Sinister (2012)

Verenigde Staten / Canada / Verenigd Koninkrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Scott Derrickson
met Ethan Hawke, Juliet Rylance en James Ransone

Ellison (Ethan Hawke), een schrijver van misdaadromans die gebaseerd zijn op waargebeurde politiezaken, heeft moeite om een nieuw verhaal te vinden. Hij verhuist met zijn gezin naar een huis waar een gehele familie is uitgemoord. Wanneer ze in het huis een doos met videobanden vinden waar nog meer moorden op staan, leidt dit zijn onderzoek naar een bovennatuurlijke entiteit.

KillerPony 3000
Een van de beste griezelfilms uit de 2010's, vanwege een geslaagde en huiveringwekkende bogeyman en de manier waarop die te werk gaat. Een goed voorbeeld van hoe je found footage ook stijlvol en met mate in een film kan emigreren (de film blijft nog film en geen handycamvehikel) en ook eindelijk nog eens met een originele draai aan gegeven. Best niet te bekijken vlak voor je iets nodig hebt op zolder.

avatar van princesspeach
Prima filmpje. Werd nooit echt saai, het wist me wel te boeien maar was ook niet echt spannend of eng.

avatar van IH88
“Don't worry, Daddy. I'll make you famous again.”

Prima horrorfilm. Sinister neemt zijn tijd om de spanning langzaam op te bouwen, en dat betaalt zich uit wanneer in het laatste gedeelte alle remmen los gaan. Creepy kleine kinderen zijn een gewillig onderwerp in horrorfilms, en in Sinister zit je op het laatst weer met je nekharen overeind naar een klein meisje met een hakbijl te kijken. Horrormagie, en met Ethan Hawke heb je ook de perfecte acteur voor dit soort maniakale rollen.

Tot vlak voor het einde een behoorlijke film. Dan schijnt de regisseur opeens te bedenken dat er een eind moet komen. Tja dat einde maakte de film voor mij onvoldoende.

avatar van Perry Meer
mwah vond er niet veel aan, kon mij niet echt boeien, jammer had er meer van verwacht.

Tarkus schreef:
Het verhaal was redelijk, de vertolkingen waren dat ook.
Maar een horror/thriller ?? Dat vond ik nu net niet, daarvoor is de film te 'braaf', geen enkele scene maakte indruk op me, horrorgehalte nihil, idem voor het thrillergehalte.
De hoes is gruwelijker dan de film in zijn geheel.

De film is me deze keer iets beter bevallen dan de eerste maal dat ik hem bekeek.
Maar een topper zal het nooit worden.
Ben benieuwd of het tweede deel beter is, al vrees ik er wel een beetje voor, afwachten maar.

avatar van Warrior4
Beviel me goed. Verhaal was goed, maar eindigde beetje in een anticlimax voor mij.

avatar van Shadowed
Toch maar herzien.

Beviel me veel beter en aangezien mijn vorige recensie niet al te veel te melden had toch maar even opnieuw gekeken zodat ik er nog een stukje over kan schrijven. Derrickson is een interessant regisseur, waar ik nog wel meer van ga kijken.

Het is vooral de sfeer en beelden die het hem doen hier. Werken allemaal effectief en weten daarmee best schokkend te zijn, terwijl ze natuurlijk niet eng zijn. Derrickson weet dit echter allemaal zo realistisch en naar mogelijk in beeld te brengen waardoor het alsnog een impact heeft.

De demon is nergens heel eng, en het verhaal rondom de familie is nergens echt heel boeiend of leuk. Al is de horror best geslaagd en is het allemaal eng en vlot genoeg om te blijven boeien. Tijden geleden dat horror ook echt een beetje een impact had op mij.

Acteerwerk en camerawerk is niks om over naar huis te schrijven, maar het huis is wel gaaf en de clichés zijn wat minder opvallend dan bij normale horrorfilms. Enkele keren goed verschoten trouwens. Dit blijft wat mij betreft echt 1 van de betere recentere horrorfilms.

Stem verhoogd met 0,5* daarom.

Gisteren de film gezien op dvd. Best leuk en spannend. Ook enkele keren opgeschrikt en dat was leuk. Was al geleden van de eerste Friday the 13th. Zou 'sinister 2' even spannend zijn?

avatar van filmfan0511
Sinister heeft een diepe indruk achtergelaten. Wat een ongelooflijk sterke en enorm creepy horrorfilm zeg. Wat mij betreft de beste film uit het genre van het hele afgelopen decennium (van wat ik gezien heb, uiteraard). Als je al veel horrorfilms hebt gezien, vind je op den duur de meeste zo eng niet meer. Je weet wanneer je jumpscares kan verwachten, je weet wat de gebruikelijke clichés zijn, etc. Af en toe kom je echter een film tegen die je weer oprecht angst aanjaagt en die de naam horror weer eer aan doet, en Sinister is er zo eentje. En het grappige is natuurlijk dat deze film nauwelijks enig cliché vermijdt, en ook vrij standaard jumpscares bevat. Het plot en hoe alles in elkaar steekt kan je eigenlijk ook al uitdokteren rond de helft van de speelduur, als je een beetje oplet, dus origineel is het verhaal ook niet per se. Maar Sinister maakt dit goed door gewoon énorm creepy en eng te zijn, zowel in your face als onderhuids. Dan heb ik het over de demon, maar vooral over de videotapes. Elk van deze tapes behoort zowat tot het meest creepy materiaal dat ik al in een horrorfilm voorbij zag komen; vooral omdat het zo ontzettend realistisch en down to earth in beeld wordt gebracht. Pure horror. Het geluid is ook heel goed en verhoogt de creepiness. Het einde is fucked up, maar past perfect binnen de duistere toon van de film (en zie je ook wel een halfuur op voorhand aankomen, dat wel).

Het mag dan misschien zo origineel niet zijn, maar een geweldig regiewerk, creepy muziek en enorm duistere, lugubere beelden maken hier een ouderwetse griezelpartij van. 4*