The Big Sick (2017)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Michael Showalter
met Kumail Nanjiani, Zoe Kazan en Holly Hunter

De in Pakistan geboren Kumail heeft een relatie met een Amerikaanse vrouw, Emily. Samen moeten ze de verwachtingen zien te overwinnen van zijn familie en hun 1400 jaar oude tradities. Zijn ouders blijven hem onophoudelijk bestoken met potentiële bruiden voor een gearrangeerd huwelijk. Kumail probeert zich staande te houden tussen de twee totaal verschillende werelden.

avatar van devidia
Voor de eerste maal herbekeken. Kleine upgrade in waardering want mijn god, deze film snijdt echt wel lastige thema's aan en gaat er fenomenaal mee om. De humor is compleet op mijn maat gesneden en de emotionele momenten zijn niet alleen perfect getimed maar ook zeer krachtig.
Worth every star

avatar van Fisico
Degelijke romcom in een setting van ziekenhuizen en een in coma belande vriendin. Geen alledaags plot, dus bij deze zeker verfrissend. Fijn ook om het zijplot als stand up comedian te mogen zien. Was zeker geslaagd en het was best grappig dat Kumail helemaal niet grappig was. In zijn mopjes tijdens conversaties was het eveneens (glim)lachen geblazen omdat de context steeds zo fout zat.

Het romantische gedeelte was echter te pover. Weinig overtuigend en al helemaal geen echte binding tussen Kumail en Emily. De liefde, de relatie, het ruziemaken ... kwam weinig naturel of spontaan over. De uithuwelijking in Pakistan was wel best interessant en er werd te weinig met dit gegeven gedaan in de film mbt Emily (en haar familie). Ray Romano die vader Terry vertolkte vond ik het meer dan behoorlijk doen. Best interessant en grappig personage.

Door verschillende genres door elkaar te gebruiken, wist ik niet goed waar de film heen wilde. Beetje dit en een beetje dat zonder echt overtuigend over te komen. Maar aangenaam was het wel. Het typische feel good einde moet je dan mqar voor lief nemen.

avatar van JoeCabot
“It’s okay, we hate terrorists.”

The Big Sick is gewoon een heel erg geestige film. Zelfs de ruzies - doorgaans de meest tenenkrommend momenten in romcoms - vond ik best onderhoudend.

Met verhalen over cultuurclashes, levensbedreigende aandoeningen en - nog erger - bemoeizuchtige ouders win je vandaag geen originaliteitsprijs meer, maar The Big Sick brengt het wel gevatter dan de meeste genregenoten.

Naar het einde toe wordt het uiteraard allemaal wat ernstiger (lees: meliger). Alle klassieke elementen voor een Hollywood-dramedy passeren de revue, al bleef het wel binnen de perken. En een sterk acterende Kumail Nanjiani houdt de film constant op het goede spoor.

The Big Sick is geen mijlpaal in de filmgeschiedenis, maar je zult je wel amuseren. Zo simpel kan het soms zijn. 4*

avatar van Boenga
Het toeval en de onwaarschijnlijkheden (de ex die als eerste gecontacteerd wordt bij ziekenhuisopname en beslissingen moet nemen ?) waren iets te talrijk aanwezig, en zorgden voor lichte irritatie. (Misschien toch beter iets dichter bij the real story gebleven ??)

Vooral Kazan en Romano duwen de film net boven de middelmaat. Ook Hunter doet het degelijk; desalniettemin zie ik in veel van haar rollen teveel gelijkenissen - wat dan ook weer voor een beetje ergernis zorgt.

Luchtig en ontspannend, ondanks een aantal relatief zware momenten in het verhaal.

Fijn.

Degelijk filmpje, maar niet zo heel veel meer dan dat. De combinatie van drama, romantiek en humor voelt nogal effen aan, weer zo'n filmpje zonder al te veel pieken of dalen waar je achteraf vooral iets memorabels en/of eigens mist. Heb je wel vaker bij films die iets te veel genres willen balanceren.

Wel leuk natuurlijk dat het op het leven van Nanjiani gebaseerd is. Dat geeft de film net een beetje extra. Anderzijds is het daarom misschien ook net wat te lang geworden, en allicht ook net niet grappig genoeg. Want ondanks dat hier weer comedy vooraan staan, is het toch vooral een romantsch drama met hier en daar wat humor tussengegooid.

Verder ook wat onnodig klassieke themas, met de immigrantenjongen en de culturele clash met z'n ouders. Dat soort dingen zijn ondertussen ook wel al voldoende gedaan, het enkel aanstippen is niet meer interessant an sich. Nogal wat schoonheidsfoutjes dus, verder is het wel een aangename film, die ook best oprecht aanvoelt, heel memorabel is het alleen niet.