Chiwawa-chan (2019)

Japan
Drama / Mystery

geregisseerd door Ken Ninomiya
met Mugi Kadowaki, Tadanobu Asano en Shiori Yoshida

Chiwawa, een jonge vrouw, is vermoord. Miki, een vriend die Chiwawa uit het oog verloor, realiseert zich dat ze haar niet goed genoeg heeft gekend. Uit gesprekken met haar vrienden reconstrueert ze een reeks van gebeurtenissen die hebben geleid tot het gruwelijke einde van Chiwawa.

avatar van McSavah
Ziet er weer erg kleurrijk uit. Wel benieuwd naar, ook al vond ik The Limit of Sleeping Beauty maar half geslaagd.

Teveel goeie films deze maand

Fijn fijn fijn.

Ninomiya's eerste film was een enorme opluchting, want na een jaar of 7/8 zonder 5* film had ik eindelijk weer eens een volle score vast. Dat schept alleen wel verwachtingen voor de volgende film natuurlijk, dus wanneer Chiwawa eindelijk aangekondigd was had ik toch ook een beetje schrik dat de film het niet zou kunnen waarmaken.

Gelukkig niks van dat. Ninomiya laat hier zien dat z'n eerste film absoluut geen toevalstreffer was. Niet dat Chiwawa die film echt kan evenaren, maar daar had ik verder ook niet op gerekend. Ik ben al lang blij dat Ninomiya hier laat zien dat hij een eigen stijl heeft die hij op verschillende manieren kan toepassen.

Want hoewel de intro nog rederlijk levendig en feestelijk is, is dit een film die met de minuut wat duisterder en introspectiever wordt. Ik vond het thema mooi en menselijk uitgewerkt, eerder uitzonderlijk voor een film die vooral "club kids" als z'n hoofdpersonages kiest. En dat alles zonder veel in te boeten op de typische stijl van Ninomiya.

Mee, voor mij bevestiging dat Ninomiya wel een tijdje kan blijven meedraaien. Chiwawa viel me 200% mee, het type film waar ik gevoelig voor ben.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van McSavah
Zoals bijna iedereen al opmerkt een kruising tussen Spring Breakers en The World of Kanako. Twee geweldige films. Jammer wel dat Ninomiya de film van Korine een paar keer plagieert. Ik vind Chiwawa verder beter geslaagd dan The Limit of Sleeping Beauty, maar heb er nog steeds genoeg problemen mee. Op de beste momenten is dit echter (opnieuw) heel fijn, vooral de scènes met Asano zijn goud.

Wel te merken dat het een manga-verfilming is, vooral met die immer gemutste aspirant-filmmaker. Die manga is overigens uit de jaren 90, terwijl de film juist wel echt de huidige jonge generatie portretteert. Andere Okazaki-verfilmingen zijn bijvoorbeeld Helter Skelter en River's Edge. Bij die laatste film vraagt Onderhond zich af waarom de film zich in de jaren 90 afspeelt, maar dat is dus omdat die manga ook uit de jaren 90 is.

McSavah schreef:

Maar de vraag blijft, aangezien Ninomiya het ook gewoon heeft opgelost

Onderhond schreef:

Maar de vraag blijft, aangezien Ninomiya het ook gewoon heeft opgelost

Ik wist dat je dit ging zeggen. Vind zelf de jaren 90 vormgeving bij die film juist heel fijn, ook omdat het niet al te duidelijk is.

avatar van FillumGek
Heb ik iets gemist of wordt het helemaal niet duidelijk wie de moordenaar is en waarom?