Like Me (2017)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Robert Mockler
met Addison Timlin, Ian Nelson en Larry Fessenden

Na het plaatsen van een video van zichzelf waarin ze een supermarkt berooft, vergaart Kiya heel veel volgers op sociale media. Als een roekeloze eenzaat zoekt ze echter een vorm van echt menselijk contact. Op haar reis ontmoet ze diverse personen zoals een zwerver en een trol, die allen worden meegesleurd in haar spiraal van chaos, junkfood en drugs. In een wereld van verzonnen persoonlijkheden heeft Kiya als doel iets waarachtigs over de mensheid bloot te leggen, maar uiteindelijk moet ze de confrontatie met zichzelf aangaan.

avatar van Dying Rose
Dit zou weleens een groot meesterwerk kunnen worden. En Addison Timlin stijgt alweer in mijn ranking met die interessante projecten de laatste tijd (Little Sister, Girl in the Box, Fallen, Submission).
LIKE ME zal deze allemaal wellicht overtreffen.

Dying Rose schreef:
LIKE ME zal deze allemaal wellicht overtreffen.

Wow, goed gevonden. Die poster Die teaser

avatar van Dying Rose
Heb Kiya meteen een prominente plaats gegeven. Dit moet zowat film nr. 1 op mijn watchlist zijn.
Ben nu eenmaal een sucker wat neon en schitterende visuals betreft.

avatar van Dying Rose
Kent zijn Europese première op 15 september in Utrecht ('T Hoogt). Ook Colossal (2016) zal er worden vertoond.

Zwolle84
Wow!

avatar van leatherhead
Hoor nu net voor het eerst van deze film, maar wat een heerlijke trailer.

avatar van McSavah
Oef, dit ziet er heel tof uit ja. Zie helaas nu pas dat hij vanavond in 't Hoogt draaide (samen met Colossal en nog wat poespas eromheen). leatherhead heeft er in ieder geval van genoten zo te zien.

avatar van leatherhead
Damn right . Heerlijk verknipte film die meer dan eens uitmondt in een hallucinante, bizarre neon-nachtmerrie. Visueel misschien wel het beste wat ik dit jaar gezien heb. Echt pure kwijlerij. Elk shot spat van het scherm en de momenten wanneer de editing dan ook nog eens op hol slaat zijn al helemaal genieten. Het knapste van alles is nog hoe Mockler zich met een geheel eigen stijl makkelijk weet te onderscheiden van de karrenvracht aan andere films met neon-cinematografie (Spring Breakers, Neon Demon etc).

Het plot klinkt op papier enigszins suf en wat typisch indie-achtig, maar in de uitwerking weerklinkt dat allesbehalve. Het wat freewheelende karakter sluit perfect aan bij de audiovisuele stijl, de wat absurdere momenten zijn genieten en niet te vergeten is er nog Timlin die een geweldig personage neerzet. Kende haar nog niet maar bij deze ben ik verkocht.

De beste vergelijking die ik kan maken is alsof David Lynch en Refn samen de film Nerve zagen en dachten: dit kunnen wij (veel) beter. Ongelooflijk debuut. Dikke 4,5*.

avatar van danuz
Wel balen dat ik hem heb moeten missen in de bios. Hopelijk krijgt hij nog een release..

avatar van leatherhead
Bios sowieso niet meer in Nederland toch? Gok dat-ie zoals meer indies binnenkort wel op de Amerikaanse iTunes of een andere VOD dienst terecht zal komen.

leatherhead schreef:

Wow, dit moet ik zien

avatar van Cikx
Wauw dit ziet er inderdaad waanzinnig uit en een combinatie tussen Lynch en Refn klinkt me als muziek in de oren aangezien ik dat gevoel ook had bij Lost River die in mijn top 10 staat.

avatar van Cikx
Grrr sinds 20 februari is ie te vinden op de Amerikaanse VOD platformen zoals Amazon, iTunes en Google Play, maar hier is er nog altijd niet aan te komen voor zover ik weet.

avatar van John Milton
Cikx schreef:
Ik kan hem inderdaad gewoon huren op google play voor $3,99. Kopen voor een tientje

Moet jij niet ook eens een Veepee-ennetje, Cikx?

(en nee, op de pindakaas zag ik hem ook niet)

John Milton schreef:

Moet jij niet ook eens een Veepee-ennetje, Cikx?

(en nee, op de pindakaas zag ik hem ook niet)

Hmm ik heb wel een VPN, maar ik ben bang dat het mijn internet te zeer vertraagt tijdens het streamen.
Edit: Net geprobeerd te kopen, maar lukt niet met een NL account ondanks VPN helaas.

avatar van leatherhead
Het is mogelijk om als Nederlander een Amerikaanse I-Tunes account te hebben (heb ik ook). Is een behoorlijk gedoe, maar je kunt er op internet volgens mij wel een tutorial voor vinden.

avatar van John Milton
Oh ja hoor, dat is zeker te doen. ik heb dat ook ooit gedaan om de FilmStruck app te installeren op de ipad, maar vond de VPN beduidend eenvoudiger.

avatar van Cikx
Bedankt! Even kijken hoeveel tijd ik eraan wil besteden. Had ook al 5$ op mijn US Amazon account gezet om hem te huren, waarna bleek dat je eerst een credit card aan je account moet koppelen voordat je je tegoed kan gebruiken om VODs te kopen/huren. Grote kans dat die toch gewoon te pindakazen valt vlak nadat ik die moeite gedaan heb.

avatar van TornadoEF5
Naar deze film kijk ik enorm uit... Deze, Grave en The Bad Batch eigenlijk. Die laatste twee kan ik eigenlijk al een tijdje zien, maar ik ben blijkbaar wel een geduldig persoon. En films zoals Sameblod, Heartstone, Call Me By Your Name en A Ghost Story wil ik natuurlijk ook snel zien.

avatar van Seam
Is deze nu wel of niet al online verkrijgbaar, want dit moet ik zien!

Seam schreef:
Is deze nu wel of niet al online verkrijgbaar, want dit moet ik zien!

Alleen in de VS, misschien dat die online ergens rondzweeft, maar heb hem zelf nog niet kunnen vinden.

avatar van Cikx
Oeioeioei wat was dit genieten zeg.

Ik was van tevoren een beetje bang dat het te "edgy" en hip ging worden en dat dat ten koste zou gaan van de nare sfeer, maar gelukkig heb ik daar totaal geen last van gehad. Het hele viral video gebeuren is wel een van de hoofdthema's van de film, maar Mockler blijft Goddank zijn eigen stijl consequent handhaven. En wát voor een stijl. Het is naargeestig, psychedelisch, doordrenkt in neonkleuren, maar bovenal heerlijk onbevangen. Vooral de editing en cinematografie weten scène na scène steeds weer indruk te maken.

Gek genoeg wist de film Pop Skull (2007) dat eenzelfde soort sfeer probeerde neer te zetten me niet te pakken, terwijl dit daarentegen juist een schot in de roos was. Een aspect wat daarin absoluut meespeelt is de cast. Addison Timlin en Larry Fessenden zijn beide geweldig. Fessenden kende ik eigenlijk alleen van de game Until Dawn, maar hij heeft echt de ideale kop om een freaky personage te spelen. En op Timlin ben ik stiekem een beetje verliefd geworden ook al speelt zij misschien nog wel een geschifter personage.

De Blu-Ray is al een aantal dagen onderweg vanuit de VS. Ik kan niet wachten om die in mijn BR-spelertje te schuiven. Tot dan kan ik alvast niet anders dan Like Me een plekje in mijn top 10 toe te kennen.

avatar van wibro
Tot hoever wil je gaan om online gezien te worden? Voor de hoofdpersoon Kiya kan dat niet ver genoeg gaan. Zelfs als dat moet leiden tot het plegen van misdaden. Dat maakte ik op bij het zien van deze absurde film waar ik soms met verbazing naar heb zitten kijken. Wat Kiya er toe bewoog dit soort ziekelijkheden uit te halen, dat wordt niet duidelijk gemaakt, of toch wel. Misschien sprak die internettrol wel de waarheid en sloeg Kiya hem daarom aan het einde met de honkbalknuppel dood . Tja, de waarheid kan nu eenmaal pijnlijk zijn, nietwaar?
Wat de cinematografie betreft: dat zag er audiovisueel best wel gaaf uit met uitzondering van die smakeloze vreetscènes dan, die niettemin in deze film wel duidelijk een functie hadden.

avatar van TornadoEF5
Mooi filmpje, ja. Ik kan er eigenlijk weinig over zeggen buiten dat het inderdaad een genot is op het scherm. Psychedelica en neon, twee dingen dat ik zeer graag zie, ja, dan zit je hier goed natuurlijk.

avatar van Useless
Mooifilmerij met af en toe visueel boeiende fragmenten, maar inhoudelijk een lege doos en vaak zelfs vervelend. Te veel verblindende verpakking die flirt, maar niet verleidt.

avatar van Cikx
Nogmaals herzien. Deze keer op blu-ray. Wat een heerlijke trip! Oprecht een van mijn favorieten.

avatar van DwarreI
Prul.

avatar van McSavah
Tijdje terug voor de tweede keer gezien en de film mist wel audiovisuele punch in de psychedelische en heftige scènes richting het eind. Maar de esthetiek is toch behoorlijk eigenzinnig. Het doet aan de oppervlakte misschien denken aan wat tegenwoordig hip is maar vind het nergens écht vergelijkbaar mee. Misschien doordat het zoveel verschillende invloeden combineert. Als je de color grading ziet dan zien sommige scènes er voor de bewerking juist beter uit, al draagt dat ook bij aan het eigen gezicht van de film.

Zwolle84
Intrigerende film waar ik nog niet een heel duidelijke mening over heb kunnen vormen. Enerzijds is er die psychedelische trip met erg gaaf kleurgebruik, prachtige settings, een zeer sterke soundtrack en volop spanning met betrekking tot de vraag waar je nu eigenlijk naar zit te kijken. Slaat Kiya echter eenmaal aan het moorden, dan vloeit die spanning grotendeels door het putje. Ik had liever dat het dat mysterieuze, abstracte tot het einde vasthield.

Maar die herziening gaat er zeker komen, want hier valt vast nog veel meer uit te halen.

Met dank aan Cikx.

avatar van SmackItUp