Mandy (2018)

Actie / Horror

geregisseerd door Panos Cosmatos
met Nicolas Cage, Andrea Riseborough en Linus Roache

In de rimboe in 1983 vinden we Red Miller terug, een gebroken man sinds de ontvoering en moord op de liefde van zijn leven Mandy. Hij zint op wraak en hij jaagt op de daders verantwoordelijk voor haar dood. Deze krankzinnigen blijken lid te zijn van de religieuze sekte Children of the New Dawn onder leiding van Jeremiah. Al gauw kruisen duivelse bikers en strijdbijlen het pad van Red.

avatar van Quentin
Basto schreef:

Ik vraag me toch echt af of jullie niet een slechte screener op een laptop hebben zitten kijken. [...] Vooral het eerste uur gedragen door de subwoofer kroop echt onder mijn huid.

Nee hoor, blu-ray op een bijzonder grote tv in het donker met een prima audioset - de subwoofer heeft hard moeten werken. Ik kijk nooit films op een laptop.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vergeet Hereditary en A Quiet Place als beste horrorfilms van het jaar, die eer gaat naar Mandy. Een simpel concept dat omhoog wordt getild door een verrassend geniale Nicolas Cage en mooi aangekleed dankzij regie en cinematografie. Zeer sfeervol met nodige kleuren, muziek en beelden. Ik ben minder vertrouwd met de oude horrorfilms in deze stijl (geef mij maar de dramahorror van oa The Exorcist of Rosemary's Baby of monsterfilms als Alien en Predator). Als ik dus moet verwijzen naar andere films denk ik aan een mix tussen Calvaire en de films van Refn. Als je de link al wil leggen natuurlijk. Indrukwekkende film en één van de betere films van het jaar.

avatar van Rickyman
Apart filmpje, dat er visueel soms bijzonder mooi uitziet, een lekker soundje eronder, waarbij het bad-trip-sfeertje hier uitstekend is gedaan.
Creepy horror met een vleugje humor, maar de trage aanloop er naar toe was soms toch wel erg vervelend.
Maar, met een Cage als vanouds!!

avatar van demonski
Lucy in the Sky with Diamonds ????

Heb maar één mening over deze film, zonde van de tijd... Ben al jaar en dag fan van horror in al z'n subgenres maar heb me zelden zo verveeld dan bij deze film en heb het een paar keer overwogen om de film gewoon af te zetten.
Vraag me af waarom een acteur als Cage hier zijn tijd heeft voor vrijgemaakt...
Een film mag weird zijn, mag een apart verhaal hebben, maar wat ik hier te zien heb gekregen is echt niet mijn ding. Een flauw afkooksel van verschillende fragmenten uit veel betere films.
Ik lees hier dat sommige mensen de muziek goed vonden en ik vraag me dan af welke muziek ze bedoelen...

avatar van huiguh
Vreselijke film...

In de omschrijving van de film hierboven, staat dat Cage wraak gaat nemen na de ontvoering en moord op zijn vrouw Mandy. Dit gebeurt pas na een dik uur, waar werkelijk niks in gebeurt. Had ook de neiging om de uitknop van mijn tv op te zoeken... Toch afgekeken, maar spijt van.

Gave film hou wel van dit soort gestoorde filmpjes super

avatar van _Vinck_
Lekker geflipte, trippy film. Tijdens de eerste kijkbeurt waren we helaas iets te beneveld (biertjes voor alle duidelijkheid) om de film ten volle te appreciëren, maar ik wil hem zeker nog een keer zien! Cage is trouwens ook gewoon geknipt voor crazy shit als dit

Op geen enkel vlak boeiend, toch afgekeken, zonde van de tijd..

avatar van Daan258
Ontzettende tegenvaller.

Dit was echt en film waar ik zeker naar uit keek. Sowieso al een groot fan van Cage en hem dan nog is in een horror film te zien spelen leek me al helemaal tof.

Eigenlijk is het verhaal niet eens zo bijzonder maar het is de manier waarop alles vertelt en gefilmd word. Het is al vaker gezegd: Gewoon super trippend, felle kleuren en aparte beelden. in het begin had ik niet zo moeite mee en vond ik het juist wel iets hebben maar om hier 2 uur naar zitten te kijken vond ik het toch wat irritant worden. Ik wist van te voren dat je er echt even voor moest gaan zitten en dat het een vrij traag begin zou hebben. Dit was dan ook zeker waar, maar helaas wist dan de laatste 30 min (waar ik dus zo op gehoopt had) ook niet goed te vermaken. Ik ging er vooral in om Cage lekker los te zien gaan, bloed, gore etc. Maar dit viel allemaal reuze mee.

Het is vreselijk jammer maar ik kan er niet meer dan een 2,0* geven.
Ik had hier zoveel meer van verwacht.

avatar van Drifter
Peter72 schreef:
Vraag me af waarom een acteur als Cage hier zijn tijd heeft voor vrijgemaakt...

Helemaal mee eens. het is een warrige film geworden die veel te lang duurt en/of veel te langzaam is.

avatar van DjFrankie
Vreemde film, het eerste kwartier ging zo moeizaam voorbij dat ik overwoog om hem uit te zetten. Na een half uur actie, tijdens het verbranden van zijn vrouw had ik een deja vu naar Once upon a Time in the West, de harmonica scene, zeker met de indringende muziek die hierbij zat..
Daar hebben we een pluspunt. De muziek in deze film is geweldig, evenals de setting.
Van het verhaal kan ik dit dus niet zeggen, veel en veel te langzaam, en vaak ook ongeloofwaardig met de kills.

Het einde ging ook veel te gemakkelijk allemaal, en jammer genoeg zagen we de motorrijders ook niet goed in beeld.

avatar van Basto
Het regent onvoldoendes nu de film op homevideo is verschenen. Zonde, want het is echt een schitterend audio visueel schouwspel. Vooral het trage eerste deel is prachtig, hoe langzaam de spanning wordt opgebouwd.

Ik heb wek een tip aan iedereen die deze film (thuis) nog wil gaan zien: Licht uit, geluid op max en je iPone of horloge in de kamer er naast achterlaten. Deze film gaat volledig aan je voorbij als je jezelf er niet in laat onderdompelen.

avatar van barcam
Heerlijke psychedelische film met een mix van verschillende genres met een uitstekende Cage.

avatar van Boeikens
Echt wel een filmpje waar het alles of niets is qua appreciatie.
Zelf vind ik me eerder terug in het 'niet zo fijn' camp.
Wat ingekort naar max 90' had me misschien beter bevallen maar nu ervoer ik het eerste uur als een enorm saaie en trage zit.
Gelukkig kwam er in het tweede deel heel wat verbetering en ging het met de wraakacties soms zelfs wat snel.
Zal aan m'n persoonlijke voorkeur liggen maar deze met heel wat minder drama in de opbouw en wat meer oog voor detail in de horroractie had me een pak beter gelegen.

Dit is zo film waar de meningen behoorlijk uiteenlopen. Zelf vond ik dat Nicolas Cage de laatste jaren kwa films best in een neerwaartse spiraal terecht is gekomen.
Ik had van Mandy meer verwacht. Mijn inziens steunt de film te veel op hallucinante beelden en zware geluidseffecten.
Geen slechte film maar niet mijn ding.
Het basisgegeven : "Man neemt wraak op de moordenaars van zijn vrouw" heb ik wel beter gezien.

avatar van umbra
Goh, kweet niet zo goed wat ik hier van moet vinden, bizar sfeertje alvast en vond hem qua beeld nogal aan de donkere kant. Cage z'n rol is in deze niet echt een meerwaarde. Mja, geen alledaagse film en ik voelde mij er bij momenten wat ongemakkelijk bij, maar langs de andere kant kon ik de psychedelische sounds en met momenten ben bijhorende kleuren wel appreciëren. Nog even peinzen over de juiste score.

avatar van Fisico
Erg vreemde wraakfilm. Deed me een kleine beetje denken aan Only God Forgives (2013). Ook met Mandy krijg je een mysterireuze bloedrode sfeer voorgeschoteld in een occulte setting.

Nicolas Cage doet het uitstekend als een op wraak beluste en tevens krankzinnige Red Miller. Een man met weinig woorden, een film ook met weinig dialogen, maar het zijn net die films die Cage op zijn lijf geschreven zijn. Red, een toepasselijke naam overigens, want haast de gehele tijd is zijn gezicht of lichaam besmeurd met bloed. Cinematografisch een mooie film die met montage, visuele effecten en decoropbouw voor een helse sfeer zorgt. Inhoudelijk stelt het allemaal niet zo heel veel voor, maar boeien doet het wel. Waanzin bij momenten, dus zeker eens de moeite waard om te aanschouwen.

avatar van TronMan
Het geluid/soundtrack doet meer met je ,dan het beeld dat je d'r bij krijgt. Wel een aanrader om weer eens een bizarre rol van Cage te zien. Vooral de scene dat ie in de badkamer zit, is echt meesterlijk.
Verder vraagt de film flink ,om je geduld. En is het gewoon een wraakfilmpje in sekte sausje ,(soort Far Cry 5
'de film' ) verpakt in een vage ,kleurrijke soms vage beelden..Prima voor'n keer.

avatar van Thomas83
Pure 80's pulp, maar dan met een heel bedachtzame en artistieke benadering. Psychedelische arthouse of iets van die strekking. De film zit zo boordevol sfeer en knotsgekke momenten dat je er wel met bewondering naar moet kijken, ook al kruipen de pakweg eerste 75 minuten echt voorbij. Pas daarna krijg je echt een gewelddadige wraakfilm vol kruisbogen, bijlen, kettingzagen en meer van dat soort onzin. Echt gemaakt om een cultfavoriet te worden.

Cage is gespecialiseerd in overacteren en echt geknipt voor deze film, maar Roache was voor mij de echte ster, zo heerlijk serieus als hij zijn rol neemt. Die Black Skulls vond ik ook wel heel aardig vormgegeven. Sowieso is de film in visueel opzicht echt fantastisch. Briljant misschien zelfs. Wat een buitenaardse trip. En de fantastische score van Johannsson is ook cruciaal. Hij was echt een van de allerbeste filmcomponisten. 2.5*.

avatar van McSavah
Nogal een discrepantie tussen mening en cijfer, Thomas83.

avatar van Thomas83
Nou ja, ik vind het meer een bewonderenswaardig project dan een echt leuke film. Een groot deel van de film was doorbijten voor mij.

avatar van TornadoEF5
Basto schreef:

Ja, ik zal hem zeker nog eens proberen op te leggen wanneer de omstandigheden goed zijn, maar dat zal niet meer lukken voor het top 1000 project van dit jaar, maar ach ja de film zal toch wel het goed doen. Een eerlijke kans heeft hij nog niet gehad, en ik blijf er van overtuigd dat het kwartje - mettertijd, op het juiste moment - wel ooit eens zal vallen.