Mandy (2018)

Actie / Horror

geregisseerd door Panos Cosmatos
met Nicolas Cage, Andrea Riseborough en Linus Roache

In de rimboe in 1983 vinden we Red Miller terug, een gebroken man sinds de ontvoering en moord op de liefde van zijn leven Mandy. Hij zint op wraak en hij jaagt op de daders verantwoordelijk voor haar dood. Deze krankzinnigen blijken lid te zijn van de religieuze sekte Children of the New Dawn onder leiding van Jeremiah. Al gauw kruisen duivelse bikers en strijdbijlen het pad van Red.

• Vanaf 14 september in de bioscoop

avatar van J-rom
Het aesthetic van deze film is on point en deze film ziet er dan ook prachtig uit, er zijn wel een aantal rare keuzes gemaakt door Panos Cosmatos. Het eerste hoofstuk in de film "Seeker of the serpents eye" vond ik perfect. We worden geïntroduceerd aan het personage Red Miller die duidelijk het leven als houdhakker beu is. Hij houdt veel van zijn vrouw Mandy, maar begrijpt haar niet helemaal. Mandy is getraumatiseerd door een gebeurtenis in haar jeugd, vanwege haar sadistische vader en je zou ook kunnen zeggen dat ze een tikkeltje autistisch is. We krijgen twee lange shots te zien, waarin Mandy is gecentreerd en Red naast haar ligt. Wanneer Mandy aan het dagdromen is, ziet ze in de verte een busje aankomen. In deze bus zitten Jeremiah en z'n cultleden en dit vond ik een fantastische scene, met aan het einde een akelige pauze op Mandy's gezicht. Maar dan... gaat alles bergafwaarts... letterlijk en figuurlijk... Na deze coole introductie en de start van het hoofdstuk Children of The New Dawn, is er werkelijk geen enkel CHARACTER DEVELOPMENT. Niks. We zien de enigzins verwijfde Jeremiah Sand die een beetje gefrustreerd is met zijn leven en een stel malloten en een onschuldig meisje om hem heen. Voor de rest is er geen achtergrond bij deze personages en ze lijken meer cartoonfiguren, ze vormen geen enkele bedreiging (behalve dat ze Mandy in de fik steken) . Ik vond de film overigens niet traag en voor ik het wist waren alle cultleden dood zonder enige verdere boodschap, zelfs de zogenaamd sterke monsters waren zo dood. Panos postte op zijn twitter een heel achtergrondverhaal van Jeremiah met voice over van Linus Roache, maar NIKS daarvan is gevisualiseerd in deze film. Zoals ik al veel lees hier, is er daardoor een enorm gebrek aan spanning in de tweede helft. De tijger die uit z'n hok stapt tegen het einde biedt ook geen enkele dreiging of gevaar. De gevechtscènes zelf waren ook erg lame vergleken met andere actiefilms. De chainsaw fight vond ik erg suf en niet een reden om deze film te gaan kijken. Ik hoop dat er nog ergens een onderliggend verhaal zat, dat is de reden dat mijn score 3,5 is: het is wel effe een originele film met aparte visuals zoals in Beyond the Black Rainbow en de toon is ontzettend mysterieus en daar hou ik van. Ik hoop dat Panos in de toekomst beter aan z'n plots en personages gaat werken, dan kan hij echt een prachtfilm maken. Dit komt meer over als een parodie van 80s horror of gewoon een hele grote middelvinger.

Toevoeging: Ik ben geen fan van Cage, maar hij speelde z'n rol erg goed. Zijn freakout scène was erg emotioneel en overtuigend. Alle andere perfomances waren ook super.
De muziek is adembenemend en ik luister 'm nog vele malen op spotify. Rip Johan Johansson

avatar van Basto
Mooie J-rom kan me er goed in vinden. Eerste helft is zowel verhaaltechnisch als visueel het sterkst, maar ik kan ook enorm genieten van horror en geweld. Ik vond de fragmentarische set up van het tweede deel juist wel fijn. Zo veel (back)story heb je ook niet nodig voor een goede wraak! Het surrealistische sfeertje vind ik top.

Erg benieuwd waar hij nog mee komen gaat. Hij heeft wel al aangekondigd nog een versnelling hoger te willen gaan.

Vanaf de opening met King Crimson tot aan de verbranding dacht ik een vijf sterrenfilm te zien. Wat een heerlijke hallicunante sfeer! Helaas besloot Cosmatos toen om het roer om te gooien en er een over the top b-film van te maken. De ludieke stukken braken iets te vaak met de zorgvuldig opgebouwde sfeer. En hoeveel ik ook van films als Hobo With a Shotgun en Turbo Kid houd, moet ik hier streng zijn en er een halve ster aftrekken. Wel fijn dat Jeremiah nog even Frank Booth citeerde. Lang niet zulke fijne villains gezien.

avatar van Warp
Ja, opzich wel terechte kritiek. Ik had het ergens al wel verwacht dat het erin zou zitten. Wel vond ik het visueel nog steeds boeiend net als de soundtrack. Het tempo werd wat versnel, het werd allemaal wel vermakelijk en cool voor mij. Die scène bij de demonische motorrijders thuis waar de porno aanstaat en er overal junkfood, coke en troep op de tafel ligt zag ik niet aankomen

Overigens werd ik wel halverwege verrast aangezien ik dacht dat de film om een reddigsactie zou draaien, maar het was dus een revenge.

Sater schreef:

Helemaal mee eens. Ik zou zeggen tot aan de badkamerscene die er net navolgt. Dat het over de top is vind ik helemaal niet erg maar het zijn imo spanningloze vechtscenes waarbij er veel minder naar sfeer wordt gekeken.

Ik ben veel strenger en trek er 2* vanaf

Heeft er in Groningen nog een 3e draaiavond bij gekregen, komende vrijdag 21.40u. Afgelopen donderdag was vrijwel uitverkocht.

avatar van Fortune
Hoezo is deze film zo populair? Ik dacht dat dit een behoorlijke niche was eerlijk gezegd...

avatar van de grunt
Fortune schreef:

Trekt nog wel bij! Beetje het OGF verhaal.

de grunt schreef:

Trekt nog wel bij! Beetje het OGF verhaal.

Ik zag OGF in een vrijwel lege zaal terwijl ik dacht dat Gosling letterlijk volle zalen trekt En ook nog na het succes van Drive maar misschien is de trailer misleidend voor wat mensen voorgeschoteld krijgen.

avatar van horizons

Door de hype.

Film werd heel erg goed ontvangen op de festivals. Cage is toffe acteur. Cosmator interessant genoeg na Beyond the Black Rainbow om extra aandacht voor zijn tweede film te krijgen.

En over de film zelf:
Leuker! Visueel goed bezig die Cosmator. Soundtrack niet verkeerd maar had soms nog wat extra pit verdiend. Cage weer goed bezig.

Fortune schreef:

Slimme marketing. Hier in Rotterdam draait die "Two weeks only", dus je moet dan wel snel gaan. Zat ook goed vol beide voorstellingen die ik bezocht.

avatar van Bélon
Een audio visueel feestje! Wie 'm op het grote doek kan meepakken: zeker doen.

Horror is niet mijn favoriete genre vandaar dat ik denk ik wat lager scoor dan de enthousiastere gebruikers/horror liefhebbers hier. Ik vond eerder het tweede deel beter, het eerste vond ik wat te traag. Ook vond ik de animaties niet zo bij de stijl van de film passen dat is een ander minpuntje. Maar voor de rest een prima film.

Een half Belgische productie ook (let maar eens op bij de aftiteling)

Nog een speciale vermelding voor Olwen Fouéré als Mother Marlene wat was die eng zeg!

Dikke 4*

avatar van Hega
Heb absoluut geen spijt dat ik hier heen ben gegaan (in Groninger forum).
Wat een ongelooflijk onheilspellende trip.
En de soundtrack is ook echt fantastisch zeg!!

J-rom schreef:
Dit komt meer over als een parodie van 80s horror

Ik denk dat Cosmatos een ode heeft willen brengen aan de 80s horror. Hij heeft zelfs bewust de film 'korrelig' gemaakt om zo de film ouder te doen lijken...

Bijna alle films van tegenwoordig zijn 'postmodern' in dat ze niet meer proberen een nieuwe universele waarheid te verkondigen, maar dat ze wat al is gemaakt citeren en gebruiken om er iets persoonlijks van te maken. Zo gebruikt Cosmatos elementen uit de 80s horror om er z'n persoonlijke expressie van te maken.

Bovenal heeft Cosmatos denk ik ook gewoon een ode aan de 80s horror en andere pulp willen brengen, hetgeen het geloof ik 'camp' maakt (zoals ook de films van Tarantino zijn). Het is kitsch als je pretendeert kunst te maken maar slechts goedkope rommel produceert: wat je tegenwoordig veel ziet is het omgekeerde dus dat men bewust goedkope rommel gebruikt, zoals 80s horror, om deze slechte smaak te vieren of zelfs tot kunst te verheffen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Cosmatos was één van die bijzondere, authentieke regisseurs die na zijn zinnenprikkelende, hallucinante en visueel-inhoudelijk verruimende debuut volledig stil viel. Twee nachten geleden heb ik weer met open mond en zonder met mijn ogen te knipperen een drugsloze trip gehad, iets wat Beyond the Black Rainbow als geen ander weet te bieden. Vooruit, Gaspar Noé mag zich nog in de discussie mengen, maar verder blijft gezonde concurrentie uit. En terwijl de kalme, hypnotiserende synthesizer-waves door de kamer galmen, kon ik verder maar aan één ding denken: hoe fucking vet gaat Mandy zijn?

Heel fucking vet, dus. Vooraf waren er slechts een paar kleine twijfelpuntjes, ten eerste; nieuwe editor. Als editor van beroep krijgt dat van mij altijd wat extra aandacht, zeker bij meerdere kijkbeurten. In BTBR werd er o.a verbijsteringswekkend goed gebruik gemaakt van de (cross) dissolve. In doorsnee cinema veelal een middel om makkelijk tussen locatie-wisselende scenes te springen, maar in Cosmatos' debuut een stijlmiddel om het ritme en de samenhang in kleur, beweging en compositie tussen al zijn shots te verduidelijken. Er is (bijna) niks belangrijker dan de klik tussen een regisseur en de editor en samen gaven ze een machtige masterclass in visuele storytelling... zet dat zich voort in Mandy?

Ten tweede de camera: voor Beyond the Black Rainbow schoot hij nog op 35mm film, iets wat het beeld prachtig karakter gaf met een subtiele maar zichtbare grain. Hier schiet hij (gedwongen) digitaal met een ARRI, ''a real kick in the balls...'' volgens Panos. Het brengt overigens wel wat voordelen met zich mee, je bent immers vrijer in het kiezen van de look (het is écht makkelijker bewerkbaar in de post), maar de purist in hem (en stiekem in mij) krijgt toch wel een speciaal gevoel bij de andere optie... Wellicht romantiseren we het te veel; de film ziet er namelijk fan-fucking-tastisch uit, grain included

Al mijn oninteressante onzekerheden opzij geschoven, is Mandy niets minder dan een modern meesterwerk. Een instant (cult)classic. Een film die een nieuwe standaard zet en samen met BTBR op eenzame hoogte staat. Een larger than life trippy bloedbad met een compleet ontspoorde Nicolas Cage, demonische bikers en Christus gekkies met een doodswens. Liefst met een bijl die zo uit een Dark Fantasy comic lijkt gevallen, of met een tyfus grote kettingzaag waar zelfs Tobe Hooper nog jaloers op zou zijn geweest.

Ik ben ontzettend blij dat dit een groot succes is voor Cosmatos, want als er ergens een chronisch gebrek aan is, dan is het wel iemand die stijlvaste, gewaagde auteursfilms levert. Met name in dit genre. Er was wat dat betreft één comment waar ik mij toch wel aan stoorde (niet hier), die kwam neer op ''the filmmakers just tried to do something different''. Geen moment komt het in dat soort kijkers op dat er ook creatieve individuen zijn die films maken. Het is niet ''anders' om het anders zijn''... Er is nou eenmaal meer dan Marvel en Blumhouse. Dit is de genrefilm als uitdagende kunstuiting. Helaas een zeldzaamheid en steevast ondergewaardeerd. Wordt dit de uitzondering?

avatar van Cikx
Erg leuk om eens het perspectief van een editor te lezen, jeroentjuhhhhh.
Ik kan niet wachten.

avatar van mixmaster
Wat een trip !!!
Na afloop moest ik weer even bijkomen en terug komen in de werkelijkheid.
Het feit dat deze film mij zo meegesleurd heeft in die hallucinerende wereld, is echt knap.

Deze film is een hele aparte ervaring en zal ik niet snel meer vergeten.

avatar van maxcomthrilla
Zoals al eerder gezegd, het eerste uur is echt genieten. Alles komt perfect samen; mooie sfeerschepping, fijne visuals en een chique intrede van een hoop duistere figuren in een vrijwel harmonieuze wereld. Minder geforceerd arty dan zijn vorige prent, waarbij ik mij niet stoorde aan de vaagheid maar wel aan personages/objecten constant half in beeld brengen. Dat was echt lelijk.

Dat moment dat zè het stel in hun huis besluipen is echt magistraal goed en verontrustend. Na enkele brute momenten, had ik mijn hoop gevestigd op een vette wraakfilm, maar juist daarin stelde de film wat teleur. Iedereen wordt vrij simpel uit de weg gemaaid. Waarbij ik de kettingzaag scene nog wel leuk vond. Echter de film laat hier echt mogelijk potentieel liggen. 4*

avatar van perceived
Had deze ontzettend graag op een groot scherm gezien, maar draaide nergens enigszins in de buurt. Het doet in ieder geval goed dat er zoveel positieve reacties zijn te lezen, heel tof!

avatar van n00r
Misschien een beetje te art-house achtig voor mij, but... let's give it a shot!

Onmogelijk gave film. Ongelooflijk.

Er is weinig saaier dan iemand that tries to out-Lynch Lynch.

Wouter schreef:
Er is weinig saaier dan iemand that tries to out-Lynch Lynch.

Vind het toch veel meer zijn eigen (visuele) stijl dan dat ik Lynch er uberhaupt in herken. Heb Lynch nooit zo met (primaire) kleuren zien spelen.

Heb je zijn eerste film ook gezien?