Mandy (2018)

Verenigd Koninkrijk / België
Actie / Horror

geregisseerd door Panos Cosmatos
met Nicolas Cage, Andrea Riseborough en Linus Roache

In de rimboe in 1983 vinden we Red Miller terug, een gebroken man sinds de ontvoering en moord op de liefde van zijn leven Mandy. Hij zint op wraak en hij jaagt op de daders verantwoordelijk voor haar dood. Deze krankzinnigen blijken lid te zijn van de religieuze sekte Children of the New Dawn onder leiding van Jeremiah. Al gauw kruisen duivelse bikers en strijdbijlen het pad van Red.

avatar van Basto
paul ^^ schreef:
Pijnlijke vertoning. Miste vooral een pakkend verhaal en goeie dialogen.

Sfeer is hier het codewoord. Zelden zo’n beklemmende film gezien. Liefhebbers van verhalende cinema kunnen hun heil inderdaad beter elders zoeken en deze regisseur van hun ‘to see lijst’ verwijderen.

avatar van Mr Thee
Basto schreef:

Sfeer is hier het codewoord. Zelden zo’n beklemmende film gezien.

Doet me -uitsluitend op basis van deze twee kenmerken- denken aan een film als Valhalla Rising (2009) - MovieMeter.nl. Uiteraard staat Mandy dan ook op de eindeloze 2c lijst.

avatar van Basto
Mr Thee schreef:

Heb je Under the black Rainbow gezien van de regisseur van Mandy? Dat is anders ook een aanrader.

avatar van notsub
Mandy was echt een gave positieve verassing. De score doet een middelmatige film verwachten, maar is eigenlijk het resultaat van "you love it or you hate it". Mandy is nu eenmaal een traag gedrocht met veel vaagheden, maar wel een erg mooi gedrocht. De LSD druipt van het scherm met al die hallucinerende kleuren. Vervolgens wordt je ondergedompeld in een donker schouwspel met duivelse en perverse elementen, ondersteund door passende muziek. De ontknoping gaat vervolgens over de top in bloederig geweld. Tja, uiteindelijk was het een mooie sadistische trip.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Zo dit was matig... Ik moest best lachen om Cage als die weer eens een grimas tevoorschijn tovert of een oerschreeuw oefent in de badkamer- hij schmiert er ouderwets op los. Maar het was allemaal best serieus bedoeld als horror-trip. De film was een beetje als de song van King Crimson waarmee de film opent: die begint lekker sfeervol met een fijne melodie maar zodra er gezongen wordt zakt het helemaal in. Zo begint Mandy nog wel aardig en is het visueel best interessant hoewel sterk neigend naar kitsch, een beetje alsof je ronddwaalt in een hyperrealistische game waar de sterren overdreven fonkelen en elke zonsopkomst een orgie van licht en kleur is. Als eenmaal de baddies komen lijkt het even redelijk macaber te worden, op een goede manier, maar jammer genoeg transformeert Cage van een lumberjack in een kruising van Mad Max en Rambo (en smeedt hij eerst even zijn eigen wapen- ook weer zo'n game-element). Hij gaat dan helemaal los onder saaie metaldreunen terwijl de lichtcrew overuren maakt maar boeiend was het al lang niet meer. Omdat ik nog wel wat gelachen heb een kleine 2 *.

avatar van TornadoEF5
Eindelijk volledig gezien en toch wel mooi. Beter dan zijn vorige film, maar eigenlijk had het nog beter kunnen zijn. Het had voor mij persoonlijk iets verhalender mogen zijn, maar de sfeer en de beelden maken erg veel goed. Apart. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik er nu van moet denken.

avatar van joolstein
"Take a good look, you piece of human excrement! This is the tainted blade of the Pale Night, straight from the Abyssal Lair!".

Om eerlijk te zijn, toen ik de vorige film van regisseur Panos Cosmatos, zag was ik niet onder de indruk. Ja, ik vond het visueel prachtig. Ik vond de film vooral pretentieus. Echter na bijna acht jaar taal noch teken was daar 'Mandy' en ditmaal is het geen experimentele, pretentieuze film! In het begin van de film leek het er even op dat het weer dezelfde zweverige manier ging worden als dat hij deed in zijn vorige film. Het waren veruit de lastigste minuten om doorheen te komen. Het was een kwartiertje wachten maar dan begint het verhaal pas goed en word je als kijker beloond.

Daarbij zit Mandy vol verwijzingen: veel naar de 80’s, en niet alleen door het decennia waarin de film zich afspeelt. Ook zijn er niet de gebruikelijk crossfietsen of old school video-spelletjes. Nee de verwijzingen zijn vaak veel subtieler; T-shirts van Mötley Crüe en Black Sabbath, veel uit de film (en cultmagazine) Heavy Metal, Dungeons and Dragons role-play game (waar het bovenstaande citaat van is) en demonen die lijken geïnspireerd op Clive Barker's creaties. Echter er zijn veel meer verwijzingen zo is het openingsnummer Starless van King Crimson en dat is niet zomaar! Dit nummer komt van het album Red en is dus niet heel toevallig de naam van Nicolas Cage's personage. Terwijl Crimson zich laat vertalen in karmozijn, een naam voor een bepaalde rode kleur, en in deze kleur doordrenkt, de film zich regelmatig.

Natuurlijk kan je vraagtekens stellen bij de personages en hun handelingen. Hoe kon Red, T'he Chemist' (wat heerlijke kop heeft die Richard Brake toch!) vinden, stond de tijger ergens voor? Waarom was de cultleider zo geïnteresseerd in Mandy. Hoe kwam het dat de Black riders; Scabs, Fuck Pig en Dog the Dog soms bovennatuurlijke krachten hadden? Hoe kwam het dat Red wapens kon vervaardigen en blijkbaar ook wist te gebruiken? Echter gaat het niet om logica. Het gaat om een man die naar de hel afdaalt om zijn geliefde te wreken. En dat allemaal op een heerlijke elektronische score van wijlen Jóhann Jóhannsson.

Misschien had dit simpele gegeven niet over een 2 uur durende film uitgesmeerd hoefde te worden. Echter zorgt de uitvoering er nu voor dat dit niet zomaar een simpel dom wraak verhaaltje is geworden. Waarbij het acteerwerk van Nicolas Cage meer dan uitstekend scoort! Daarnaast is de film ook nog eens lekker grafisch en bloederig. Wat de film alleen maar meer ten goede komt! En oké de film was zeker geen snelle hap-slik-weg mainstream film. Maar rechtgeaarde horrorfilm-fans moeten hun vingers hier toch bij kunnen aflikken!? Regisseur Panos Cosmatos overtuigd echt goed met dit heerlijke horrorwerk en weet ditmaal mijn horrorhart ieder geval te raken!

Tussen alle teleurstellend B-films waar de (in mijn ogen) grote acteur Nicolas Cage de laatste jaren in speelt was dit echt een positieve verrassing. Een soort wraak/horrorfilm. Een mix tussen Mad Max(maar dan in de bossen) en de wreedheid en bloederigheid van de Texas Chainsaw Massacre. Nicolas Cage speelt een houthakker die met zijn vrouw in de bossen leeft. Tot dat zijn huis binnengedrongen wordt door de sekte van Jerimiah en haar vermoord. Dan langzaam, maar zeker op een wraak en zelfmoordmissie..
Sterke film. Wel niet voor iedereen. Niet voor 'gevoelige' kijkers.
Ik kijk ook uit naar 'Color Out of Space'(2019) met onze Nicolas Cage. Deze schijnt ook in dezelfde genre ongeveer te zijn! Erg benieuwd!

Toffe film. Duurt iets te lang, maar gave nachtmerrie. Mooie genrefilm die door de focus verschuiving boeiend blijft. Visueel inderdaad de moeite waard. 80% werkt i.i.g. érg goed.

Wat een afknapper! Het eerste uur gebeurd er helemaal niks en dan denk je. Ik ga er nu eens goed voor zitten en dan blijft het net zo vaag. Jammer jammer!