Carrie (2013)

Horror / Drama

geregisseerd door Kimberly Peirce
met Chloë Grace Moretz, Julianne Moore en Judy Greer

De verlegen middelbare scholiere Carrie White (Chloë Grace Moretz) wordt opgevoed door haar angstaanjagend religieuze moeder Margaret (Julianne Moore). Wanneer ze de puberteit bereikt, komt ze in aanraking met haar verwoestende telepathische krachten. Wanneer haar klasgenoten vervolgens het eindejaarsbal gebruiken als excuus om haar te vernederen voor de hele school, besluit ze deze dodelijke krachten in te zetten.

avatar van Macmanus
Dat is ook wel waar dat het origineel altijd gewaardeerd is. Maar ik stel toch een beetje omdat men niet beter wist. Bij een remake komen dan toch altijd extra krachten los van mensen die erg warme gevoelens hebben bij het origineel. Waardoor ze soms vergeten dat sommige dingen nu echt wel beter gedaan worden. Uiteindelijk kan ik me goed voorstellen dat een jochie van 10 die dit nu ziet over 30 jaar met een warm hart terug kijkt naar deze cgi effecten.

avatar van TragieStar.*
Wat was Chloe Grace Moretz toch een vreselijke miscast als Carrie! Ik heb me continu geërgerd aan haar trekjes, blikken en eigenlijk alles! Terwijl ik haar toch best kan waarderen als actrice.
De rest van de cast vond ik ook niet zo bijzonder interessant. En ook Judy Greer als de gymlerares vond ik vrij matig en niet zo goed als in het origineel en de tv-movie remake.
De enige die ik dan nog wel goed vond spelen was Julianne Moore als de moeder!

Eigenlijk vond ik deze film helemaal niet zo schok wekkend en beangstigend. De film straalde geen goede sfeer uit die bij het verhaal en het genre paste vond ik. Het was te braaf en te nep allemaal.
De pesterijen bijvoorbeeld waren echt drie keer niks vergeleken met de voorgenoemde films.
Maar misschien moet ik maar stoppen met vergelijken?

Mijn conclusie is dus dat de cast, de scenes en de sfeer niet meehielpen aan een goede film. Ook kon ik de beweegredenen niet echt begrijpen van Chris Hargensen die het pestende meisje speelt. Maar achteraf bedenk ik me dat jongeren vaak weinig beweegredenen nodig hebben om iets te doen of niet. Op school heeft het meer te maken met er bij horen, je eigen eer en de jaloezie.
Wel mooi dat ze toch even goed wordt aangepakt op het einde. Met wel een goede confrontatie, wat ik bij de voorgaande films wel enigszins miste. Ohja, ik ging niet meer vergelijken.

Voor mensen die het origineel en de tv-movie remake niet hebben gezien is dit waarschijnlijk een best goede film. Maar voor mij heeft het veel verpest. Helaas.

avatar van LOTR-lover
Ik heb het origineel nooit gezien, maar ik snap niet helemaal dat mensen deze remake overbodig vinden. Bedenk goed dat de 'jongere generatie' het origineel waarschijnlijk nooit gezien heeft en ook nooit gaat zien. Maar de remake hoogstwaarschijnlijk wel. Dat is toch een mooi iets, dat ook de nieuwe generatie met het fenomeen Carrie kennis kan maken.

Persoonlijk vond ik helaas deze remake niet heel speciaal of onderhoudend. Het acteerwerk (niet van de hoofdrolspeelster, maar van de bijrollen) is soms tenenkrommend slecht en ook ben ik niet echt onder de indruk van de CGI. Maar het verhaal is prima, en een aantal scènes aan het eind van de film zijn absoluut de moeite van het kijken waard.

5/10 (IMDB)

avatar van baspls
LOTR-lover schreef:

Ik ben 15 en kijk alleen maar oudere films omdat de modernere mij vrijwel altijd teleurstellen. Als de rest van de jongere generatie nou wat smaakvoller zou zijn en gewoon oudere films gaan kijken, is dat probleem helemaal opgelost. Sowieso zouden ze gewoon massaal reclame moeten maken voor een re-release, wedden dat mensen de film dan wel gaan zien. En iedere filmliefhebber moet toch wel alle klassiekers gezien hebben?

avatar van LOTR-lover
baspls schreef:

Dat laatste ben ik wel met je eens, maar wat wij vinden is helaas niet hetgeen wat de meeste mensen ook daadwerkelijk doen. Ook zijn sommige klassiekers uiteraard zodanig verouderd dat het soms ook gewoon echt niet meer om aan te zien is. Dan zijn remakes toch vaak de makkelijkste manier voor de jongere generatie om kennis te maken met films als Carrie maar ook vele andere.

avatar van Mr-Mcmovie
Ik vond deze remake echt geweldig.

Dit keer een mooie Carrie. Chloë Grace Moretz vertolkt Carrie echt goed, maar Moretz vind ik altijd wel heel goed dus ze Kon ook niet direct veel fout doen.
We hebben hier ook te maken met een fantastische Julianne Moore die Me in elke scene waar ze in voor kwam me echt enorm heeft laten smullen en genieten, wat een vertolking.

Het briljante verhaal kennen we allemaal, en ook in deze remake is totaal niets veranderd maar dan ook niets. We hebben dan wel enorm coole en mooie special effecten, en deze film is gewoon Carrie in een modern jasje, smart phones, en meisjes praat en de looks van deze tijd.

Het is de tweede maal dat ik deze heb gekeken, en er gaan er zeker nog volgen, no doubt about it.

Beter een net de zelfde remake dan het origineel waar niks wordt veranderd en alleen alles is vernieuwd, en de effects dat het beetje over nemen.

avatar van SmackItUp
Slecht script, totaal geen inhoud. Er gebeurt gewoonweg te weinig om het spannend te houden. Acteurs zeer matig. Die 1,5 ster is voor de `actie´scene.

avatar van Mac Hammer Fan
Nee, nee. Het origineel is zoveel beter. Dat is een zwakke remake. Waar is de visuele stijl van Brian de Palma, de indrukwekkende vertolking van Sissy Spacek en de sublieme score van Pino Donaggio? Deze kwaliteiten vind je hier hoegenaamd niet terug. Ondanks het feit dat Carrie (origineel) van 1976 is, is dit niet gedateerd. Deze remake is echt minderwaardig. Bekijk maar de oorspronkelijke versie en je zult het zien...

avatar van mikey
Gefeliciteerd Peirce, je hebt het voor elkaar, je hebt elke scene verpruts door je truttigheid. Een totaal inspiratieloze film. Ik hoop dat je de Palma hebt gebeld om te vragen wat hij ervan vond en dat hij meteen heeft opgehangen, zonder maar 1 woord te zeggen.

Maar gelukkig is het verhaal wel eindelijk geupdate, want nu zit er een smartphone in verwerkt.
OMG

Weinig boeiend verhaal. Ook ik heb het origineel niet gezien, maar op geen enkel front spannend of boeiend verteld. Meerdere stukken vooruit gespoeld om te kijken hoe lang de film nog duurde. Geen aanrader, zelfs niet als je echt niks te kijken hebt.

avatar van LauraArsenal
Matige horror, toch mooie film om naar te kijken. Julianne More en Chloe Grace Moretz deden het uitstekend als actrices.

ronduit slecht. Vanwege het overtuigende acteerwerk toch nog 1,5 ster, maar het verhaal was gewoon zo dom. Ik heb de hele tijd zitten denken wat zit ik nou weer te kijken?! Slaat helemaal nergens op! Het eerste deel was gewoon dom en de 'spanning' kwam pas in de laatste 10 minuten of zo iets. Je kan het niet eens spanning noemne

avatar van Kondoro0614
Carrie

Ik heb nooit echt een voorgaande Carrie gezien maar ik moet zeggen dat ik deze nog niet zo saai vond. Het is niet de film zoals ik hem verwacht had. Ik had iets paranormaals verwacht bij Carrie en niet dat ze aan speciale krachten bezit, dus dat was wel eventjes een tegenvaller wat dat betreft. Ik kon me er wel mee vermaken, acteer werk was prima.

Het verhaal was erg simpel net zoals het concept, toch heb ik hem met verstand op nul gekeken en dat was achteraf een normale verrassing. Ik heb me dus wel degelijk vermaakt met Carrie, wil er niet zoveel over kwijt want zo speciaal is Carrie niet en ik ben moe, maar gewoon tussendoor even kijken is hij geschikt.

avatar van sinterklaas
Eerste stem dit jaar...

Zeer nette remake, en Chloe Moretz is een absolute goede keuze geweest als Sissy Spaceks plaatsvervangster. De regie ligt in handen van Kimberley Price, die me met haar pareltjes als Boys Do'nt Cry en Stop Loss. Het verhaal Carrie wist ze ook weer op een mooie manier op te poetsen, waarmee het bijna wel gelijkgestemd was met het origineel.

Het verhaal komt natuurlijk op hetzelfde neer als het origineel, alleen zijn er hier nu wel wat Iphones, vlotte montage en slo-mo's aan toegevoegd. Logisch, want tussen 1976 en 2013 zit er wel een heel groot verschil. Chloe Moretz weet een overtuigende rol te spelen als muurbloempje Carrie White. En het is wel vaker duidelijk gemaakt dat een studentenwereld een hel kan zijn voor buitenbeentjes en muurbloempjes. De pesterijen worden hier op een schrijnende wijze neergezet en ook de relatie tussen Carrie en haar obsessieve zwaar gelovige moeder (sterk neergezet door Juliana Moore) is haast te eng voor woorden. Je weet uiteindelijk wel hoe het verhaal gaat en wanneer Carrie flink voor lul word gezet op het bal, nadat ze bijna een succeservaring heeft opgebouwd in haar uitzichtloze leven, zijn de gevolgen niet te overzien. De "scene" die we allemaal wel van de originele Carrie weten word hier nu extra bloederig en pijnlijk neergezet met behulp van wat extratjes en gelikte montage. Dat moment tussen Carrie en dat meisje dat spijt voelt vond ik ook ijzersterk.

Voor mij valt deze film in de categorie "zeer geslaagde remake's", dat bewijst dat niet alle remake's minder of slecht hoeven te zijn.

avatar van renzoroy
mikey schreef:

OMG

Eindelijk iemand die het begrijpt Zat mij al te irriteren aan de super positieve reacties van mensen die niet eens de moeite nemen om het origineel te kijken.. Maar gelukkig lees ik dan dit ;)

een hele leuke remake.heb me wel vermaakt.was wel spannend.binnenkort maar weer eens zien.

In vergelijking met het originele : waardeloos !!

avatar van Zwolle84
reporterxyz schreef:
In vergelijking met het originele : waardeloos !!

Vergelijken is niet nodig, ze kunnen prima naast elkaar bestaan. Erg fijne remake die het verhaal onder de aandacht van een generatie brengt die het origineel nooit zou hebben gekeken. Beter dat ze hem zo zien dan helemaal niet.

Zwolle84 schreef:

Ik blijf het originele een stuk beter vinden maar zo kan je het inderdaad ook bekijken.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Bij een remake van een boekverfilming is altijd maar de vraag of het gaat om een remake of opnieuw een verfilming van het boek. Bij Carrie van Kimberly Peirce is het overduidelijk het eerste; de film is nog net geen shot-voor-shot remake van de film van De Palma. Dat is meteen één van de minpunten, want op een paar simpele updates - in de categorie mobiele telefoons en YouTube - na gebeurt er niets nieuws en is het exact diezelfde film als die we al eerder zagen. Een beetje verrassing was wel fijn geweest. Want verder is deze Carrie als film helemaal zo slecht nog niet. Peirce kiest voor een veilige toon en stijl, maar het werkt prima en grotendeels van de cast is ook prima gekozen. Julianne Moore speelt een prima rol en Ansel Elgort (Baby Driver) speelt een prima debuutrol.

Grootste punt van kritiek in de film zit 'm in de casting van het titelpersonage. Chloë Grace Moretz is een prima actrice, maar haar uitstraling past totaal niet bij het personage Carrie. Met haar looks moet Moretz enorm haar best doen om overtuigend een bang, nerveus en anti-sociaal gepest meisje te spelen en heel geloofwaardig komt het er niet uit, hoe hard ze ook haar best doet. Het grote verschil tussen haar en Spacek uit de eerste film zie je ook in de climax terug; waar Spacek een gekwelde stoïcijnse blik op haar gezicht had tijdens het moorden, daar leek Moretz zelfs te genieten van het straffen van haar pestkoppen. Toegegeven, het past beter bij Moretz, maar minder bij het personage Carrie. Al met al is Carrie niets bijzonders, maar ook verre van een belabberde remake. Met een paar vernieuwende keuzes en passendere hoofdrolspeelster was het waarschijnlijk wel een stuk beter geweest.

3 sterren.

avatar van Elchapo
Natuurlijk denk ik wel eens bij een remake moet dit nu??? het verhaal blijft hetzelfde,dus krijg je automatisch niets nieuws te zien.maar toch; door de techniek van nu zijn de special FX vele malen boeiender dan in de originele versies.zo ook bij Carrie,ik heb het origineel ook gezien en die haalt het niet in vergelijking met deze remake,alleen qua acteerwerk kan het origineel mee.ik Ben benieuwd wat "IT" dadelijk verbeterd heeft om mij te overtuigen dat ook de remake daarvan een goede keuze is geweest......3.5 stars

avatar van horizons
Dit is gewoon een beste goede remake. Doet niet onder voor het origineel. Beide versies hebben hun eigen sterke en zwakke kanten.

Om bij de hoofdpersoon te blijven: Grace Moretz is eigenlijk te leuk voor deze rol, Spacek was gewoon beter geschikt voor deze rol maar ik moet Grace Moretz nageven dat ze wel erg goed acteert en het haar af en toch wel goed lukt om gekweld te zijn. Wat je deze versie dan wel laat zien is dat ook mooie meisjes slachtoffer kunnen zijn van pestgedrag.

In de bijrollen vallen vooral Moore en Elgort positief op.

avatar van IH88
“These are godless times, Mrs. Snell.”

Redelijke Carrie remake. Het origineel is beter, vooral door de rol van Spacek en de sfeer die De Palma weet neer te zetten. Moretz is zeker niet slecht (ze heeft precies het goede en expressieve gezicht), maar is eigenlijk te knap om dit soort rol te spelen. Dat ze het toch weet te verkopen zegt veel over haar acteerprestatie. Het laatste gedeelte (prom night) is net zo goed gedaan als het origineel, maar het heeft ook een beetje hetzelfde probleem. Al het voorgaande is vooral een opmaat naar de bloederige climax, en om eerlijk te zijn niet al te interessant. De remake mist duidelijk de regie en het vakmanschap van De Palma

eigenlijk vind ik deze versie van Carrie veel beter, maar dat kan ook zijn omdat ik niet van oudere films hou ik kan me dan minder inleven en de kwaliteit vind ik ook natuurlijk slechter maar dat is mijn mening.
ik vond het een heel mooi verhaal. Naar mijn idee een zekere aanrader dus

avatar van tommykonijn
Een dik jaar geleden de versie uit 1976 gezien. Mijn interesse in die film werd destijds ook gewekt n.a.v. van het uitkomen van deze film uit 2013. Enige tijd geleden me dan ook maar gewaagd aan deze remake en nu vraag ik me eigenlijk met name af wat precies de meerwaarde van deze Carrie is.

De film is namelijk nog net niet een exacte kopie van de film van Brian De Palma. Enerzijds zorgt dat ervoor dat ik deze film eveneens vermakelijk vond, maar anderzijds is deze film in vrijwel elk opzicht nog net iets minder sterk. En dan moet ik erbij vermelden dat ik het origineel op zich wel goed, maar verder ook niet bepaald denderend vond. Het is al vaak genoemd als het grootste kritiekpunt van de film en ik sluit me er volledig bij aan: Chloë Grace Moretz is niet meteen geschikt voor deze rol. Een fijne actrice, maar ze komt simpelweg niet zo fragiel (of later bedreigend) over als ze zou moeten. Het kan ook zijn dat haar imago in andere rollen, zoals die in Kick-Ass, haar hier een beetje in de weg zit wat dat betreft. Julianne Moore doet het goed als de moeder. Op de één of andere manier niet zo akelig als Piper Laurie in het origineel, maar dat heeft er wellicht mee te maken dat Moore een bekender gezicht is. Als er al creepy scènes in de film zitten, is zij er verantwoordelijk voor. Verder wordt het nergens echt angstaanjagend, maar er hangt wel, net als in het origineel, een lekker mysterieus sfeertje bij Carrie thuis.

Het voelt allemaal wel tamelijk overbodig, want het is exact dezelfde film als die uit 1976, alleen dan geüpdatet met social media. Nergens echt vervelend, maar spannend is anders natuurlijk.

Zeer matige remake en volledig overbodig. Carrie is veel te mooi in deze rol....

avatar van Grindhouse62
Ik vond dat Chloë Grace Moretz haar rol als Carrie goed vertolkte. Ook het einde was wat uitgebreider qua actie dan in het originele. Het zenuwslopende muziek uit het originele van Pino Donaggio miste ik wel. Globaal gezien vond ik deze remake redelijk geslaagd.

Niet heel indrukwekkend,maar wel leuk voor een tussendoortje als je een keer niks te doen hebt.

avatar van m1chel
Hoe verpruts ik een prima verhaal van grootmeester Stephen King, dat in 1976 op prima wijze is gedaan? Nou, op deze manier dus. Meretz is een totale miscast in de rol van lelijk eendje dat erg gepest word op school. Het probleem zit hem erin dat Moretz simpelweg veel te knap is om deze rol goed te kunnen vertolken, dit heeft voor de rest niets met haar acteerprestaties in de film te maken. Dit was bij Sissy Spacek anders. Het middenstuk kabbelt een beetje voort, maar nergens weet het goed uit de verf te komen. En dan krijgen we het einde en dat kaart maar weer eens aan dat de meeste (lees; de meeste) remakes gewoon een pak minder zijn dan het origineel. Neem de scene waarin Carrie het varkensbloed over zich heen krijgt. Dit is overduidelijk uit de computer komen rollen en dan niet eens op een goede manier. Naja, daar valt nog enigszins overheen te stappen, maar wat er dan gebeurd doet simpelweg pijn aan de ogen. Vooral de scene waarin Carrie afrekend met pestkoppen Chris en Tommy. Als Chris met haar gezicht door de voorruit van de auto heen gaat, zijn het computer glas scherven die door de lucht heen vliegen en dit maakt het dat deze scene gewoon niet om aan te zien is. Het enige lichtpuntje in de film is de rol van Julianne Moore als geschifte en zwaar religiueze Margaret White, maar voor de rest is de film het aanzien gewoon niet waard. Te tuttig en gewoon niet goed uitgevoerd en zelfs als tussendoortje kan je de film gewoon beter overslaan.

avatar van Shadowed
Misser.

Ik moest stiekem wel lachen bij het lezen van de recensie van m1chel. Moretz is inderdaad gewoon te knap om de rol van Spacek over te nemen. Uitvoeren doet ze prima, maar is inderdaad niet bepaald een echte Carrie.

Voor de rest is de film wat flauwer en meer richting tieners. Je weet eigenlijk al precies wat er gaat gebeuren waarmee die spanning er dus ook weer een beetje af is. Acteerwerk is buiten Moretz niet al te goed, zelfs Elgort valt eigenlijk wat tegen.

Het verhaal van het origineel vond ik al niet bijzonder, maar een remake is niet veel beter. Tegenvallend horrorgeweld en te weinig spanning en sfeer. Dit doet meer denken aan kant en klaar-macaroni voor tieners en doorsnee popcornvoer kijkers.

avatar van Freespirit2
Ook ik ben van de 'oudere' stempel en kan Carrie uit 1976 heel goed.
Was geloof ik één van de eerste 'enge' film die ik zag en Sissy Spacek maakte in die tijd zeker veel indruk.
Heb hem een aantal x gezien in de afgelopen jaren.

Nu de remake. Ik vond het toch een goede film.
Ja inderdaad Chloë Grace Moretz is eigenlijk te lief maar ik vind dat ze de rol toch goed heeft neer gezet.
Met elkaar vergelijken is gevaarlijk! Je weet bij dit deel al wat er komen gaat (als je tenminste die uit 1976 kent) dus de 'grote' spanning is eraf.
Toch heb ik me weer heerlijk vermaakt met deze versie.

avatar van panax
prima remake!
mooi meegenomen de tegenwoordige social media en wat die kan doen met ons
moore speelde weer geweldig
maar de rest van de cast ook
beslist geen misser
maar de eindscene van carrie origineel deed me meer dan deze
maar al met al een prima remake!!

avatar van psychopath
Vind Chloe echt een leuk wijffie maar hr helemaal niet passen bij deze film, ze is te mooi om de rol van Carrie te spelen.

Voor een film die 16 jaar rating heeft mocht het allemaal wel wat bruter en de gala scene miste echt de spanning, visuele effecten en muziek van het origineel.

Snap voor mensen die het origineel niet gezien hebben dit best een aardig filmpje is maar vond het niet veel bijzonders.