The ABCs of Death (2012)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Horror

geregisseerd door Angela Bettis, Hélène Cattet, Ernesto Díaz Espinoza, Jason Eisener, Bruno Forzani, Adrián García Bogliano, Xavier Gens, Lee Hardcastle, Noboru Iguchi, Thomas Cappelen Malling, Jorge Michel Grau, Anders Morgenthaler, Yoshihiro Nishimura, Banjong Pisanthanakun, Simon Rumley, Marcel Sarmiento, Jon Schnepp, Srdjan Spasojevic, Timo Tjahjanto, Andrew Traucki, Nacho Vigalondo, Jake West, Ti West, Ben Wheatley, Adam Wingard, Kaare Andrews en Yudai Yamaguchi
met Dallas Malloy, Kyra Zagorsky en Peter Pedrero

Een horror omnibusfilm bestaande uit 26 hoofdstukken, elke titel beginnend met een andere letter uit het alfabet. Het centrale onderwerp is de dood - oftewel '26 manieren om te sterven' - maar de invulling is telkens weer anders; het gaat onder andere over onthoofdingen, kannibalen en aanvallen van dieren. De hoofdtitel is geïnspireerd door de opvoedkundige kinderboeken met deels dezelfde naam.

ipman-99
"Danny Glover had nothing to be afraid of in 'Lethal Weapon 2.'." ... " !!!

Heerlijke Horror !!! 'The Abc's Of Death 1' is een horrorfilm
met 26 horror verhalen over de dood. Iedere letter van het alfabet
staat garant voor een 'uniek' kort verhaal over de dood en
al zijn 'glorie' ! Humor, horror en actie wisselen elkaar af
in een moordend en razend tempo.
Uiteraard zijn er enkele ietwat 'flauwere' kortfilms bij ... maar over
de hele lijn is het een uitstekend niveau met waanzinnige kortfilms.
Eén van mijn favorieten was de letter X van regisseur Xavier Gens
('Frontière(s)') ... in deze kort film weet hij weer stevig en bloederig uit
te pakken !

avatar van Boeikens
Heerlijke mengelmoes van allerlei horror genres, voor ieder wat wils.

Zelf vond ik ze nagenoeg allemaal goed met enkele lekkere gore stukjes en de soms prachtige typische Japan humor/splatter. Enkel de G vond ik dan zelf wat minder maar over het geheel zeker een aanrader voor elke horror fan!

Benieuwd naar deel 2

jordysmeets00
Verschrikkelijke verveling vanaf het begin tot het eind
Sommige stukjes gingen nog wel maar de meeste waren saai en overdreven.
Helaas had meer verwacht

avatar van housemoviewatch
The Abcs of death

Mijn eerste gedachte na de film, HAHA niet best. Het ene verhaal is nog bespotelijker dan het ander.

In eigenlijk geen Een mini film zit echt een verhaal. Wat ik ook merk is dat het genre horror gecombineerd mag worden met Komedie. Want wat heb ik soms gelachen om een paar filmpjes. Wel vond ik het jammer dat er filmpjes inzaten waarbij je eigenlijk daarna dacht van 'wat is dit' de surf scène bijvoorbeeld.. wat gebeurt daar? Erg vaag.

Nou het Acteerwerk zal ik maar niet over beginnen.

Visueel/opmaak gezien verschilt het echt per filmpje. Al moet ik wel zeggen dat het 80% echt slecht was. Maarja dat zal ook wel de bedoeling zijn geweest. Er zit wel van alles wat in. Van mensen film naar teken film en zelfs 1 met klei HAHA geweldig.

Tja hoogstaand is het allemaal niet vandaar ook het redelijk lage cijfer. Maar ik kan niet iets goed beoordelen wat gewoon eigenlijk slecht was. Dat staat los van dat ik me wel vermaakt heb bij ongeveer 70% van de filmpjes. Maar nogmaals als je iets hoogstaand verwacht, zeker niet kijken. Kijk je graag naar onzin/met een schuin oog? Zeker een keer meepakken. Ik heb verder namelijk geen spijt dat ik de film gekeken en afgekeken heb. Puur op mijn vermaak en niet gezien de opmaak en visuele kant van de film, geef ik de film 2* ik kijk uit naar deel 2 die ik binnenkort zal bekijken.

Prime horror filmpje met 26 aparte filmpjes De meeste Japanse filmpjes waren raar (Niet allemaal )
De humor was gewoon geniaal . Maar bij de letter Z was het gewoon te raar voor woorden en ging het er lichtjes over !!!

avatar van Phantasm
Leuk in elkaar gezet, het is weer eens wat anders, prima kijkvoer voor de liefhebber.

avatar van PEN15
the abcs of toilets

Ik heb deze zo ongeveer op hetzelfde moment als het vervolg bekeken. Van deel II was ik geheel ondersteboven van de schrik en had dus torenhoge verwachtingen van deze vorige. Dan komen teleurstellingen altijd kiezelhard aan.

Ik heb over het algemeen een WTF gevoel, zoals W dat de hele selectie treffend samenvat. H is er nog eentje met een gealieerde en een nazi-hond. Waar ging dat over? Hetzelfde gevoel ook met die vrouw die door haar eigen ontlasting wordt gedood. De kwaliteit van de animatie was daarnaast ook nauwelijks 5000$ waard. Het is maar een gerucht en ik weet het dus niet zeker dat elke filmmaker dat geld kreeg om een kort filmpje te maken. Als ik dan bijvoorbeeld M zie, die vraag ik me serieus af wat er met die overige 4950 dollar gedaan is. M is ongeveer één minuut waarin een vrouw een gootsteenontstopper gaat pakken om een miskraam op te vissen.

Deze abcs had in tegenstelling tot de opvolger nauwelijks een filmpje te bieden die ik goed vond; laat staan dat ik mijn aandacht er bij kon houden, en voor een gemiddelde speelduur van 4/5 minuten hou ik dat niet voor mogelijk. Enige redelijke van de bende vond ik G, waarbij je kon zien dat die gast bakstenen in zijn tas had gedaan. Ook voor deze maker was die $5000 pop easy money.

Het concept vond ik wel leuk gevonden en een aantal van de 26 filmpjes (maximaal 5 minuten per filmpje) waren wel aardig (o.a. "A", "B", "E", "L", "S", "W", "X" en "Z"), maar het merendeel van de filmpjes is gewoon slecht en het aankijken nauwelijks waard. Dat laatste komt misschien omdat vrijwel alle filmpjes zijn gemaakt door onbekende Zuid-Amerikaanse (zelfs eentje van de Nederlandse Antillen, bij de letter "P" van "Pressure", waarbij je op een gegeven moment ook Nederlandse reclameborden in beeld ziet) en Aziatische regisseurs en natuurlijk ook omdat alle filmpjes zijn gemaakt met een zeer beperkt budget (5000 dollar per filmpje) en daarom vaak goedkoop ogen.

De meeste filmpjes van de Aziatische regisseurs zijn ook nog eens apart en bizar en hebben vaak seks (neigen naar ziek zoals het masturbatie filmpje bij de letter "L" van "Libido") en fetisj (poep en scheten, zoals bij de toepasselijke letter "F" van "Fart") als thema. Een aantal filmpjes zijn wel leuk (met name het tweede filmpje, letter "B", m.b.t. het verhaal over "Bigfoot") en een aantal filmpjes zijn ook best grof en goor (dikke vrouw die zichzelf slank snijdt bij de letter "X" van "XXL") en omdat een aantal filmpjes ook bloot (het laatste filmpjes met de letter "Z" neigt soms zelfs naar porno) bevat, kijken een aantal van de 26 filmpjes zich wel lekker weg.

Echter het merendeel van de filmpjes is het aankijken niet echt waard (een aantal daarvan heb ik ook vooruit zitten te spoelen), omdat ze gewoon heel slecht en belachelijk zijn. De meeste filmpjes zijn gemaakt met echte personen (overigens wel goedkope van de straat geplukte mensen), maar een aantal filmpjes zijn ook gemaakt via animatie ("K" en toch ook wel "W") of zelfs met klei (draait dan om een moordlustig toilet, oftewel de letter "T" van "Toilet) en dierenkostuums (bij de letter "H", waarbij het draait om een geallieerde hond en een nazi hond, waarbij de laatste ook nog eens een striptease act uitvoert).

Al met al leuk om eens gezien te hebben dit leuke horror concept bestaande uit 26 hele korte filmpjes gerelateerd aan het alfabet, te weten:

A van "Apocalyps", 3,0*;
V van "Vagitus" (het gehuil van een pasgeboren baby), 2,0*;
W van "WTF!", 3.0*;
X van XXL, 3,5*;
Y van "Young Buck" (Jong Hert), 0,5*;
Z van "Zetsumetsu" (Uitsterven), 3.0*.

Maar omdat het merendeel van filmpjes gewoon slecht, flauw en belachelijk zij, valt het uiteindelijke resultaat helaas tegen.

avatar van PEN15
Toch een beetje als liefhebber van het concept deze nog een nieuwe kijkbeurt gegund in de hoop dat ik er anders tegenaan zou kijken. En nah, nauwelijks. De meeste blijven gewoonweg kolderiek, saai of té raadselachtig. Dusdanig dat je het na twintig keer pas zou begrijpen of zelfs dan nog steeds niet.

Neem bijvoorbeeld Ingrown. Zelfs met opgezochte uitleg snap ik deze niet en dan nog ziet het er niet geweldig uit, tenzij het griezelige moet komen van een stervende echtgenote.
Vagitus is ook zo.. vaag. De montage van het rollercoaster-einde is zo flitsend dat ik betwijfel of ik de ontknoping juist heb.
Removed was net te cryptisch om bij één keer te begrijpen. Ik zag het deze keer pas toen ik die ene broeder een stapel filmblikken zag vasthouden. Deze film symboliseert een soort van zwarte periode van slappe remakes en creativiteit van een Clint Eastwood in gevangenschap geplukt moet worden. Hij vecht zich vrij, maar kan uiteindelijk de trein der moderniteit net niet in beweging krijgen omdat zijn kunstmatige bloedtoevoer is leegelopen. Ook al is hier best over nagedacht, op de bloederige SE is er eigenlijk weinig engs aan. Wie bekommert zich nou om het huidige niveau van cinema, hûh?
Pluspuntjes waren dat ik bij Unearthed nou zag dat het hoofd van die vampier in de lucht gehouden werd en bij Speed heb ik nooit de link gezien met snelheid en verdovende middelen. Om toe te geven vond ik de verwerking van beide synoniemen magistraal bedacht. Waarom kwam er eigenlijk bloed in haar spuit? Betekende het deze keer haar tijd was en dat ze het zou "opgeven" of maar zo omdat alle verhaaltjes op het einde in rood overlopen?
Youngbuck vond ik eerder al het zóvéélste wraakcliche, de synthwave van power glove is interessanter om naar te luisteren.
Het is altijd leuk dat er afwisseling is, maar het is alsof de shorts van Aziatische makelij niet zonder absurde humor gepaard kan. Oh en die zombieclowns, zucht..

Het is me nu duidelijk dat er bij ABCs I alle regisseurs 5k ter beschikking kregen en dat bij het vervolg er een open inzendingsronde was, want dat verklaart voor mij het grote verschil tussen de twee en dat ik daardoor ABCs II een stuk beter vind.

Voel je overigens vrij om Vagitus en Ingrown uit te leggen als jij het weet.

avatar van joolstein
Als geheel is ABC zeker geslaagd, het concept van 26 korte filmpjes, die ieder een letter van het alfabet vertegenwoordigen is erg leuk. Ook is duidelijk de diversiteit van de regisseurs (en horrorfilms) te zien, wat het wel zo prettig maakt. Iets wat zowel de kracht als ook de zwakte kan zijn van dit soort films. Voor mij werkt het altijd goed! Opvallend was ook het groot aantal regisseurs dat niet Amerikaans was. Natuurlijk heeft ieder zijn eigen favorieten en naast enkele missers, zijn er ook gelukkig een groot aantal toppers. Hieronder mijn bevindingen:

A van Apocalyps:
Pracht openingsfilmpje van Nacho Vigalondo Horror op een romantische toer.
B van Bigfoot
van Adrian Garcia Bogliano. Combineert een egoïstische moeder met de boeman. Doeltreffend verhaaltje.
C van Cycle
Tegenvallend filmpje van de Chileense filmmaker Ernesto Diaz Espinoza die wel goed heeft gekeken naar Vigalondo’s Timecrimes.
D van Dog Fight
van Marcel Sarmiento. Valt wat tegen met als thema dierenliefde.Zag er wel mooi uit!
E van Exterminate
van Angela Bettis. Een Cronenberg- light met Arachnofobie. Nogal tam.
F van Fart
van Noboru Iguchi. Het enige luchtige filmpje maar niet echt heel goed.
G van Gravity
van Andrew Traucki. Filmpje wat ik totaal niet snapte of dat totaal mislukt was.
H van Hydro-Electric Diffusion
van Thomas Cappelen Malling. Met een nazi-poes die een striptease-act opvoert voor een vliegeniers-buldog. Erg mooi gemaakt, al snapte ik niet helemaal de bedoeling.
I van Ingrown
van Jorge Michel Grau. Zonder veel uitleg maar zeker schokkend genoeg. Schitterend!
J van Jidai-Geki
van Yudai Yamaguchi. Leuke onderbroekenlol met een man die Seppuku pleegt.
K van Klutz,
van Anders Morganthaler. Animatiefilmpje over poep, vooral flauw en kinderlijk.
L van Libido
van Timo Tjahjanto Vooral voor doorgewinterde horror-fan een feest. Grandioos !
M van Miscarriage
Dit belabberd kort filmpje van Ti West stelt vooral te teleur. Een creatieve dip?
N van Nuptials
van Banjong Pisanthanakun. Een verrassend en schattig filmpje over wat er kan misgaan als je pratende papegaai koopt.
O van Orgasme
van Bruno Forzani and Héléne Cattet. Zoals je kan verwachten een prachtig surrealistisch visuele Giallo-wereld. Vrij experimenteel.
P van Pressure
van Simon Rumley. Hij zoekt het in sociaal commentaar over hoe ver je als moeder gaat voor je kinderen. Echter schortte het bij mij een beetje aan impact.
Q van Quack
van Adam Wingard. Hilarisch en briljant tegelijk! Wat kan ik nog meer zeggen?
R van Removed
van Srdjan Spasojevic. Herbergt de combinatie van Gore met celluloid, een bizar filmpje.
S van Speed
van Jake West. Prachtig! De dood die twee vrouwen achterna zit met uiteindelijk een gave twist.
T van Toilet
van Lee Hardcastle. Gemaakt volledig van klei. Erg knap gedaan!
U van Unearthed
van Ben Wheatley. Een soort huis- tuin en keuken opname vanuit de ogen van een vampier. Prima werkje!
V van Vagitus (het gehuil van een pasgeboren baby)
van Kaare Andrews. Mooi gemaakte Sf- Dystopie over geboortebeperking met een onvervalste RoBoCop. Voortreffelijk!
W van WTF!
van Jon Schnepp. Vreemde maar zwaar tegenvallend. Zappende potpourri stijl? WTF was totaal niet creatief.
X van XXL
van regisseur Xavier Gens. Erg goede en misselijkmakende body-horror met sociale commentaar op de koop toe! Fantastisch!
Y van YoungBuck
van Jason Eisener. Haalt het maximale eruit qua soundtrack en camerawerk maar door net iets meer uitleg was de effectiviteit ook beter geweest. Toch zeker niet slecht!
Z van Zetsumetsu
van Yoshihiro Nishimura. Had eigenlijk WTF moeten heten want inderdaad wat was dit? Gigantische penissen, naakte vrouwen, bloed en erotiek met eten? Wat een heerlijk onzinnigheid was dat. Mooie afsluiter!

Overal is The ABC’s of Death een vermakelijke horrorfilm met ups en downs. En geeft een mooi overzicht van talentvolle regisseurs binnen het horrorgenre.

avatar van Lord Flashheart
Niet voor herhaling vatbaar.

Uit alle eerdere recensies kun je opmaken dat werkelijk iedereen totaal verschillende voorkeuren heeft. Er is geen enkele consensus over wat nu het grappigste, het engste of het slechtste filmpje is. Ook ik heb zo mijn voorkeuren, dus ga ik hier niet nog een lijst neerzetten met mijn oordeel over de 26 filmpjes. Dat voegt weinig toe. Eén ding is (bijna) iedereen het echter wel over eens: gemiddeld is het niveau ruim onvoldoende.

Kijken op eigen risico dus. Ongetwijfeld zullen sommige filmpjes je best aanspreken, maar als je meerdere korte horrorfilms wil zien raad ik je één van de vele horror anthologieën aan die er in de loop der jaren zijn gemaakt. Denk aan bv. Trick 'r Treat. Of horror series als The Masters of Horror. Ook daar zitten miskleunen tussen, maar doordat die filmpjes aanmerkelijk langer duren, is er meer tijd om iets fatsoenlijks neer te zetten. 5 minuten blijkt voor de meeste regisseurs gewoon te kort.

Gemiddelde score 2,5*. En deel twee geloof ik wel.

avatar van Shadowed
Wat een ongelooflijke puinhoop.

Wat is dit? Probeert deze film iets nieuws te doen? Want daarin slaagt het met verve, maar de film is zo matig in de meeste filmpjes dat het maar pijnlijk is om het te blijven kijken. Sommige zijn zelfs zo verschrikkelijk dat ze de toon al zetten voor de volgende filmpjes.

Het begon met A en B wat beter, omdat die lekker grof waren. Met C gaat het al mis, maar wordt toch nog even boven water gehouden door D. Wat daarna volgt is vooral flauw, niet horror genoeg en al helemaal niet komedie genoeg. F is echt het dieptepunt van alle cinema bij elkaar.

Gens heeft met X het beste filmpje, en de animatie van Leecastle kan er ook nog mee door. Voor de rest is het de ene verschrikking na de andere. En dat hier nog best grote namen tussen lopen is al helemaal erg, want sommige zijn te dom voor woorden.

avatar van Woland
Het concept is leuk, maar het niveau van de filmpjes is behoorlijk wisselend. Met 26 segmenten heb je natuurlijk ook niet veel tijd om iets op te bouwen, en dat maakt het er niet veel makkelijker op. Toch een hoop bekende namen die hebben meegedaan, en ik moet zeggen, sommige van de leukere filmpjes zijn wel van de grotere namen (de Q van Adam Wingard, de U van Ben Wheatley, de X van Xavier Gens, en ook de B en de T waren wel leuk), maar er zit hier ook wel een hoop prut in (F, G, J, V, Z waren allemaal meuk, sommige andere letters kan ik me niet eens meer voor de geest halen) en een paar die er net mee door konden. Over de hele lijn zat ik nou niet echt geboeid of geamuseerd te kijken, in ieder geval.