Colossal (2016)

Verenigde Staten / Canada / Spanje / Zuid-Korea
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Nacho Vigalondo
met Anne Hathaway, Dan Stevens en Jason Sudeikis

Gloria is een vrouw die, na het verlies van haar baan en uit haar appartement te zijn geschopt door haar vriend, wordt gedwongen om haar leven in New York achter zich te laten en terug te gaan naar haar geboortestad. Wanneer het nieuws uitbreekt dat er een gigantisch wezen Seoul vernietigt, komt Gloria langzaam tot het besef dat ze op de een of andere manier verbonden is met dit fenomeen. Als vervolgens alles uit de hand begint te lopen moet Gloria bepalen waarom haar schijnbaar onbeduidende bestaan zo'n enorme invloed heeft op het lot van de wereld.

avatar van Corcicus
Kan behoorlijk goed uitdraaien!

avatar van arno74
Lijkt mij ook, de eigenaren van de rechten op Godzilla probeerden zonder succes om deze film tegen te houden.

avatar van perceived
Zien!

avatar van arno74
7 april release in de VS. Nu nog wachten op releasedata in Europa...

avatar van tattoobob
Benieuwd

avatar van Daan258
same here

avatar van Spoelworm
Donnie darko meets a lovesong for bobby long?
Ik weet het niet, ik zie wat ze hier proberen maar ik zeg proberen want echt geslaagd vond ik het niet. Teveel punten verlies op diverse zaken .

Hoe snel vind zij de link tussen zichzelf en het monster ? Sorry maar dat viel echt compleet uit de lucht. En ik snap best dat het een alcoholist moet voorstellen met veel impulsieve acties maar, dat ze met die jongen naar bed ging, waar kwam dat vandaan? En wat een slappe bak was dat, als ze geslagen wordt loopt hij weg? Er zijn ook pluspunten.
Anne zelf speelt leuk en ook haar tegenspeler doet het leuk . De film voelt niet B film aan en heeft op zich een leuke sfeer maar toch
..de hele film voelt als "net niet". Net? Nee, gewoon niet. Ik zou hem misschien aanraden als zondagmiddag film maar wees gewaarschuwdt
Op het eind zit je waarschijnlijk met zo'n ,"tja" gevoel .

Wat een slechte recensie maar je krijgt zo'n trek in bier tijdens deze film dus jullie moeten mij excuseren

avatar van joolstein
Prachtige 'Kaiju'-film van Nacho Vigalondo! Gloria (Anne Hathaway) wordt gedumpt door haar vriend Tim (Dan Stevens) omdat ze bijna altijd dronken is. Daarop besluit ze naar haar geboortestad terug te gaan. Alwaar ze een oud-klasgenoot tegen komt, die haar natuurlijk helpt. Tot zover lijkt het allemaal best clichématig. Echter als plots een gigantisch wezen Seoul begint te vernietigen, blijkt er toch meer aan de hand te zijn. De meest van tijd zien we trouwens het wezen verschijnen op tv of tablet. Later dan zelfs twee. Echter is het wezen fantastisch om te zien! Ergens halverwege de film, wanneer het te klef dreigt te worden, gebeurd er iets waardoor ik even een WTF-moment kreeg. Echter was die onverwachte omwenteling, een zeer slimme keuze, het voorkomt dat de film afglijd naar saaiheid. Hathaway zie ik toch het liefst in dit soort rollen want hier laat zij zien waar ze tot in staat is. Jason Sudeikis als de behulpzame barman is in deze film trouwens ook goed opdreef want hij speelt zijn rol bijzonder goed. Het script zit dan ook bijzonder goed in elkaar en gaat van vrij lichtvoetig naar vrij duistere momenten. Het is echt een indrukwekkende mix van komedie, tragedie, spektakel en een beetje donker drama, maar alles klopt goed en komt echt goed samen. Niet iedereen zal de film kunnen waarderen omdat het unieke verhaal toch zwaar op de maag kan liggen, daarnaast verandert de film een paar keer van toon, en in het geval van Gloria's verhaallijn kunnen mensen gefrustreerd raken omdat er niet voor traditionele oplossingen wordt gekozen. Ik hoop echter voor regisseur Nacho Vigalondo dat het een onverwachte hit wordt want dat heeft hij zeker met deze monsterlijke film wel verdiend!

avatar van Biosguru
Wat een extreem slaapverwekkende dialogen zitten er in deze film.

Ik vond hem niet slecht, weer eens wat anders ..einde was grappig

avatar van Rvdz
Gaat deze hier ooit nog officieël uitkomen?

avatar van Macmanus
Nacho

Ik vond zijn debuut al irritant en daarna met 2 kortjes ben ik geen grotere fan geworden. Na deze film ben ik wel klaar met hem. Wat vooral net als zijn debuut irriteert is dat hij helemaal op gaat in een groteske idee maar uiteindelijk zo fucking weinig te zeggen heeft dat het een beetje irritant is. Het verhaal loopt voor geen meter en uiteindelijk weet het ook totaal niet wat het nou eigenlijk wil zeggen. Waardeloos ook hoe Sudeikis zijn karakter veranderd in een totale mongool. Maar mijn aandacht was toen ook wel een beetje verslapt door de nietszeggendheid.

Enige pluspunt is dat de effecten zo slecht nog niet waren. Hoewel ik dat ene monster (die van de poster) niet zo leuk vormgegeven vind.

2 sterren

avatar van timmienoelie
De 'nice guy' helemaal uitgekleed.

Een tamelijk idioot, vermoeiend fantasy verhaal, waar eigenlijk geen touw aan vast valt te knopen. Dat het nog wat lijkt komt door het intense, naturelle spel van Hathaway en in mindere mate Sudeikis(die er vol tegen aangaat maar last heeft van een belachelijk slecht geschreven rol) en, ondanks dat er wat geweld in de film zit, ook door de prettige toon(leuke muziek, aardige bijrollen, sprookjesachtige happy end). De film verveelde me geen moment maar wie tot aan het slot zit te wachten op een enigszins begrijpelijke verklaring voor wat er in Colossal allemaal gebeurd, komt bedrogen uit. Meer een film die je met je gevoel dan met je verstand moet kijken, maar zelfs dan zeg ik: zelden een speelse, kindse film gezien die zo moeilijk valt uit te leggen. Regisseur Vigalondo heeft veel creativiteit en fantasie in zijn werkwijze, maar ook veel chaos in zijn hoofd, lijkt me. Hopelijk slaagt hij er in bij zijn volgende films wat meer samenhang in zijn verhalen te brengen.

avatar van filmkul
Redelijke mix van drama, komedie en fantasy. Door die combinatie en het wat vage verhaal is de film moeilijk te plaatsen, maar best origineel. De film is wat aan de trage kant en verveelt soms wat, maar op een of andere blijft hij boeien. Het blijft namelijk lange tijd onduidelijk hoe de vork in de steel zit. Helemaal duidelijk wordt het helaas niet. Hathaway is lekker op dreef en is deze rol goed toevertrouwd. Deze film neigt naar een cultstatus, maar zal dat waarschijnlijk niet krijgen. 3.0

avatar van Pazmaster
Een redelijke film met een apart verhaal. Het is weliswaar wat ver gezocht maar dat mag de pret niet drukken, het gaat tenslotte om een fantasy met een vleugje drama en komedie. Het idee is in ieder geval leuk gevonden. Ook de cast doet het goed, Hathaway en Sudeikis zijn lekker op dreef en het ziet er allemaal prima uit. Een vermakelijk filmpje!

avatar van Corcicus
Saai scharminkel van een film waar het liefdesverhaaltje primeert boven alles.

grappig bedacht, een voldoende, dus een 6 van mij ***

avatar van Collins
"Thrilling, Funny, Original....an Instant Classic"

Dat staat althans geschreven op de filmposter. Tja, het klopt niet helemaal, maar geheel gelogen is het ook niet.
Thrilling. Heel bescheiden. De fragmenten waarin de monsters voorkomen zijn een beetje thrilling. Veel van de monsterlijke actie is zichtbaar via secundair bronmateriaal, waardoor er enige afstand is met de actie. Veel intense beleving komt daarbij niet vrij. Goeie sfx. Dat wel.
Funny. Redelijk. De film straalt een bepaalde droogheid uit, die leuk is. De personages reageren heel laconiek op gebeurtenissen. Dat werkt grappig. Dat geldt ook voor de dialogen. Veel dialogen gaan nergens over maar bevatten een soort basis droogheid die grappig werkt. Hathaway en Sudeikis doen dat prima.
Original. Redelijk correct. De constatering klopt als het om de inhoud van het verhaal gaat. De ontwikkelingen zijn in verhalend opzicht redelijk verrassend. Minder originaliteit is er bij de handelingen die de monsters verrichten en in de uiterlijkheden die zij bezitten. Denkend aan die zaken, komen toch onmiskenbaar beelden van Godzilla en consorten boven. In die zin is de film niet heel verrassend.
An Instant Classic. Nee, absolute onzin. Film komt niet verder dan 'enjoyable while watching and soon to be forgotten after that'.

avatar van james_cameron
Maf filmpje dit, best origineel en intrigerend, maar qua toon niet altijd evenwichtig. Te grappig om echt serieus te nemen en tegelijkertijd te serieus voor een komedie. Vlees noch vis dus, al heeft de plot wel wat interessante elementen en is de cast, hoewel niet heel erg sterk, leuk genoeg om de aandacht erbij te houden. Meest interessante rol is die van Jason Sudeikis, doorgaans de lolbroek, maar hier best een naar mannetje.

avatar van Noodless
Kom er echt niet veel mee. Origineel...akkoord...maar dat wil niet zeggen dat het dan ook goed is. Flauw verhaaltje dat nooit echt weet te boeien. 4/10

avatar van Matt81
Lekker frisse mix van genres met out of the box verhaal en prima Hathaway en Sudeikis.

avatar van danuz
Jammer dat het scenario en de dialogen zo rammelen, vooral de tweede helft was daardoor overdreven dramatisch en onlogisch. Die omwending van Sudeikas karakter bijvoorbeeld voelde heel vreemd. Het hele kaiju gebeuren daarentegen is leuk, en het maakt dat Colossal een aardige mix van indie- en genrefilm is.

Goeie film over een vrouw die door haar vriendje uit huis wordt geschopt vanwege haar alcoholprobleem. Een toch wel bijzondere en originele mix van genres, die deze film een fris geheel maken en waarbij je je de hele tijd blijft afvragen waar het allemaal naartoe gaat. Niet alles werkt even goed, maar de film blijft onderhoudend.

avatar van mrklm
Een verrassende mengeling van drama, komedie en science-fiction die qua insteek doet denken aan 'Chronicle' [2012]. Anne Hathaway (die hier verdacht veel lijkt op Claudia Winkleman) speelt één van haar beste rollen als Gloria, een getroubleerde jongevrouw die na 25 jaar terugkeert naar haar geboorteplaats in de hoop haar ontspoorde leven op het juiste spoor te krijgen. Een hernieuwde kennismaking met jeugdvriend Oscar [Jason Sudeikis] levert haar een baantje op, maar wanneer Gloria de bizarre link ontdekt tussen een oude speeltuin en de mysterieuze verschijning van een kolossaal monster in Seoul, zet dat beide levens behoorlijk op zijn kop.
Nacho Vigalondo schreef en regisseerde deze aangename SF-film waarin de dingen nooit lopen zoals verwacht en hoewel de verrassende wendingen soms kan leiden tot fronsende wenkbrauwen, valt het Vigalondo bepaald niet kwalijk te nemen dat hij het beste uit Hathaway weet te halen in deze unieke, vermakelijke SF-film.

avatar van John Milton
Inderdaad erg vermakelijk, een fijn origineel en soms bizar filmpje. Maar hij komt er wel mee weg.

avatar van FlorisV
De recensies hier lezende...sla ik deze wel over! Alles lijkt onder de maat: de humor, de dialogen, het verhaal. De trailer beloofde ook al weinig goeds: grappig en luchtig bedoeld maar met geen enkele goede grap, maar slechts een flauwe gimmick. Onlangs heb ik me nog prima kunnen vermaken met het ondergewaardeerde Godzilla, waar de humor, hoewel niet heel hoogstaand, wel prima in orde is.

Heb verder ook niet bijster veel met die Bambi ogen van Hathaway (je kunt zo wel zien dat ze niet zo onschuldig is, bovendien heeft ze een keer ontboezemd dat ze zich door meerdere vriendjes in haar kont heeft laten nemen...opvallend hoe "open" sommige vrouwen kunnen zijn...*ahem*).

J.Verschoor
Tsja, het is met toch wat, toch? Je zal maar overlopen van de pretenties.

avatar van Madhyminas
Origineel concept dat naar het einde van film toe bijna volledig verwaterd door de bizarre transformatie van het personage welke Jason Sudeikis vertolkt.
Anderzijds is het wel een grappige en soms wel mistroostige film, die grotendeels gedraagd wordt door Anne Hathaway's vreemde manier van acteren.
Geen aanrader, maar ook niet een film om niet gezien te hebben (zeker als je van Japanse monsters houdt).

avatar van Decec
Een goede actie/komedie/drama/fantasie/SF film...
Leuk en prima verhaal...
Leuk gemaakte SF...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Anne Hathaway...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...