• 8.485.792 stemmen

Genre: Komedie / Fantasy

Geregisseerd door: Robert Altman

Met onder meer: Bud Cort, Shelley Duvall en Sally Kellerman

Plot Brewster McCloud

"THIS MAY BE OVER YOUR HEAD."

Brewster leeft in de catacomben van een grote sportarena en heeft zijn leven gewijd aan het ontwerpen van een vliegapparaat waarmee hij op eigen kracht de lucht in kan komen. Louise, een beschermengel zonder vleugels, steunt hem en schrikt daarbij niet terug voor moord. Als Brewster verliefd wordt op de gids Suzanne en haar van zijn plannen vertelt, brengt ze de politie op de hoogte.

imageimage

avatar van wezli

wezli

Komende nacht van 1:10-2:50 op ARD (Duitsland 1) Leuk dat het een keer uitgezonden wordt. Op andere zenders hoeven we een film als dit niet te verwachten helaas Ik zet het geluid wel uit.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Deze lijkt me ook wel iets!

avatar van Movsin

Movsin

Speelse en een beetje ondeugende satire. Vaak moeilijk om volgen en verwarrend. Kan afwisselend vervelen en onderhoudend zijn.

Sally Kellerman deed me denken aan Hotlips (Loretta Swift) uit MASH (zelfde jaar ?).

Verdient misschien een half puntje meer.

avatar van Querelle

Querelle

Te weinig van gezien om echt een mening over te geven. Maar de eindscene is best wel indrukwekkend.

avatar van wezli

wezli

Movsin schreef:

Verdient misschien een half puntje meer.

Sally Kellerman was Hotlips in MASH dat jaar. In de serie ervan was het Loretta Swift

Ik wil wel een DVD van Brewster McCloud, maar die is er niet...

avatar van danuz

danuz

Werkelijk één van de vreemdere films die ik nochtans heb gezien. Vooral het feit dat de film zich zelf totaal logisch lijkt te vinden maakt het geheel nog gekker (opeens die langdradige achtervolging?). Erg bijzonder, met inderdaad een vervreemdend poëtische eindscène. Dank wendyvortex voor de tip bij Harold and Maude.

avatar van goongumpa

goongumpa

Schitterende film. Zoals de meeste films van Altmans is het een product van zijn tijd; een reflectie op de tijdsgeest en belangrijke gebeurtenissen in Amerika; dit keer in een geestige satire vol metaforen. Maar het is vooral een erg leuke film.

Jammer genoeg is het een beetje een vergeten parel, want voor mij is hij veel beter dan M*A*S*H, die in hetzelfde jaar uitkwam. Brewster is wel wat minder toegankelijk.

Je moet wel van Altmans stijl houden (op veel kijkers komt deze - onterecht - als verward over); want de film gooit de conventionele manier van vertellen overboord.

Als je voor nieuwen, unieke filmervaringen openstaat, moet je hem zeker gaan kijken.

PS. Deze film heeft de beste aftiteling die ik ken.

avatar van Movsin

Movsin

Hallo, Wezli.

Nu pas reactie gelezen.

Correct wat je schreef.

Was even in de war en nu wijzer.

avatar van yeyo

yeyo

De ongewone MGM-opening maakt al duidelijk dat dit een film wordt om tegen het establishment te schoppen, wat inderdaad erg begon op te komen eind jaren '60, begin jaren '70. Brewster McCloud is iets minder 'free-wheeling' en dynamisch dan MASH, maar minstens even anarchistisch en gek. Het scenario is uitermate goed geschreven en zit vol van humoristische scherpzinnigheden. Het narratieve verloop is vooral eigenaardig te noemen door de voice-over, waarin een ornitholoog menselijke gedragingen voortdurend met vogels vergelijkt. Maar ook de keuze van protagonist is atypisch: het personage Brewster valt nauwelijks te doorgronden.

Erg leuk trouwens dat Altman al een soort parodie maakte op de politie / car chase film, nog voor het genre echt gepopulariseerd was.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Dit is geen filmposter denk ik, er staat iets over 'soundtrack album' en 'vocals by...'. Ik ga even op zoek naar een poster. edit: correctie ingestuurd.

avatar van Reinbo

Reinbo

Chaotische absurdistische komedie, die ik wel charmant vond, maar moest er nooit om lachen. Daarvoor waren de vogelpoepgrappen me te flauw en de professor en agenten te karikaturaal. Vreemd werkje, dat voor mij bevestigd dat voor mij Altmans realistische en verhaal omzeilende regiestijl veel beter tot zijn recht komt bij zijn werken met een meer serieuze insteek.

Schiet toch net te kort voor een 3,5, al verdient een origineel werk als dit dat eigenlijk wel. Maar ik miste de connectie.

avatar van Biosguru

Biosguru

Wat een prachtige double bill met Harold & Maude zou dit zijn.