I Trapped the Devil (2019)

Horror

geregisseerd door Josh Lobo
met Chris Sullivan, Jocelin Donahue en AJ Bowen

Tijdens de kerstperiode duiken Matt en zijn vrouw Karen onverwachts op bij zijn broer Steve, ondanks dat beide mannen reeds een tijd van elkaar vervreemd zijn. In het huis komt het echtpaar tot een gruwelijke verrassing. In de kelder wordt een man vastgehouden van wie Steve gelooft dat deze de belichaming van de duivel is.

Fijn.

Een film van Lobo. Niet dat die naam verwachtingen schept, maar hij heeft de film wel geschreven, geregisseerd en geëdit. Dan weet je dat je met iemand te maken hebt die iets kwijt wil. Soms gaat dat goed, maar het kan ook héél erg fout gaan, al zie je dan vaak ook nog een heleboele familieleden tijdens de credits voorbijkomen. Dat is gelukkig niet het geval hier.

Wel AJ Bowen, wat deze film al snel in het Wingard clubje plaatst. Daar past I Trapped the Devil ook wel, maar dan gelukkig wel in het segment met betere films. Die groezelige kleinschaligheid is ondertussen bekend, maar Lobo doet er vooral fijne dingen mee.

De titel mag dan al wat verklappen, deze film moet het toch vooral van de sfeer hebben. En dan met name een best coole soundtrack, die erg veel sfeer weet op te bouwen. Qua tempo zit het ook wel goed, net als met het visuele. Niet erg flashy, wel effectief en sfeervol. Enkel het acteerwerk had wel wat beter gemogen, maar het is ook weer niet zo erg dat het de film geheel onderuit haalt.

Een redelijk simpel concept, de film duurt dan ook niet al te lang. Erg fijn tussendoortje, dat de meeste horrorliefhebbers wel moeten kunnen smaken. Kerstsetting is een beetje jammer gezien het moment van release, maar dat kan je de film moeilijk aanrekenen. Verder best leuk allemaal.

avatar van leatherhead
Sterk ja. De soundtrack is echt dé troef van de film. Vrij aanwezig en dicteert sterk de sfeer. Verder lekker mysterieus en vaag, al had de 'reveal' aan het einde niet zo gehoeven van mij. Neemt uiteindelijk toch vooral een deel van de creepiness weg. De film had eigenlijk nog voor het stuk met de politie al mogen eindigen. Maar zeer de moeite waard verder, Lobo ga ik in de gaten houden. 3,5*.

avatar van John Milton
Deze film toevallig net binnengehaald deze week, maar nog niet gezien

Deep Dreams

Ik was op het moment even druk met een lijst samen te stellen voor MovieMeter top 1000 project - Editie 2019 Maar hierboven staat ie dan!

avatar van joolstein
Een kleine waarschuwing vooraf voor mensen die de film willen gaan kijken! Deze film werkt compleet met suggestie! Alles draait om een afgesloten deur in een met rood licht doordrenkte kelder. En de grote vraag of Steve ze ziet vliegen of dat de Gehoefde Bok-potige in eigen persoon echt in de kelder zit?

Verwacht hier dan ook geen monsters, jump-scares of gore. De film leunt geheel op spanning en suspense en gaat ook niet voor goedkope schrikeffecten. Dat wil niet zeggen dat de film geen angstig gevoel weet op te wekken want debuterend regisseur Josh Lobo weet zeer slim met de verwachtingen van de kijkers te spelen. Hij doet dat met een minimum aan verlichting. Lichtjes van een kerstboom zijn vaak de enige verlichting. Maar het belangrijkste wapen voor spanning zijn de spooky soundscapes en omgevingsgeluiden die hier het fantastisch creepy gevoel weten te versterken. Pas in de laatste minuten krijgen we toch nog een antwoord en blijkt dat geduld een schone zaak was.

Het maakt van deze film een boeiend debuut met minimalistische suspense en erg fijne beklemmende atmosferische horror. Een aanrader voor wie eens wat anders wil!

avatar van Rickyman
Inderdaad, geen gore of ander bloederig gedoe maar gewoon lekker griezelen, prima horrorfilm.

avatar van André Borgeld
Echt compleet met suggestie. Het einde totaal onverwacht, ik had daar wat meer actie/horror verwacht. Voor mij langdradig en tegenvaller.

avatar van Halcyon
joolstein schreef:

Bedankt voor de spoilers, hoor!

Halcyon

Als je vind dat er spoilers in staan moet je dat melden bij de moderators van de site. Die kunnen het aanpassen! Ik niet en ik zie ze ook niet maar dat wil niet zeggen dat andere het wel als spoiler kunnen ervaren. Je kan dan beter niet het gehele stuk kopiëren want dan staat het er nogmaals met eventueel spoilers op. Je vestig dan de aandacht er nog meer op! Beter de button met het uitroepteken gebruiken en melden bij medewerkers van site, wat een spoilers is

avatar van Joeri77DB
Berichtgeving Joolstein doet me zin hebben om de film te gaan zien & met zijn geschreven stuk weet ik van te voren niet wat ik kan verwachten behalve een hoop spanning, inhoudelijk verraad hij toch niets? Bedankt voor de motivering mijn kant, ik ga 'm nou zeker zien !

avatar van Grindhouse62
Deze film heeft totaal niets te maken met horror, ook niet misschien. Ik zou deze film labellen als een atmosferische suspense mysterie met psychologische thriller elementen. Er wordt veel gepraat over iets wat men niet ziet, maar wel wil laten geloven dat het het er is. Er is een zekere vorm van spanning, maar die wordt versterkt door de geluidseffecten en muziek gedurende bijna de hele film. Dit gebeurde ook in Maniac uit 1980. Wil jij je 82 minuten voor de gek laten houden, dan moet je deze film gaan zien.
Ik heb mij gisteravond naderhand 82 minuten knap verneukt gevoeld. Een 1.0 voor de toch wel knappe musicscore en sound effects. Deze film was absoluut niet mijn pakkie aan.

avatar van Left4Dead
Een lastige film voor mij om te beoordelen.

De prent is absoluut low budget, maar an sich ontstijgt de prent die armzalige benaming wel.
Uitleg is natuurlijk nodig. De sfeer is gewoon te goed voor low budget, de onbekende cast staat gewoon te goed werk af te leveren. De eveneens onbekende regisseur heeft de zaken te goed in orde. Hij schept werkelijk een heerlijke duistere sfeer in beeld met de kerstverlichting. Ja kerst....... de geboorte van.... Niet elke kerst is hetzelfde, gelukkig maar voor de horror liefhebber.

Ik houd van die enorme donkere en duistere sfeer, die echt aardig goed door de acteurs gebracht wordt en de regisseur heel erg goed in beeld brengt. Maar een echte pluim wil ik diegene geven die de soundtrack het levenslicht heeft gegeven. Mijn god wat versterkt die de film.

Ik ben zeker het eerste uur de film ingezogen door de sfeer alom. Zover helemaal top.
Maar na dat eerste uur miste ik echte ontwikkeling in het verhaal, en dat is in mijn ogen echt heel jammer.
Ik heb veel horror gezien maar echt creepy zoals het eerste uur van deze prent zie ik ze weinig meer. Dikke pluspunten daarvoor.

De film deel ik in in twee delen, ijzersterk in het eerste uur en helaas middelmatig voor de rest. Jammer op zich voor het laatste gedeelte maar ik heb een heel goed gevoel over gehouden bij het het eerste uur. Zo zie ik het weinig meer en dat is opmerkelijk wat mijn persoontje betreft.

Graag een deel twee, ik houd de regisseur zeker in de gaten aangezien hij heeft laten zien dat hij echt potentie heeft.

avatar van wibro
Deze film moest het voor mij helemaal hebben van de geweldige duistere sfeer en dat niet alleen door de prachtige in mysterie gehulde beelden die je voorgeschoteld kreeg maar toch ook vooral door de geweldige score die de sfeer nog iets extra's gaf. Echt horror kan ik deze film trouwens niet noemen, voor mij was dit puur mystery. De laatste scène vond ik trouwens bijzonder mooi, hoewel die bij mij wel de nodige vraagtekens opriep.

avatar van remorz
Uiterst sfeervolle film.

Broer Steve heeft iets of iemand in de kelder opgesloten, maar komt zelf ook wat onberekenbaar over. Dit roept natuurlijk vraagtekens op voor Matt en Karen, die hem verrassen met een bezoek.

Afgeplakte ramen in een donker, krakend huis; soms schaars verlicht door een kerstboom in de hoek, dan weer badend in roodgefilterd licht. Lobo weet met weinig middelen effectief een uiterst unheimlich gevoel over te brengen.

Geluidseffecten die steeds intenser brommen en plots in stilte wegvallen. Flikkerende verlichting, een tv standje ruis. Een opdringerige telefoon die galmt door een stil huis. Voor een film die zoveel uit de sfeer haalt, zit er opvallend veel dialoog in met name de eerste helft.

Het is jammer dat Lobo zijn vraagtekens vast moet houden met opzettelijk omslachtige dialoog en een traagheid die niet altijd gerechtvaardigd voelt, want de sfeer is subliem. Suggestief maar bevredigend. Jammer van het stokkende narratieve deel. Had daar minder nadruk op gelegen, was dit een klein klein meesterwerkje geweest. 3,5*

avatar van rep_robert
Een geinige low budget film die het continu moet hebben van de sfeer en de daarbij behorende onderhuidse spanning.

De film speelt zich bijna volledig in het sfeervol belichtte huis af, al vind ik de logica er zelf wel ver in te zoeken. Het is natuurlijk belachelijk dat iemand die zich opsluit en de boel dicht timmert wel even rustig de kerstboom opzet en kerstverlichting ophangt. Dat lijkt me nou niet bepaald noodzakelijk wanneer je de "duivel" hebt opgesloten in de kelder. De broer zag er fysiek en mentaal ook niet uit alsof hij dit zou kunnen doen. Die leeft al jaren in zijn eigen gekke wereldje.

Buiten dit om moet de film ook creatief zijn vanwege het budget. Dus veel suspense en eigenlijk weet je ook wel dat je niet veel te zien gaat krijgen en dat alles voornamelijk suggestief zal blijven. Daardoor kan de film iets teveel gaan slepen en voelt het ondanks de korte speelduur toch wel lang aan. Toch wordt de spanning wel vastgehouden, mede dankzij die creepy soundtrack die de film wel op niveau houdt.

Al met al een leuke poging en hebben de makers van deze film ondanks een karige productiewaarde toch het maximale eruit weten te halen.

avatar van Noodless
Punten voor de geluidseffecten en de gecreëerde freaky sfeer, maar dan heb je het ook gehad.
Qua verhaal stelt het helemaal niks voor, vooral het flauwe en tegelijkertijd ook wel verrassend slot maakt dit een feit. De link wordt duidelijk gelegd met de missing brief van een jong meisje. Maar het verhaal sleept aan en krijgt een saai gevoel over zich heen. Er gebeurt lange tijd veel te weinig en heel wat saaie dialogen passeren. Het acteerwerk is eerder aan de matige kant. Ondanks de 82 minuten lijkt de film zelfs aan de lange kant ondanks het duister aanwezig sfeertje. 3/10

avatar van john mcclane 2
Noodless schreef:

Ik sluit me hier helemaal bij aan .
De score is fantastisch , zonde om aan zo’n project te verkwanselen .

avatar van Collins
Een horrorfilm die zich tijdens de Kerst afspeelt. De zoveelste. Hier echter geen doorgedraaide moordlustige kerstman of schuimbekkend mensetend rendier. Nee, deze film doet het subtieler.
De film speelt zich dan wel tijdens de Kerst af, maar een kerstgevoel krijg je er bepaald niet van. In plaats daarvan belandt de kijker in een nachtmerrieachtige wereld waar paranoia en occultisme regeren. Het kerstgevoel is ver weg.
De titel geeft de essentie van het verhaal al weg. In de kelder zit een man opgesloten die volgens personage Steve de duivel is. Een intrigerende theorie, die al snel absurde vormen aanneemt en die de vraag opwerpt of de paranoïde Steve gelijk heeft of dat de duivel slechts een verzinsel is die zijn zieke geest heeft gecreëerd. De film speelt zich rond die vraag af. Is het waar of niet waar. Het familiebezoek weet het ook niet. Doen we de deur open of niet? Stel dat…
Een uitgebreider verhaal is er amper. Regisseur Josh Lobo zet de geheimzinnige deur centraal. De weg naar de oplossing van het mysterie neemt bijna de gehele film in beslag. Voordat het zover is moet de kijker een geduldige weg bewandelen. De weg is weinig substantieel, maar wel erg mooi en boeiend. Geheel in lijn met de trage cadans van de film laat de openbaring van het mysterie lang op zich wachten. Fans van meer mainstream gerichte horror, zullen op dat moment waarschijnlijk allang zijn afgehaakt.
Het is een film met een fantastische onheilspellende sfeer. De beelden zijn indringend en gedrenkt in een prikkelend rode kleurstelling. De camera levert verontrusting en beklemming. De fijngevoelige kijker die zich bereidwillig opstelt zal verlekkerd consumeren. De grofmazige kijker zal misschien zijn neus optrekken en de beeldenvloed als tijdverspilling beschouwen.
Een kleine film. Slechts drie personages in een bescheiden setting van drie kamers. Op de achtergrond schemert het mysterie van de deur. De werking is claustrofobisch. Het geringste geluidje en het kleinste stukje schaduwwerking roepen al een gevoel van onbehagen op. Spannend.
En het angstaanjagende geheim achter de deur?
Ik weet wat het is.

avatar van james_cameron
Pfff. Saaie bedoening dit zeg. Je zit maar te wachten op een ontknoping die niet gaat komen. Niet eens zo slecht gespeeld door de drie hoofdpersonen, maar qua setting en plot is het allemaal veel te beperkt. De onderhuidse spanning die wordt opgebouwd komt sporadisch knap tot stand, maar overwegend is dit een trage en vooral vervelende kijkervaring.

avatar van umbra
Wat een saaie bedoening was me dit weer sech. Ik was deze vorig jaar al eens gestart, want stond hier op dik half uur (dus toen kon deze mij blijkbaar al niet boeien). Het er toch maar op gewaagd en terug van in het begin gekeken. Maar er gebeurt werkelijk gene zak in, 3 saaie mensen + de gevangene in een huis met wat saai gekwek en 0 spanning. Doorspoel materiaal maw.

avatar van umbra
rep_robert schreef:

De spanning zat zo diep dat ik hem niet voelde

Een suffe horrorfilm, die maar niet op gang komt. De tergend saaie dialogen zijn daar nog
eens extra debet aan. De film suggereert van alles, en de uitkomst blijkt uiteindelijk zo goed
als nihil. Visueel is er ook nergens een lichtpuntje te bespeuren. De film komt dan ook totaal
ongeinspireerd en plichtmatig over, ofschoon de acteurs het niet eens zo slecht doen. Een
film die uiteindelijk aanvoelt als een lege huls, waarbij voor mij een aanstekelijke sfeer juist
ver te zoeken was. Typisch zo'n horrorfilm van dertien in een dozijn van geheimzinnig doen,
met een armetierige uitwerking en een teleurstellend resultaat.