Drop Dead Fred (1991)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Fantasy

geregisseerd door Ate de Jong
met Phoebe Cates, Rik Mayall en Marsha Mason

Elizabeth's denkbeeldige kindervriend Drop Dead Fred verschijnt plotseling en onaangekondigd weer in haar leven. In de jaren dat ze elkaar niet zagen is Elizabeth opgegroeid, maar Fred echter niet...

23 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van Yak
een heel geinig filmpje. en: jeugdsentiment!

avatar van Yak
Ate de Jong? Is dat een Nederlander of zo?

Lijkt er wel op als je zijn andere films bekijkt.

avatar van narva77

Tuurlijk is dat een NLander.

avatar van petey
Ate de Jong? Is dat een Nederlander of zo?

Heeft `Een vlucht regenwulpen` geregisseerd.

dit was zijn eerste in de states. Vond hem niet zo geslaagd. Rick mayal is wel erg sterk maar dat komt niet door de film maar door hem

Vond deze vroeger erg grappig, alleen is die Fred wel vermoeiend..3*

avatar van Yak
Rik Mayall is altijd vermoeiend!
Maar wel afschuwelijk leuk

avatar van WB
Toentertijd was de film wel leuk, maar volgens mij als ik em nu kijk, erger ik me dood. Ik ga voor de eerste indruk! 3 sterren...

soekenahh
Dit is en blijft mijn "jeugd cultfilm", deze heb ik echt 100 keer gezien vroeger

avatar van SmuttWars

Deze film had ik één keer op een verjaardags feestje van een klasgenootje gezien. Ze is toen, door onze kritiek op de film, huilend op de wc gaan zitten. **

avatar van Regan_Robbie24
grappige film, vol rare humor. lijkt bij 1 stukske op Poltergeist1, dat stukske van Robbie versus de Clown! vroeger, toen 'k vier was heb 'k zelfs door die film een heel stuk van mijn haar afgeknipt, maar dat verpest em niet!

avatar van otherfool
Geregisseerd door Ate de Jong??? Je leert elke dag bij.

Overigens een erg vervelende film dit, Mayall is zooo irritant. Jeugdsentiment in de verkeerde zin van het woord.

1*.

Ik ben nogal fan van Rik Mayall . Vandaar dat ik deze film 4,5 ster geef .

avatar van boeliebab
grappig, jeugdsentiment en rik mayall (hmm, tenminste in deze film dan, nu is ie nogal ehm uitgezakt)

Jeugdsentiment, echt leuk.
Kan me herinneren dat ik vroeger de slappe lach kreeg van die scene dat Fred telkens haar armen beweegt.

avatar van Muggsy
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tamelijk desastreus toch. Mayall z'n gekende platte zwarte humor kwam hier helemaal niet tot zijn recht. Daartegenover stond Phoebe Cates, die ongeveer net zo interessant was als een zak aardappelen in make-up. Wat was me dat een hoofdpersonage om snel te vergeten zeg. Ook Carrie Fisher was niet meteen memorabel, triest hoogtepunt was de reactie op het zinken van haar huisboot, leek wel non-interesse en dat was zo'n beetje in elke scene het geval. Als klap op de vuurpijl kreeg je dan nog veelvuldig te maken met relatief lange flashbacks, tot daartoe niets verkeerd, maar geen enkele daarvan droeg ook maar iets bij tot het verhaal. Ze gaven enkel maar aanleiding om Mayall's personage nog meer te gaan haten.

Komop mensen . Deze film verdient echt meer dan 2,5 ster.

avatar van Hollywood007
Toffe kinderfilm met leuke grappen. Leuk om zien, en niet alleen voor kinderen.

Wees wel gewaarschuwd als je deze met kinderen kijkt. Voor je het weet eindig je ook met een moddertaart op je tafel.

avatar van Gang_Star
Het eerste werk van Rik Mayall dat ik heb gezien na Bottom en de Bottom film. En mede dankzij zijn rol toch een leuke wegkijker. Zijn rol is het leukste aan de hele film en zijn rare bekken/ grollen en grappen zijn erg vermakelijk. Buiten dat is de film een gemiddelde komedie.

Deze film destijds gekeken vanwege het meespelen van komediant Rik Mayall die ik altijd geweldig vond in de jaren 80 series "The Young Ones" en "Filthy Rich & Catflap" en in de jaren 90 serie "Bottom". Al deze series werden destijds uitgezonden door de VPRO en het was altijd een feest om naar te kijken.

Deze film is echter een enorme tegenvaller en dat komt helaas vooral door Rik Mayall die te overdreven (zeer vermoeiend om naar te kijken) en te schreeuwerig acteerde waardoor de humor niet aansloeg. De humor was in de eerder genoemde series regelmatig grof en hard maar hier is hij vooral flauw en kinderachtig. Gelukkig duurt de film niet lang en het is ook niet bepaald een straf om naar de schattige Phoebe Cates te kijken die er jonger uitzag dan ze was.

P.S. ik vond Carrie Fisher (bekend van Star Wars) in deze film enorm lijken op Jamie Lee Curtis en ik dacht in eerste instantie dat zij het ook was.

avatar van PEN15
naar aanleiding van het recentelijke overlijden van komediant Rik...ik bedoel natuurlijk komiek Rik Mayall, heb ik eindelijk Drop Dead Fred eens bekeken. We weten dat deze film in de VS snoeihard is geflopt, maar hoe zou hij bij ons bevallen zijn? Ik kan me nog als op de dag van vandaag herinneren dat er bij plaatselijke videotheek grote kartonnen posters van deze film gehangen waren bij de rekken en achter de ramen. Tot zo ver heb ik er nog nooit naar willen kijken.

Phoebe Cates doet me hier sterk denken aan zangeres Lio uit de jaren '80 die ook in nachtjapons rondliep en soortgelijke kaspels, of zou dat toeval zijn? Rik Mayall past totaal niet in een Amerikaanse film met zijn sterke en snelle Devon accent. Ik dacht eerst dat de film mede door Rik is mislukt, maar het verhaal snijdt de gehele speelduur geen hout. Als objecten kunnen worden gemanipuleerd en verplaatst, dan zou ik zeggen dat Fred verbeeld wordt in plaast van gezien en dat Lizzy alles zelf doet. Echter, aangezien hij voor ruim 21 jaar zit opgesloten in een blik ga je weer denken dat Fred iemand is die echt in onze wereld rondloopt. En als hij kan zijn waar hij het maar wil, waarom kan hij ineens niet door de deuren? En de ene keer zit hij met zijn hoofd vast tussen de koelkastdeur en later zit hij er gewoon in, hoe kan dat dan? Dit zijn nog maar een greep van de vele onduidelijkheden. Ik denk dat de Nostalga critic het bij het juiste eind had, ook ik dacht namelijk dat het halve budget aan het platgedeukte hoofd van Fred is opgegaan.

Matige film over een vrouw wiens denkbeeldige vriendje uit haar jeugd terugkeert. Op zich wel een origineel en fantasievol verhaal dat ook redelijk is uitgewerkt. Op zich wat fragmentarisch, maar wel een aantal vermakelijke momenten (zoals de restaurant-scene). Rik Mayall is aanvankelijk nogal vermoeiend.