en erg episch.

Ik moet bekennen dat ik toen mensen mij deze film tipte niet had verwacht dat dit zo'n foute film zou zijn. Ik zie voor het verhaal ook geen enkele noodzaak voor al het bloot enz.. Nauw ja, goddank ging het grootste deel over die meid en niet over die twee gasten .

Verder heeft de film, vooral aan het einde wel een soort onorginaliteid. Het hele idee van een Zombie-apocolyps is altijd niet zo erg goed al moet ik zeggen dat deze film er nog niet zo zeer onder lijd. Ook zie ik persoonlijk liever de ouderwetse vampiers die doodmiddel van hun tanden bloed zuigen. Al met al toch een goed verhaaltje. Al begint het vrij abrupt en eindigt het vrij abrupt. Ik moet zeggen dat er ook niet echt een duidelijke hoofdpersoon is.

Erg leuk dat Patrick Stewart nog even om de hoek kwam kijken als Dr. Armstrong. Frank Finlay vond ik ook erg sterk als Dr. Hans Fallada. De andere acteurs waren ook wel goed en het acteerwerk word nergens echt nep.

Ik moet zeggen dat de begintitel en de eindtitels een beetje b-film-achtig ogen dat hadden ze iets professioneler mogen aanpakken.

Al met al een goede Golan-Globus productie!

avatar van baspls
Quentin schreef:
Erg leuk, wel jammer van de scope-lenzen die een vrijwel constant vertekend beeld gaven.

Bij de nieuwe Blue-ray heb je daar geen last van

avatar van james_cameron
Eindelijk de lange versie bekeken, een kleine 25 jaar nadat ik op video destijds de geknipte versie heb gezien. Die kortere versie was zo gek nog niet, besef ik nu. Ik was toen al niet bepaald onder de indruk van de film, akteerwerk en special effects schoten in 1985 reeds tekort, maar nu valt pas echt goed op wat een knullig in elkaar gezet rommeltje dit is. De film probeert van verschillende walletjes te eten, elementen uit allerlei SF- en horrorgenres komen langs, maar vrijwel nergens maakt de film enige indruk. Er valt daarentegen flink wat te grinniken aangaande de belabberde dialogen en het dik aangezette serieuze akteerwerk, dat haaks staat op de potsierlijke gebeurtenissen. Als komedie is de film inmiddels goed te genieten, dat is zeker.

avatar van knusse stoel
Leuke SF-film die ons niet tegen viel en ook nog eens onderhoudend was. De technische snufjes waren vrij modern, zeker voor die tijd en zo kwam de film ook op ons over. En ondanks een enigszins rommelig scenario was het geheel best te pruimen, zoals men dan zegt.
Het enige van vroeger wat echt opviel waren de grote toetsen van vroeger op het toetsenbord en de monitoren die nog lekker ouderwets vierkant van vorm waren.

Wij vonden de film, zeker als je er vanuit gaat dat hij inmiddels 28 jaar oud is, modern van opzet.
Ook in die tijd heeft de regisseur al gebruik gemaakt van computeranimaties, zie o.a. de lichtslangen.

Iets waar wij ons wel over verbaasden, wat ik persoonlijk dan wel weer aantrekkelijk vond, was de blote alienvrouw die bloot bleef na haar 'opstanding'. Wat was daaraan het functionele?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zonder Spielberg.

Na een spannend begin begin waarbij een groep astronauten in de ruimte stuit op buitenaards leven, verandert de film op aarde in een ietwat rommelige horrorfilm. Tobe Hooper leverde aan de hand van Steven Spielberg het betere Poltergeist af, maar Lifeforce kent toch wat leuke effecten en is voldoende fout om te kunnen onderhouden.

Redelijk.

avatar van wendyvortex
In de herziening!
En dan concluderen we maar even: 80's-hoogtepunt!!!
Space-horror komt naar de Aarde en dan zit zo'n beetje de alles er wel in (vampieren, zombies, shapeshifters, body horror).
Misschien zien voor de jongere kijkertjes niet alle FX er even overtuigend uit, maar zo mooi zijn we ze de afgelopen 25 jaar niet meer tegengekomen.
Ik krijg spontaan zin in een jaren tachtig-film-weekje!

avatar van Jurado
wendyvortex schreef:

Ik krijg spontaan zin in een jaren tachtig-film-weekje!
Zou graag met je mee kijken.
Gek genoeg heb ik Lifeforce nog nooit gezien, kan mij zelfs de cover van de videoband in de videotheek niet eens herinneren. Iets wat ik midden/eind jaren '80 graag deed..op de horror-afdeling van de videotheek loeren. Wat zou je zoal graag in de herziening willen zien wendyvortex ?

avatar van wendyvortex
Jurado schreef:
Zou graag met je mee kijken.
Gek genoeg heb ik Lifeforce nog nooit gezien, kan mij zelfs de cover van de videoband in de videotheek niet eens herinneren. Iets wat ik midden/eind jaren '80 graag deed..op de horror-afdeling kijken van de videotheek loeren. Wat zou je zoal graag in de herziening willen zien wendyvortex ?

The Fog, The Shining, Ghost Story, Body Heat, I, the Jury, Fanny & Alexander, Videodrome, Paris Texas, Phenomena, Day of the Dead....gaat wel anderhalf weekje worden dan.
En dan Running on Empty en Communion er nog achteraan want die heb ik tot op heden gemist.

avatar van Berthil
Laat dat schip maar weer terug komen, tijd voor een vervolg met de technische mogelijkheden van deze tijd.

avatar van PEN15
Deze verfilming van The Space Vampires schreeuwde loeihard om een herziening en na dit filmpje had ik er helemaal weer zin in. Ik heb hem lang geleden eens direct aangeschaft, US theatrical versie vermoed ik, toen ik er een korte beschrijving over las en daarmee wist ik al genoeg. Met zo'n waanzinnige plot zat het gewoon gebeiteld. Destijds heb ik hem vaak uitgeleend en de meningen achteraf liepen vaak uiteen. De een vond het zo taai dat na afloop weinig werd herinnerd, de ander vond het mieters met vooral de vampierenepidemie om van te nagelbijten. Na het bekijken van de lange versie is mijn mening niet veranderd. Ik vind nog steeds dat de eerste 40-50 min vrij goed zijn, daarna volgt een lang en moeilijk te kauwen stuk tot aan de laatste 10-15 minuten. Ook dat gezever van Carlsen over/tussen die vrouwelijke vampier hangt me geregeld de keel uit. Misschien is dat letterlijk overgenomen uit het boek, dus denk ik er maar niet bij na. De creature effecten zijn gewoon geweldig, daar kun je niet zomaar overheen kijken. En hoe langer en hoe meer ik films van de laatste jaren zie zoals the wolfman 2010, hoe meer ik dit soort effecten en decors ga missen. Onder meer vond ik het meesterlijk hoe je vanuit het raam kon zien hoe Londen in vlammen stond z o n d e r gebruik van cgi. Pak aan!!

avatar van comely
Het begin was redelijk interessant. Maar na 15 minuten was het snel over met de pret. Het werd te snel standaard en te snel saai. De boobs van die actrice hield me nog wakker, maar toen zij van de film verdween viel ik ook in slaap. Weet niet eens hoe de film is afgelopen, maar is ook niet meer relevant.

Vrij bizarre film die werkelijk alles combineert, zowel qua genres (horror, SF, erotiek, drama) als qua horrortaferelen (zombie's, vampieren, body snatchers). Dit levert een bijzondere film op die uniek in zijn soort is en bovendien erg vermakelijk is. Mooie filmposter ook.

avatar van VanRippestein
De film begint erg sterk met mooie sets en leuke effecten. Helaas ontspoort het plot nogal en veranderd de film van horror naar rampenfilm. Dat laatste gedeelte was simpelweg te veel onzin en daar verliest de film zn spanning. Ik was blijer geweest als ze het plot hadden beperkt tot een intiemere setting en niet opeens heel londen erbij betrokken.

Vreemd filmpje met alles er op en aan....SF, Horror, dus ook seks. Seks uit de 80-ies, toen alles seks was.
Wat moet ik er van zeggen?? Hij duurt te lang en is ook gedateerd. Klungelig FX werk..ga zo maar door.En de film???Ach, kijk maar naar de hoes, dan weet je genoeg...of alles al. 2 sterren.

avatar van Bélon
I've been in space for six months and she looks perfect to me.

Erg fijn '80's B film/midnight movie vermaak met best fatsoenlijk budget geschoten: wacky SFX, vage plotwendingen, lekkere kleurtjes en een prima aanstekelijk main theme van de soundtrack. Einde is lekker over the top. Jammer genoeg gemist laatst in de bios, was nog leuker geweest.

avatar van Woland
Bizar filmpje dat dient als prima cultvermaak. Het is allemaal zeer jaren 80, met de bijbehorende special effects, veel naakt, en een verhaal wat alle kanten opspringt. Heerlijk overdreven wat er hier allemaal voorbij komt: we beginnen met een horrorfilmpje in de ruimte (behoorlijk Doctor Who achtig vond ik zelf), maar daar blijft het niet bij - daarna krijgen we met vampieren en een soort van zombie-apocalypse twee andere bekende horror-settings erbij. Een hoop onzin, een verhaal wat over the top en zodoende eigenlijk nergens over gaat, maar het verveelt in ieder geval niet.

avatar van Collins
Goed begin. Mysterieus en spannend. De film is bij aanvang klein. Slechts een enkele setting. Slechts enkele personages. Slechts een simpele maar intrigerende verhaallijn. Slecht een bescheiden gebruik van graphics, die er trouwens heel behoorlijke uitzien en heel effectief worden ingezet. Al die zaken leveren een grote hoeveelheid aan onderhuidse spanning op. Ingetogen is het woord.
Het minimalistische begin verandert gaandeweg de film. De hoeveelheid personages neemt toe. De grafische effecten worden grootser en zijn minder overtuigend. De begeleidende geluidseffecten worden venijniger en explosiever. De muziek sluit aan met obligate avontuurlijke klanken. De intensiteit ervan loopt synchroon met de opgepompte spanning. De platte actiescènes nemen toe. Elementen uit andere horrorgenres worden toegevoegd. Het geheel wordt epidemischer en pandemonischer.
En aldus verandert het karakter van de film. Het oogt rommelig en de toon is meer sensatiebelust geworden. Het visuele overschaduwt het verhaal, dat meteen niet bijster intrigerend meer is. De spanning voelt vanaf dat moment opgeklopt en gedirigeerd aan. De enige inspiratiebron waaruit wordt geput, lijkt op dat moment gemakzucht te zijn. Nee, al die bombastische effecten en al die hectische panic-in-the-street-scènes wekken bepaald geen spanning op. De film slaat er door op hol.
Het acteerwerk is matig. B-niveau. Het vampirische en vrouwelijke hoofdpersonage voldoet daarbij wel perfect aan de functie eisen zoals die bijna zonder uitzondering aan vrouwelijke personages uit een jaren 80 film worden gesteld. Geen acteertalent, maar anatomisch in orde en veelal bloot in beeld. En ja, dat klinkt ook heel gemakzuchtig, maar in dit geval is het een gemakzuchtig aspect waar wèl goed mee valt te leven.