Daniel Isn't Real (2019)

Thriller

geregisseerd door Adam Egypt Mortimer
met Patrick Schwarzenegger, Miles Robbins en Sasha Lane

De achtjarige getraumatiseerde Luke verzint een denkbeeldige vriend genaamd Daniel, die hen naar een fantasievolle wereld leidt. Nadat Luke door toedoen van Daniel een gruwelijke daad pleegt, is Luke gedwongen zijn vriend achter slot en grendel te plaatsen. Twaalf jaar later laat hij zijn charmante en manipulatieve vriend weer vrij.

avatar van leatherhead
Ziet er best gaaf uit. Van de producers van Mandy, waarmee de film verder ook regelmatig vergeleken wordt. Al moet je dat soort dingen niet altijd even serieus nemen.

Helaas op z'n vroegst pas in December te zien.

avatar van jeroentjuhhhhh
Een meer dan prima debuut. Mortimer lijkt me wel een regisseur die nog wat beter kan.
Bij Some Kind of Hate (2015) , 3.5*. Gezien het gemiddelde van 2.08*, kon ik helaas op weinig bijval rekenen. Hopelijk geeft men deze wel gewoon een kans, want het is een interessante stap voorwaarts voor deze regisseur. Hoewel het nog steeds een tikkeltje indiehorror-101 is, zitten er genoeg fijne ideëen in om het voor een brede groep genrefans de moeite waard te maken.

Daniel Isn't Real is een fraai ingevulde kleurplaat. Audiovisueel absoluut niets mis mee; kwalitatief boven de genre-norm (so to speak...) en met enkele positieve (kleurrijke) uitschieters... maar uiteindelijk wel veelal binnen de lijntjes. Af en toe wat kekke trippy kleurtjes, wat distorted sounds en flashy editing, maar het is spaarzaam en 'far in between'. Ik hoopte, zeker gezien de producers die erachter zitten en de vergelijking die daardoor automatisch werden gemaakt + de positieve ontvangsten, toch op iets scherpere randjes op dat vlak. Misschien zijn we door films zoals Mandy iets teveel verwend, maar dit moet ook niet de film zijn om daar tegenop te boksen. Staat gelukkig op zichzelf met hele eigen kwaliteiten - ik doel voornamelijk op de creatieve creature fx, erg cool concept en ook in de uitwerking blijft het effectief - maar het is niet de film die het genre op z'n kop zet. Hangt tussen 3.5* en 4.0* in... even kijk hoe 'ie blijft hangen de komende tijd.

avatar van BobbyShmurda
Mooie beelden, goeie soundtrack, cool verhaal. Het had allemaal iets beter in elkaar gevlochten en samenhangend gekund tho.

avatar van DarlingDionne
Met de zoon van Arnold, die het echt fenomenaal doet. Hoog Dave Gahan gehalte, maar dan extreem psycho. Ik kreeg er de kriebels van.

Iedereen doet het uitstekend. Ook leuk om Sascha Lane weer eens voorbij te zien komen.

Deze beviel mij beter dan Mandy moet ik zeggen, die begon geweldig maar ontspoorde enorm. Visueel zijn beide films echt een traktatie. Alleen hier pakte het verhaal me ook nog eens. Style én substance.

Een overdreven schreeuwende en overacting Nicolas hebben ze dit keer gelukkig in zijn Cage gelaten. Dat scheelt ook al emorm denk ik.

Jammer dat deze film zo weinig exposure heeft gekregen. 1 van de betere films van 2019 in de horror department.

avatar van DarlingDionne
En die poster is ook zo ontzettend tof btw!

avatar van Daan258
De berichten hier maken mij nieuwsgierig...

Modern euvel.

Iets wat ik het laatste jaar wel al meer heb gemerkt. Daniel Isn't Real is een film die eigenlijk best veel goed doet. Het ziet er allemaal erg netjes en sfeervol uit, de soundtrack mag er ook zeker weten, de editing is zeker ook niet verkeerd ... maar op de één of andere manier is het geheel niet zo goed als de som van de afzonderlijke delen.

Het is alles bij elkaar dan toch net iets te braaf, misschien omdat ik het gevoel krijg dat de film ook net wat sfeervoller en vooral intenser zou willen zijn dan hij uiteindelijk overkomt. Er zitten zeker gave scenes in, fijne momenten, voldoende originaliteit, maar wanneer het moment daar is om nog dat éxtra tandje bij te schakelen, dan hapert het een beetje, of wordt het net weer wat rustiger.

Dit alles maar om te zeggen dat Daniel Isn't Real een erg toffe film is, maar wat mij betreft net geen meesterwerk. Zeker de moeite voor de horrorliefhebber die weer net eens wat anders wil, of de sfeerliefhebber die graag wat verder in z'n zetel wegzakt, maar bij dit soort films hoop ik dan toch steeds op net wat meer, en dat komt er maar weinig uit de laatste tijd.

avatar van leatherhead
Eindelijk ook gezien.

Wel eens met de heren boven me. Duidelijk een film die in het rijtje van The Void en het werk van Cosmatos past (ietwat surrealistische, kosmische horror), maar over het algemeen toch net wat te braaf en timide is om daarmee te kunnen wedijveren. Veel concrete negatieve punten zijn er dan ook niet, behalve dat het uiteindelijk niet zo los gaat als dat je zou hopen van een film als deze. Zeker met een concept dat daar juist alle vrijheid voor zou moeten bieden.

Naar gebruikelijke horrorstandaarden een best wacky en originele film, maar in relatie met het 'genre' waar Daniel Isn't Real zich in probeert te nestelen had het allemaal een onsje meer mogen zijn. Toch zeker 3,5*.

avatar van goongumpa
De film is wat te 'tienerig', maar door het vlotte verteltempo blijft hij wel amusant. Visueel ook zeer oké, de score van Clark is zelfs geweldig.
Zelf vond ik Schwarzenegger jr. wat houterig en net iets te 'proper' voor zijn rol, dan kon Miles Robbins (de zoon van Tim met Susan Sarandon) me meer overtuigen.
Demonen zagen er cool uit, maar (zoals al door meer mensen opgemerkt) mocht het allemaal nog wat extremer qua horror en gekkigheid.

avatar van schumacher
De film gaat een bepaalde tijd best goed maar erna werd het wat te overdreven allemaal. (Meer naar het einde op).
Het visuele was wel vet.
De acteurs deden het naar behoren.
Geen topper voor mij maar net een voldoende.

Aardige film over een jongeman wiens denkbeeldige vriendje van zijn jeugd terug komt. Best origineel, maar het duurt wat lang voordat de film echt goed los gaat (de tweede helft is dan ook het beste). Redelijk sfeervol gebracht, maar spannend of dreigend wil het niet echt worden. Patrick Schwarzenegger heeft zichtbaar plezier met zijn rol.

avatar van Drifter
Bijzondere film, zit tussen verschillende genres in en pakt daarbij steeds het beste.

avatar van Brabants
Daniel Isn't Real was voor mij niet echt een heel bijzondere film. Vond de film zelfs wat onprettig. Het achter elkaar aan gehang met saaie dialogen begint snel te vervelen. De uiteindelijk uitkomst ervan even zo saai. Nee dit kon me duidelijk niet bekoren. Blij dat het voorbij was. Acteerwerk b.t.w. ook zeer slecht.

avatar van karilem
Persoonlijk geef ik geen ster. Ik heb niet gekeken tot het eind, ik vond het saai en niet goed gespeeld.

avatar van Rickyman
Leuk om de zonen (en dochters?) van bekende acteurs te zien spelen, in dit aardig sfeervol neergezet horrorthrillertje en gaat het er soms wel Lekker absurd aan toe. Maar komt mij toch wat jeugdig over en kwam niet alles even goed uit de verf. Kon mij niet helemaal bekoren.