Like Me (2017)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Robert Mockler
met Addison Timlin, Ian Nelson en Larry Fessenden

Na het plaatsen van een video van zichzelf waarin ze een supermarkt berooft, vergaart Kiya heel veel volgers op sociale media. Als een roekeloze eenzaat zoekt ze echter een vorm van echt menselijk contact. Op haar reis ontmoet ze diverse personen zoals een zwerver en een trol, die allen worden meegesleurd in haar spiraal van chaos, junkfood en drugs. In een wereld van verzonnen persoonlijkheden heeft Kiya als doel iets waarachtigs over de mensheid bloot te leggen, maar uiteindelijk moet ze de confrontatie met zichzelf aangaan.

avatar van Woland
Ik had het na het begin niet meer verwacht, met al z'n wat cliché-commentaar op millenials en irritante pratende hoofden op youtube (of wat er tegenwoordig ook gebruikt wordt door de jeugd van tegenwoordig). Maar visueel is dit geweldig, met fantastische psychedelica en vervreemdende scenes waarin we de ontsporende Kiya zien die steeds verder gaat in haar zucht naar internet-beroemdheid tot aan ontvoering, mishandeling en uiteindelijk moord toe. Als commentaar op de vlog-cultuur heeft het nog het minste om het lijf, maar als psychedelische, visuele trip werkte het zeker. Ik rond het voorlopig naar boven af, aangezien het nog genoeg intrigeert voor een mogelijke herkijk.

Cikx schreef:
Nogmaals herzien. Deze keer op blu-ray. Wat een heerlijke trip! Oprecht een van mijn favorieten.

Waar heb je die vandaan?

avatar van Cikx
Basto schreef:

Waar heb je die vandaan?

Amazon.com. Heb een regiovrije blu-ray speler.

Cikx schreef:

Amazon.com. Heb een regiovrije blu-ray speler.

Ja, maar hij is daar nog erg prijzig (voor een blinde aankoop)

avatar van arno74
Een film die me qua visuele trips wel aan Requiem for a Dream (2000) deed denken, begeleid door 'muziek' die de ondertiteling voor doven treffend omschrijft als "dysfunctional music". Het plot zoals nu in de omschrijving staat klopt niet helemaal. Deze film volgt een vloggende tiener die steeds verder moet gaan om letterlijk en figuurlijk geliked te worden, waardoor de film soms behoorlijk gewelddadig wordt zonder de 'menselijke' interactie tussen deze naar genegenheid en views smachtende 'bitch' en haar slachtoffers uit het oog te verliezen. IMDb heeft als derde genre bij deze film horror staan en dat is wel van toepassing.

Het plot is voldoende uitgewerkt om de film van structuur te voorzien, het doet wat denken aan Under the Skin (2013). Ik kan me verder alleen maar aansluiten bij de termen die hier al eerder zijn genoemd, psychedelisch, neonkleuren, Lynchiaans... Lynch, Refn, Requiem for a Dream en The Neon Demon slaan bij mij niet zo aan, maar deze beviel wel. 3,5*

avatar van Basto
Erg fijne indringende trip. Altijd fijn zo’n film waar je nooit van kunt voorspellen wat er de komende 5 minuten komen gaat.

Benieuwd naar zijn volgrnde. Een welverdiende 4,5 voor dit energieke pareltje.

avatar van Thomas83
Een ware trip voor wie zich hier aan waagt. Of het inhoudelijk nou zoveel voorstelt weet ik niet, maar wat een onthechte sfeer weet de film op te roepen. In visueel opzicht ook wel echt een pareltje. Timlin speelt een zeer intrigerende rol. Vooral daardoor krijgen scènes een bepaalde spanning met zich mee. Je hebt geen idee welke kant het op zal gaan. Ook de muziek helpt flink mee natuurlijk. 80 minuten is net kort genoeg om niet je geduld op de proef te stellen. 3.5*.

Beetje lastige film.

Er valt genoeg te prijzen hier. De aanpak is redelijk radicaal, de stilering is luid en leidend, de film laat niet makkelijk in z'n kaarten kijken en blijft tot het einde verrassen. Mockler is absoluut een regisseur om de gaten te houden en levert met deze film zeker een visitekaartje af.

Tegelijkertijd voelt het ook allemaal wat onaf en iets te braaf aan. Zo'n soundtrack die wat kracht tekort schiet, de aankleding die vaak net iets te kaal is, de editing die toch nog écht wat steviger had gemogen en composities die wat strakker gemogen hadden. Het zit er vast wel in, misschien met een iets groter budget ook, maar Mockler slaagt er niet 100% in om z'n gebrek aan budget te camoufleren met ruw talent.

Het verhaaltje zit ook af en toe in de weg. Wat oninteressante personages en een anti-YouTube moraaltje dat maar weinig boeit en ook iets teveel aandacht krijgt doorheen de film. Acteerwerk is ook op het randje, al is dat dan net iets minder storend in een films als deze.

Genoeg moois te zien, maar ook wel wat tekortkomingen. Ik zie veel mensen spreken over een "trip", maar daarvoor is het toch echt wat te netjes en binnen de lijntjes. Maar verder wel erg veel potentieel en een boeiende filmervaring.

avatar van triqo
Woland schreef:

Mja, dat is waar ik veel verwachting van had, maar hier juist voor mijn gevoel totaal niet werkte. Erg geforceerd overal, visueel hier en daar best ok. Maar als geheel zag en ervoer ik die ''trip'' dus echt niet. Vond het vaak erg ongemakkelijk aanvoelen, in negatieve zin.

Doe mij dan maar een ''Lost River''. De ervaring is psychedelisch en je word compleet vervreemd achtergelaten. Al is dat qua budget en crew misschien een oneerlijke vergelijking, maar Gosling deed de zoals vaak hierboven beschreven ''trip'' - om het zo te zeggen - in ieder geval veel meer eer aan.

avatar van McSavah
Compleet eens met Onderhond (voor een keer).

Matige film waarin een meisje een filmpje van een overval op internet upload. Inhoudelijk wist de film me totaal niet te boeien en ondanks de korte lengte zakt het vaak wat in. Visueel zeker onderscheidend te noemen. Stijlvol in beeld gebracht (de belichting en ook de aankleding). Als regiedebuut wel interessant, maar deze te wazige trip kon me verder niet echt bekoren.