Variola Vera (1982)

Joegoslavië
Drama / Horror

geregisseerd door Goran Markovic
met Rade Serbedzija, Erland Josephson en Dusica Zegarac

Een pelgrim, die besmet is met een onbekende ziekte, komt het land binnen. Hij wordt in het ziekenhuis opgenomen. Hij strompelt ten dode opgeschreven van de ene plaats naar de andere waardoor hij de ziekte verspreidt. Te laat realiseert men de ernst van de situatie. Een pokkenepidemie breekt uit, wat ervoor zorgt dat de geïnfecteerden alleen en aan hun lot worden overgelaten. Het ziekenhuis wordt in quarantaine geplaatst. Paniek breekt uit. Gebaseerd op historische feiten, die zich afspeelden in Belgrado in 1972.