Godzilla (1998)

Verenigde Staten / Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Roland Emmerich
met Matthew Broderick, Maria Pitillo en Jean Reno

Door jaren atoomproeven in de Stille Oceaan, is een enorm beest ontstaan: Godzilla. Het monster is wakker en stevent rechtstreeks op New York City af. De Amerikaanse regering stelt direct een onderzoeksteam samen. Nick Tatopoulos (Matthew Broderick) maakt deel uit van dit team. Zijn taak: onderzoeken wat Godzilla naar New York City heeft gedreven. Nick gaat samen met het leger achter het enorme beest aan, met maar één doel: Godzilla vernietigen voordat hij alles en iedereen verplettert.

avatar van Kondoro0614
Ajax&Litmanen1 schreef:
Mijn al vrij lage 1,5* verlaag ik nog eens naar 1*

Vergeten dit bericht als mening te markeren?

avatar van Ajax&Litmanen1
Kondoro0614 schreef:

Vergeten dit bericht als mening te markeren?

Nee. Mijn eerdere review van jaren terug is completer en staat dus aangevinkt.

avatar van FlorisV
Werkelijk ongelofelijk hoeveel azijnpissers dit uitermate vermakelijke filmpje afkraken. Nee, je krijgt geen Shakespeareaanse dialogen, geen bespiegelingen over de condition humaine en geen diepere symboliek. Dit is gewoon een rampenfilm met een flinke scheut geslaagde humor, geschoeid op een klassieke leest zonder pretenties. Er wordt lekker veel de vernieling in geholpen en ondertussen is er nog wat ruimte voor het persoonlijke leven van de hoofdpersonen, die goed wordt benut tussen al het geweld door. Daarnaast veel leuke grapjes in een prima scenario. Broderick, hier weer een echte nerd, is altijd leuk.

De special effects zijn gemengd: hier en daar overtuigt de CGI niet zo (toen nog niet zo ver ontwikkeld ook) en kun je te duidelijk zien dat er een blue/green screen gebruikt is. De vele regenbuien voegen wel wat sfeer toe en over het geheel ziet de film er prima uit.

Leuke details: pogingen om Godzilla uit te schakelen vernielen meer dan het beest zelf. De incompetente, vadsige burgemeester Ebert is een duidelijke middelvinger naar de zure filmcritici Gene SIskel (let op: de assistent heet ook Gene!) en Roger Ebert (hun welbekende oordeel: two thumbs down) die alle films van Emmerich afgekraakt hebben. Verder was Desperate Housewives' Doug Savant, hier een militair, nog helemaal niet bekend.

Al met al een heel plezierige film van Emmerich, die dus nog eventjes beide middelvingers omhoog steekt naar iedereen die teveel verwacht van dit soort popcornfilms.

avatar van FlorisV
Oh ja en ik kwam er dus net achter dat de dikke burgermeester en zijn assistent ook nog sprekend lijken op de echte Siskel en Ebert van destijds! Die twee zijn lekker in de maling genomen!

avatar van Gerlof1378
Leuke monsterfilm, de CGI ziet er mooi uit maar het verhaal is niet een topper. De cast speelt aardig en met name Jean Reno speelt leuk, al met al een echte popcornfilm.

avatar van TronMan
Grootste probleem; Het wezen lijkt niet op Godzilla, maar op een obesitas mislukte T-Rex. Waardoor je het idee krijgt ,naar Jurassic park 4.0 zit te kijken. Emmerich heeft het veel te veel naar zijn eigen hand weten te zetten. Het mag de naam Godzilla totaal niet dragen.

avatar van Fisico
Godzilla passeerde reeds een paar keer de revue. Hoewel vermakelijk in die zin dat je behoudens popcorn niet veel extra nodig hebt, is het zelfs binnen het genre erg matig. Van bij het begin echter zit de actie er goed in en valt het eigenlijk niet meer stil. De momenten waarbij het monster in de oceaan rond zwemt, is eigenlijk nog het beste. De sfeer van mysterie werd vrij goed weergegeven.

De actie daarentegen was zwak, CGI slechts matig en het verhaal beperkt en totaal bij de haren gegrepen. De actie was totaal over the top met als hoogtepunt de achtervolging op de taxi die hem steeds maar weer ontglipte. Het kunnen ontwijken van raketten was nog zo'n staaltje absurditeit. Toen het verhaal een plotwending kreeg met de eieren werd het zowaar nog erger en werd het een heuse dinofilm in navolging van Jurassic Park.

Nostalgisch om in oudere films de reëele Twin Towers te zien opduiken, maar veel meer had de film niet te bieden. De vissen, de eitjes, de zwangerschap, enz ... Neen. Ook de acteerprestaties zeer ondermaats, de pogingen van Reno ten spijt.

avatar van krosnicky
Ik begrijp niet goed wat mensen zo slecht vinden aan deze film oke de dialogen zijn zwak het heeft wat Jurassic park gelijkenissen en de CGI is wat gedateerd maar waar zit het probleem voor zover ik weet is Jurassic Park een top film dus dat hij daar wat op lijkt vind ik niet erg en als we hier een beetje gaan beginnen zeiken over gedateerde CGI dan moeten we meschien is gaan kijken naar alle Godzilla films van 1954 tot 2004 gedateerdere CGI dan deze uit die films ga je niet vinden . En persoonlijk vind ik dit 1 van Emmerich zijn beste films

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken! Blijft een spectaculaire film volop actie en sensatie.
Vooral het 2e deel deed me denken aan Jurassic park als ze in een soort keuken zitten.
Dan denk je dat het afgelopen is en dan komt er nog een heel stuk met actie en achtervolgingen.
Al met al zeer spectaculair, wel een lange zit maar perfecte film voor een avond.
Het dier is ook goed gemaakt.