The Quatermass Xperiment (1955)

Alternatieve titels: The Creeping Unknown | Het Monster | The Quatermass Experiment

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Val Guest
met Brian Donlevy, Jack Warner en Margia Dean

Een raket, gelanceerd door het team geleid door Prof. Quatermass, landt in het Engelse platte land. Van de drie leden van de bemanning, zijn er twee op mysterieuze wijze verdwenen. De derde, nog nauwelijks in leven, ondergaat een vreselijke metamorfose, veranderend in een monsterlijk 'ding'. Als hij ontsnapt en achtervolgt wordt door inspecteur Lomax, begint hij dieren en mensen te vermoorden om zijn transformatie te voeden. Quatermass beseft dat dit de manier is gekozen door 'aliens' om de aarde te overmeesteren.

Verrassend goede film, kan makkelijk wedijveren met zijn genregenoten uit de USA. De acteeerprestaties zijn zeer degelijk, strakke regie, behoorlijke special effects en een redelijk goed verhaal.

avatar van kirk douglas
dit is op alle vlakken een goede ouderwetse horror from space film hij heeft ook een waardige opvolger ook met brain donlevy.

avatar van stephan73
Zeer sfeervolle Britse sci-fi / horror uit de Hammer studio. Zoals ik wel gewend ben van deze studio leveren ze alweer een produkt af dat een bepaalde klasse toont. Prachtig camerawerk, goede acteerprestaties en zoals ik al zei heel veel sfeer.

Een dikke 3,5*

Iemand die de versie van 2005 ook kent/heeft gezien?

avatar van PascaL
Leuk

avatar van Metalfist
It creeps, it crawls, it kills!

Hammer was altijd al zo'n productiehuis waar ik eens kennis mee wou maken. Een serieuze tijd geleden (ik vermoed rond Halloween) was er op de BBC een erg goede driedelige documentaire, A History of Horror with Mark Gatiss, en het tweede deel concentreerde zich op Hammer en de invloed daarvan. Sindsdien werd mijn interesse nog maar groter en toen ik gisteren deze film en zijn vervolg voor de spotprijs van 1.90 euro per stuk in de Saturn vond, kon ik het niet laten om het te laten liggen. Gisteren dus meegepakt en dit eerste deel diezelfde avond nog gekeken.

En geheel tegen verwachting is dit een erg goede film geworden. Ik zeg tegen verwachting doordat ik eigenlijk redelijk veel slechte ervaringen had met dit soort science fiction van vroeger, denk maar aan titels zoals The Giant Claw, The Giant Gila Monster of Attack of the Killer Shrews. Dat zijn echt redelijk waardeloze titels maar The Quatermass Xperiment bewijst dat het wel degelijk anders kon. Het verhaal is simpel maar weet erg eenvoudig de juiste sfeer te benaderen. Het verhaal stelt op zich niet zo bijzonder veel voor. Een wetenschapper die de ruimte tart en een schip met een aantal astronauten die een pre-Fantastic Four behandeling krijgen. Geen onnodige blabla en gewoon straight to the point maar het werkt fantastisch. Val Guest zorgt ervoor dat de film niet verveelt, met deze redelijk korte speelduur is dat ook niet moeilijk, maar de sfeerschepping is gewoon van een hoog niveau. Het is dan ook heerlijk om te zien hoe alles hier nog met de hand wordt gemaakt. De transformatie van Carroon is eenvoudig maar doeltreffend en zelfs het einde voelt er niet bij de haren bij gesleurd. Het is zelfs gewoon fantastisch als Quatermass gewoon terug opnieuw het gevecht met de wetten van de ruimte aangaat door een tweede raket te lanceren. Heerlijk! The Quatermass Xperiment is zelfs nu nog altijd een tikkeltje angstaanjagend. Ik ben sowieso fan van het insinueren van een monster in plaats van het direct te laten zien zoals in films van nu gebeurt. Die evolutie is eigenlijk logisch te verklaren doordat ze vroeger gewoon de macht/geld/talent/... niet hadden om de transformatie geloofwaardig te laten overkomen dus zochten ze hun toevlucht tot de insinuatie van de aanwezigheid van een monster. Vandaag de dag word er eerder gekozen voor de aanpak van "Kijk naar mij, ik kan dit soort monsters creëren" en is toch een hele hoop van de spanning verdwenen.

Uitmuntende cast ook. Richard Wordsworth neemt de rol van Carroon op zich, de enige overlevende van de trip, en wat doet hij dat ontzettend goed. De evolutie die hij doormaakt wordt heerlijk neergezet (chapeau voor de make-up artiesten) maar de manier waarop Wordsworth de rol neerzet is goud waard. Brian Donlevy speelt het hoofdpersonage Quatermass en doet dit ook geweldig. Quatermass is sowieso een boeiend personage. Niet echt veel principes, hij doet zijn eigen zin en trekt zich werkelijk niets aan van wat de rest denkt. Maar eerlijk gezegd, de rest van de cast is eigenlijk ook uitstekend in hun rol. Geen idee of dit de gewoonte is bij de Hammer films maar als ze allemaal zo'n degelijke cast en films hebben dan ga ik nog een erg leuke tijd tegemoet. Vooral de effecten hier zijn eigenlijk echt wel de moeite. Ik weet dat ik het daarjuist al heb gezegd maar voor 1955 is dit echt een verbluffend staaltje. Ik vraag me alleen af of het gerucht dat dat er iemand tijdens de film is gestorven aan een hartaanval effectief waar is. Het was tegelijkertijd natuurlijk wel een, ongewild, goede promotie want nu ging het gerucht dat het kijken van de film effectief je leven kon kostten. Of het nu waar is of niet, daar kan vandaag de dag natuurlijk niet veel meer aan gedaan worden.

Eerste, bewuste, kennismaking met Hammer en het is een erg aangename kennismaking geworden. Het verhaal is simpel maar doeltreffend, de effecten authentiek en hebben nog niets aan kracht ingeboet in de 65 jaar waarin de film nu al bestaat en de cast is van een solide niveau. Gaat dat halen in de Saturn, voor die 2 euro kun je nu echt niet sukkelen en dan kun je ineens het vervolg meepakken want dat schijnt nog beter te zijn.

avatar van Brix
Tja, wat kan ik aan het enthousiaste en uitvoerige betoog van Metalfist nog toevoegen?
Dat ik het helemaal met hem eens ben hooguit.
En nog eens benadrukken dat dit een film is die druipt van de sfeer, sfeer en nog eens sfeer.
Op dat gebied kon niemand Hammer iets leren, zij grossierden er als het ware in.
SF vermengd met horror elementen, en het werkt hier uitstekend.

Het is dubbelop, ik weet het, maar ik kan niet nalaten de volledige cast nog eens te roemen.
Uitstekende acteurs die geloofwaardig overkomen (het een hoort bij het ander natuurlijk)
Tot mijn aangename verrassing heeft ook een van mijn favoriete Engelse acteurs, Lionel Jeffries, een niet onbelangrijke rol.
Verder ook vele bekende gezichten in de overige rollen.

Met het kiezen van de perfecte locaties schoot Hammer hier middenin de roos.
En alles gefilmd in prachtig zwart-wit.
Ik denk zelfs dat deze film in kleur minder goed zou overkomen.

Minder dan 4 dikke sterren, binnen het genre, kan ik hier echt niet aan toekennen.

Ik heb de film vanmiddag bekeken, maar wellicht dat hij nog een halve ster erbij wint bij een avond-kijkbeurt, in donkere kamer.

Op naar deel 2!
Met dank aan Metalfist, in dubbel opzicht

avatar van RuudC
Mark Gatiss haalde deze film in zijn drie uur durende documentaire aan als persoonlijke favoriet en als een hoogtepunt in het horrorgenre. Niet dat het echt wat zegt, want afsluiten met uitspraken als ‘Na Halloween zijn er maar een handvol goede horrorfilms uitgekomen’, vind ik erg dubieus, al was de docu wel heel interessant. Neemt niet weg dat ik wel erg benieuwd was naar The Quatermass Xperiment, een van de vroegste successen van Hammer.

Het is een leuke film, dat zonder meer. Waar men met The Quatermass Xperiment goed in slaagt is om een goede spanning neer te zetten. Een die ik overigens nog niet ben tegengekomen in sciencefictionfilms uit de jaren vijftig, want soms was die erg naargeestig (zoals het moment dat men de gegevens van de ‘zwarte doos’ bekijkt. Ik kan me trouwens geen film bedenken die bodyhorror behandelt die ouder is dan deze prent. Wat dat betreft ga ik ervan uit dat David Cronenberg hier flink wat inspiratie heeft opgedaan voor zijn meesterwerken. Daarbij moet trouwens over deze film gezegd worden dat het grootste deel van de horror buiten beeld gebeurt. Dat blijft een minpunt aan horrorfilms uit de jaren vijftig. Er zijn dan ook veel overeenkomsten met genregenoten van Amerikaanse bodem. Een Hammer die eigenlijk niet als een Hammer aanvoelt. Dit had zo een product uit Hollywood kunnen zijn.

avatar van wendyvortex
Vroege Engelse poging tot SF-horror.
Britten hebben als eerste een raket met astronauten de ruimte ingestuurd en bij terugkeer is er nog maar 1 van de drie astronauten over.
Halverwege fuseert de overlever met een cactus en gaat op killer rampage.
Uitermate sterke film met aantal geweldige stop-motion-scenes.

avatar van Banjo
"What world?, your world!, the world of Quatermass"

Leuke film die slim bedacht is.

3 sterren

avatar van BlueJudaskiss
Geheel tegen verwachtingen in heb ik me hier uitstekend mee vermaakt! Na verloop van tijd een nogal dun verhaal maar dat neemt niet weg dat de film spannend en erg sfeervol is. Deel 2 staat ook opgenomen op de recorder, vandaag of morgen snel kijken. Na het tegenvallende MASH vandaag toch nog iets prettigs gezien.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Voor mij persoonlijk duurde het even eer dat de film op gang moest komen, maar daarna heb je ook wat! Spannende en interessante film met voor mij als hoogtepunt toch wel die found footage scene en de scene met dat kleine meisje(dit deed mij gelijk aan Frankenstein denken)

Het einde vond ik wel een beetje geforceerd en snel, opeens was hij dat monster geworden en die transformatie ging zo snel dat ik het eerst geen eens helemaal door had. (maar dat kan ook aan mijn vermoeidheid hebben gelegen)

avatar van alexspyforever
Blijkbaar moet dit een cultfilm of klassieker zijn, want wat een hoge waarderingen deze film hier krijgt alsook op imdb. Ik vond er eerlijk gezegd niet veel aan. Blijkbaar gebaseerd op een gelijknamige televisieserie. Ik herkende duidelijk een aantal dingen terug die ik beter uitgewerkt vond in het oudere The Thing from Another World. Ook het latere Invasion of the Body Snatchers and Fiend without a Face hebben vergelijkbare elementen, maar vond ik een pak boeiender. Scène met het kleine meisje leek wel een knipoog naar de originele Frankenstein film. Dat vond ik nog wel leuk, maar de rest vond ik oersaai en moeilijk uit te zitten. De hele film vond ik meer een opbouw naar een vervolgfilm, maar die ga ik voorlopig aan mij laten passeren.

avatar van Insignificance
Leuk oudje. Ik wist vooraf niks, dus dan kan je mee met de personages die uit proberen te vissen wat ze moeten doen met de arme astronaut die de reis heeft overleefd. Vooral Quatermass zelf is er eentje om niet snel te vergeten. Schitterende bullebak die half snauwend zijn onderzoek en experiment probeert te beschermen. Anno nu natuurlijk een beetje lullig, de ontsnapping, maar verder van start to finish een onderhoudend filmpje dat met een aantal scenes weet uit te pakken. Zoals de beelden van wat er zich in de raket zoal heeft afgespeeld. Of het meisje dat zin heeft in onzichtbare thee. De effecten rondom de transformatie kunnen er nog best mee door en het heeft ook nog eens een economische speelduur. Prima vullertje voor kijkers die gek zijn op.. Dingen.

Matige film over een raket met een driekoppige bemanning die na een paar dagen terugkeert op aarde. Ondanks dat het tempo nog redelijk hoog ligt, heeft deze film de tand des tijds wellicht niet helemaal doorstaan (kortom, te oubollig). De combinatie van sci-fi en horror wordt tegen het einde wel wat beter. Wel leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van joolstein
In 1953 bedacht scriptschrijver Nigel Kneale een serie rond het karakter van Bernard Quatermass voor de BBC. Deze serie was succesvol en daarom kwam er in 1955 een tweede seizoen. Rond die tijd bracht Hammer Film Productions ook een film uit met hun adaptatie van het eerste seizoen van de film. De film heette The Quatermass Xperiment om de status van het X-certificaat te benadrukken. Deze film was tevens het eerste experiment met horror voor Hammer Film.

Ondanks dat de film een X-rating heeft gekregen blijft het maar bij een paar leuke spannende (stop-motion-horror) scenes. Met als climax een monster in Westminster Abbey. De verdere film was vooral erg luchtig. Het verhaal doet veel meer aan als een soort detective-thriller gecombineerd met wat komische voetnoten. Waarbij dan eerst het "hoe en waarom" ontdekt wordt en daarna de focus lig bij het proberen om de Alien te vangen. Ondertussen laten ze ook nog iets zien wat we nu kunnen betitelen als een voorloper van latere found footage. (zwarte doos opnames) Een echte topper vond ik het niet maar Val Guest's film verveelt niet en sommige elementen maken het wel aardig om te bekijken.