Ribâzu Ejji (2018)

Alternatieve titels: River's Edge | リバーズ・エッジ

Japan

geregisseerd door Isao Yukisada
met Fumi Nikaidô, Ryô Yoshizawa en Aoi Morikawa

Haruna Wakagusa is een middelbare scholier die bij haar moeder woont. Ichiro Yamada is homo en Haruna's klasgenoot. Hij wordt gepest op school, maar Haruna komt op voor hem. Ze worden intiem en Ichiro vertelt Haruna zijn geheim. Hij vond een lijk langs de rivier. Een nieuw lichaam wordt snel gevonden.

Nieuwe Yukisada. Alweer.

Hij heeft de smaak weer goed te pakken de laatste tijd, al lijkt het misschien ook wel iets meer zo vanwege de samenloop van releases. Want eigenlijk zit Yukisada toch al een paar jaar op een schema van 1 film per jaar. Geen verkeerd tempo.

Misschien lijkt het ook wel zo omdat zijn films de laatste tijd wat scherper geworden zijn. Yukisada is toch altijd een beetje de tweede Iwai geweest, maar met z'n Gymnopedies en vooral ook Pink and Gray is hij toch een wat andere weg opgeslagen. Deze River's Edge trekt die trend netjes door.

Het enige wat ik echt niet begreep is waarom de film zich in de jaren '90 afspeelt. Het voegt werkelijk niks toe, behalve een arsenaal aan vortlelijke outfits en een brak 4:3 formaat. Maar het drama had zich ook gewoon in het hier en nu kunnen afspelen, vond het een jammerlijke toevoeging die wat kracht uit de film haalt.

Verder gelukkig wel sterke acteurs, interessante personages en af en toe ook best mooi geschoten, al moet je de zijkanten er af en toe wel bijdenken. Toch mist het verder ook wel iets om het echt speciaal te maken, maar Yukisada levert zoals zo vaak gewoon weer kwaliteit af.

Te zien op Netflix BE …

avatar van SmackItUp
Ook in NL. Binnenkort maar een kans geven.

Blijft extreem random natuurlijk, maar dat was het ook al toen Aziatisch werk hier nog op DVD werd uitgebracht. Op zich wel leuk, jammer dat het steeds films zijn die ik al gezien heb

avatar van SmackItUp
Onderhond schreef:
jammer dat het steeds films zijn die ik al gezien heb

We mogen niet anders verwachten

Zwolle84
Weer eens een Japanse film geprobeerd. Weer niet gelukt.

Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om te worden meegezogen in zo'n film. Al dat rare geschreeuw en hysterische gedoe van die Japanners werkt daarvoor te zwaar op m'n zenuwen, staat te ver van me af. Verder heeft de film z'n momenten, maar wordt het gaandeweg ook steeds saaier.

Geen idee overigens waar ik de humor moet zoeken. Zonder MoMe had ik nooit kunnen raden dat dit een komedie is.

avatar van mjk87
Op momenten een erg fijn filmpje. Sfeervol in dat stadje met die indrukwekkende fabrieken vol belicht, leuke personages en prima geacteerd en soms ook erg mooi geschoten, al is dat 4:3-formaat wel jammer.
Maar het is gewoon fijn kijkvoer, een beetje het type slice of life dat mij goed ligt. Aan het eind vliegt de film uit de bocht. Ik kon die keuzes daarin echt niet volgen en dat paste allemaal niet echt bij de film. 3,5*.

In velerlei opzicht een duistere en sombere film over jongeren, die zich geen raad weten met hun (vaak destructieve) gevoelens. Hoewel de genreaanduiding "komedie" vermeldt, word je van het verhaal bepaald niet vrolijk. De bedachtzame vertolkingen van een uitstekende cast weten je aandacht evenwel moeiteloos vast te houden. Leuke intermezzo’s met de twee vissers, die elkaar sterke verhalen vertellen.
Past kwalitatief prima in het rijtje films van Isao Yukisada die ik eerder gezien heb. Smaakt naar meer.