Men of Honor (2000)

geregisseerd door George Tillman Jr.
met Robert De Niro, Cuba Gooding Jr. en Aunjanue Ellis

Ondanks alle tegenkantingen en racistische uitlatingen is Carl Brashear vastberaden een carrière uit te bouwen bij de US Navy. Na getuige te zijn van een redding op zee, staat zijn besluit vast: hij wil de eerste kleurling zijn die het schopt tot duiker. Hij moet hiervoor wel eerst slagen in zijn opleiding, die in handen is van de autoritaire instructeur Billy Sunday. Brashear wordt op alle mogelijke manieren tegengewerkt door zijn collega's en oversten, die tot het uiterste gaan om hem te doen falen. Tot ieders verbazing geeft hij niet op.

avatar van m1701
Heerlijke film!
Het acteerwerk is echt subliem en dan met name door De Niro!!!
Gooding Jr. deed het ook super goed.
Verhaal erg mooi en zeer overtuigend.
Moeite waard om te kijken

avatar van missl
Verhaal over een man die ondanks alle tegenslagen het toch wil halen in een wereld vol mensen die tegen gekleurde mensen zijn. Volgens mij best realistisch voor die tijd en dat maakt het een tikkeltje erger.

avatar van Jawaddedadde
Tja, beetje tegenstrijdig gevoel na afloop.

Prima eerste deel, waarin Carl Brashear moet opboksen tegen zijn racistische oversten en collega's. Dat resulteert in een aantal sterke scènes tussen De Niro en Gooding Jr.

Het tweede deel waarin Brashear opnieuw moet bewijzen dat hij nog kan duiken na zijn ongeval en amputatie en hierbij de hulp krijgt van zijn aartsvijand van weleer is bij het haar getrokken en overbodig. Jammer.

avatar van DBTim
Sterk drama. Het enige minpuntje in de gehele film is de stotterende Michael Rapaport

Mooie film, goed verhaal en puike vertolkingen.
Ik heb de film ooit al eens gezien, maar het is en blijft een prachtige prent.
Sterke vertolkingen van zowel De Niro als Cuba Gooding Jr., wellicht de beste rol van deze laatste ooit.
Toch wel een aanrader deze film.

avatar van JacoBaco
Ik snap die Cuba Gooding Jr. nooit zo goed. Hij heeft bewezen een bedreven acteur te zijn, maar ik kom hem de laatste tijd tegen in de meest verschrikkelijke B-producties. Zijn laatste fatsoenlijke rol was volgens mij in American Gangster.

avatar van Ajax&Filmfreak
Wat heeft dat met deze film te maken?

avatar van cdman19800
JacoBaco schreef:
Niet alles gezien van de film, maar Robert De Niro die op een gegeven moment door het lint gaat in een Ziekenhuis zaal is een slecht stukje acteerwerk.

Dan heb je idd niet veel gezien...

Racisme in het Amerikaanse leger, maar vooral een film over een ambitieuze doorzetter.
Het eerste gedeelte is stevig, onthutst in het intrige en is sterk vertolkt.
Wat erop volgt is toch wel minder : niet zo echt geloofwaardig, bizarre wijzigingen in de houding van de personages en nog wat clichématig en voorspelbaar romantiek en familiewerk er bovenop, waardoor de film naar de middelmatigheid afglijdt.

avatar van Vdk_Movie
De Niro doet me in deze film een beetje denken aan zijn Cape Fear personage haha. Geweldige film overigens en ook goed geacteerd door Cuba Gooding jr. die vandaag de dag zwaar onderschat word! Als je iets echt wilt en je gaat er voor zal je het meestal bereiken, maakt niet uit welke afkomst je hebt! 4*

avatar van John Milton
Grappig hoe een film over 15 jaar tijd gradueel van een dikke 8 naar een onvoldoende terug kon zakken. Beide iedere kijkbeurt om de zoveel jaar een punt eraf. Waar ik vroeger pure wilskracht en echte emotie zag, zie ik nu Amerikaanse, moralistische, suikerzoete opgeblazen teiltjesheroiek. Dat aspect van de film is om onpasselijk van te worden. En het betreft geen handjevol momenten. It's all over the damn place.

Goed, destijds was ik nog maar twintig en had ik vermoedelijk pas een filmpje of 700 gezien toen ik Men of Honor met een 8 waardeerde, maar dan nog. Ik kan er echt moeilijk bij dat dat me toen niet stoorde, of zelfs maar opviel. Het is nogal... Aanwezig.

Mooi waargebeurde (speelt zich af eind jaren 40) Drama film met een pakkend, boeiend en zelfs een beetje een aangrijpend (vanwege het racisme) verhaal.

Ook met de uitvoering van het verhaal zat het wel goed en dat van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 120 minuten). Hier en daar is het verhaal misschien wel wat clichématig en voorspelbaar. Dat deze film mede zo goed is ligt ook aan de cast met o.a. een uitstekende spelende Cuba Gooding Jr. (in de rol van Carl Brashear, die de eerste kleurling is die het schopt tot duiker in de US Navy), Robert De Niro (in de rol van de autoritaire duikinstructeur Master Chief Billy Sunday) en Charlize Theron (in de rol van Gwen Sunday). De laatste draagt natuurlijk ook haar steentje bij aan het visuele aspect (met regelmatig fraaie beelden en dat zowel boven als onder water) van deze film.

Al met al een goede en vermakelijke Drama film, die zowel weet te boeien, vermaken als te ontroeren. Dit is misschien wel de beste film met Cuba Gooding Jr. in de hoofdrol en het wordt misschien weer eens tijd om deze film te herzien.

avatar van John Milton
Theunissen schreef:

[...] het wordt misschien weer eens tijd om deze film te herzien.
dan hoop ik voor je dat je niet aan het John Milton Syndroom zult lijden. Als ik dat nou niet had gedaan meerdere keren had hij nog steeds een dikke voldoende gehad...

John Milton schreef:

Dat zal best wel eens kunnen zijn Maar dat gebeurt vaak bij het herzien van bepaalde films dat je die lager inschat. Hoewel ik van van een dikke 8 naar een magere 5 wel knap vindt. Het tegenover gestelde van het John Milton Syndroom is overigens het Theunissen Syndroom, want ik heb vroeger de film "Tropic Thunder (2008)" in eerste instantie een 4 gegeven en uiteindelijk (na een jaar) is het een 8 geworden.

Heb deze film alweer een tijdje geleden gezien en direct na afloop een 2,0 gegeven... Eens zien, ondanks het tonen van racisme op de werkvloer was dit natuurlijk een feelgood movie waar menig romantische komedie nog een puntje aan kan zuigen. En dat vind ik best irritant. De hoofdpersoon speelt een wat naïeve eendimensionale goedzak die ondanks alle tegenslagen blijft doorgaan met waar die mee bezig is. Robert de Niro speelt als Sunday de opperklootzak die op een nader te bepalen moment het licht ziet en overstapt naar het goede kamp. En zo ontstaat er een veilige film met een goede boodschap die ik met plezier een 2 uit 5 geef!

avatar van jackie chan
Jawaddedadde schreef:

Het tweede deel was juist ijzersterk! Er zijn genoeg films waar de minderwaardige de menigte weet te overtuigen. Maar Brashear was geen minderwaardige, hij vocht niet tegen racisme, hij moest alleen extra hard werken om zijn doel te behalen. De rol van Sunday was zo mooi omdat hij op den duur inzag hoe goed Brashear was, en werd eigenlijk een beetje jaloers/gefrustreerd. Uiteindelijk hielp Sunday Brashear in het gevecht tegen de autoriteit als twee eervolle duikers die weten hoe het is om te duiken en dat Brashear het kan!

avatar van SmackItUp
jackie chan schreef:

Helemaal mee eens. Dit bewijst nogmaals zijn doorzettingsvermogen en laat zien dat als je iets graag wilt bereiken, je er keihard voor moet knokken. Deze film werkt enorm inspirerend.

avatar van darlynhailey
prachtige film , goed verhaal , sterke prestaties na meermaals kijken steekt deze film absoluut niet tegen het blijft een topper

avatar van Boneka
Mooie indrukwekkende film die ik ooit een keer gezien had. Mij verbaasde dat de film eigenlijk pas 17 jaar oud was. In mijn herinnering was het langer geleden. Afijn Men of Honor is gebaseerd op ware feite en dat zou je niet zeggen als je deze film hebt gezien. Het eerste stuk wel (zeg maar tot 1.21 minuten), maar het laatste stuk (30 minuten) kwam niet geloofwaardig over. Zelfs niet voor een blanke, echter het is wel gebeurd.

Carl Brashear - Wikipedia - en.wikipedia.org

Carl Brashear wordt uitstekend vertolkt door Cuba Gooding Jr. Misschien wel een van zijn beste rollen ooit. In de film wordt ie door Mr. Sunday (uitstekend vertolkt door R. de Niro; inderdaad beetje een kopie van Cape Fear met zijn gedrag). Zijn vrouw is voor mij een grote onbekende, maar wel bloedmooi. De Zuid Afrikaanse Charlize Theron spettert op het witte doek.

De blu ray uitgave is goed, niet uitmuntend maar zeker niet verkeerd. Muziek is mooi soms wel iets te nadrukkelijk in beeld. Het doet allemaal nogal Amerikaans aan.

Zit me alleen een beetje af te vragen of de titel geslaagd is. Mannen van eer vind ik niet zo passend als je nadrukkelijk iemand buitensluit. Carl Brasheart is vooral een stayer tot het laatste end. En dat is knap en zeer lovenswaardig. Geboren in januari 1931 en overleden in 2006.