Godzilla (1998)

Verenigde Staten / Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Roland Emmerich
met Matthew Broderick, Maria Pitillo en Jean Reno

Door jaren atoomproeven in de Stille Oceaan, is een enorm beest ontstaan: Godzilla. Het monster is wakker en stevent rechtstreeks op New York City af. De Amerikaanse regering stelt direct een onderzoeksteam samen. Nick Tatopoules maakt deel uit van dit team. Zijn taak: onderzoeken wat Godzilla naar New York City heeft gedreven. Nick gaat samen met het leger achter het enorme beest aan, met maar één doel: Godzilla vernietigen voordat hij alles en iedereen verplettert.

364 BERICHTEN 32 MENINGEN
avatar van Kondoro0614
Ajax&Litmanen1 schreef:
Mijn al vrij lage 1,5* verlaag ik nog eens naar 1*

Vergeten dit bericht als mening te markeren?

avatar van Ajax&Litmanen1
Kondoro0614 schreef:

Vergeten dit bericht als mening te markeren?

Nee. Mijn eerdere review van jaren terug is completer en staat dus aangevinkt.

avatar van FlorisV
Werkelijk ongelofelijk hoeveel azijnpissers dit uitermate vermakelijke filmpje afkraken. Nee, je krijgt geen Shakespeareaanse dialogen, geen bespiegelingen over de condition humaine en geen diepere symboliek. Dit is gewoon een rampenfilm met een flinke scheut geslaagde humor, geschoeid op een klassieke leest zonder pretenties. Er wordt lekker veel de vernieling in geholpen en ondertussen is er nog wat ruimte voor het persoonlijke leven van de hoofdpersonen, die goed wordt benut tussen al het geweld door. Daarnaast veel leuke grapjes in een prima scenario. Broderick, hier weer een echte nerd, is altijd leuk.

De special effects zijn gemengd: hier en daar overtuigt de CGI niet zo (toen nog niet zo ver ontwikkeld ook) en kun je te duidelijk zien dat er een blue/green screen gebruikt is. De vele regenbuien voegen wel wat sfeer toe en over het geheel ziet de film er prima uit.

Leuke details: pogingen om Godzilla uit te schakelen vernielen meer dan het beest zelf. De incompetente, vadsige burgemeester Ebert is een duidelijke middelvinger naar de zure filmcritici Gene SIskel (let op: de assistent heet ook Gene!) en Roger Ebert (hun welbekende oordeel: two thumbs down) die alle films van Emmerich afgekraakt hebben. Verder was Desperate Housewives' Doug Savant, hier een militair, nog helemaal niet bekend.

Al met al een heel plezierige film van Emmerich, die dus nog eventjes beide middelvingers omhoog steekt naar iedereen die teveel verwacht van dit soort popcornfilms.

avatar van FlorisV
Oh ja en ik kwam er dus net achter dat de dikke burgermeester en zijn assistent ook nog sprekend lijken op de echte Siskel en Ebert van destijds! Die twee zijn lekker in de maling genomen!