Midnight Sun (2018)

Alternatieve titel: Love Will Light the Way

Drama / Romantiek

geregisseerd door Scott Speer
met Bella Thorne, Patrick Schwarzenegger en Rob Riggle

Katie is een 17-jarige die binnen de deuren moet blijven wegens een zeldzame ziekte. De geringste blootstelling aan het zonlicht kan namelijk haar dood betekenen. Een normaal leven zit er voor haar niet in, tot ze Charlie ontmoet. Zij treden een romantische zomer tegemoet, waar zij enkel 's nachts of binnenshuis van kunnen genieten. De vader van Katie is een barmhartige man die er alles voor doet om zijn dochter een goed leven te schenken.

Vanaf 19 april 2018 in de bioscoop (Independent Films)

avatar van mjk87
Lijkt op die draak van laatst waar het meisje alleen in een gezuiverde omgeving mocht rondlopen.

avatar van mrklm
Deze aaneensluiting van gewauwel en clichés is om die reden tot op zeker hoogte wel amusant. Ik heb meerdere keren moet grinniken omdat ik de afgezaagde dialoog perfect kon voorspellen. Het verhaal van tienermeisje dat wegens de ziekte-van-de-week (XP en nee, dat heeft niets te maken met een gebrekkige updatefunctie van Windows) overdag niet naar buiten kan, roept meteen herinnering op aan het bijna net zo slijmerige 'Everything, Everything'. Niet geheel tegen de conventies in is de moeder van Katie Price (!) [Bella Thorne] op tragische wijze gestorven toen meisjelief héél jong was, heeft ze een schat van een vader [Rob Riggle], een excentrieke vriendin [Quinn Shephard] en is ze heimelijk verliefd op de hunk [Patrick Schwarzenegger, inderdaad, de zoon van] van de school. Wees tevens getuige van een nacht die blijft duren 'forever... and ever... and ever" en geniet van de afschuwelijke sentimentele 'verrassingen' die je naar het voorspelbare, maar tegen die tijd wel heel erg langverwachte einde brengen. Zoals gezegd best amusant, maar alleen vanwege de (vele) tekortkomingen. Enfin, de film is uiteindelijk ook bedoeld voor tieners die niet beter weten...

avatar van mrklm
mjk87 schreef:

Dat kan ik bij deze bevestigen

avatar van soom
Oh, wauw. Ik dacht al de hele tijd, bij het horen en lezen van de titel, aan een kloon van Edward (zwijmel) en Bella (ja mensen die dit lezen, Kristen Stewart acteert echt in die films, hihihi!).
Waarmee ik meteen op Mr. Schwarzenegger kom. Het lijkt op papier zo mooi (en toegegeven, ik voelde hem best wel hoor), alleen heeft die jongen het niet helemaal in zich. Zijn acteerkunst moet nog een beetje groeien.
Een beetje zwoel lachen in de camera is niet meteen een overtuigend bewijs dat hij iets kan. Zo zoon, zo vader.

Toch lag er wel degelijk een plas water naast de stoel op een gegeven moment. Ik hield het niet droog. Oa de ontdekking en daarna goedmaak scene kerfde een gat in mij.

Het helpt echt dat ik ongelooflijk veel van dit soort films houd. Ik wil ook zo dolgraag de originele film zien. Maar die is volgens mij nergens te vinden.
Deze film heeft verder alles wat ik wil zien en horen. Zac en Zendaya en nu Bella Thorne gaan zeker nog wel eens geluisterd worden.

Chapeau en alle liefde.

avatar van Zwolle84
‘I have this recurring dream. I feel the warmth of the sun on my skin and the comfort of arms around me’

Het mooie aan een unlimited card is dat je nog eens keihard verrast kunt worden door een film die je anders nooit had gezien. Midnight Sun is daar een extreem voorbeeld van.

Ook ik moest direct aan Everything, Everything denken bij het lezen van het plot en het zien van de trailer. Niet bepaald goede reclame, dat was immers maar een flauw, by the books tienerziektedrama’tje.

Midnight Sun is alles wat die film ongetwijfeld probeerde te zijn. Een klassiek girl meets boy-verhaal, maar dan wel direct het beste, meest pure wat dat genre te bieden heeft.

Voor een groot deel is dat toe te schrijven aan Bella Thorne, die de sterren van de hemel speelt. Ze gaat helemaal op in haar rol. Dat doet ze in de zwaardere, reflectieve stukken, maar vooral in de grote delen waar ze uitbundig voor de camera staat te stralen, alle levensvreugde van de wereld in haar ogen dragend.

Dat haar medespelers ook zeer overtuigend zijn en Midnight Sun bovendien schitterend geregisseerd is, versterkt dat gevoel van opgezogen worden in de film alleen maar. Die scène in Seattle waar ze haar eerste spontane optreden geeft, deed me zelfs denken aan Begin Again; een van mijn favoriete films. De vitaliteit spat van het scherm.

En dan dat laatste stuk, dat nu eens niet goed afloopt. Tot m’n eigen verrassing zat ik met tranen in de ogen, waar vergelijkbare ziektefilms me dan meestal juist definitief afstoten vanwege te opzichtig gehamer op de traanbuizen. Dit einde was juist zo aangrijpend omdat het niet overdramatisch is, maar omdat ze met haar volle levensvreugde de dood tegemoet rent. Schit-te-rend.

Als iemand anders dit had geschreven en ik de film zelf niet had gezien, had ik hem/haar nooit geloofd en het afgedaan als tieneremoties. Maar Midnight Sun is geen tienerfilm; het is een volwassen liefdesdrama dat met jeugdig enthousiasme is gebracht.

Bijzonder knappe prestatie.

Mooie ontroerende film, mooi geacteerd, niet zo cliché als andere in dit genre. Muziek ook prachtig! Echte feelgoodmovie ondanks het tragische einde.

avatar van Phantasm
Precies wat ik er van had verwacht, blijft tot aan het boeiend.

avatar van totkijkdanmaar
Onderhoudende tienerfilm met niet veel diepgang, aardig (maar niet meer dan dat) acteerwerk en een hoog zwijmel- en tranentrekkergehalte. Bella Thorne doet het goed, Patrick Schwarzenegger en Rob Riggle wat minder.

avatar van Alathir
Bedankt Zwolle84 voor je mening. Dankzij jou heb ik deze schitterende film gezien, anders was deze misschien niet op mijn radar gekomen. Zo puur zie je ze niet vaak. Deel je mening dan ook volledig. Midnight Sun komt snoeihard binnen en dan ook nog eens met die mooie muziek erbij. Gewoon die emoties de vrije loop laten, magnifiek. 5* kan niet anders geven.

avatar van Honey Blossom
Alathir schreef:

Ik vind het een slap aftreksel van A Walk To Remember. Maar als je deze film zo goed vind dan raad ik je A Walk to Remember ten zeerste aan!

Honey Blossom schreef:

Die gaf ik dan weer een 4.

avatar van IH88
“I'm really busy during the day, but I can be free at night.”

Nadat Midnight Sun afgelopen was had ik het gevoel dat ik deze film al eens eerder had gezien. En dat klopt, want dit is bijna een remake van A Walk to Remember. Zelfs de vader/schoonzoon scene op het laatst is vrijwel identiek, en Moore en Thorne hebben beide een passie voor zang/muziek. A Walk to Remember is wel duidelijk de betere film, want het grootste probleem van Midnight Sun is dat het einde mij vrijwel koud liet.

Dat komt niet door Thorne, maar vooral door de regiekeuzes en het script. Zoetsappige voice-overs en beelden van Katie’s leven (in plaats van gewoon haar dood laten zien), met dan ook nog die sentimentele muziek. Het was voor mij net iets te veel van het goede. Daarbij komt ook nog dat Thorne en Schwarzenegger een waardeloze chemie hebben.

avatar van Twiggertje
Zeer mooie en emotioneel.

avatar van schumacher
Ben het niet volledig eens met de slechte reviews hier.
Mooie, emotionele en pijnlijke film.
Maak dat maar mee dat je nooit buite mag als er wat licht is.
Acteurs waren heel goed, verhaal hebben we idd al eens gezien en als ik dan toch 1 puntje van kritiek heb dan is het dat einde dat niet uitgewerkt is maar opeens stopte...... Men had haar dood moeten tonen en noem maar op , zoals het toch hoort en niet plots gedaan ermee.
Bv op haar laaste dag/dagen dan zou die bv vriend er toch wel bij zijn e. Maar al dit laten ze gewoon niet tonen.

En de zoon van Arnold Schwarzenegger deed het echt wel goed, kan zeker acteren, kwam overtuigend over ook etc... weinig op aan te merken, deed het goed wat mij betreft.

avatar van schumacher
soom schreef:

Een beetje zwoel lachen in de camera is niet meteen een overtuigend bewijs dat hij iets kan. Zo zoon, zo zoon

Ben het alvast niet met u eens .

En Arnold is een icoon net zoals Stallone en Van Damme om er een 3 tal op te noemen; die hoeven toch niet de beste acteurs te zijn en toch waren hun films meestal succesvol en ze zullen nooit vergeten worden. Een gouden generatie is er bijna niet meer. Dus laat diene zoon maar verder acteren. .

avatar van soom
schumacher schreef:
Ben het alvast niet met u eens .
Deed het goed en neen, die zal nooit de beste acteur ooit ofzo worden maar die speelde zijn rol echt wel goed en overtuigend. Arnold is een icoon net zoals Stallone en Van Damme om er een 3 tal op te noemen; die hoeven toch niet de beste acteurs te zijn en toch waren hun films meestal succesvol en ze zullen nooit vergeten worden. Een gouden generatie is er bijna niet meer. Dus laat diene zoon maar verder acteren. .
Een mening/recensie is toch een momentopname, meestal geschreven, neergetypt en zo het kan, geschreven vlak na de ervaring. Ik heb Midnight Sun iets van drie keer gezien en na de tweede kijkbeurt dacht ik, ja, je mening moet bijgesteld worden want hij heeft wel iets meer dan alleen een zwoele blik. Wat hij zegt en wat hij laat zien is best klasse.

Dit romantisch drama begint mierzoet en dat zal ook niet meer veranderen de resterende anderhalf uur. Het ziet er allemaal net iets te surrealistisch uit. Een bijna nostalgisch dorpje, een stationnetje met een stoomtrein, personages die wel heel overdreven symphatiek zijn neergezet dat het iets te geforceerd overkomt. Maar toch wist deze "Midnight Sun " mij te raken naarmate de film vordert. Dit dankzij de chemie tusse Bella Thorne en Patrick Schwarzenegger ( jaja..de zoon van). Maar toch het uiteindelijke ontroerende verloop van het verhaal wist mij in te pakken. 3.5*

Origineel is, zoals bij 95% van de remakes, uiteraard beter.

Japanners (en Koreanen) zijn sowieso beter in dit soort films. De dik aangezette sentimentaliteit komt minder fake/geforceerd/berekend over dan bij de Amerikaantjes.

Matige film waarin een meisje met een zeldzame ziekte verliefd wordt op een jongen die ze iedere dag ziet. Een clichématige romantische film die voorspelbaar en te zoetsappig is. Allemaal al eens eerder gezien. Het acteerwerk ligt er te dik bovenop en wordt al redelijk snel irritant. Patrick Schwarzenegger is overduidelijk de zoon van (alleen die glimlach al).

Mooie film. Slim gemaakt, perfect in evenwicht gehouden door Speer. Wordt derhalve gelukkig nergens te sentimenteel, wat makkelijk had gekund, en geeft je voortdurend het gevoel naar echte mensen te kijken.
Goede keuze om de hoofdrollen te laten vervullen door twee relatief onbekenden, die beide ook helemaal overtuigen. Met name Bella Thorne is aandoenlijk en honderd procent overtuigend. En Schwarzenegger lijkt fysiek nergens op zijn vader(alleen zijn lach heeft hij van Pa geërfd), maar zou op basis van zijn acteertalent best wel eens een aardige carrière kunnen gaan maken. Jammer wel dat de vaderrol van Riggle op tv film niveau blijft hangen. Maar toch een zeer geslaagde zwijmelfilm, dat een vijftigjarige man dat nog moet toegeven.....

avatar van Zwolle84
Helemaal mee eens, coumi. De hoofdrolspelers zijn alleen geen relatief onbekenden.

Superromantische film over een gedoemde liefdesrelatie tussen twee tieners. Een remake van het overigens superieure Japanse origineel Taiyō no Uta (Norihiro Koizumi, 2006), dat minder melodramatisch overkomt. Zoals zo vaak is ook in dit geval de oorspronkelijke film beter dan de remake, zeker wat betreft het acteerwerk. Niettemin is ook deze film in mijn ogen alleszins de moeite waard.

avatar van Shadowed
Normaal.

Film die eigenlijk naar mijn mening veel te Amerikaans en zoet is om echt goed voor te voelen, al kent het wat sterkere momenten. Het helpt er dan ook niet bepaald bij dat Thorne niet mijn meest favoriete actrice is. Iets te nep wat mij betreft.

Zoon van Schwarzenegger lijkt behoorlijk op zijn vader, wat wel lollig is. Maar net als zijn vader moet zijn acteerwerk nog iets verbeteren, want de dialogen kwamen er niet helemaal maximaal uit. Gelukkig is hij momenteel nog jong.

De film heeft weer een nieuwe ziekte in de spotlight, en weet dit redelijk uit te werken. Jammer dat de film verder weer zo cliché en overdreven zoet moet zijn. Zo'n scene als dat Thorne gitaar gaat spelen in de grote stad en iedereen natuurlijk weer komt kijken, mee komt klappen en meezingt was te zoet. En dit verpest de film voor een deel voor mij.

Gelukkig kijkt het allemaal best lekker weg en de laatste zeiltocht van Thorne komt echt keihard binnen en is het sterkste moment van de film. Dit soort momenten redden dit soort films echt, waardoor je redelijk verbluft achterblijft. Jammer dat alles daarvoor niet bepaald de juiste snaar weet te pakken.

Als het doorgaans de juiste snaar kon pakken, was dit sterker geweest. Nu is het voor wat het is.