The ABCs of Death (2012)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Horror

geregisseerd door Angela Bettis, Hélène Cattet, Ernesto Díaz Espinoza, Jason Eisener, Bruno Forzani, Adrián García Bogliano, Xavier Gens, Lee Hardcastle, Noboru Iguchi, Thomas Cappelen Malling, Jorge Michel Grau, Anders Morgenthaler, Yoshihiro Nishimura, Banjong Pisanthanakun, Simon Rumley, Marcel Sarmiento, Jon Schnepp, Srdjan Spasojevic, Timo Tjahjanto, Andrew Traucki, Nacho Vigalondo, Jake West, Ti West, Ben Wheatley, Adam Wingard, Kaare Andrews en Yudai Yamaguchi
met Dallas Malloy, Kyra Zagorsky en Peter Pedrero

Een horror omnibusfilm bestaande uit 26 hoofdstukken, elke titel beginnend met een andere letter uit het alfabet. Het centrale onderwerp is de dood - oftewel '26 manieren om te sterven' - maar de invulling is telkens weer anders; het gaat onder andere over onthoofdingen, kannibalen en aanvallen van dieren. De hoofdtitel is geïnspireerd door de opvoedkundige kinderboeken met deels dezelfde naam.

avatar van McSavah
Geniaal: D, L, O, R, T, U, X
Goed: A, I, J, N, W, Y, Z
Aardig: B, F, K, P, Q, S
Matig: C, E, G, H, M, V

Gemiddeld kom ik uit op een mooie 3,5*, maar de beste zijn wel erg sterk.

avatar van Montorsi
Toch wel aardig wat erg leuke shorts. Met name in het tweede gedeelte van het omnibus wordt het erg leuk. Dat soort dingen overheersen toch wel.

Begon toch ook wel moeizaam met A, B, C (wat haast een kopie van Cronocrimes was), D is wat beter, E, F, G waren weer wat minder, I was tof, J geinig, K wel oke. Vanaf L begint het toch pas echt top te worden, waar M weliswaar een dieptepunt van de omnibus is, met vooral O als eerste échte hoogtepunt (hoewel misschien niet zo heel veel met het thema te maken heeft, maar vooruit), P was stom, Q lollig, R en S best tof, T en U beiden geniaal (Wheatley ), V en W weer wat minder (maar W hoort desondanks bij de leukste helft), Y is een Troma-terugkeer, X erg sterk en Z is van de Japanse inbreng de meest leuke.

Top 5'je:
1. U
2. T
3. O
4. X
5. R

Maakt ook een 3.5*, best lastig om zoiets een cijfer te geven, maar het was lang niet allemaal even goed. Wel leuk zoiets in de bios te zien, tempo als een tierelier en vermakelijk snel.

avatar van dutchtuga
Toch wel tegenvallend. Het niveau schommelt behoorlijk en de mindere shorts zijn in de meerderheid. Wel erg goed zijn L, X, en T.

Langere stuk in mijn verslag van Imagine 2013:

Cult Movies Reviewed: Imagine 2013: deel 3 - cultmoviesreviewed.com

Reinbo
Ik hou wel van horror, maar dit is overall vrij zwak. Het zijn enkel de japanse werkjes die de nipte voldoende over de streep trekken. Low budget aanpak zorgt veelal voor een lelijke digitale videolook.

F, L & Z

X was ook sterk

Ik ben zelf een groot fan van horror anthologies (Tales from the Crypt ben ik de enige hier?), dus dit kwam als geroepen. Op zich is het een interessant concept, maar als geheel is het eigenlijk vrij matig, slecht zelfs. Er zat selchts een handjevol filmpjes tussen die ik echt goed vond.

D, L, T en X waren mijn favorieten. Daar zat ik echt gefacineerd naar te kijken. D stak qua production value veruit boven de rest uit.

Verder heb je nog Q, die vrij geestig is, Y heeft een lekkere soundtrack en Z is een typisch gestoorde Japans filmpje. Goede afsluiter op zich.

Maar goed, 7 van de 26 is te weinig voor een voldoende vrees ik. Had veel meer ingezeten. Teveel nietszeggende filmpjes.

avatar van Bottleneck
Veel ups en downs maar uiteindelijk 3,5* dankzij de uitschieters.

De beste drie:
L - libido - knap om zoveel perversiteit in een kort stukje te proppen en boeiend te maken. Die machtsverhouding tussen man en vrouw:
D - dog fight - Ziet en klinkt mooi, een paar rotkoppen erin maar dat kleine jochie heerst.
X - XXL - Vet, en een héle strakke soundtrack, lijkt een mix van Philosophy of a Knife en Psycho.
(en beide titels hebben er wat mee te maken maar dat zal wel toeval zijn)

Goed:
A - man en vrouw - mept er meteen lekker op los en dus de juiste opener
I - vrouw in bad - simpel maar nasty
O - orgasme - duidelijk in de stijl van Amer, nice
R - patient - vaag, sfeervol en smerig
S - speed - mooie metafoor!
T - toilet - grappig en goor, lijkt erop dat die gast van youtube is geplukt
U - origineel om de point of view eens vanaf de andere kant te zien
Z - wat zullen de makers van W (WTF) gedacht hebben toen ze deze zagen

(Magere) voldoende:
B, C, E, F, J, V en Y

Matig, slecht:
G, H, K, M, N, P, W en Q (Wingard, had in V/H/S ook al een belabberde bijdrage).

Jammer dat er nogal wat (horror-arme) troep tussen zit maar genoeg leuks tussendoor. En zo te zien maar 1 Amerikaanse inbreng die goed of beter scoort....dat is dan weer wel exemplarisch.

avatar van beavis
zag vandaag dat er een sequel is aangekondigd... eerste reactie was "o nee, waarom dit verassend en verfrissend geslaagd project te kort doen met een inspiratieloze cash-in", maar dan lees je even verder en wordt duidelijk dat de drijvende kracht achter dit project nog steeds de juiste visie en ambitie heeft; ook regisseurs buiten het horror genre worden nu gezocht. En de aankondiging waar ik het prettigst door werd verrast: Bill Plympton! Ook goed dat ze nog steeds een wereldwijde blik hebben en ook regisseurs uit de Fillipijnen en Nigeria uitzoeken, lijkt me nu al duidelijk dat dit vervolg dus weer héél bijzonder gaat worden!

Toch jammer dat ze meer het comedygebeuren opzoeken. Was al het minste aan deze anthology.

avatar van Shinobi
De horror was inderdaad ver te zoeken in de meeste segments.

avatar van beavis
serieus? te weinig monsters e.d. voor je dan waarschijnlijk, want er zaten toch wel een aantal erg verontrustende filmpjes bij; en dat is precies het soort horror waar je bij mij mee aan kan komen!

avatar van Shinobi
Het ligt er denk ik maar net aan wat je gewend bent.
Als je het over verontrustend hebt zijn er eigenlijk maar vier filmpjes die de moeite waard zijn: I is for Ingrown, L is for Libido, R is for Removed en X is for XXL.

beavis schreef:

Maar ook veel scheten en stront die niet in de WC wil ...

Edit: en met Plympton ga je toch weer meer die kant uit. Geweldige vent verder, maar niet zo voor dit project.

avatar van beavis
toch ook weer niet bepaald standaard humor!
vooral die Japanse "body-humor-horror" kan ik wel waarderen
en Plympton kan je in dat verband zien als een directe opvolger van Yoji Kuri!!
YouTube - Aos - Yoji Kuri

Het is geen standaard humor nee, het is ook gewoon eerder horror-comedy terrein maar deze anthology schoot toch wat tekort op genregebied vond ik. Het was iets teveel "alleen maar" in de marge. Iets meer Gens-achtige shorts was wel leuk geweest.

Maar gezien de namen pik de het vervolg zeker mee. Plympton en Sono zijn al geweldig.

avatar van Bottleneck
ik kijk ook wel uit naar Natali (cube), Dunstan (the collector), Keshales & Papushado (rabies), Bustillo & Maury (a l'interieur, livide).

avatar van tattoobob
Deeltje twee is ook in de maak!!!
Met de gezusters Soska oa

avatar van wibro
Flinke tegenvaller.

Enkele uitschieters daargelaten vond ik het merendeel van de filmpjes troep. De filmpjes die mij het meest aanspraken waren de perverse filmpjes zoals F, L en Z. Op visueel vlak vond ik het filmpje O het mooist. Ook D kon er mee door. R en X blonken bij mij uit in smerigheid en die animatiefilmpjes hadden voor mij helemaal weggelaten mogen worden.

avatar van james_cameron
Een interessant idee: geef 26 regisseurs ieder een letter van het alfabet en een beperkt budget en laat hen een filmpje van hooguit vier minuten maken, maar het resulteert hier in een onsamenhangend rommeltje. Er zitten goede filmpjes tussen, vooral de meer bekende regisseurs als Ben Wheatley en Xavier Gens leveren degelijk werk af, maar het grootste deel is niet de moeite waard. Veel filmpjes spelen zich vreemd genoeg af rond het toilet. Daar kunnen de meeste filmpjes ook geruisloos in verdwijnen, wat mij betreft.

avatar van LOTR-lover
Het is lastig om een beoordeling te geven omdat het niveau zo ontzettend verschilt tussen de filmpjes. Sommige zijn bizar, sommige zijn grappig, sommige zijn smerig en sommige zijn zeer sterk. Maar wat me vooral opviel was dat geen enkele van de 26 filmpjes iets van spanning heeft. Verwacht geen schrikeffecten want die ga je niet vinden in 1 van de 26 filmpjes.

Persoonlijk vond ik onderstaande het beste:
- D (Dogfight): visueel zeer goed in beeld gebracht en een mooie twist op het einde.
- L (Libido): lekker bizar zoals de Aziaten dat altijd kunnen. Kan dat bizarre meestal wel waarderen.
- X (XXL): Meeslepend en genoeg gore om je mee te 'vermaken'.
- O (Orgasm): ook een visueel hoogstandje. De stijl sprak me erg aan.
- A (Apocalypse): beetje vreemd maar wel lekker.

avatar van mrwhite
tattoobob schreef:
Deeltje twee is ook in de maak!!!
Met de gezusters Soska oa

Dat is iid al reden genoeg om te kijken

avatar van tattoobob
yep

avatar van Finisterra
Heb maar even alles wat sterretjes gegeven:

4.5*: O
4.0*: D, R, T, U, X
3.5*: L, Z
3.0*: A, F, N, P, S, W
2.5*: B, I, J, K, V, Y
2.0*: C, G, H, Q
1.5*: E
1.0*: M

Kom dus uit een op een kleine 3*. Cattet en Forzani maken duidelijk dat Amer geen toevalstreffer was met opnieuw een visueel erg indrukwekkend filmpje. Grootste teleurstellingen waren toch wel Wingard en Ti West. Weathley, Spasojevic (hoewel geen fan van A Serbian Film) en Gens bevestigen hun talent en het klei-animatie filmpje vond ik de grootste positieve verrassing.

avatar van Naomi Watts
Ik word hier te oud voor.

Segment O is werkelijk magnifiek. Heerlijk vormgegeven en visueel indrukwekkend en de take van Wingard op Q is dan ook behoorlijk geinig en zo hier en daar wel een aardig segment maar grotendeels is het gewoon pure troep, waardoor het als kijker gewoon retevervelend is om te aanschouwen. Lang geleden dat ik in de verleiding heb gestaan de film af te zetten. Hele vervelende rit was dit.

Ik hou van anthologieën maar met dergelijke kortefilms werkt het gewoon niet goed om met zoveel korte filmpjes te werken. Gaat ook veel creativiteit aan verloren. Bovendien draait horror voor mij om opbouw, niet om zoveel goors erin te mieteren. Al schijnt dat de huidige gang van zaken te zijn, jammer.

Geef mij maar anthologieën waar er minstens een 15 á 20 minuten aan wordt besteed en niet dergelijke losse flodder werk. Ondanks dat ik best wat leuks heb gezien, ben ik totaal niet te spreken van de overall kwaliteit en kijkbaarheid hiervan. Troep.

avatar van beavis
Alle regisseurs van de sequel zijn ondertussen bekend (minus de competitie voor de letter M) en met verbazing en bewondering zag ik dat er ook gekozen is voor het wat onbekendere UK-comedy genie Julian Barratt. Wederom stijgt mijn achting voor de mensen achter dit project!! Chris Morris was natuurlijk ook geweldig geweest, maar Barratt is even fantastisch en veel te weinig in beeld wat mij betreft, dus ben zeer benieuwd naar wat hij in deze context kan doen!

avatar van mcdaktari
Wat een bagger zeg, en ik las hier al ergens dat sommige filmpjes geniaal waren? Hou aub op zeg. Er zat een enkel filmpje bij wat aardig was maar ook niet meer. Daarvoor geef ik 1,5 ster. Verder vond ik het maar wat vage niks voorstellende filmpjes. Goor en ziek was het wel ja, maar om nu te zeggen dat het een goeie film was, nee. Ik mag graag een horror film zien maar dat moet het wel wat meer bieden dan deze onzin. Maar blijkbaar ben ik één van de weinige, want er worden me toch hoge waarderingen gegeven!!

avatar van xaid
Serieus wat lachwekkend SLECHT dit.. me vriendin ( totaal geen filmkenner ) die begon te lachen hoe bagger slecht dit was , was niet verder bij E gekomen. Ik weiger verder te kijken en ik ga toch wel dit becijferen -0*5 troep/flop . dat sommige mensen hier echt nog 4.5 of 3.5 geven.. geloofwaardige moviemeter cijfers weer

avatar van jeroentjuhhhhh
xaid schreef:
me vriendin die begon te lachen hoe bagger slecht dit was ,

xaid schreef:
( totaal geen filmkenner )

Duidelijk inherent

avatar van FillumGek
xaid schreef:
Eigenlijk moet iedereen voortaan 20% van een film beoordelen, worden die cijfers ook wat geloofwaardiger.

avatar van Bottleneck
Dan is het maar goed dat ze net gestopt zijn voor F

avatar van xaid
jeroentjuhhhhh schreef: