Quatermass and the Pit (1967)

Alternatieve titel: Five Million Years to Earth

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Roy Ward Baker
met Andrew Keir, James Donald en Barbara Shelley

Terwijl er een nieuwe gang wordt gegraven voor de Metro, ontdekken de arbeiders, eerst een geraamte en dan iets waarvan zij denken dat het een Duitse raket is uit de Tweede Wereldoorlog. Na betere bestudering van de raket blijkt deze niet van de aarde afkomstig te komen.

avatar van kirk douglas
Het derde deel van de Quatermass trilogy.
en jammer genoeg de minste van de drie.
Al vond ik Andrew Kier beter dan Brian Donlevy in deze rol,was het verhaal toch wat slapjes en weet niet echt te boeien.
De regie doet ook niet meer Val Guest en de film is in tegenstelling tot zijn voorgangers in kleur.
ikzelf had liever zwart-wit gezien.

avatar van PascaL
Duidelijk een gecompliceerd script.. Deed me erg veel denken aan stephen king''s tommyknockers en IT... Het einde is echter te vaag en slecht uitgewerkt..

avatar van Brix
Merkwaardig verschil tussen de euforische beoordelingen van deze film op IMDd en de matige hier.
Ik zag de DVD deze week ergens te koop, voor een redelijke prijs, en raakte enthousiast door de IMDb commentaren.
Toch maar kopen vandaag dan.

Wel aardig, maar de intrige duurt erg lang. Met name het laatste kwartier is de moeite waard, maar de ellende had wat eerder mogen beginnen (of de aanloop ernaar toe wat korter). 3 sterren.

avatar van knusse stoel
Leuke film met een aardig verhaal. Toch een opmerking over de special effects; de vreemdelingen had men wat realistischer moeten maken. Als je naar de andere effecten in de film ziet, had dit volgens mij wel gekund. Wat ik ook op prijs stelde in de film waren de tegengestelde karakters, net als je om je heen wel eens ziet. De een wil koste wat kost door tot het bittere einde met soms catastrofale gevolgen, terwijl de tegenpool het op de verstandige manier uit wil werken.
Maar in zijn geheel was het een prima film en ook wel nu en dan spannend en met een mooi verhaal.

Dit kun je echt niet serieus vinden ik heb me er dus ook ruim anderhalf uur aan gestoord , vreselijk gewoon.

Fascinerende, de fantasie prikkelende film. Overtuigend acteerwerk ook. Ga de 2
voorgaande delen, uit de jaren 50, ook kijken. Ben erg benieuwd.

avatar van Metalfist
Where was Moses when the lights went out? In the flippin' dark

De eerste twee Hammer Quatermass films (de series heb ik nog niet gezien) konden me zeker bekoren. Meer zelfs, ik zag de tweede film nog maar een paar dagen geleden en het kriebelde om me nog verder in het universum te laten onderdompelen. Naar het schijnt zou dit derde luik de minste van de drie zijn, maar aangezien menig volk ook niet al te positief is over de invulling van Donlevy als het titelpersonage, achtte ik de kans wel groot dat ik hier nog wel iets mee kon aangezien ik hem juist wel kan waarderen.

Ergens kan ik hier inderdaad wel iets mee, maar dit is duidelijk een QiNO (een term die ik eventjes steel van GiNO, Godzilla in Name Only) te noemen. Quatermass and the Pit heeft met uitzondering van het hoofdpersonage dan ook niets meer met de voorgaande films te maken. De cast is verandert (en niet ten goede trouwens), de regisseur is verandert en bovendien heeft de zwart-wit charme moeten plaatsnemen voor kleur. Wat overblijft is een op zich nog wel vermakelijke science-fiction film zolang je hem niet beschouwt als een vervolg op de twee uitstekende voorgangers. Het is moeilijk om juist de vinger te leggen op het punt waar het allemaal misloopt maar het voelt simpelweg niet als Quatermass aan. Wat vreemd is aangezien bedenker Nigel Kneale juist deze de beste van de drie vond. Soit, een Hammer productie die overduidelijk een hoger budget heeft dan zijn voorgangers en dat zie je gelukkig wel. Zo ziet de climax met de rondzwevende objecten er wel mooi uit.

Geen Brian Donlevey meer dus als Quatermass. De rol wordt nu ingevuld door Andrew Keir en ik moet zeggen dat Donlevey me meer lag. Natuurlijk niet simpel om een personage dat nog helder in je gedachten zit opeens door iemand anders te zien vertolken, maar Keir mist de arrogantie die Donlevey net zo leuk maakte. Ook geen inspecteur Lomax meer trouwens. Barbara Shelley mag de vrouwelijke Hammer touch aan de film geven (de poster van mijn DVD toont haar in een jurk met weinig stof aan de bovenkant, dit in tegenstelling tot de film zelf waar ze continu met een nauw omsluitende trui rondloopt) en doet dat goed. Tezamen met James Donald weet ze de meubelen nog wel wat te redden maar bijvoorbeeld Julian Glover, die de rol van commandant Breen op zich neemt, is simpelweg niet goed te noemen.

Niet mijn favoriete Roy Ward Baker film (zijn overige Hammer films zijn al beter dan deze maar ik vond Don't Bother to Knock ook erg sterk) en toch zit hier wel een zekere kwaliteit achter. Ik blijf hier echter hetzelfde gevoel aan overhouden als de recente A-Team remake. Op zichzelf staand nog wel degelijk, maar als onderdeel van de reeks kan hij zich niet meten met de voorgangers.

avatar van RuudC
Toch wel een tegenvaller na twee leuke films. Het is alsof de makers hun uiterste best hebben gedaan om van Quatermass And The Pit een familiefilm te maken. Nergens eng, hooguit een beetje spannend. het gebruikelijke euvel is ook weer van stal gehaald: een erg traag eerste helft. Het beeld schudt soms wat en de politieagent begint spontaan te zweten van angst, maar de moderne kijker zal vooral met opgetrokken wenkbrauwen reageren. Sci-filiefhebbers komen misschien wat aan hun trekken door het ruimteschip en alles wat er omheen gevonden wordt. Er is meer frictie tussen de onderzoekers, dan met de aliens. Veel gebabbel dus. Opvallend is toch wel dat moderne films daar hooguit een kwartier voor uittrekken voor de kermis echt begint. Het feestje duurt hier ongeveer een kwartier en laat me, zoals vaak helaas, onvoldaan achter.

Matige film waar bij graafwerkzaamheden voor een metro een archeologische vondst wordt gedaan. Het duurt veel te lang voordat er echt iets gebeurd (het laatste gedeelte van de film is dan ook het vermakelijkst). Ook al is dit derde deel 10 jaar na de vorige, de special effects zijn nog steeds een lachertje.

geen slechte b movie natuurlijk moet je er naar kijken met u verstand op nul maar toch vond ik hem niet zo slecht

avatar van EW101
Aardige Hammer film.
De film begint interessant met een onbekend object dat gevonden wordt. Na een onderzoek kom je erachter dat aliens hierin zaten. Best voor mooi gemaakt ondanks het natuurlijk nep oogt.
Quatermass zelf als personage stelt wel teleur en kan niet zeggen wat hem nu echt speciaal maakt. Of wat zijn karaktereigenschappen zijn-en dat voor een titelpersonage..
Het einde was wel sfeervol. Het grote monster dat boven de stad uitstijgt ziet er natuurlijk simpel en kinderlijk uit , maar valt toch een beetje in de uncanny-valley voor mij. Toch wel effectief. Ook wel mooie effecten hoe de stad langzaam kapot gaat.