The Big Sick (2017)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Michael Showalter
met Kumail Nanjiani, Zoe Kazan en Holly Hunter

De in Pakistan geboren Kumail heeft een relatie met een Amerikaanse vrouw, Emily. Samen moeten ze de verwachtingen zien te overwinnen van zijn familie en hun 1400 jaar oude tradities. Zijn ouders blijven hem onophoudelijk bestoken met potentiële bruiden voor een gearrangeerd huwelijk. Kumail probeert zich staande te houden tussen de twee totaal verschillende werelden.

avatar van zoutzak
Charmante romcom, bovengemiddeld grappig en intelligent voor het genre maar toch ook nergens een echt bijzondere film.

avatar van IH88
“Can you imagine a world in which we end up together?”

Geweldig. Acteur en comedian Kumail Nanjiani geeft hier een inkijkje in zijn leven, en het semi-autobiografische verhaal levert een grappige, sympathieke, emotionele en hartverwarmende film op. The Big Sick is ook een eigenzinnige film, met soms een wat aparte combinatie van humor en drama. De uitdrukking ‘laugh through the pain’ neemt de film zeer letterlijk op, en het werkt hier perfect.

Nanjiani is niet de beste acteur, maar hij laat zich wijselijk omringen door klasse acteurs. Hunter en Romano zijn weergaloos, maar zelfs zij worden nog overtroffen door Zoe Kazan. Laten we met z’n allen afspreken om vanaf nu Kazan in iedere indie romcom te casten, want de actrice weet met haar acteerspel en uitstraling in korte tijd de kijker helemaal in te pakken. De humor werkt (ik heb veel moeten lachen, zelfs om de bewust pijnlijk ongrappige sketches), het drama gedeelte wordt op realistische en oprechte manier getoond, het script zit ijzersterk in elkaar (de dialogen zijn soms vlijmscherp) en de bijrollen worden goed ingevuld. De kleine momenten maken The Big Sick zo speciaal, en maken het een bijna perfecte dramedy.

avatar van james_cameron
Leuke romantische komedie, met meer emotionele diepgang dan de meeste genregenoten. Opmerkelijk is de hoofdrol van de in Pakistan geboren komiek Kumail Nanjiani, op wiens ervaringen de film is gebaseerd. Zijn rake en erg grappige observaties betreffende pakistaanse tradities en gebruiken vormen een groot deel van de aantrekkingskracht van de film, al moet gezegd worden dat Holly Hunter en Ray Romano, als de amerikaanse 'schoonouders', hier beiden erg mooie rollen neerzetten. Te lang, dat wel, maar zeker de moeite waard.

(Gezien op 15/08/17)
Het is niet alledaags dat een waargebeurd verhaal ook een goede film oplevert, maar hier is dat bijzonder goed gelukt. Kumail wil de liefde volgen. Zijn Pakistaanse ouders willen ook in de VS vasthouden aan de tradities. Een moeilijk dilemma.
De film ontwapent, is grappig en toch diepgaand. Frisse dialogen.
De waarheid verdoezelen is dikwijls een slecht idee.
Heel goede acteerprestaties.

Volgens het boekje: gordijnen dicht en tegen je vriendinnetje aankruipen op de bank. Als je na afloop beiden met een brok in je keel zegt dat je van elkaar houdt dan weet je dat een romcom geslaagd is. Ook al voel je je dan een beetje een sucker.

avatar van john mcclane 2
Aandoenlijke,lief, net even Anders.
Ik vond het genieten .

avatar van Pim1993
Slaapverwekkend

avatar van Ste*
Vantevoren dacht ik, dit kan twee kanten op gaan; een misverstandskomedie met veel awkwarde humor die uit de de cultuurverschillen gehaald moet worden, of een film die echt iets leuks en moois met het thema doet, zoiets Ae Fond Kiss van Ken Loach (al was dat geen komedie).

Toen wist ik alleen nog niet dat het een Apatow film was - hoewel je dat gelukkig niet al te erg merkt.
Uiteindelijk heeft de film best een fijne toon. Vrij grappig, op best een leuke manier. Het stand up comedysausje is wel een leuk extraatje, en af en toe zitten er echt grappige dingen tussen. De rest kabbelt aangenaam voort.

Zoe Kazan is vanaf de eerste film waarin ik haar zag al een favoriet van me, ze is zo schattig en leuk om naar te kijken. Ze was ook de reden dat ik deze film wilde zien. Helaas vond ik haar hierin eigenlijk niet zo leuk, maar dat lag ook grotendeels aan haar rol.

Geen uitblinker, maar ook zeker niet slecht, typisch 3,5* filmpje.

avatar van rokkenjager
Echt een typische Apatow-productie inclusief stand-up comedians, verwijzingen naar cult, huwelijksperikelen, loser vrienden en serieuze drama-elementen. Helaas neemt in dit geval het drama iets te veel de overhand, waardoor het komedie gedeelte lijkt te worden onderbelicht. Ook zijn er te weinig grappige bijrollen, iets wat altijd wel snor zit bij een Apatow. Er valt genoeg te genieten, maar een echte topper, zoals ik hoopte, is het helaas niet geworden.

Multiculturele tragikomedie, geïnspireerd door de kennismaking van de stand-upcomedian Kumail Nanjiani met zijn latere vrouw Emily Gordon. Beiden schreven aan het scenario en wisten daarbij, ondanks de tragiek, bekwaam al te emotionele valkuilen te omzeilen. Het resultaat is een oprecht en verrassend luchtig relaas met menselijke proporties over het klem zitten tussen verschillende culturen en eeuwenoude tradities. Knap gedaan.
Wat mij betreft een van de betere films van het tot nu toe opvallend magere productiejaar 2017.
Deze film deed mij enigszins denken aan het hilarische East Is East (1999) van Damien O'Donnell.

avatar van Filmkriebel
Soap-achtig gefilmde tragikomedie die allerhande hedendaagse problemen hekelt. Deze film neemt redelijk wat op de vork, gaande van integratieproblemen bij geïmmigreerde moslims, verzuring van de maatschappij, interculturele relaties, scepsis tegenover de ziekenzorg maar toch vooral hoe complex mensen zijn en hoe moeilijk ze het hebben om gevoelens te uiten. Het duurt even voor de film op kruissnelheid komt maar vanaf het moment dat Emily in de kliniek ligt komen de beste dialogen naar boven met haar ouders. De verschillende personages zijn sterk neergezet en voelen aan als echt. Ik vond er ook niet de "feelgood" wendingen aan die men bij zo'n film zou verwachten. Vrij verrassend en zelfs verrassend goed.

avatar van Thomas83
Niet helemaal de van begin tot eind ontwapenende film die ik een beetje verwachtte, maar wel echt mooi. Ik kan het wel waarderen dat de film nog een klein beetje zijn eigen atypische opbouw heeft (ook al moet je daarvoor een wat stroeve start voor lief nemen), en het is bewonderenswaardig dat men ervoor kiest om toch behoorlijk zware onderwerpen vooral op een luchtige en natuurlijke manier aan te pakken. Melodrama wordt echt vermeden.

Kumail en en Kazan zijn erg leuk als koppeltje, maar het zijn na een dramatische wending die helaas zelfs al in de titel van de film min of meer wordt aangekondigd vooral de drie-eenheid Kumail, Romano en Hunter die de film zijn grootste charme geven. Ik ben niet eens zo enthousiast over de weer wat vervelende maniertjes die Holly Hunter naar haar rol brengt, maar als trio klikken die drie gewoon en zijn geloofwaardig, en vooral Kumail en Romano vond ik erg fijne en sympathieke rollen hebben.

Je kan wel zeggen dat de schoonmoeder wat te ongeloofwaardig snel ontdooit, en ook je vraagtekens zetten bij de manier waarop Kumail bij de hele situatie betrokken raakt, maar de ontwikkelingen tussen Kumail, Beth en Terry maken de film vanaf het tweede bedrijf zo grappig en ontroerend. Dit deel van de film is een stuk interessanter dan Kumails gedoe met zijn familie en werk. Ook de humor, die vooral gebouwd is op mooie ongemakkelijkheid en grappen zonder een echte clue, is dan op zijn best.

De allerlaatste scène is ook wel echt mooi gedaan. Dit is dan wel een atypische romkom (als je het dat nog kunt noemen), maar je wil dan toch graag het grote gebaar op het einde zien, en de schrijvers weten precies hoe ver ze moeten gaan. Ik las dat het paar in het echt vier maanden na Emily's periode in het ziekenhuis al was getrouwd, maar de film is zo oprecht en bescheiden om het enkel te houden bij de hereniging en wat persoonlijke foto's tijdens de aftiteling na afloop. 3.5*.

avatar van max cady
"I've got levels man! And this elevator is going down!"

Erg leuke soms ietwat trage comedy. Jaaah romantisch is het ook te noemen maar ik vond juist de humor in deze film boven alles uit stijgen. Niet veel grappen op beeld maar het script zit er gelukkig vol mee. Alleen de vader van Emily al, fantastisch!

avatar van Ajax&Litmanen1
Boven aan deze pagina staan komedie en romantiek als genrebeschrijvingen, maar de belangrijkste wordt gewoon vergeten, namelijk drama. Want het grootste deel van de film volg je vooral een hoop gedoe, gezeur en misverstanden wat vaak niet zo grappig is, laat staan romantisch. Die twee zaken zitten er ook wel in, maar met mate. Het is een sympathieke film met een sterke cast, maar tegelijk vroeg ik me af waar de film nu heen wilde gaan, want ik vind geen van de 3 net door mij genoemde genre's nou echt lekker uitgewerkt. Tikje langdradig allemaal, zeker het tweede deel van de film ging erg traag voorbij.

avatar van PopArtToaster
danuz schreef:
Pijnlijk filmpje dit. Eigenlijk gewoon een ongrappige en niet lekker lopende Master of None rip-off. Zelfde multiculti-probleempjes en bijbehorende "grappen" (gettig old pretty fast Nanjiani) en awkward dialogen.

Als het waargebeurd is, lijkt me dit toch geen rip-off. Is alles over multiculturele problemen en liefde meteen een rip-off?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kabbelende Kumail.

Het gedramatiseerde levensverhaal van de in Amerika populaire komiek Kumail Nanjiani, moet het vooral hebben van de romantiek en niet zozeer de komedie. Natuurlijk zitten er wat ongemakkelijke momenten in en wat rare onderonsjes, maar hilarisch wordt het nergens. Niet op een nuchtere maag althans. En dat terwijl de hoofdrolspeler zijn sporen echt wel heeft verdiend en Ray Romano ook nog eens acte de présence geeft. Het blijft voornamelijk bij glimlachen.

Dit betekent gelukkig niet dat het heftige verhaal, waarbij Kumail's vriendin ernstig ziek wordt, dramatisch diep gaat. Alles blijft realistisch doch luchtig aanvoelen wat dat betreft. En zo kabbelt deze romcom keurig voort, met een wellicht iets te lange speelduur, naar een voorspelbaar feelgood-einde. Precies zoals je verwacht, waargebeurd of niet. Het midden sleept te lang voort, maar de inmiddels zwaar geplastificeerde Holly Hunter weet daar nog een beetje sjeu in aan te brengen.

***

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.

Typisch een productie van Judd Apatow. Of de man nou zelf de regie voert of louter de productie doet, zijn films zijn altijd herkenbaar: mengelingen van komedie en drama met de focus op kleine menselijke verhalen. Een combinatie die bij veel filmmakers niet werkt maar Apatow levert bijna altijd een weliswaar dikwijls te lange, maar uiteindelijk toch bezienswaardige film af, zo ook hier. The Big Sick is niet zijn allerbeste werk, niet alles is effectief en er had makkelijk een kwartiertje afgekund. Te veel drama en net wat te weinig humor ook waardoor de twee hoofdrolspelers vaak nogal zeurderig overkomen, maar daar staat ontegenzeglijk tegenover dat dit gedeeltelijk autobiografisch verhaal meer dan ooit real life is. En last but not least: heerlijk dat er eindelijk weer eens een productie is waarin het onderwerp van buitenlanders in de USA met eerbied en de juiste relativerende humor wordt belicht. Een moderne, eigentijdse comedy dus, zeker de moeite waard.

Toppertje deze tragi komedie.
Heerlijke combinatie van romantiek, drama en humor.
Wat dat laatste betreft verpakt in een stand up comedian sausje dus vaak bijtend en sarcastisch.
Dat dit verhaal echt gebeurt blijkt te zijn geeft de film nog een extra realistisch tintje.
Heel mooi, aanradertje voor liefhebbers van het romcom genre.
Maar zeker geen slappe hap.

avatar van macrobody
Ik kende Kumail alleen van de serie silicon valley. Leuke serie overigens. Deze film is lang niet zo komisch maar er zitten zeker een paar aardige grappen in. Wel aardig om een glimp op te vangen uit een Pakistaanse familie en hun cultuur en gebruiken.

avatar van devidia
Ik heb deze film opgezet vrij laat met het gedacht dat ik dit maar 15 minuten max zou volhouden voor ik zou indommelen. Ik heb de volledige rit vrij gemakkelijk uitgezeten zonder ook maar 1 keer te twijfelen als ik nu beter zou gaan slapen of niet.

Dat zegt genoeg denk ik.

Goeie film over een stand up comedian die een relatie krijgt met een meisje uit zijn publiek. Ondanks dat de titel wellicht doet vermoeden gaat het hier in deze licht grappige romcom niet om de ziekte, waardoor sentiment vermeden blijft. De cultuurverschillen en vooral de dynamiek tussen de jongeman en de schoonouders zorgen voor mooie momenten. Net geen 4.0 sterren omdat er te weinig chemie is tussen Kumail Nanjiani en Zoe Kazan.

Niet onaardig en best sympathiek filmpje wat ok wegkijkt, maar had wel erg vaak het gevoel van 'he dit deed Master of None tien keer beter'.

avatar van Alathir
Verbaas me weer over de hoge waarderingen hier. De film bevat zeker een aantal zeer grappige en dus ook geslaagde grappen maar het grootste deel van de film is tegen het slaapverwekkende aan. En ik val nooit in slaap van een film... Nooit.

Kumail is eigenlijk de slechtste stand-up comedian die ik ooit heb bezig gezien. Ook een totale rip-off van Masters of None dat het ook net als deze film moet doen met een paar geslaagde grappen, wel ja als er al 1 geslaagde mop in MoN zit per aflevering ben ik al tevreden.

Het grappigste vond ik dat ze in de rouwkamer werden gezet omdat het de enigste beschikbare kamer was. Dit terwijl de dochter in de coma lag. Haha, dat moment was gewoon af. Er zijn zeker nog een aantal grappige dingen waar ik hardop heb gelachen maar op 2 uur tijd is het gewoon te weinig.

De drama die erin zit vond ik redelijk zwak (Kumail en Emily hebben weinig chemie) en veel slechte moppen hebben een tegengesteld effect op mij. Eigenlijk zijn de meeste personages ook weinig interessant, maar blijkbaar kan je ook daar 2 uur mee opvullen.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en vond het wel een vermakelijke film. Een mooie tragikomedie en een leuke cast. Verder verveelde de film niet en kon de speelduur me boeien van begin tot einde.
De moeite om eens gezien te hebben.

avatar van stefan dias
Aardige film. Héél aardig zelfs.
In feite is dat allesbehalve een komedie, hoewel die er hier en daar wel in zit. Gek genoeg zijn de beste grappen in deze film van het misplaatste genre, waarvoor Kumail zich dan ook telkens verontschuldigt.

Sterren van de film zijn (voor mij) evenwel die geweldige ouders van Emily. Voor Holly Hunter heb ik altijd al een boon gehad en ook hier zet ze weer een heel mooi personage neer. Maar de acteur die haar man neerzet doet het zowaar nog beter. Hoe je van zo'n ruggengraatloze flapdrol, toch een oprecht sympathiek personage kan maken is een hele krachttoer. Dit ouderkoppel gaf aan deze film een zeldzaam waarachtigheidsgehalte mee.

Ook lollig waren de soms adembenemende Pakistaanse jonkvrouwen die Kumail voorgeschoteld kreeg. Gelukkig kreeg Emily net geneog charme mee om toch een beetje geloofwaardig tegenwicht te geven.

Ik keek dan ook raar op toen ik bij de eindcredits de 'echte' Emily te zien kreeg. Dat werkte bijna averechts bij mij, want had ik niet net heel de film lang het 'echte' verhaal gezien?

Aardig, maar toch niet swingend genoeg om echt boven het maaiveld uit te komen. Bovengemiddeld goed, maar onvoldoende om een echte topper te zijn.

Wees dan maar stand-op comedian als je lief je afwijst en je uit de familie wordt gezet.
Maar zo erg is het allemaal niet want deze romantische komedie weet wel raad met drama's van welke aard ook.
Eerder een feelgoodie dan het diepuitgespitte drama rond cultuurverschillen. Wordt behoorlijk verdoezeld en opgelost, wat best positief is.
Grappig, maar toch ook niet zo heel erg en ook wat langdradig.
Behoorlijk acteerwerk.

Komt langzaam op gang, er zijn grappige momenten in de film maar daar blijft het bij. Enorm slaapwekkend, na 30 min afgezet.

avatar van Collins
Romantische komedie die het immer gezellig en licht houdt ondanks de zware kost die langs komt. De film is gebaseerd op een episode uit het leven van Kumail Nanjiani (komiek van Pakistaanse komaf) die zelf de hoofdrol vervult.
Het is een romantische komedie dus de wegen die worden doorlopen zijn in grote lijnen voorspelbaar. Niet erg, maar de film duurt met twee uren wel wat lang. Van enige kabbeling en langdradigheid is op bepaalde momenten dan ook wel sprake. Daar staat tegenover dat de film bij vlagen erg humoristisch is. Met name de dialogen zijn grappig. De scherpte, droogte en bijzondere geestigheid ervan houden je bij de les.
onderwerperpen als racisme, Pakistaanse traditie en ziekte komen voorbij. Zware kost maar steeds licht verpakt. De film slaagt erin om steeds net op tijd met een kleine twist of leuke grap te komen zodat de zware kost nooit teveel de melodramatische kant op gaat en echt zwaar gaat aanvoelen. De toon blijft lichtvoetig.
Nanjiani is tekstueel sterk. Een oneliner van hem klinkt al grappig op het moment dat ie z'n mond verlaat. Gelukkig zijn de meeste ook echt wel grappig. Naast Nanjiani is sidekick Ray Romano erg leuk als een karakter dat uitblinkt in wazigheid en lafhartigheid. Om hen heb ik het meeste gelachen.
Opvallend plezierige personages bevolken de film. Er is niemand om je verschrikkelijk aan te ergeren. Niemand is vervelend. Ook bij de inkleuring van de personages telt de factor luchtig opvallend zwaar.
En met al die luchthartigheid die over verhaal en personages is gelegd is 'The Big Sick' gewoon een leuke film maar is ie ook een beetje te lang. Dat wel.

avatar van cantforgetyou
Doordat de film overal een hoge score krijgt, had ik er misschien iets te veel van verwacht. Het is zeker geen slechte film, maar echt lachwekkend is ie ook niet. De twee hoofdrolspelers hebben niet echt ´chemie´. Wie ik wel kon waarderen is ´Holly Hunter´. Ze blijft een goede actrice. Door haar wordt de film net iets leuker en frisser. Tja, wat moet ik er verder over zeggen. Jongen wordt verliefd op meisje, dan gebeuren er een aantal dingen en dan komt het weer goed. Zoals bijna bij alle cliché films. Niet slecht.

avatar van roald1987
Goede verhaal , zielloze film.. Tenekrommend acteer werk, best jammer vanwege de potentie