• 8.262.936 stemmen

Geregisseerd door: Scott Derrickson

Met onder meer: Ethan Hawke, Juliet Rylance en James Ransone

Releasedatum: 15 november 2012

Plot Sinister

"Once you see him, nothing can save you."

Ellison (Ethan Hawke), een schrijver van misdaadromans die gebaseerd zijn op waargebeurde politiezaken, heeft moeite om een nieuw verhaal te vinden. Hij verhuist met zijn gezin naar een huis waar een gehele familie is uitgemoord. Wanneer ze in het huis een doos met videobanden vinden waar nog meer moorden op staan, leidt dit zijn onderzoek naar een bovennatuurlijke entiteit.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Christopher Miller

BBQ Son / Killer

avatar van KillerPony 3000

KillerPony 3000

Een van de beste griezelfilms uit de 2010's, vanwege een geslaagde en huiveringwekkende bogeyman en de manier waarop die te werk gaat. Een goed voorbeeld van hoe je found footage ook stijlvol en met mate in een film kan emigreren (de film blijft nog film en geen handycamvehikel) en ook eindelijk nog eens met een originele draai aan gegeven. Best niet te bekijken vlak voor je iets nodig hebt op zolder.

avatar van princesspeach

princesspeach

Prima filmpje. Werd nooit echt saai, het wist me wel te boeien maar was ook niet echt spannend of eng.

avatar van IH88

IH88

“Don't worry, Daddy. I'll make you famous again.”

Prima horrorfilm. Sinister neemt zijn tijd om de spanning langzaam op te bouwen, en dat betaalt zich uit wanneer in het laatste gedeelte alle remmen los gaan. Creepy kleine kinderen zijn een gewillig onderwerp in horrorfilms, en in Sinister zit je op het laatst weer met je nekharen overeind naar een klein meisje met een hakbijl te kijken. Horrormagie, en met Ethan Hawke heb je ook de perfecte acteur voor dit soort maniakale rollen.

avatar van speurder

speurder

Tot vlak voor het einde een behoorlijke film. Dan schijnt de regisseur opeens te bedenken dat er een eind moet komen. Tja dat einde maakte de film voor mij onvoldoende.

avatar van Perry Meer

Perry Meer

mwah vond er niet veel aan, kon mij niet echt boeien, jammer had er meer van verwacht.

Tarkus

Tarkus schreef:

Het verhaal was redelijk, de vertolkingen waren dat ook.

Maar een horror/thriller ?? Dat vond ik nu net niet, daarvoor is de film te 'braaf', geen enkele scene maakte indruk op me, horrorgehalte nihil, idem voor het thrillergehalte.

De hoes is gruwelijker dan de film in zijn geheel.

De film is me deze keer iets beter bevallen dan de eerste maal dat ik hem bekeek.

Maar een topper zal het nooit worden.

Ben benieuwd of het tweede deel beter is, al vrees ik er wel een beetje voor, afwachten maar.

avatar van Warrior4

Warrior4

Beviel me goed. Verhaal was goed, maar eindigde beetje in een anticlimax voor mij.

avatar van Shadowed

Shadowed

Toch maar herzien.

Beviel me veel beter en aangezien mijn vorige recensie niet al te veel te melden had toch maar even opnieuw gekeken zodat ik er nog een stukje over kan schrijven. Derrickson is een interessant regisseur, waar ik nog wel meer van ga kijken.

Het is vooral de sfeer en beelden die het hem doen hier. Werken allemaal effectief en weten daarmee best schokkend te zijn, terwijl ze natuurlijk niet eng zijn. Derrickson weet dit echter allemaal zo realistisch en naar mogelijk in beeld te brengen waardoor het alsnog een impact heeft.

De demon is nergens heel eng, en het verhaal rondom de familie is nergens echt heel boeiend of leuk. Al is de horror best geslaagd en is het allemaal eng en vlot genoeg om te blijven boeien. Tijden geleden dat horror ook echt een beetje een impact had op mij.

Acteerwerk en camerawerk is niks om over naar huis te schrijven, maar het huis is wel gaaf en de clichés zijn wat minder opvallend dan bij normale horrorfilms. Enkele keren goed verschoten trouwens. Dit blijft wat mij betreft echt 1 van de betere recentere horrorfilms.

Stem verhoogd met 0,5* daarom.

avatar van Xavier1

Xavier1

Gisteren de film gezien op dvd. Best leuk en spannend. Ook enkele keren opgeschrikt en dat was leuk. Was al geleden van de eerste Friday the 13th. Zou 'sinister 2' even spannend zijn?

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Sinister heeft een diepe indruk achtergelaten. Wat een ongelooflijk sterke en enorm creepy horrorfilm zeg. Wat mij betreft de beste film uit het genre van het hele afgelopen decennium (van wat ik gezien heb, uiteraard). Als je al veel horrorfilms hebt gezien, vind je op den duur de meeste zo eng niet meer. Je weet wanneer je jumpscares kan verwachten, je weet wat de gebruikelijke clichés zijn, etc. Af en toe kom je echter een film tegen die je weer oprecht angst aanjaagt en die de naam horror weer eer aan doet, en Sinister is er zo eentje. En het grappige is natuurlijk dat deze film nauwelijks enig cliché vermijdt, en ook vrij standaard jumpscares bevat. Het plot en hoe alles in elkaar steekt kan je eigenlijk ook al uitdokteren rond de helft van de speelduur, als je een beetje oplet, dus origineel is het verhaal ook niet per se. Maar Sinister maakt dit goed door gewoon énorm creepy en eng te zijn, zowel in your face als onderhuids. Dan heb ik het over de demon, maar vooral over de videotapes. Elk van deze tapes behoort zowat tot het meest creepy materiaal dat ik al in een horrorfilm voorbij zag komen; vooral omdat het zo ontzettend realistisch en down to earth in beeld wordt gebracht. Pure horror. Het geluid is ook heel goed en verhoogt de creepiness. Het einde is fucked up, maar past perfect binnen de duistere toon van de film (en zie je ook wel een halfuur op voorhand aankomen, dat wel).

Het mag dan misschien zo origineel niet zijn, maar een geweldig regiewerk, creepy muziek en enorm duistere, lugubere beelden maken hier een ouderwetse griezelpartij van. 4*

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Vakkundig gemaakte horrorfilm. Sowieso ben ik altijd te porren voor zo'n Stephen King-opzet rond een aartsscepticus die plotseling te maken krijgt met paranormale verschijnselen. Of hoe een heerlijk personage als Ellison (Ethan Hawke) zo overtuigd is van rationele verklaringen, dat hij zijn gezin zonder schroom meeneemt naar een geruchtmakend moordhuis. Zo graag hoopt hij er antwoorden te vinden om een bestsellerroman te schrijven die zijn ingeblazen carrière nieuw leven inblaast. Maar fluisteringen in de nacht leiden hem naar een serie videotapes waaruit een patroon zichtbaar wordt dat er misschien meer slachtoffers zijn gevallen. Ellison begint te twijfelen aan zijn eigen geestesgesteldheid, of speelt er ergens iemand een macaber kat- en muisspel met hem? 'Sinister' (2012) gaat niet voor de originaliteitsprijs, maar is een effectieve horrorfilm die met minimale middelen een unheimische atmosfeer creëert. Misschien iets te veel jump scares voor een connaisseur van 't genre. Met een speciale vermelding voor de videotapes zelf, die zo verduiveld simpel in elkaar steken in hoe ze ogenschijnlijke gezinsidylle over laten lopen in macabere beelden van mishandeling en dood. Nog enger omdat film van zichzelf een huiveringwekkend medium is. Wat er allemaal verborgen gaat achter de ruis, de vlekken op 't scherm of de selectieve montage.

avatar van wednesday

wednesday

De clou zie je van mijlenver aankomen en geschminkte kinderen vind ik niet eng, maar toch is dit best een fijne film in zijn genre. Er zijn een aantal jump scares, maar de film hoeft het niet alleen daarvan te hebben. De video’s zijn eigenlijk veel enger. De demoon is fijn simplistisch vormgegeven en blijft ook een beetje mysterieus. Een verademing ten opzichte van de zoveelste over the top James Wan-demoon die we de laatste jaren vaak voorgeschoteld krijgen.
En als kers op de taart wordt er, op on-Amerikaanse wijze, niemand van de dood gered.
Al met al ruim voldoende.

avatar van Capablanca

Capablanca

Geen hoogvlieger, maar zeker niet onaardig.

avatar van Rancid

Rancid

Lekker enge horror met prachtige creepy found footage beelden en een geweldige Ethan Hawke. Helaas zorgen het flink tegenvallende einde en het belachelijke gegeven dat iemand die doodsbang is ‘s avonds toch consequent nergens lichten aanzet ervoor dat het geen meesterwerk is geworden. Hier had meer in gezeten.

avatar van Star Wars

Star Wars

Dit moest dan dè horror zijn, de engste in zeer lange tijd.....

Dit is geen slechte film maar eerder gewoon een drama, was helaas geen horror te bekennen. Heb hem met mijn zoontje van 12 bekeken en die vroeg zichzelf op het einde af waar de horror was in de film, dat zegt al genoeg.

avatar van shrink

shrink

• 1903 stemmen

Wat een goede film met een super verhaal en een fantastisch einde. Zo horen horrorfilms te zijn!!!!

avatar van Deepfreezer

Deepfreezer

Wauw

Wat kan een simpel filmpje als dit zo effectief zijn

Ik zou zeggen om de beste kijkervaring te hebben

Licht uit

Zak popcorn erbij

Genieten maar

Top suspense

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2076 stemmen

Helemaal geen groot horrorliefhebber, maar toch vind ik het leuk om er zo nu en dan eentje mee te pikken. Ik weet nog dat men in 2012 al heel enthousiast over Sinister was en laatst kwam nota bene op MovieMeter een bericht langs dat dit 'de engste horrorfilm ooit' zou zijn. De film deed mij echter zeer weinig. In het begin leek het nog wel wat te worden, maar de film verloor steeds meer mijn aandacht. Nergens gaat de film er met de originaliteitsprijs vandoor, want eigenlijk heb je alles wel eens eerder (en beter) gezien. Ook vind ik de omschrijvingen dat dit zo vreselijk eng zou zijn overdreven. Verder dan een paar lome jumpscares komt de film niet. Uiteindelijk gaan de enige complimenten uit naar Ethan Hawke en de opbouw. De uitkomst van die opbouw stelt daarentegen teleur. Bagul heeft potentie, maar maakt uiteindelijk weinig indruk en de ontknoping vond ik uitermate flauw. Het concept is aardig, maar de uitwerking viel me erg tegen.

avatar van mrklm

mrklm

Schrijver Ellison Oswalt [Ethan Hawke] is gespecialiseerd in sinistere verhalen over ware misdaden maar heeft slechts één groot succes op zijn naam staan. Na een aantal minder goed ontvangen boeken (en een sinistere mediarel) verhuist Ellison met zijn gezin naar een woning met een sinister verleden. Wanneer hij een aantal filmrollen met sinister beeldmateriaal vindt, besluit hij dit niet met de politie te delen zodat hij de beelden zelf goed kan bestuderen. Een sinistere sfeer en goed werk van Hawke, maar afgezien van een enkele plaagstoot gebeurt er gedurende 100 van de 103 minuten niets sinisters. In feite is alleen de soundtrack sinister.